دولت دیجیتالکسب و کار هوشمند در ایران

۲۵۵ میلیارد تومان درآمد مرکز توسعه تجارت الکترونیک در سال‌ آینده

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
فاطمه قمری

به نظر می‌رسد بر اساس برنامه‌های پیش بینی شده دولت در بودجه ۱۴۰۲، مرکز توسعه تجارت الکترونیک نیز در سال‌ آینده ۲۵۵ میلیارد تومان درآمد خواهد داشت که حدود ۹۰ درصد آن متعلق به سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) است.

با وجود اینکه اختلالات اینترنت در ۱۰۰ روز گذشته بسیاری از فعالیت‌های تجاری در بستر اینترنت را مختل کرده، اما به نظر می‌رسد بر اساس برنامه‌های پیش بینی شده دولت در بودجه ۱۴۰۲، مرکز توسعه تجارت الکترونیک نیز در سال‌ آینده ۲۵۵ میلیارد تومان درآمد خواهد داشت.

البته باید به این نکته اشاره کرد که حدود ۲۳۰ میلیارد تومان از این درآمد متعلق به خدمات الکترونیکی دولتی است که مردم ارائه خواهد شد و تنها ۲۵ میلیارد تومان مربوط به خدمات کلی تجارت‌ الکترونیک است.

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

ایجاد بسترهای تسهیل تجارت الکترونیک با ۲۰۰ میلیارد تومان

دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در حوزه تجارت دو ردیف درآمدی برای سازمان توسعه تجارت و مرکز توسعه تجارت الکترونیک ارائه کرده است.

بر اساس اطلاعات ارائه شده در جداول واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی برای سازمان توسعه تجارت ایران ۶۴۰ میلیارد تومان ردیف درآمدی در نظر گرفته شده است که از این میزان ۶۰۰ میلیارد تومان به درآمد حاصل از کارمزد ثبت سفارش اختصاص دارد. همچنین درآمدهای حاصل از اجاره ساختمان‌ها و اراضی این سازمان نیز حدود ۴۰ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

همچنین بر اساس برنامه‌های پیش بینی شده دولت مرکز توسعه تجارت الکترونیک نیز در سال‌ آینده ۲۵۵ میلیارد تومان درآمد خواهد داشت.

در این بخش حدود ۲۳۰ میلیارد تومان به درآمد حاصل از ارائه خدمات سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) اختصاص دارد و حدود ۲۵ میلیارد تومان نیز به درآمدهای کلی از خدمات تجارت الکترونیک اختصاص یافته است.

در حوزه هزینه‌ها نیز دولت برای ایجاد بسترهای تسهیل تجارت الکترونیک کشور در قالب پنج پروژه‌، ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه در نظر گرفته است. این طرح‌ها از سال ۱۳۹۰ وارد فاز اجرایی شدند و دولت پیش‌بینی کرده در صورت در نظر گرفتن اعتبارات لازم تا سال ۱۴۰۳ به پایان خواهند رسید.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

چرا بیشتر درآمد دولت مربوط به ستاد است؟

با توجه به پیش‌بینی درآمد تجارت‌الکترونیک در لایحه بودجه ۱۴۰۲، به نظر می‌رسد که انحصار دولت به تجارت الکترونیک نیز رسیده است. زیرا همان‌طور که ذکر شد درآمد ۲۳۰ میلیارد تومانی مربوط به خدمات دولت الکترونیک است.

براساس برنامه پنجم توسعه باید ۱۰۰ درصد کسب و کارها تا پایان این برنامه به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند تا طرح دولت الکترونیک و تجارت الکترونیک به معنای واقعی در کشور اجرایی شود.

از این رو وزارت ارتباطات در فاز نخست عملیاتی کردن دولت الکترونیک، «درگاه واحد خدمات دولت» و «گذرگاه خدمات دولت» را راه اندازی کرد و خواستار همکاری تمام بخش‌های دولت برای تکمیل خدمات درگاه ملی دولت الکترونیک شد.

در حاضر نیز در درگاه خدمات دولت، در بخش خدمات دولت به مردم قابلیت دسترسی به خدمات نظیر سامانه پاسخگویی ۱۹۵، ایران ۱۴۱، خدمات شناسنامه‌ای، طرح ساماندهی مشاغل خانگی و خدمات پستی در دسترس عموم قرار دارد.

در بخش دوم ارائه خدمات به صورتی فهرست‌وار و تقسیم‌بندی‌های موضوعی (خوشه‌ای)‌ شامل آموزش و پژوهش، فناوری اطلاعات و ارتباطات ، اقتصادی و مالی، امنیت و مدیریت بحران، امور بین‌الملل، امور داخلی کشور، انرژی، حقوقی و قضایی، حمل‌ونقل و شهرسازی، رفاه و تأمین اجتماعی، سلامت و بهداشت، صنعت و تجارت، فرهنگی و اجتماعی، محیط‌زیست، منابع طبیعی و کشاورزی امکان‌پذیر است.

با وجود این شاید استقرار دولت الکترونیک خود یک فعالیت اقتصادی است که کیفیت و سرعت پیاده‌سازی آن وابسته به ایجاد یک بازار رقابتی در بین شرکت‌های نرم‌افزاری است و اگر این بازار دچار انحصار گردد، حلقه معیوب اقتصادی شکل می‌گیرد. همانطور که در چند وقت اخیر قطعی اینترنت خسارت‌های باور نکردی به بدنه اقتصاد دیجیتال وارد کرد و بسیاری از افراد دچار آسیب‌های جبران‌ ناپذیری شدند.

در چنین شرایطی که هنوز آمار مشخصی در خصوص میزان خسارت، تعداد فعالان کسب و کار مجازی و … روشن نیست و فعالان انجمن تجارت‌ الکترونیک از خسارت قطعی اینترنت را بالا اعلام می‌کنند، اما دولت می‌تواند تنها از محل سامانه خدمات الکترونیک خود ۲۳۰ میلیارد تومان درآمد کسب کند.

منبع: تجارت نیوز

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا