اقتصاددیجیتالگفت و گو

در وزارت ارتباطات دولت سیزدهم معاونت دیجیتال برای پیگیری اقتصاد صنعت ICT و مخابرات تشکیل شود

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در ارتباط با برنامه های وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات کابینه دولت سیزدهم اعلام کرد: وزارت ICT حتماً می بایست در دو محور عمودی و افقی فعالیت نماید. عمودی بدین معنا که خود وزارت را تابع تحول دیجیتال و دستاوردهای مهم آن قرار دهد و افقی بدین معنا که این وزارت در تعامل بسیار نزدیک با شخص رئیس‌جمهور می‌بایست تحول دیجیتال در سایر وزارتخانه ها و سازمانها را راهبری، هدایت و یکپارچه سازی نماید.

 دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۹، خرداد ماه ۱۴۰۰

دکتر اسمعیل ثنایی

 دکتر اسمعیل ثنایی در یاداشتی، در خصوص برنامه های مطرح شده وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات کابینه دولت سیزدهم مشتمل بر ، “حکمرانی دیجیتال و تعاملات بین المللی” ، “دولت هوشمند و تحول دیجیتال”، “شبکه ملی اطلاعات”، “تنظیم مقررات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات “، “اقتصاد دیجیتال” ، “حفظ حریم خصوصی و امنیت فضای تبادل اطلاعات” ، ” فناوری فضایی و “پست” موارد ذیل را مطرح کرده است:

حکمرانی دیجیتال و تعاملات بین المللی

در این قسمت به جلب سرمایه گذاری خارجی اشاره شده است. بدیهی است که اولاً اگر مذاکرات وین به نتیجه برسد ممکن است این موارد قابل تامل باشد و ثانیاً در صورت حصول توافق، قرار نیست تحریم‌ها برداشته شود و حداکثر برای شش ماه تعلیق می گردد که در آن صورت هیچ گونه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) ممکن نخواهد بود. یعنی چون مشخص نیست شش ماه بعد چه خواهد شد، هیچ کشوری وارد این عرصه نمی‌شود. لذا فضا و امکانات را باید طوری چید که سرمایه‌گذاران داخلی و شاید ایرانیان مقیم خارج در این مهمترین پارامتر رشد کشور ورود کنند. لذا می بایست بیش از پیش نقش بخش خصوصی واقعی تقویت شود و پروژه‌های آتی آنچنان تعریف نشود که شرکت‌های خصولتی و یا شرکت‌های (ICT) اطلاعاتی اکثر پروژه ها را اخذ نموده و مجدداً سر بخش خصوصی واقعی بی‌کلاه بماند.

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

۱. دولت هوشمند و تحول دیجیتال

جای بسیار امیدواری است که به مسئله تحول دیجیتال اشاره شده و راهکارهایی نیز در نظر گرفته شده است ولیکن لازم است موارد ذیل مورد توجه قرار گیرد:

دولت هوشمند

اگر سیر تحولی دولت هوشمند در سایر کشورها را مرور نمائیم، سالها قبل بحث دولت الکترونیک، سپس دولت همراه، بعد از آن دولت هوشمند و در نهایت نظام یا کشور هوشمند مطرح شدند، چرا که دامنه گسترش این مهم فراتر از دولت‌ها بوده و سایر قوا (مقننه و قضائیه) و همچنین کلیه شرکتها و موسسات خصولتی که از چهارچوب دولت خارج می باشند را نیز می بایست در بر گیرد.

تحول دیجیتال

این یکی از مهمترین وظایف وزارت (ICT) جدید می باشد. ولیکن دو خلاء اساسی دارد:

الف- حتماً می بایست معاونت دیجیتال پیشنهاد داده شود که از مهمترین وظایف آن غیر از بحث مهم تحول دیجیتال، پیگیر اقتصاد دیجیتال، اقتصاد صنعت (ICT) و مخابرات هم باشد.

ب- وزارت (ICT) حتماً می بایست در دو محور عمودی و افقی فعالیت نماید. عمودی بدین معنا که خود وزارت را تابع تحول دیجیتال و دستاوردهای مهم آن قرار دهد و افقی بدین معنا که این وزارت در تعامل بسیار نزدیک با شخص رئیس‌جمهور می‌بایست تحول دیجیتال در سایر وزارتخانه ها و سازمانها را راهبری، هدایت و یکپارچه سازی نماید.

۲. شبکه ملی اطلاعات

در این قسمت به ضعف و کمبود زیرساخت‌ها کم و بیش اشاره شده است. بدیهی است که پروژه­ متنوع و گسترده­ای در این راستا می‌بایست تعریف شود. در بندی به “بی‌توجهی به توانمندی صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در داخلی سازی تجهیزات …”  اشاره شده است. اما برای اینکه حمایت از تولید مطابق قبل عمدتاً شعاری و جهت کسب آمار نباشد، باید به حمایت واقعی از تولید داخل، حمایت از تولیدگرانی که از مرحله (R&D) شروع نموده و دانش فنی را بومی می­سازند تاکید بسیار بیشتری شود تا شاهد واردات کالاهای چینی و تکمیل مراحل آخر به نام تولید داخل نباشیم.

 محتوی:

در قسمت راهبردها به “توجه ویژه در سطح ملی به حوزه محتوی و …” اشاره شده که لازم است به جزییات آن پرداخته شود . اگر مدل های روسی و یا چینی مد نظر برخی از طراحان طرح جدید “صیانت از …” می باشد، آن کشورها سرمایه‌گذاری عظیمی در این قسمت ضمن حمایت از بخش خصوصی واقعی نموده­اند تا کاربران آن کشورها به هرگونه اطلاعات درخواستی بومی، دسترسی داشته باشند.

 3. اقتصادی دیجیتال

این بخش می‌توانست با تحول دیجیتال یکپارچه شود و بخش ۲ صرفاً به دولت هوشمند اختصاص یابد. در این قسمت به قانون استفاده حداکثری از توان داخل و همچنین ضعف کشور در صادرات (ICT) اشاره شده است اما می‌طلبد به این دو موضوع بسیار مهم، بیشتر پرداخته شود.

در قسمت دیگر به “کاهش نرخ مهاجرت و…” به درستی اشاره گردیده اما آیا عدم جامعیت در طرح “صیانت” عکس خواسته فوق نمی باشد؟

۴. سایر

در نهایت به موضوع شرکت های استارت آپ و ایجاد اشتغال کم‌توجهی شده و شایسته است که در رابطه با دو موضوع فوق نیز برنامه هایی در دستور کار قرارگیرد.

منبع:  سیتنا

بیشتر از اقتصاد دیجیتال در elececo:
بانک جهانی: اقتصاد دیجیتال ایران را به قطب فناوری در منطقه تبدیل می کند
تغییر پارادایم اقتصاد ایران با ارز دیجیتال بانک مرکزی ممکن یا غیرممکن؟
بلاکچین ابزار پیشران اقتصاد دیجیتال است
دیجیتال‌سازی، گامی در ایجاد اقتصاد دایره‌ای جهانی
چرا شرکت‌های تکنولوژی نمی‌توانند نوآوری را متوقف کنند؟ کیمیاگری رشد فزاینده در اقتصاد دیجیتال
تحول دیجیتال؛ فاصله گرفتن از اقتصاد سنتی
تامین مالی دیجیتالی زیرساخت‌ها
چرا صیانت، مطلوب کسب‌و کارهای آنلاین نیست؟
لازمه تحقق جهش تولید، فاصله گرفتن از فضای سنتی در اقتصاد و تکیه بر فناوری های نوین و دیجیتال اقتصادی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بازتاب: از حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی تا تکمیل شبکه ملی اطلاعات : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا