امنیت اطلاعاتاینترنت اشیاحمل و نقل هوشمند

دو تهدید خودروهای هوشمند

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

خودروهای جدید قابل هک شدن هستند و اینترنت اشیا می‌تواند سطح و دریچه‌ای جدید از تهدیدها را به‌روی کاربران خودروهای هوشمند باز کند. این زمانی وحشتناک‌تر می‌شود که هکرها در آینده می‌توانند از راه ‌دور با کنترل قابلیت‌های خودران خودرو شما را نیز کنترل کنند

به گزارش اقتصاد الکترونیکی به نقل از اخبار خودرو، این روزها یکی از بحث‌هایی که درباره خودروهای جدید مطرح است، هوشمند شدن هرچه بیشتر آن‌هاست و با این‌که بسیاری از این‌که خودروها هرچه بیشتر خودکار و هوشمند شوند راضی هستند، افرادی نیز درباره نقاط منفی این رویه هشدار می‌دهند و چندان به‌آن خوش‌بین نیستند.  

در این مطلب با دیدی منفی و نه‌چندان خوش‌بینانه به‌آینده خودروهای هوشمند پرداخته‌ایم و بنابراین اگر جزو طرفداران بی‌چون و چرای فناوری‌های پیشرفته هستید، مطالعه این مقاله چندان به‌شما توصیه نمی‌شود. اما آنچه بسیاری از رانندگان از آن بی‌خبرند این‌که خودروسازان از رفتار و عادات آن‌ها و سرنشینان خودرو اطلاعات زیادی کسب می‌کنند و جالب اینجاست که قبلا در بسیاری از رمان‌های علمی-تخیلی ویرانشهری (به‌طور مشخص در رمان «۱۹۸۴» نوشته جورج اورول، از خطر به‌وجود آمدن یک «برادر بزرگ» که مثل چشمی همواره زندگی شهروندان را رصد و آن‌ها را کنترل می‌کند) به‌تصویر کشیده شده است و حالا به‌نظر می‌رسد خودروسازان نیز به‌نوعی تبدیل به‌این چشم تخیلی شده‌اند. 

  طعمه ‌ای برای هکرها 

برای آن‌که روشن شود در سال‌های اخیر چه‌میزان از داده‌های الکترونیک خودروسازان به‌سرقت رفته، جفری ای.‌فاولر، نویسنده نشریه «واشینگتن‌پست» با کمک شرکتی به‌اسم ARCCA که در زمینه بازسازی تصادفات خودرویی و همچنین تحلیل‌های خودرویی تخصص و فعالیت دارد، کامپیوتر یک مدل شورولت ولت ۲۰۱۷ را هک کرده است.

با کمک یک لپ‌تاپ، چند نرم‌افزار خاص، چند مدار و پیچ‌گوشتی و دوشاخه آن‌ها توانسته‌اند به کامپیوترهای به‌هم متصلی نفوذ کنند که می‌توانند با استفاده از سنسورهای خودرو، در هر ساعت تا ۲۵ گیگابایت اطلاعات را تولید و توزیع کنند.

در این تحقیق مشخص شد که موقعیت مکانی، شیوه‌ رانده شدن خودروها، تماس‌های تلفنی صورت‌گرفته در خودرو به‌اضافه شماره‌تلفن‌هایی که شامل نشانی، آدرس ایمیل و حتی عکس‌ پروفایل افرادی می‌شود که شماره‌شان در تلفن‌ راننده یا هرکس دیگری که با سرنشینان خودرو تماس برقرار کرده است، قابل دسترسی خواهد بود.

جالب‌تر آن‌که حتی آن‌ها با خرید یک سیستم اینفومنت دست‌دوم از وبسایت ای‌بی توانستند داده‌هایی را درباره سرنشینان خودرویی که این سیستم در آن نصب بود، به‌دست آورند. به‌عنوان مثال این‌که راننده اسم شخصی را در گوشی خود با اسمی خاص ذخیره کرده بود که عکس آن فرد نیز قابل دسترس بوده است. به‌علاوه مشخص شد که مالک این خودرو بیشتر به‌کدام پمپ‌بنزین می‌رفته و دستگاه موبایلش از چه مدلی بوده و به‌چه رستورانی بیشتر رفت‌وآمد داشته است. 

  حس ‌گرها و دوربین ‌های فضول

هکر موسسه ARCCA همچنین به‌نویسنده «واشینگتن‌پست» گفت که قبلا مدل‌هایی از فورد را نیز به‌رغم این‌که سیستم مسیریابی آن‌ها مورد استفاده قرار نگرفته هک کرده و به‌موقعیت‌های مکانی آن‌ها دسترسی پیدا کرده است. این‌ها مواردی است که اکثر مالکان خودرو از آن بی‌خبر هستند و نمی‌دانند که حتی درصورت عدم‌استفاده از سیستم مسیریاب خودروهایشان نیز می‌توان به این‌که آن‌ها از چه‌راه‌هایی تردد کرده‌اند دسترسی پیدا کرد.   

برای آن‌که عمق فاجعه را دریابید، باید بدانید که تنها جنرال‌موتورز تاکنون ۱۱ میلیون دستگاه از خودروهایش را به‌قابلیت اتصال ۴G-LTE مجهز کرده است. به‌علاوه تقریبا تمام مدل‌های جدید خودروهای عرضه‌شده توسط آئودی، ب‌ام‌و، تویوتا، فولکس‌واگن و مرسدس‌بنز نیز دارای قابلیت اتصال به‌اینترنت هستند و جالب‌تر از همه این‌که خودروهای تسلا نه‌تنها دائما به اینترنت متصل هستند، بلکه می‌توانند تصاویر ویدئویی از اطراف خود را نیز جمع‌آوری‌ کنند و البته این قابلیت تنها مربوط به‌خودروهای تسلا نمی‌شود.

حس‌گرها و دوربین‌های متعدد در خودروهای جدید می‌توانند به‌طور پیوسته‌ داده‌های کدگذاری‌شده را به سرورهای خودروسازانی بفرستند که خود را مالک بی‌چون و چرای این داده‌ها می‌دانند و درنتیجه می‌توانند با این اطلاعات هر کاری را که صلاح می‌دانند، انجام دهند. 

  احتمالات وحشتناک و راه ‌حل ‌های ممکن

حالا شاید فکر کنید بدترین اتفاقی که ممکن است در این راستا بیفتد، چیست؟ نخست این‌که به‌این ترتیب رانندگان شخصی‌ترین مسائل خود را با ‌دیگران (خودروسازی که ماشین‌شان را تولید کرده است) به‌اشتراک می‌گذارند! همچنین به‌اثبات رسیده است که خودروهای جدید قابل هک شدن هستند و اینترنت اشیا می‌تواند سطح و دریچه‌ای جدید از تهدیدها را به‌روی کاربران خودروهای هوشمند باز کند. این زمانی وحشتناک‌تر می‌شود که هکرها در آینده می‌توانند از راه ‌دور با کنترل قابلیت‌های خودران خودرو شما را نیز کنترل کنند. 

درست است که این تهدیدها می‌توانند امنیت و آرامش افراد را به‌خطر بیندازند، اما می‌توان مطمئن بود که فناوری در مسیر رشد خود قطعا راه‌حل‌هایی را برای جلوگیری از سوءاستفاده از این اطلاعات ارائه خواهد داد. می‌توان انتظار داشت که قانون‌گذاران دست روی دست نگذارند و در رابطه با دسترسی خودروسازان به‌داده‌های شخصی کاربران و استفاده از آن‌ها قوانین بازدارنده‌ای را وضع کنند.

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بازتاب: تحلیلگران معتقدند که اپل جدی ترین رقیب تسلا خواهد بود : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا