امنیت اقتصاد دیجیتالپیشنهاد سردبیرمتاورسمقاله

خطرات و حفظ امنیت در متاورس؛ قربانی دیوانگان مجازی نشوید

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
زهرا کریمی

امروزه همه از ایده متاورس، الهام گرفته‌اند. ایده متاورس در فیلم‌های شناخته‌شده متعددی مانند مجموعه‌های Westworld از HBO Studio، Ready Player One، Black Mirror در Netflix و بسیاری دیگر استفاده شده‌ است. با این حال بطور معمول، فناوری‌های نوپا دارای نقاط ضعفی هستند که برای رفع آن‌ها نیاز به زمان و رویکرد خاصی است. متاسفانه متاورس نیز از این قاعده مستثنی نیست و بیشتر نگرانی‌ها، مربوط به امنیت و حفظ حریم خصوصی است. در این مقاله به خطرات و حفظ امنیت در متاورس می‌پردازیم تا دریابیم که چگونه متاورس‌ را به مکانی امن‌تر، برای خود و سایر کاربران تبدیل کنیم. با ما همراه باشید.

حفظ امنیت در متاورس چرا مهم است؟

در حالی که اکثر مردم خطر درون متاورس را مانند مامور اسمیت از ماتریکس تصور می‌کنند، اما حقیقت بسیار متفاوت است. با وجود اینکه شما باید برای انواع جنایات مانند فریب، تجاوز در فضای مجازی، آزار و اذیت و خشونت آماده باشید، اما ظلم و ستم می‌تواند توسط برخی از کاربران نیز انجام شود. کاربران اینترنت کارهای وحشتناک زیادی را از طریق وب سایت‌ها و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی انجام می‌دهند. در متاورس هم می‌‌توانند همان کارها را انجام دهند. بدون شک درگیری‌های متعددی بر سر جنسیت، نژاد، اعتقادات مذهبی، عقاید سیاسی و غیره رخ خواهد داد که می‌تواند بر سلامت روان ساکنان متاورس تاثیر منفی بگذارد.

کاری که می‌توانید انجام دهید، این است که دایره ارتباطات اجتماعی خود را در دنیای مجازی محدود به آشنایان و افرادی کنید که قبلا با آن‌ها ارتباط داشته‌اید. ممکن است بگویید که متاورس در واقع برای پیوستن به جوامع بین المللی ایجاد شده است و کاربران را قادر می‌سازد تا تجربیات جدیدی، بدون نیاز به بیرون آمدن از خانه خود داشته باشند. اگرچه این درست است، اما به این معنی نیست که نباید با کاربرانی که می‌توانند منافع متقابل را برای شما به ارمغان بیاورند یا با افرادی که علایق مشترک شما را دارند، ارتباط جدیدی برقرار کنید. درواقع منظور این است که در دنیای مجازی مراقب باشید و از موقعیت‌های درگیری که احتمال به وجود آمدن آن‌ها وجود دارد، اجتناب کنید.

مشکلات سخت افزاری

یکی از بزرگترین مشکلات متاورس، وابستگی بالای آن به سخت افزار است. کل ایده دنیای مجازی، تجربه واقعی آن است نه فقط مشاهده آن مانند اینترنت معمولی.

متاورس نمی‌تواند بدون دستگاه‌های دیجیتال خارجی مختلف مانند هدست‌های VR (واقعیت مجازی) وجود داشته باشد یا کار کند. بعلاوه ابزارهای محافظت نشده به عنوان نقطه ورود هکرها عمل می‌کنند. این امر می‌تواند عواقب جدی داشته باشد، زیرا مهاجمان می‌توانند از طریق برنامه واقعیت مجازی جاسوسی شما را بکنند. گاهی اوقات هکرها قادر به شنود کردن کاربران در داخل یک اتاق مجازی، بدون اطلاع یا رضایت آن‌ها بوده‌اند. جدای از آن، هکرها حتی قادر به جمع‌آوری اطلاعات بیومتریک هستند که هدف اصلی آن‌ها است. اطلاعات دریافتی از این دستگاه ها در طول حمله می‌تواند علیه کاربران استفاده شود. خطر بزرگ باج‌گیری و سایر اشکال اخاذی نیز وجود دارد که شما را تهدید می‌کند.

بنابراین لازم است دستگاه‌ها را فقط از سازندگان تایید شده که از راه‌حل‌های ممتاز با پروتکل‌های امنیتی درجه یک استفاده می‌کنند، خریداری کنید. با انجام این اقدامات ساده، احتمال قربانی شدنتان را در جرایم سایبری بسیار کاهش می‌دهید.

مشکلات حریم خصوصی

آخرین مورد که کم‌ اهمیت هم نیست، میزان داده‌های شخصی است که از افراد شرکت‌کننده دریافت می‌شود. همه ما با مواردی آشنا هستیم که غول‌های بازار، داده‌های شخصی را به دولت‌ها فروخته‌اند. همچنین بسیار مهم است که بدانیم پلتفرم‌های متاورس، می‌توانند کاربران را به روشی بسیار دوستانه ردیابی کنند که این امر دلیل خوبی برای نگرانی درباره اطلاعاتتان است. در حالی که شما از تجربه‌ای فراموش نشدنی در دنیای مجازی لذت می‌برید، شرکت‌ها توانایی نظارت بر تمام داده‌های بیومتریک و همچنین پاسخ‌های فیزیولوژیکی شما را خواهند داشت؛ از جمله حرکات بدن، حالات صورت و انحرافات صوتی.

متاورس در اصل یک شمشیر دو لبه است. وقتی شرکت‌ها توانایی درک بهتر رفتار یک فرد را داشته باشند، ممکن است آن فرد با تبلیغات بسیار مناسبی که می‌تواند برای آنها بسیار مفید هم باشد، هدف قرار گیرد. از طرف دیگر این مساله کمی ترسناک است.

تصور کنید نتفلیکس دیگر از شما نپرسد: “آیا هنوز در حال تماشا هستید؟” برنامه مطمئنا می‌داند که چشمان شما دیگر به فیلمی که در حال تماشای آن بودید نگاه نمی‌کند. درواقع خودتان باید تصمیم بگیرید که آیا برای تجربه تمام نوآوری‌های متاورس و اینکه اطلاعات شخصی خود را افشا کنید، آماده هستید یا خیر.

علاوه بر این جامعه جهانی باید از پلتفرم‌های متاورس تضمینی بخواهد تا داده‌های شخصی آن‌ها، هرگز به شرکت‌های شخص ثالث فروخته نشود. در حال حاضر هیچ کس نمی‌تواند پیش بینی دقیقی از آینده متاورس ارائه دهد. این مفهوم جدید، پتانسیل ایجاد اقتصادهای جدید و امکان ارتباط مردم در سراسر جهان را به شیوه‌ای زیبا و معنادار دارد. مارک زوکربرگ، مدیر عامل متا در مورد آینده متاورس اظهار داشت:

در متاورس ما می‌توانیم احساس حضور داشته باشیم. مثل اینکه در کنار مردم هستیم، مهم نیست که واقعا چقدر از هم دور هستیم.

سخن پایانی

در این مقاله به مهم‌ترین خطرات و اهمیت حفظ امنیت در متاورس پرداختیم و گفتیم که چه عواملی می‌توانند در این تجربه‌ هیجان‌انگیز به شما آزار برسانند. پیش‌بینی می‌شود که بهترین تیم‌های توسعه بین المللی، به طور مشترک به مسائل مربوط به حریم خصوصی و امنیت کاربر در متاورس رسیدگی کنند. امیدواریم در آینده نزدیک راه‌حلی بیابند و به علاقه‌مندان فناوری اجازه دهند تا با خیال راحت‌تر، از دنیای مجازی جذاب متاورس استفاده کنند.

منبع: میهن‌بلاک‌چین

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا