ارزدیجیتال

‌دلار دیجیتالی، یک پروژه شکست خورده است

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

یک کارشناس اقتصاد دیجیتال گفت: پروژه “دلار دیجیتالی” که از سوی دستگاه‌های اقتصادی دولت آمریکا به اجرا درآمده است یک پروژه شکست خورده است.

رضا سلمانی  با بیان اینکه شناخت جامعه بین‌المللی نسبت به ارزهای دیجیتال و معاملات برخط بیشتر شده است، اظهار کرد: تا پیش از همه‌گیر شدن استفاده از ارزهای دیجیتال در نظام مبادلات اقتصادی، استفاده از بستر دیجیتالی اقتصاد نوعی ایده خام و تئوری محسوب می‌شد اما خوشبختانه بیت کوین این راه سخت را آغاز کرد و بر تعداد معامله‌گران این بستر به صورت روزانه افزوده می‌شود.

ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۳، آبان‌ماه ۱۳۹۹

وی افزود: همه‌گیری استفاده از این نوع ارزها در مبادلات بین‌المللی تجاری در حالی از سوی اغلب فعالان اقتصادی صورت می‌گیرد که هنوز تعدادی از کشورهای در حال توسعه یا توسعه یافته این ارزها را به رسمیت نمی‌شناسند و به رغم رسمیت این ارزها در نزد تعداد زیادی از نهادهای مالی بین‌المللی، ارتباط مناسبی میان کشورهای مذکور و بسترهای مبادلات دیجیتالی اقتصاد ایجاد نشده است.

این کارشناس اقتصاد دیجیتال با اشاره به افزایش قدرت ارزهای دیجیتال نسبت به سایر ارزهای مورد استفاده از مبادلات تجاری جهان، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل کنجکاوی نظام اجتماعی در رابطه با ارزهای دیجیتال، قدرت این نوع ارزها نسبت به دیگر ارزهای شاخص مورد استفاده در روند مبادلات تجاری جهانی است و خوشبختانه با توسعه بسترهای تبادل ارزهای دیجیتال قدرت تعدادی از محبوب‌ترین آنها با ارزهای شاخصی همچون دلار و یورو برابری می‌کند.

سلمانی با بیان اینکه ارزهای دیجیتال بخش جدایی ناپذیر مبادلات شبکه‌های مالی در ۵۰ سال آینده هستند، اضافه کرد: معرفی ارزهای دیجیتال اختصاصی از سوی برخی از کشورها نشان می‌دهد که تعداد زیادی از نظام‌های اقتصادی در واکنش به انحصار ارزهای معروف و محبوب دیجیتال دست به ابتکارات مالی زده‌اند و می‌خواهند در اقتصاد دیجیتال جهانی، حرفی برای گفتن داشته باشند.

وی ادامه داد: ارائه ارز دیجیتال اختصاصی از سوی کشورهای توسعه یافته‌ای که قدرت تبلیغات برای اشتهار ارز خود را دارند، قابل پذیرش و منطقی است اما کشورهای توسعه نیافته یا در حال توسعه به هیچ وجه نباید در تبلیغات برای اشتهار ارزهای دیجیتال انحصاری سرمایه‌گذاری کنند زیرا با توجه به مجازی بودن این نوع ارزها قدرت نظام اقتصادی و سیاسی پشتیبانی کننده آنها یکی از مهم‌ترین عوامل همه‌گیری در استفاده از آنهاست.

این کارشناس اقتصاد دیجیتال با اشاره به تلاش برخی کشورهای توسعه یافته برای مجازی کردن ارزهای پرقدرت و شاخص‌شان، خاطرنشان کرد: پروژه “دلار دیجیتالی” که از سوی دستگاه‌های اقتصادی دولت آمریکا به اجرا درآمده است، یک پروژه شکست خورده است و با توجه به ضعف نظام اقتصادی ایالات متحده در اشتهار ارزهای جدید، مبادله‌گران ارزهای مجازی هیچ‌گاه دلار را به عنوان یک ارز دیجیتال نخواهند پذیرفت.

سلمانی افزود: انحصار معنای دقیقی در دنیای تبادلات اقتصادی دیجیتال ندارد و با توجه به سیاست‌های یکجانبه و بدون تفکر ایالات متحده در حال حاضر، نظام اقتصادی مرتبط با ارزهای دیجیتال جهانی، دلار دیجیتال را به عنوان یک ارز شاخص و محبوب نخواهد پذیرفت و تبلیغات برای اشتهار این ارز و توسعه بسترهای استفاده از آن تنها به منابع مالی دولت آمریکا لطمه می‌زند.

منبع: ایمنا

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

بیشتر از ارزدیجیتال بانک مرکزی در اقتصاد الکترونیکی بخوانیم:
ارز دیجیتال ملی اولویت بسیار بالایی دارد
«دلار دیجیتال» در دستورکار بانک مرکزی آمریکا
ورود یوان دیجیتال به پرجمعیت ترین شهر چین
چین به دنبال آزمایش یوان دیجیتال در مقیاس بسیار گسترده است
از نظر قانونی، آیا پول دیجیتال واقعاً پول است؟
چین سرعت توسعه یوان دیجیتال (DCEP) را افزایش می‌دهد
«ارز دیجیتال بانک مرکزی؛ تهدید، فرصت یا ضرورت؟»
آیا پول دیجیتال، ابزارهای ابتکاری بیشتری در اختیار دولت‌ها قرار می‌دهد؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. بازتاب: راه اندازی ارز دیجیتال ملی در هند/ بیت کوین ممنوع می‌شود : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  2. بازتاب: ‌یوروی دیجیتال یک فرصت طلایی برای ایران است : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  3. بازتاب: رییس فدرال رزرو: ۲۰۲۱ سال دلار دیجیتال است : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا