اقتصاددیجیتالکسب وکار هوشمند در جهان

خیز بلند فنلاند برای توسعه اقتصاد دیجیتال با حمایت اتحادیه اروپا

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

کشور فنلاند به عنوان دومین اقتصاد دیجیتال اروپا، به تازگی یک سند راهبردی برای توسعه این نوع اقتصاد را منتشر کرده که با استقبال اتحادیه اروپا مواجه شده است.

فنلاند از سال ها پیش، در زمره کشورهای پیشرو در صنایع ارتباطات و به خصوص تولید ادوات و لوازم مورد نیاز برای بخش مخابرات بوده که تنها اشاره به نام شرکت نوکیا می تواند مدرکی محکم برای اثبات این مدعا باشد. از سوی دیگر، یکی از مبانی اصلی مورد نیاز برای توسعه اقتصاد دیجیتال، برخورداری از زیر ساخت های ارتباطی مناسب به ویژه شبکه ۵G اینترنت است که شرکت های فنلاندی از جمله نوکیا، در تولید و توسعه آن، همچنان از جایگاهی ویژه در سطح جهانی برخوردار هستند. با این حساب، شنیدن اخبار مربوط به توسعه اقتصاد دیجیتال در هلسینکی به عنوان دومین پایتخت اقتصاد دیجیتال اروپا، چندان دور از ذهن نیست. 

دولت فنلاند به تازگی با آغاز دو پروژه کلیدی در زمینه تحول اقتصاد دیجیتال، جاه طلبی خود را برای تبدیل شدن به کشوری پیشگام در اقتصاد دیجیتال تا سال ۲۰۳۰ افزایش داده است.

جهت مشاهده ودانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

وزارت امور اقتصادی فنلاند (MEA) از آغاز اجرایی سازی پروژه «زمان واقعی اقتصاد» (RTE) خبر داده که قرار است تا سال ۲۰۲۴ تکمیل شود. هدف این ابتکار نیز تحکیم موقعیت فنلاند در خط مقدم دیجیتالی شدن جهانی و استفاده از فناوری اطلاعات برای تقویت رقابت بین المللی و افزایش نقش شرکت های بومی در اقتصاد دیجیتال اعلام شده است.

حمایت اتحادیه اروپا از توسعه اقتصاد دیجیتال فنلاند با استفاده از طرح RRF

پروژه RTE به رهبری وزارت امور اقتصادی فنلاند، بخشی از برنامه کلان رشد پایدار این کشور اعلام شده که در سازمان اختراعات فنلاند نیز به ثبت رسیده است. گفته می شود این پروژه از سوی سازمان‌های بخش خصوصی حمایت شده توسط «تسهیلات بازیابی و تاب‌آوری اتحادیه اروپا» (EU-RRF) تامین مالی می‌شود. اتحادیه اروپا ۷۲۳.۸ میلیارد یورو وام (۳۸۵.۸ میلیارد یورو) و کمک های بلاعوض (۳۳۸ میلیارد یورو) به کشورهای عضو این اتحادیه برای پروژه های نوآوری مرتبط با اقتصاد دیجیتال در سال های ۲۰۲۱-۲۰۲۴ اعطا کرده است.

اجرای طرح RRF توسط اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ منجر به تقویت سرمایه گذاری دولت فنلاند برای حمایت از فعالیت های تحقیق، توسعه و نوآوری در بودجه ۲۰۲۱ شد؛ بطوریکه سازمان تجارت فنلاند، بزرگترین آژانس دولتی توسعه صنعتی کشور، شاهد افزایش بودجه تحقیق و توسعه و نوآوری آن با ۲۳۶ میلیون یورو به تقریباً ۵۷۳ میلیون یورو در سال ۲۰۲۱ بود.

RTE، بزرگترین سند راهبردی در توسعه اقتصاد دیجیتال فنلاند

تمرکز اصلی RTE اولویت بندی ابتکاراتی خواهد بود که تحول دیجیتال را تسریع کرده و تأثیرات اجتماعی مفید و دگرگون کننده ای را ارائه می دهد. در اصل، RTE می‌خواهد از مواهب حاصل از اقتصاد دیجیتال، بدون فوت وقت استفاده کند تا بر اساس آن،  سیستمی ایجاد کند که در آن تمام معاملات تجاری در فنلاند بر اساس اطلاعات و پردازش دیجیتالی و ساختارمند قابل پردازش توسط ماشین های محاسباتی و کامپیوتری شود. الگوی یک اقتصاد دیجیتالی با عملکرد خوب، الگویی است که در آن همه خدمات آنلاین بوده و «در حال ارتباط با یکدیگر» هستند. در این مدل عملیاتی، داده های کلیدی کسب و کار به طور کامل به صورت الکترونیکی و در زمان واقعی حرکت می کنند.

«ویل کوپرا»، وزیر امور خارجه و رئیس گروه راهبری RTE، گفت که مشارکت عمومی و خصوصی در پشت طرح RTE برای پیشبرد اهداف این پروژه بسیار مهم بوده و لذا، همکاری نزدیک بین اپراتورهای خصوصی و دولتی برای موفقیت پروژه و تبدیل شدن فنلاند به پیشگام در اقتصاد دیجیتال ضروری است.

اما برای شرکای بخش خصوصی نیز، کنفدراسیون صنایع فنلاند، صنایع فناوری فنلاند، سازمان امور مالی فنلاند، فدراسیون شرکت‌های فنلاند و انجمن شرکت‌های حسابداری فنلاند، پروژه RTE در حقیقت، دروازه‌ای کم‌خطر برای مشارکت در برنامه‌های دولتی است که دیجیتال سازی در اقتصاد را ترویج می‌کند. 

ترکیبی از راندمان عملیاتی بالقوه و صرفه جویی ها بر مزایای سازمان ها و شرکت های خصوصی که در پروژه RTE شرکت می کنند، تاکید می کند. جذب فناوری‌های دیجیتالی‌سازی پیشرفته شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا داده‌های تجاری را به‌طور خودکار پردازش کنند و در زمان و هزینه‌های سرمایه صرفه‌جویی کنند، زیرا سازمان‌ها کنترل بیشتری بر داده‌های خود دارند و در عین حال از آن داده‌ها به طور مؤثرتری در کسب‌وکار خود استفاده می‌کنند.

یکی از اهداف اصلی پروژه RTE این است که شرایطی را برای شرکت‌های فنلاند ایجاد کند تا به‌طور بهینه به سمت اقتصاد دیجیتال بلادرنگ به یکپارچه‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه حرکت کنند. انتظار می رود توانایی شرکت ها برای دیجیتالی کردن صورتحساب ها و رسیدها و انتقال الکترونیکی اطلاعات تجاری در زمان واقعی بین سیستم های مختلف، عملکرد بهره وری را افزایش دهد.

مشارکت قابل توجه پروژه RTE همچنین در مشارکت سازمان های دولتی مهم، از جمله آژانس خدمات داده دیجیتال و جمعیت، آمار فنلاند، خزانه داری ایالت فنلاند و اداره مالیات فنلاند مشهود است.

اهداف دیجیتالی سازی گسترده که در پروژه RTE تعبیه شده است تا جاه طلبی دولت فنلاند برای ایجاد بهترین مدیریت دولتی در جهان گسترش می یابد. علاوه بر این، فنلاند در نظر دارد اقدامات سیاست مالی جدیدی را وضع کند که به طور خاص راه حل های دیجیتالی را برای مبارزه با اقتصاد خاکستری به کار می گیرد. دولت همچنین قصد دارد از دیجیتال سازی برای ساده کردن مقررات و کاهش بارهای اداری غیر ضروری برای شرکت ها استفاده کند.

تعهد به مشارکت

به گفته کوپرا، برای اینکه تغییر دیجیتال در فنلاند محقق شود، همه مقامات، شرکت ها و ارائه دهندگان خدمات مدیریت مالی باید متعهد به تغییر باشند و متعهد به مشارکت در مشارکت های دوجانبه سودمند باشند. “کار انجام شده در پروژه RTE به ایجاد پایه ای برای توسعه اقتصاد دیجیتال در فنلاند حتی بیشتر کمک خواهد کرد.”

اجرای طرح RTE به سرعت در نوامبر و با برنامه دولت برای راه اندازی پروژه قطب نمای دیجیتال (DCP) جدید در سال ۲۰۲۲ دنبال شد. این طرح به طور مشترک توسط وزارتخانه های حمل و نقل و ارتباطات، دارایی و امور اقتصادی مدیریت می شود.

DCP عمدتاً بر تدوین چشم‌انداز ملی مشترک و اهداف برای دستیابی به تحول دیجیتال قابل‌توجه در اقتصاد داده تا سال ۲۰۳۰ متمرکز است. وظیفه آن تدوین اقدامات سیاستی حاکم بر چهار حوزه اصلی، از جمله مهارت‌ها، ایجاد زیرساخت‌های دیجیتال قابل اعتماد و پایدار، و ایمن‌سازی تحول دیجیتالی مشاغل و خدمات عمومی.

کوپرا گفت: ظهور این دو پروژه تعهد فنلاند به تحول دیجیتال برای تجارت و جامعه را تقویت خواهد کرد.

در سطح اروپایی، فنلاند پشتیبان پیشنهاد کمیسیون اروپا (EC) برای ایجاد یک چارچوب قانونی برای حمایت از توسعه یک هویت دیجیتال اروپایی (EDI) و برنامه کیف پول متصل شده است. EDI به عنوان یک ابزار شناسایی دیجیتال کاربرپسند برای شهروندان اتحادیه اروپا، مشاغل و افراد ساکن در کشورهای اتحادیه اروپا پیشنهاد شده است.

ابتکار EDI منعکس کننده برنامه های مستقل دولت فنلاند برای توسعه ابزارهای شناسایی دیجیتال خاص برای مشاغل و شهروندان است. در فنلاند، وزارت دارایی در حال حاضر یک گواهی هویت دیجیتال ارائه می کند که امکان شناسایی الکترونیکی شهروندان فنلاند را توسط خدمات و آژانس های دولتی در سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا فراهم می کند.

منبع: بازار

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا