پیشنهاد سردبیرتوکن‌های غیر مثلی (NFT)گزارش

دلایل سقوط بازار NFT چه بود؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
حسین عسکری 

NFT چیزی نیست جز نوعی دارایی دیجیتال که هویت و اطلاعات خاصی در خود ذخیره دارد. کاربران، نباید تجارت یا مبادله NFT را با ارزهای دیجیتال از قبیل اتریوم یا بیت کوین اشتباه بگیرید زیرا آنها متفاوت هستند.

  • دلایل سقوط بازار NFT و آینده آنها 
  • دلایل سقوط بازار NFT:
  • نمودار تورم ایالات متحده

NFT ها به منحصر به فرد بودن آنها و اطلاعاتی خاصی که در آنها تعبیه شده است شناخته می شوند. وقتی با بیت کوین سروکار دارید، یک بیت کوین با بیت کوین دیگر برابر است و فرقی ندارد، اما در NFT ها اینطور نیست. نام “غیر قابل تعویض” یا (non-fungible token) از این موضوع گرفته شده است.

 ارزهای رمزنگاری شده، شبییه به یک ارز و یا سهام هستند، اما NFTها در واقع دارایی خالص هستند. 

دلایل سقوط بازار NFT و آینده آنها 

 از نظر اقتصادی همیشه باید از تاریخ درس بگیریم تا از اشتباه آینده جلوگیری کنیم.

 در اینجا ما گزارش‌های موجود در اینترنت و چند اصل اقتصادی را تجزیه و تحلیل کرده‌ ایم تا دلایل سقوط بازار NFT و آینده آن را برای شما شرح دهیم.

 قبل از هر چیزی، نمودار گوگل ترند از میزان جستوجو واژه خرید و فروش NFT ها را در زیر بررسی می کنیم.

ارز دیجیتال

تصویری از Google Trends از نمودار میزان جستو جو کلمه خرید nft و فروش nft 

همان طور که در نمودار بالا از گوگل ترند مشاهده می شود میزان جستوجو واژه خرید و فروش NFT در گوگل در سال ۲۰۲۱ یک روند صعودی را طی می کرده است، در سال ۲۰۲۱ ما شاهد رونق شدید مارکت NFT بودیم، اما از اوایل سال ۲۰۲۲ تاکنون، این روند نزولی شده است.

حالا اجازه دهید ارزش فعلی بازار NFT را از طریق نمودار زیر بررسی کنیم.

ارز دیجیتال

نمودار ارزش بازار NFT یک سال گذشته، ژوئیه ۲۰۲۱ تا ژوئیه ۲۰۲۲ 

واضح است که در ۱۲ ماهه اخیر، ارزش بازار اکنون در کمترین میزان خود قرار دارد.

دلایل سقوط بازار NFT:

۱- رکود در بازار کریپتو کارنسی

این عامل مسئول اصلی سقوط NFT است.

بازار کریپتو کارنسی طی یک دوره صعودی در سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ توانست توجه سرمایه گذران را شدیدا به خود جلب کند. ارزش کل این بازار در سال ۲۰۲۱ به ۳ تریلیون دلار رسید. اتریوم، بلاکچین و پلتفرم قرارداد های هوشمند که بستر اصلی   NFTها است از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ رشد ۳ هزار درصدی را تجربه کرد، بعد از افزایش نرخ تورم در ایالات متحده بازار های مالی یکی پس از دیگری دچار سقوط شدند، بازار رمزارز ها به طبع از این قاعده مستثنی نبود، از جمله بازار NFT که یکی از شاخه های کریپتو کارنسی است.

ارز دیجیتال

میانگین قیمت فروش NFT در هفته

با این وجود سقوط کریپتوها نمی تواند تنها دلیل سقوط بازار NFT باشد.

۲-ردپای محیطی

لذت بردن از هنر در قالب معاملات NFT با گناه آسیب رساندن به محیط زیست نیز همراه است. چگونه؟ ما هر روز با استفاده از انرژی بیش از حد به افزایش ردپای کربن کمک می کنیم. 

یک تراکنش اتریوم در NFT باعث تولید ۱۴۶ کیلوگرم CO2 می شود. اجازه دهید ردپای کربن کریپتوپانک ها Cryptopunks)) را از طریق یک محاسبه ساده بررسی کنیم. در ۱۲ ماه گذشته کریپتوپانک ۷۵۷۰ خرید و فروش را به ثبت رسانده است. وقتی ۱۴۶ و ۷۵۷۰ را ضرب کنید، به ۱,۱۰۵,۲۲۰ کیلوگرم CO2 می رسد که معادل طی مسافت ۷,۵۷۰,۰۰۰ کیلومتر با بنزین است.

با تغییرات ناگهانی آب و هوا و افزایش بحران جهانی، ما باید بیشتر مراقب سیاره زمین باشیم، حتی اگرNFT  درآمد غیرفعالی برای ما به همراه داشته باشد.

 بنابراین، استدلال اخلاقی برای آسیب نرساندن به محیط زیست می تواند دلیلی برای سقوط بازار NFT باشد.

ارز دیجیتال
ردپای کربن NFT

۳-سیاست های دولت

وقتی در مورد قوانین و سیاست‌های بانک‌های فدرال و مقررات مالی صحبت می‌کنیم، ممکن است آن‌ها را حتی در فناوری بلاک چین مشاهده کنیم. تصور کنید که استفاده از فناوری بلاک چین را در تراکنش‌ها افزایش دهیم که بسیار ایمن است. 

مشخص نیست که چگونه مالیات پرداخت خواهد شد.

برای همین موضوع، قوانین فدرال وارد می‌شوند و رویکرد دولت به این ارزهای دیجیتال تغییر می‌کند.

 همیشه یک هشدار از طرف بانک مرکزی هند در مورد عدم استفاده از این نوع تراکنش ها وجود داشته است. آنها پرداخت با کریپتو را جزو فعالیت های مالی نامشروع می دانند.

به این دلیل که NFT ها زیر مجموعه کریپتو هستند، وضع قوانین محدود کننده کریپتو در کشورهای جهان باعث لطمه به NFT ها هم می شود.

ارز دیجیتال

 4- سرمایه گذاران 

گزارش اخیر مورگان استنلی سقوط بازار NFT را پیش‌بینی و دلایل آن را روشن کرد.

 NFT ها، درست مانند بعضی از ارزهای دیجیتال و سهام، توسط خریدارانی نگهداری می شوند که می خواهند آنها را برای سود بیشتر به فروش برسانند، نه هولدر ها.

 برخی از سرمایه گذاران همچنین درباره قابلیت استفاده NFT ها و اینکه نمی توانند با آثار هنری فیزیکی مقایسه شوند، استدلال می کنند.

علاوه بر این، در ماه های اخیر شاهد ناتوانی در فروش مجدد اولین توییت جک دورسی بودیم که به قیمت ۲.۹ میلیون دلار فروخته شد.

 قیمت آثار هنری معروفی مانند Ape نیز در حال ریزش است. 

ارز دیجیتال
نمودار قیمت Bored Ape

همه این عوامل به یک اندازه باعث سقوط بازار NFT شده اند و می توان آن را با حباب دات کام یا با شیدایی لاله هلندی ۱۶۳۴-۳۷ هنگام فروپاشی حباب مقایسه کرد.

۵-اثر تورم

در حال حاضر، جهان در بحران است، بسیاری از کشورها در مرز ورشکستگی یا خاموشی انرژی قرار دارند، اروپا تورم بی سابقه ای دارد و جنگ روسیه و اوکراین پیامدهای خود را دارد. در میان همه این شرایط، کدام بازار رشد می کند؟

بازار سهام مناسبی که بتوانید در آن سرمایه گذاری کنید چیست؟

جهان پس از همه گیری کرونا حتی در ایالات متحده شاهد رشد تورم بوده است.

ارز دیجیتال

نمودار تورم ایالات متحده

ما اینجا نمی خواهیم در مورد تورم جهانی بحث کنیم، اما تأثیر آن بر NFTها غیر قابل انکار است. وقتی مردم فعلاً فقط به خرید اقلام ضروری روی می آورند و اقلام لوکسی را که از روی احساسات می خرند را حذف می کنند، روی NFT هم تأثیر می گذارد.

 در ادبیات اقتصادی، بین ارزش کارکردی و ارزش لذت جویانه تفاوت وجود دارد. یک تفاوت بین آنها وجود دارد: یکی برای کاربرد آن خریداری می شود و دیگری برای جذابیت زیبایی شناختی آن خریداری می شود. NFT ها جزو مورد دوم هستند. 

الان در زمان تورم این چیزها جذابیت ندارند و بنابراین سقوط می کنند. علاوه بر این، نمی توان گفت که این فقط یک سقوط است، بلکه می تواند یک رکود باشد و ممکن است در آینده دوباره افزایش یابند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا