اقتصاددیجیتالپیشنهاد سردبیرگزارش

دیجیتال‌سازی، گامی در ایجاد اقتصاد دایره‌ای جهانی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

 برای برآورد اهداف جهانی آب‌وهوا تا سال ۲۰۵۰ باید تحول به یک اقتصاد دایره‌ای را تسریع کنیم و این امر تنها از طریق دیجیتالی‌سازی متمرکز و مسئولانه محقق خواهد شد. در این مسیر به یک ستون فقرات دیجیتالی جهانی نیاز داریم که برای کالاهای ‌عمومی طراحی و به‌عنوان یک پلت‌فرم نرم‌افزاری عمومی ساخته شده باشد.

به نقل از ویفروم، مواد اولیه در اقتصاد خطی امروز از کشورهای غنی از منابع، استخراج شده و به تولیدکنندگان منتقل تا به محصولات تبدیل شوند. سپس کالاهای نهایی اغلب در مسافت طولانی ارسال و دوباره جایگزین می‌شوند. توان عملیاتی منابع در اقتصاد خطی، بسیار زیاد و بین‌المللی است و منابع تنها تا حد اندکی بازیابی می‌شوند.

 دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۹، خرداد ماه ۱۴۰۰

با این حال، اقتصاد دایره‌ای آن را تغییر می‌دهد. در سطح جهانی، مفهوم اقتصاد دایره‌ای به‌طور فزاینده‌ای به‌عنوان راهی برای دستیابی به تحول لازم به یک اقتصاد کارآمد از نظر منابع و تنها راه دستیابی به تحقق اهداف آب‌وهوایی تا سال ۲۰۵۰ در نظر گرفته می‌شود. منابع در اقتصاد دایره‌ای‌ مورد استفاده قرار می‌گیرند اما مصرف نمی‌شوند. شرکت‌ها می توانند منابع را با استفاده از راهبردهای مناسب برای محصولات، اجزاء و مواد مورد استفاده و پس از پایان چرخه عمر حفظ کنند.

اقتصاد دایره‌ای تضمین می‌کند که ما می‌توانیم به سمت اقتصاد جهانی مدرن با کارآیی منابع و سودآوری حرکت کنیم و رشد اقتصادی داشته باشیم که میلیاردها نفر را از فقر بیرون خواهد آورد و در ضمن، کاهش شیوه‌های تولید خطی که با استخراج مواد و جریان تولید، سوزاندن، محل دفن زباله و فشار بر منابع زمین شروع می‌شود را ادامه دهیم.

فرانس تیمرمنس، معاون کمیسیون اروپا می‌گوید: رسیدن به تحقق اهداف آب‌وهوایی تا سال ۲۰۵۰، حفظ محیط طبیعی و تقویت رقابت‌پذیری اقتصادی مستلزم یک اقتصاد کاملا دایره‌ای است. امروزه اقتصاد ما هنوز خطی است و تنها ۱۲ درصد مواد و منابع ثانویه به اقتصاد بازگردانده می‌شود. بسیاری از محصولات به آسانی خراب می‌شوند، قابل استفاده مجدد، تعمیر یا بازیافت نیستند یا فقط برای یک‌بار مصرف ساخته شده‌اند و پتانسیل عظیمی برای استفاده از مشاغل و مصرف‌کنندگان وجود دارد.

کمیسیون اروپا معتقد است که با استفاده از اصول اقتصاد دایره‌ای در اقتصاد اتحادیه اروپا می‌توان تا سال ۲۰۳۰،  تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا را ۰.۵ درصد افزایش داد و تقریبا ۷۰۰ هزار شغل جدید ایجاد کرد. مدل‌های دایره‌ای می‌توانند سودآوری را افزایش دهند و  به عنوان اثر محافظتی در برابر نوسانات قیمت عمل کنند.

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

تسریع اقتصاد دایره‌ای با ستون فقرات دیجیتالی

در حال حاضر، بیشتر ابتکارات اقتصاد دایره‌ای، طرح‌های فردی هستند که بر مواد و منابع فیزیکی متمرکز شده‌اند. بااین‌حال، برای مقیاس‌بندی این راه‌حل‌ها در سطح جهانی و در صنایع، باید پایه‌های دیجیتالی منسجم ایجاد تا از مدل‌های تجاری گردشگری جذاب جهانی حمایت و حرکت به سمت اقتصاد دایره‌ای را تسریع کنیم. ما هرگز نمی‌توانیم بدون یک تلاش دیجیتالی‌سازی جهانی منسجم و فراگیر به موقع به اهداف اقلیمی دست یابیم.

به این معنی که دولت‌ها باید چارچوب‌های سیاسی، قانونی و اقتصادی ارائه دهند که انگیزه تبدیل به اقتصادهای دایره‌ای سودآور را ایجاد کند. علاوه بر این، برای رسیدن به اهداف آب‌وهوایی ۲۰۵۰، باید یک بنیاد دیجیتالی منسجم ایجاد شود. این موضوع همان تاثیر را در سفر ۳۰ ساله آینده به سمت اقتصاد دایره‌ای خواهد داشت که اینترنت در دیجیتالی‌شدن جامعه در ۳۰ سال گذشته داشته است.

دیجیتالی شدن جامعه بدون اینترنت به‌طور قابل‌توجهی کندتر خواهد شد، مدل‌های تجاری کمتر و تاثیر کمتری بر رشد اقتصادی و کاهش فقر خواهد داشت. به طور مشابه، اقتصاد دایره‌ای بدون مبنای دیجیتالی با سرعت آهسته‌تری پیش خواهد رفت و مدل‌های تجاری دایره‌ای جذاب، تاثیر کمتری بر اهداف آب‌وهوایی جهانی، رشد اقتصادی و کاهش فقر دارد.

کالای عمومی جهانی

ضمن حفظ تاثیر بر افزایش ثروت و کاهش فقر برای تاثیر حداکثری بر اهداف اقلیمی و رشد اقتصادی، یک ستون فقرات دیجیتالی باید به‌عنوان یک کالای عمومی جهانی سیاسی، رقابتی و تجاری خنثی طراحی و اداره شود. ستون فقرات دیجیتالی باید ایجاد مدل‌های تجاری متفاوت و رقابتی مدور دیجیتالی را تسهیل کند.

یک کالای عمومی جهانی خنثی به این معناست که هر حوزه قضایی تصمیم می‌گیرد که چگونه با اطلاعات موجود مطابق چارچوب سیاست ملی رفتار کند. هیچ شخص، شرکت، سازمان یا دولت ستون فقرات دیجیتال را کنترل نمی‌کند. سرمایه‌گذاری مورد نیاز هر کشور اندک است، به این معنی که موانع ورود کم است و کشورها، سازمان‌های بزرگ، کشورهای در حال توسعه و مشاغل کوچک و متوسط همه می‌توانند مشارکت کنند.

قابلیت همکاری بسیار زیاد

شرکت‌ها در اقتصاد خطی عمدتا بر شریک تجاری بعدی در زنجیره تامین یا قابلیت همکاری یک‌به‌یک تمرکز می‌کنند. بااین‌حال، یک معیار اساسی در اقتصاد دایره‌ای برای مقیاس‌بندی آن، همکاری و استانداردسازی دیجیتالی فراوان در اکوسیستم تجاری است. این قابلیت همکاری به معنای بنگاه‌های اقتصادی است که شرکت‌ها می‌توانند بلافاصله مبادله اطلاعاتی قابل اعتماد داشته باشند و در هر نقطه از اکوسیستم تجاری با شرکای بالا و پایین معاملات انجام دهند. ستون فقرات دیجیتالی اقتصاد دایره‌ای باید پایه‌ای دیجیتالی برای مدل‌های تجاری اقتصاد دایره‌ای ایجاد کند، در نتیجه هزینه، زمان و ریسک در ایجاد مدل‌های تجاری جدید اقتصاد دایره‌ای را کاهش می‌دهد.

اجازه تمایز و حذف انحصارطلبی

ستون فقرات باید به‌عنوان یک پلتفرم نرم‌افزاری طراحی شود  که به نوآوران و شرکت‌های سراسر جهان اجازه دهد  برای ارزش افزوده، تمایز و ارائه برنامه‌های کاربردی قابل اجرا عملکردهای متفاوتی را درک کنند. اشتراک‌گذاری داده‌ها باید توسط مالک داده‌ها کنترل شود که این امر انحصار مشاغل دیجیتال اقتصاد دایره‌ای را نیز حذف می‌کند. در یک اقتصاد دایره‌ای، داشتن داده‌های ضروری، فرایند و منطق تجاری، معاملات و اعتماد به‌عنوان اجزای مشترک و خنثی در برابر انحصارات محافظت می‌کند، در حالی که هنوز مزایای همکاری اکوسیستم دیجیتال و اثر شبکه را ارائه می‌دهد.

اکنون باید برای حفاظت از سیاره خود اقدام کنیم. اقتصاد دایره‌ای برای انجام تجارت به صورت سیستماتیک و با حفظ منابع اصول جدیدی را ارائه می‌دهد که باعث ایجاد حس تجاری خوب و کاهش تاثیرات زیست‌محیطی می‌شود. ستون فقرات دیجیتالی قابل همکاری برای اقتصاد دایره‌ای، مزایای کسب و کار را افزایش می‌دهد، تاثیر مثبت آن را بر محیط‌زیست تسریع و مدل‌های کسب و کار اقتصاد دایره‌ای را جذاب‌تر می‌کند.

دیجیتالی‌شدن اقتصاد دایره‌ای را نمی‌توان به تعویق انداخت. ما به کنفرانس‌ها، گزارش‌ها و محاسبات بیشتری نیاز نداریم. سیاره ما و بسیاری از افرادی که از تغییرات آب‌وهوایی رنج می‌برند ما را به انجام بسیاری از کارهای فعلی ملزم می‌کنند. دولت‌ها، سازمان‌های جهانی، انجمن‌های صنعتی و شرکت‌های پیشرو باید ابتکار عمل را انجام دهند تا از دیجیتالی‌شدن متمرکز، شتاب‌زده و مسئولانه اقتصاد دایره‌ای اطمینان حاصل شود. این تنها راهی است که می‌توانیم به اهداف بلندپروازانه آب‌وهوایی برسیم و سیاره خود را نجات دهیم.

منبع: ایسنا

بیشتر از اقتصاد دیجیتال در elececo:
بانک جهانی: اقتصاد دیجیتال ایران را به قطب فناوری در منطقه تبدیل می کند
تغییر پارادایم اقتصاد ایران با ارز دیجیتال بانک مرکزی ممکن یا غیرممکن؟
بلاکچین ابزار پیشران اقتصاد دیجیتال است
در وزارت ارتباطات دولت سیزدهم معاونت دیجیتال برای پیگیری اقتصاد صنعت ICT و مخابرات تشکیل شود
چرا شرکت‌های تکنولوژی نمی‌توانند نوآوری را متوقف کنند؟ کیمیاگری رشد فزاینده در اقتصاد دیجیتال
تحول دیجیتال؛ فاصله گرفتن از اقتصاد سنتی
تامین مالی دیجیتالی زیرساخت‌ها
چرا صیانت، مطلوب کسب‌و کارهای آنلاین نیست؟
لازمه تحقق جهش تولید، فاصله گرفتن از فضای سنتی در اقتصاد و تکیه بر فناوری های نوین و دیجیتال اقتصادی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. بازتاب: تغییر پارادایم اقتصاد ایران با ارز دیجیتال بانک مرکزی ممکن یا غیرممکن؟ : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  2. بازتاب: ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره 11، مرداد ماه ۱۴۰۰ : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا