آموزش و همایش دیجیتالفناوری بلاک چین

بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در زمینه بلاک چین در سال ۲۰۲۲

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
سجاد اسحقی نصرآبادی

با رشد فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال در یک دهه گذشته، این اکوسیستم به‌شکل فزاینده‌ای پیچیده شده است. به چالش‌های سیاست‌گذاری فکر کنید که باید از جنبهٔ قانونی به آنها رسیدگی شود؛ مسائل زیست‌محیطی، برنامه‌های خلاقانه و وعدهٔ بازسازی جامعه به شکلی عادلانه‌تر. همه این دلایل باعث‌شده تا دانشگاه‌ها در چند سال اخیر بخشی از برنامه‌های خود را به آموزش بلاک چین اختصاص دهند.

تعداد افرادی که مشتاق یادگیری درباره ارزهای دیجیتال هستند، به‌طور تصاعدی در حال افزایش است. طبق گزارش بنک‌ریت (Bankrate)، در سال گذشته ۶۰میلیون آمریکایی ارز دیجیتال در اختیار داشته‌اند. این افراد و آنهایی که در آینده به این آمار اضافه می‌شوند، طبیعتاً همه‌چیز را خودشان یاد نخواهند گرفت.

این روزها شاهد ایجاد مراکز تحقیقاتی بلاک چین و همکاری‌های بخش صنعت و دانشگاه در پروژه‌های گوناگون هستیم. دانشگاه‌ها هر کاری که از دستشان برمی‌آید انجام می‌دهند تا این روند توسعه ادامه پیدا کند. با این حال، بلاک چین هر روز در حال تغییر است و برنامه‌های درسی دانشگاه‌ها به‌کندی تغییر می‌کند.

همچنین، برخی از منتقدان با توجه به ماهیت ضدساختاری بلاک چین – که مخالف اصول اجتماعی، اقتصادی و سیاسی طبقه حاکم است – عقیده دارند که آموزش بلاک چین در دانشگاه‌ها کاری اشتباه و بیهوده است. البته، برخی هم می‌گویند دانشگاه‌ها با ایجاد اصلاحاتی، بهترین مکان برای یادگیری درباره بلاک چین هستند.

مطلبی که در ادامه می‌خوانید، بر اساس مجموعه‌ای از تحقیقات تیم کوین دسک در رابطه با روش‌های مختلف یادگیری در زمینه بلاک چین نوشته شده است و در آن بهترین دانشگاه‌های جهان برای تحصیل افراد علاقه‌مند به یادگیری فناوری بلاک چین نیز معرفی شده‌اند.

جامعه ارزهای دیجیتال از افراد خودآموخته استقبال می‌کند

اگر به ‌اندازهٔ کافی در فضای فناوری و همین طور ارزهای دیجیتال بوده باشید، احتمالاً با مفهوم «فرد خودآموخته» آشنا هستید. این حوزه، سرشار از افراد متخصص خودآموخته است. آیزایا جکسون (Isaiah Jackson)، نویسنده کتاب «بیت کوین و آمریکای سیاه» می‌گوید ۹۵درصد از افراد فعال در این فضا خودآموخته هستند؛ آنها تحقیقات خود را انجام می‌دهند و منابع‌شان را خودشان پیدا می‌کنند.

کریگ رایت (Craig Wright)، بنیان‌گذار بیت کوین ساتوشی ویژن (BSV)، زمانی توسط رسانه ویرد (Wired) به‌عنوان یک خودآموز وسواسی معرفی شد. نیک سابو (Nick Szabo) که خود یک شخص خودآموخته است، زمانی گفته بود که باهوش‌ترین معلمان، راهنمایان و همتایان من که این روزها در توییتر و وبلاگ‌ها فعال‌اند، اکثراً خودآموز هستند. ویتالیک بوترین، هم‌بنیان‌گذار اتریوم نیز یک فرد خودآموخته است. او زمانی که یک دانش‌آموز دبیرستانی بود یادگیری دربارهٔ بیت کوین را آغاز کرد.

چرا خودآموزی با ارزهای دیجیتال پیوند خورده است؟

اریک وورهیس (Erik Voorhees)، طرفدار قدیمی بیت کوین و بنیان‌گذار شیپ‌شیفت (ShapeShift)، می‌گوید:

این اتفاق شبیه یک پالایش طبیعی است. ارز دیجیتال و بلاک چین تا همین چند وقت پیش در دانشگاه‌ها قابل‌‌یاد‌گیری نبود. بنابراین هرکسی که این مسیر را بر اساس تعریف خود انتخاب کرد، با شور و شعف این کار را انجام داد.

با این اوصاف، آیا خودآموزی همچنان برای همه افراد امتیاز محسوب می‌شود؟ اگر فردی شاغل هستید که با انجام یک کار تمام‌وقت خرج زندگی‌تان را تأمین می‌کنید، آیا واقعاً این امکان را دارید که ساعت‌ها از وقت خود را به یادگیری درباره کیف پول‌های حضانتی و نودهای لایتنینگ بیت کوین مشغول شوید؟

در طول یک دههٔ گذشته، خودآموزی تنها راه برای یادگیری واقعی درباره‌ٔ ارزهای دیجیتال بود؛ اما این شرایط در حال تغییر است. اکنون، دانشگاه‌ها در حال ترکیب درس‌های بلاک چین و ارزهای دیجیتال با برنامه‌های رسمی خود هستند.

با این حال، ماگدالینا گرونوفسکا (Magdalena Gronowska)، مشاور کسب‌وکار و از فعالان حوزه بیت کوین و صنعت ارزهای دیجیتال، عقیده دارد که گذراندن یک دوره به‌تنهایی کافی نیست. او نسبت به ایجاد سوگیری‌های احتمالی که می‌توانند در آموزش رسمی (دانشگاهی) بلاک چین نفوذ کنند، تردید دارد. وورهیس نیز یادگیری خودآموز را با اخلاق زیربنایی بیت کوین و ماهیت غیرمتمرکز آن مرتبط می‌داند.

او دراین‌باره گفته است: می‌توان مهارت‌های فنی مرتبط با بلاک چین و ارزهای دیجیتال را در مدارس آموزش داد؛ اما روح این صنعت نافرمانی در برابر تسخیر پول توسط دولت است و میل به این نافرمانی باید از درون فرد نشئت بگیرد.

بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در زمینه بلاک چین

مجموعه کوین دسک در سه سال گذشته تلاش کرده است تا دانشگاه‌هایی را که برای آموزش فناوری بلاک چین تلاش می‌کنند، رتبه‌بندی کند. فهرست ۵۰ دانشگاه برتر برای تحصیل در زمینه بلاک چین در سال ۲۰۲۲ با بررسی چهار معیار زیر از میان ۲۴۰ دانشگاه برتر جهان تهیه شده است:

  • پژوهش‌ها و مشارکت‌های دانشگاه در پیشرفت‌‌های حوزه بلاک چین
  • دوره‌های آموزشی بلاک چین موجود در دانشگاه
  • خروجی استخدام در صنعت بلاک چین
  • شهرت و اعتبار علمی دانشگاه

فهرست کامل ۵۰ دانشگاه برتر برای تحصیل در زمینه بلاک چین را می‌توانید از این آدرس در وب‌سایت کوین دسک مشاهده کنید.

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا