دولت دیجیتالکسب و کار هوشمند در ایرانیادداشت

دورکاری و خلا قانونی جهت بیمه تامین اجتماعی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

رییس کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی گفت: کاربران ایران نسبت به یک سال گذشته رشد ۲.۵ درصدی داشتند، اما سرعت اینترنت در ایران نسبت به سایر کشورهای هم‌تراز، اندکی پایین است.

به گزارش اقتصاد الکترونیکی از روابط عمومی فدراسیون فاوا، «محمدرضا طلائی» در دهمین جلسه کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران گفت: در ایران از جمعیت حدود ۸۴ میلیون نفری در حدود ۵۹ میلیون کاربر اینترنت وجود دارد که این موضوع یک پتانسیل بسیار جدی را می‌تواند برای توسعه فضای مجازی ایجاد کند.

رییس کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی با بیان این که در شبکه‌های اجتماعی ایران طبق آمار حدود ۳۳ میلیون کاربر وجود دارد، افزود: وزیر ارتباطات به تازگی اعلام کرده است که عملاً دولت الکترونیک اجرایی شده و تنها منتظر اتصال دستگاه‌های مرتبط با یکدیگر است.

طلائی همچنین به آمار ارایه شده در اتاق بازرگانی تهران درباره رشد ۸۱ درصدی میزان تراکنش‌های مالی در مقایسه با سال گذشته، اشاره کرد و گفت: ما شاهد رشد قابل‌توجهی از میزان تراکنش‌های مالی مردم هستیم.

بیمه دورکاری

«علی شمیرانی» کارشناس کمیسیون فاوا در بخش دیگری از این نشست به موضوع حق بیمه در دوره دورکاری پرداخت و گفت: در عمل نه به‌صورت زیرساختی و نه به‌صورت حقوقی شرایطی برای بیمه دورکاری در نظر گرفته نشده است؛ اما واقعیت آن است که بعد از کرونا بخشی از پرسنل دور کار شدند که برای برخی از پست‌ها این احتمال وجود دارد که این دورکاری همیشگی باشد.

وی خاطر نشان کرد: بسیاری پیش‌بینی می‌کنند که حداقل شرایط دورکاری تا سال ۲۰۲۱ ادامه یابد. ولی سؤال اصلی اینجاست که آیا در شرایط دورکاری باید قانون بیمه به‌صورت سنتی اعمال شود؟  شرایط و موضوع جدیدی در بحث بیمه به وجود آمده که به نظر می‌رسد کمیسیون باید پیشنهاد تجدیدنظر و اصلاح در آیین‌نامه بیمه‌ای را ارائه دهد که البته برخی پیشنهاد کاهش ۵۰ درصدی حق بیمه را در شرایط دورکاری ارائه داده‌اند.

تهدید تراکنش‌های مالی

«حمیدرضا احمدیان» مشاور کمیسیون فاوای اتاق بازرگانی در خصوص بحث بیمه دورکاری عنوان کرد: تاکنون سازمان فناوری اطلاعات و وزارت ارتباطات هیچ‌گونه کار جدی در زمینه بیمه دورکاری انجام نداده‌اند. از سوی دیگر سازمان اداری استخدامی کشور نیز هیچ برنامه‌ای در این زمینه ندارند چراکه زیرساخت‌های آن فراهم نیست.

وی با بیان اینکه موضوع دورکاری که پیش‌تر در دولت‌های پیشین مطرح شد جوابگوی وضع موجود نیست، افزود: نه دولت و نه بخش خصوصی آمادگی لازم را برای این شرایط جدید نداشتند و پیشنهاد می‌کنم که در بحث بیمه یک کار کارشناسی و دقیق صورت گیرد.

احمدیان همچنین در خصوص تشکیل کمیسیون ویژه فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال عنوان کرد: این نگرانی وجود دارد که این کمیسیون از قدرت لازم برای پیگیری مسائل برخوردار نیست. از همین رو این شرایط نیازمند آن است که نمایندگان بخش خصوصی با افرادی که می‌توانند وارد این کمیسیون شوند وارد مذاکره و گفت‌وگو شوند تا اثربخشی آن بیشتر شود.

وی همچنین در بحث افزایش آمار تراکنش‌های مالی نیز گفت: این آمار نگران‌کننده است. هرچند آمار بالا رفته اما سیستم بانکی در حال تحمل فشار بسیار زیادی است چراکه تراکنش‌های خرد مانند خرید نان نیز وارد این سیستم شده و آمادگی و زیرساخت لازم برای چنین شرایطی موجود نیست و احتمالاً از یکجایی به بعد این سیستم با مشکل روبرو خواهد شد.

احمدیان همچنین در خصوص آیین‌نامه اجرایی بند (ب) تبصره ۱۸ قانون بودجه نیز گفت: این آیین‌نامه اجرایی در سال‌های متعدد وجود داشته است و امسال نیز بدون تغییر نسبت به پارسال به تصویب رسیده است؛ اما پیگیری‌های انجام‌شده نشان می‌دهد هیچ‌گونه گزارش عملکردی نسبت به اجرایی‌سازی این مصوبه وجود ندارد.

وی ادامه داد: واقعیت آن است در این آیین‌نامه هر آنچه لازم است آورده شده،  اما نمی‌بینیم که این اعتبارات به بخش خصوصی واقعی برسد. از همین رو ما باید پیشنهاد آماده کنیم تا اعتبارات درست استفاده شود.

شفاف‌سازی قوانین مالیاتی

«مسعود شنتیایی» عضو کمیسیون فاوای اتاق بازرگانی نیز عنوان کرد: ۳۰ درصدی که از سوی کارگر و کارفرما برای حق بیمه پرداخت می‌شود به نسبت سایر کشورها رقم بالایی است و این در شرایطی است که خدمات خوبی هم ارائه نمی‌شود. بحث دورکاری اکنون از جمله مسائلی است که در حجم وسیعی شکل‌گرفته و بعید به نظر می‌رسد که سازمان تأمین اجتماعی بتواند تا یک سال آِینده راه‌حلی برای این موضوع در نظر بگیرد.

شنتیایی همچنین در بحث گواهی ایمنی پیمانکاران حوزه فاوا افزود: معمولاً این گواهی مربوط به افرادی است که در پروژه حضور فیزیکی و عملیاتی دارند و ما با همین گواهی در مناقصات نیز شرکت می‌کنیم.

ویهمچنین در بحث آیین‌نامه اجرایی بند (ب) تبصره ۱۸ قانون بودجه عنوان کرد که ما باید فشار بیاوریم که در این زمینه گزارش هزینه ارائه شود.

شنتیایی همچنین در خصوص شرایط جدید مالیات نیز گفت: قوانین تغییراتی داشته و ما باید آن را شفاف و روشن برای اعضا بیان کنیم تا همگی با شرایط و قوانین جدید مالیاتی جدید آشنایی پیدا کنند.

عدم آمادگی حقوقی سازمان تأمین اجتماعی

رامین نصیری عضو کمیسیون فاوای اتاق نیز عنوان کرد که چند سال پیش بحث دورکاری مطرح شد اما زیرساخت‌های آن به‌هیچ‌عنوان فراهم نشد. اکنون نیز هیچ‌گونه آمادگی حقوقی در سازمان تأمین اجتماعی برای اجرایی سازی چنین شرایطی وجود ندارد. از همین رو باید اتاق پیشنهادها خود را در این زمینه به شکل مدون تنظیم و ارائه دهد.

تجربه شیرین کمیسیون ویژه

«حسن‌ پوراسماعیل» نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در کمیسیون فاوا عنوان کرد: در مرکز پژوهش‌ها موضوع دورکاری موردبررسی قرار گرفته است و بررسی‌ها در این خصوص نیز انجام‌شده است، اما متأسفانه پیگیری‌های لازم صورت نگرفت. حالا با شیوع کرونا این مسئله جدی شده است. از همین رو اتاق می‌تواند پیشنهادهای خود را ارائه دهد و مرکز پژوهش‌ها نیز این کار را به‌موازات پیش می‌برد.

او افزود: نکات موردنیاز را استخراج خواهیم کرد تا در مجلس به تصویب برسد.

پور اسماعیل همچنین در خصوص کمیسیون ویژه فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال گفت: ما تجربه بسیار خوبی در خصوص کمیسیون ویژه «حمایت از تولید ملی» داشتیم. طرح‌ها و لوایح بسیار زیادی در این کمیسیون موردبررسی قرار گرفت و اقدامات متعددی در مباحث نظارتی انجام شد. هرچند ایده‌آل این بود که کمیسیون دائمی شکل بگیرد اما کمیسیون ویژه نیز می‌تواند نتایجی خوبی را به همراه داشته باشد، چراکه اعضای آن را افرادی از سایر کمیسیون‌ها تشکیل می‌دهند که این خود می‌تواند یکی از نقاط قوت این کمیسیون باشد.

وی در ادامه افزود: مسائل و مشکلات حوزه فاوا در این کمیسیون می‌تواند پررنگ‌تر پرداخته و پیگیری و کمک بسیار زیادی در بخش فناوری اطلاعات انجام شود. هرچند پیش‌تر نیز تلاش شد تا این کمیسیون شکل بگیرد اما کمیته فناوری اطلاعات در داخل کمیسیون صنایع با این موضوع مخالف بودند.

اکنون نیز نمایندگان دوره یازدهم که تعداد قابل‌توجهی از آن‌ها دانش‌آموخته حوزه فاوا هستند می‌توانند به این موضوع کمک کنند. هرچند احتمالاً کمیته فناوری اطلاعات در کمیسیون صنایع باقی خواهد ماند ولی با تشکیل کمیسیون ویژه، سرنوشت این کمیته در اختیار کمیسیون صنایع خواهد بود.

پور اسماعیل همچنین در بحث آیین‌نامه تائید صلاحیت ایمنی پیمانکاران حوزه فاوا نیز گفت: در این خصوص اتاق بازرگانی می‌تواند پیشنهاد خود را ارائه دهد تا این آیین‌نامه اصلاح شود.

وی همچنین در بحث آیین‌نامه اجرایی بند (ب) تبصره ۱۸ قانون بودجه نیز گفت: این موضوع را می‌توان در شورای گفت‌وگو مطرح کرد چرا که در آن مبلغ قابل‌توجهی برای شرکت‌ها در نظر گرفته‌شده است.

چالش جدید حوزه فاوا

«مهدی علی‌اکبریان» عضو کمیسیون فاوا در خصوص گواهی ایمنی پیمانکاران حوزه فاوا عنوان کرد: در حال حاضر در مناقصات نرم‌افزاری نیز از پیمانکاران گواهی ایمنی درخواست کردند و هنگامی‌که برای دریافت آن مراجعه کنید، باید تمام پرسنل و حتی هیئت‌مدیره نیز در این دوره‌ها برای گواهی ایمنی شرکت کنند و به نظر می‌رسد بیشتر شبیه یک نوع کاسبی جدید است. در صورتی‌ که قراردادهای نرم‌افزاری دیگر نیازی به گواهی ایمنی (HSE) ندارد.

دیگر محتوی از بیمه الکترونیکی و خدمات الکترونیکی بیمه در اقتصاد الکترونیکی می خوانیم:

همکاری بیمه ملت و پادیوم
داتین فروش و صدور بیمه‌نامه شخص ثالث را الکترونیکی کرد
زمینه دیجیتالیزه شدن اقتصاد بیمه فراهم شد
تفاهم نامه همکاری ایران کیش و بیمه تجارت نو امضا شد
مهاجرت بیمه کوثر به نرم‌افزار جامع بیمه‌گری داتین
حذف دفترچه‌های بیمه، طرحی از روزهای دور تا امروز

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. بازتاب: مهاجرت بیمه کوثر به نرم‌افزار جامع بیمه‌گری داتین - پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  2. بازتاب: حذف دفترچه‌های بیمه، طرحی از روزهای دور تا امروز - پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  3. بازتاب: ماهنامه " اقتصاد دیجیتال" شماره 1، مرداد و شهریور 1399 : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا