ارزدیجیتال

داده‌های گوگل نشان می‌دهد علاقه سرمایه‌گذاران خرد به شیبا اینو بیشتر از بیت کوین است

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

کوثر ایزک شیریان

داده‌های مربوط به جستجوهای گوگل نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران خرد در هفته‌های اخیر توجه ویژه‌ای به شیبا اینو داشته‌اند. ظاهراً رکوردشکنی اخیر بیت کوین هم نتوانسته است تأثیر قابل‌توجهی بر حجم جستجوهای این ارز دیجیتال در گوگل بگذارد.

به گزارش کریپتو پوتیتو، سرمایه‌گذاران خرد همیشه نقش مهمی در بازار ارزهای دیجیتال داشته‌اند، اما به نظر می‌رسد آنها هنوز وارد بازار بیت کوین نشده‌اند. حداقل می‌توان گفت که جستجوهای گوگل در مورد بزرگ‌ترین ارز دیجیتال بازار چنین چیزی را نشان می‌دهد. در همین حال، به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران خرد شیبا اینو را به‌عنوان ارز دیجیتال جدید و محبوب خود انتخاب کرده‌اند.

بیت کوین و سرمایه‌گذاران خرد در اکثر مواقع در کنار هم حرکت کرده‌اند. در سال ۲۰۱۷، زمانی که قیمت این ارز دیجیتال افزایش یافت و به اوج خود در ۲۰,۰۰۰ دلار رسید، در اصل سرمایه‌گذاران خرد بودند که باعث شروع این حرکت صعودی شدند.

جهت مشاهده ودانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

سه تا چهار سال بعد، وقتی قیمت بیت کوین در ماه آوریل (فروردین) به اوج تاریخی جدید رسید، اتفاق مشابهی افتاد و آمار جست‌وجوهای گوگل، که شاخص معتبری برای سنجش رفتار سرمایه‌گذاران خرد است، بار دیگر افزایش یافت.

با این حال به نظر می‌رسد که اکنون شرایط تغییر کرده است. تعداد دفعاتی که عبارات «بیت کوین» یا «خرید بیت کوین» در بزرگ‌ترین موتور جستجوی جهان سرچ شده، همچنان نسبتاً پایین است. با وجود اینکه بیت کوین اخیراً توانست اوج قیمت تازه‌ای را در ۶۷,۰۰۰ دلار به ثبت برساند، حجم جستجوهای گوگل افزایش خیلی کمی داشته‌ است.

به همین ترتیب، میزان جستجوی عبارت خرید بیت کوین هم نسبتاً پایین است. این در حالی است که آمار جستجوی این عبارت‌ها در ابتدای امسال و در جریان جهش قبلی بیت کوین افزایش یافته بود. با این حال، قبل و بعد از رکوردشکنی ۶۷,۰۰۰ دلاری اخیر بیت کوین، این آمار رشد قابل‌توجهی را تجربه نکرد.

نمودار تغییرات نسبی حجم جستجوی‌های خرید بیت کوین (عبارت کلیدی Buy Bitcoin)

داده‌های گوگل ترندز نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران خرد زیادی در بازار ارزهای دیجیتال حضور دارند، اما به‌دنبال بیت کوین، اتریوم، ریپل یا بایننس کوین نیستند. آنها حتی پدیده‌های سال ۲۰۲۱ یعنی دوج کوین و سیف مون (SafeMoon) را هم فراموش کرده‌اند و در عوض نام شیبا اینو را جستجوی می‌کنند؛ ارزی که خود را قاتل دوج کوین نامیده است.

نمودار تغییرات نسبی حجم جستجوی‌های شیبا اینو (کلمات کلیدی Shiba Inu و SHIB)

همان طور که نمودارهای بالا نشان می‌دهد، آمار هفتگی تعداد جستجوهای شیبا اینو از رکورد قبلی آن در ابتدای سال، هم عبور خواهد کرد. در حقیقت، از آنجا که در ابتدای هفته قیمت شیبا اینو توانست رکورد جدیدی را به ثبت برساند، تعداد جستجوهای آن هم احتمالاً در ادامه از عدد فعلی پیشی می‌گیرد و تقریباً دو برابر می‌شود.

رشد جستجوهای شیبا اینو هم‌زمان با جهش قیمت این ارز دیجیتال است. شیبا اینو سال گذشته و به‌عنوان یک میم کوین در بازار ارز دیجیتال عرضه شد. از آن زمان تاکنون، قیمت این توکن به‌ لطف فعالیت سرمایه‌گذاران خرد و البته انجمن شیب آرمی (SHIBArmy) در شبکه اجتماعی رِدیت، که اخیراً تعداد دنباله‌کنندگان‌اش به صدهاهزار نفر رسیده، رشد چشمگیری داشته است.

شیبا اینو از ابتدای امسال بهترین عملکرد را میان ارزهای مطرح بازار داشته و نرخ بازگشت سرمایه آن در کمال تعجب بیش از ۱۰۰ میلیون درصد بوده است.

شانس پاک‌کردن تصور چنین رشد زیادی از ذهن سرمایه‌گذاران خردی که بیشترشان به‌دنبال سود‌های سریع هستند، خیلی کم است.

با این وجود، جامعه ارز دیجیتال پدیده‌های مشابه زیادی را دیده است که آمده‌اند و پس از مدتی هم فروکش کرده‌اند. بسیاری از این جهش‌های بزرگ باعث رنج کسانی شده است که دیر در جریان قرار گرفته‌اند. البته نمی‌توان گفت که لزوماً سرنوشت شیبا اینو هم این‌طور خواهد بود.

در مجموع افرادی که قصد دارند در آینده سرمایه‌گذاری کنند، نباید به ‌دنبال ارزهایی باشند که اکنون جنجالی هستند. آنها باید روی تحقیقات شخصی خود تمرکز کنند و برای خرید یک ارز به‌دنبال دلایل بنیادی (Fundamental) منطقی بگردند.

منبع: ارز دیجیتال

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا