ارزدیجیتالفناوری بلاک چینمقالات فناوری مالیمقاله

دیفای؛ تغییر معادلات مالی جهان بر بستر بلاک چین

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) ادغام خدمات بانکی سنتی با فناوری های غیرمتمرکز مانند بلاک چین است. دیفای همچنین می تواند تحت عنوان امور مالی آزاد (Open Finance) به دلیل ماهیت فراگیرش شناخته شود.

 امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) ادغام خدمات بانکی سنتی با فناوری های غیرمتمرکز مانند بلاکچین است. دیفای همچنین می تواند تحت عنوان امور مالی آزاد (Open Finance) به دلیل ماهیت فراگیرش شناخته شود. نکته مهم این که جامعه دیفای در تلاش است تا جایگزینی برای تمام سرویس های مالی کنونی جهان ایجاد کند. این خدمات شامل مواردی مانند حساب پس انداز و چک ، وام ، تجارت دارایی ، بیمه و موارد دیگر می شود. به دلیل همین جذابیت های دیفای است که دانش بلاکچین در سرتاسر جهان مخاطبان زیادی پیدا کرده است.

دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۷، فروردین ماه ۱۴۰۰

اهمیت  دیفای

دیفای به دلایل زیادی همچنان نقش مهمی در تکامل امور مالی ایفا می کند. دلیل اول این است که دیفای عملکرد و دسترسی به پول را گسترش می دهد. از آنجا که تمام آنچه برای شرکت در بخش دیفای نیاز دارید تنها یک گوشی هوشمند است ، پتانسیل زیادی برای گسترش اقتصاد جهانی وجود دارد. در نتیجه ، تحلیلگران این بخش را یکی از مهمترین مواردی می دانند که در حال حاضر در فضای رمزارزها  در دست توسعه است.

تشخیص این تعهد به توسعه اکوسیستم دیفای آسان است. از همه مهمتر این که دیفای جنبه ای از بلاکچین است که سریعترین رشد را دارد. طبق گزارش های اخیر ، توکن های دیفای به طور فزاینده ای در مقایسه با همتایان خود عملکرد بهتری داشته اند.علاوه بر این ، از آنجا که این دوره زمانی نشان دهنده آغاز این مرحله ادغام است ، اکنون بازار فرصت منحصر به فردی را برای مشاهده شکوفایی یک صنعت کاملا جدید در اختیار دارد.

برنامه های غیرمتمرکز(DApp)

دیفای وابستگی زیادی به برنامه های غیرمتمرکز دارد. برای درک توانایی های دیفای ، باید ابتدا مفهومDappرا درک کنید. برنامه های غیرمتمرکز برنامه هایی هستند که برای فعالیت در شبکه های غیرمتمرکز طراحی شده اند. این شبکه ها می توانند بلاکچین، شبکه های Tor یا فناوری دفترکل توزیع شده (DLT) باشند. مولفه اصلی این پروتکل ها ماهیت غیرمتمرکز آنهاست. هیچ مرجع مرکزی ، شرکتییا آژانسی وجود ندارد که عملکردهای تجاری این برنامه ها را کنترل و تأیید کند.

در واقع ، Dappها به مداخلات انسانی بسیار کمی نیاز دارند. در عوض ، این بسترها از قراردادهای هوشمند پیشرفته برای ساده سازی سیستم های تجاری خود استفاده می کنند. قراردادهای هوشمند پروتکل های از پیش برنامه ریزی شده ای هستند که با دریافت رمزارز به آدرس خود شروع می شوند. مهمتر این که قراردادهای هوشمند می توانند طیف وسیعی از فعالیت ها از تأیید مشتری گرفته تا پرداخت را انجام دهند.

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

ویژگی های امور مالی غیرمتمرکز بر بستر بلاک چین

امروزه بیش از هر زمان دیگری پروژه های دیفای رشد و گسترش پیدا کرده اند. این پروژه ها در حال حاضر باعث صرفه جویی در وقت و هزینه مشاغل و مشتری می شوند. در واقع ، بسترهای دیفای تقریباً در تمامی بخش های مالی شروع به ظهور کرده اند. با گسترش بخش دیفای ، مهم است که درک کنیم ویژگی های مشترک همهDeFiDappsچیست. در اینجا متداول ترین آنها وجود دارد.

– متن باز

یک برنامه دیفای باید متن باز باشد. کدگذاری متن باز به این واقعیت گفته می شود که کدگذاری به صورت عمومی انجام می شود. به این ترتیب ، هرکسی می تواند آن را بررسی کرده و عملکرد ، امنیت و قابلیت های آن را تأیید کند. کدهای متن باز به دلیل این تعامل جامعه بسیار پایدارتر و ایمن تر از کدهای خصوصی هستند. علاوه بر این ، اطمینان بیشتری به بستر مذکور می دهد زیرا کاربران می توانند اطمینان داشته باشند که هیچ کدگذاری مخفی در پس زمینه کار نمی کند.

– شفافیت

دیفای سطح شفافیت جدیدی را در اختیار جهانیان قرار می دهد. از آنجا که اکثر برنامه هایDeFiبر روی بلاک چین های عمومی مانند اتریوم کار می کنند ، همه معاملات در دسترس عموم هستند. در واقع ، تمام فعالیت های موجود در بلاکچین عمومی است. تفاوت اصلی این رویکرد در مقابل یک حساب بانکی سنتی این است که حسابها مستقیماً با کسی مرتبط نیستند. در عوض ، حسابها شبه ناشناس هستند و فقط یک آدرس عددی را لیست می کنند.

در حالی که این حساب ها به طور مستقیم با نام کسی مرتبط نیستند ، اما روش هایی برای محققان وجود دارد که در صورت لزوم مشخص کنند چه کسی آنها را در اختیار دارد. برنامه هایی مانند کاوشگر بلاک به افراد کمک می کنند تا معاملات غیرمتمرکز سکه های غیرمحرمانه را ردیابی کنند.

– مخاطبان جهانی

برنامه های غیرمتمرکز نمایانگر گسترش رویکرد توسعه دهندگان به سیستم های مالی است. هر کسی از سراسر جهان می تواند در بستر هایDeFiشرکت کند.  برای این کار فقط به یک گوشی هوشمند با دسترسی به اینترنت نیاز دارید و می توانید در عرض چند دقیقه وارد انجمنDeFiشوید.

در نتیجه، DeFiDappsتوانایی این را دارد که برای اولین بار در تاریخ، دسترسی به خدمات مالی را به افراد غیر بانکی جهان فراهم کند. این گشایش یک پیشرفت بزرگ در مقایسه با سیستم بانکی کنونی است که به حدود ۴۰٪ از جمعیت جهان هیچ نوع خدمات بانکی ارائه نمی دهد.

نکته مهم اینجاست که وقتی به افرادی که خدمات بانکی دریافت نمی کنند فکر کنید ، آسان است که یک روستا را در گوشه ای از مناطق استوایی یا کویر تصور کنید، اما واقعیت بسیار متفاوت است. به عنوان مثال ، یک مطالعه اخیر نشان داد که ۲۵٪ از خانوارهای آمریکایی خدمات بانکی دریافت نمی کنند. در چنین جایی است که DeFiتأثیر سریع و بسزایی می گذارد.

– بدون نیاز به مجوز

بخشDeFiبدون نیاز به یک نهاد مجوز دهنده کار می کند، به  این معنی که هرکسی می تواند یک برنامهDeFiایجاد کرده و آن را در اختیار مردم سراسر جهان قرار دهد. علاوه بر این ، هر کسی می تواند بدون نگرانی برای تأیید درDeFiDappsشرکت کند. این استراتژی بسیار فراتر از سیستم مالی امروزی است که نیازمند پشت سر گذاشتن تعداد بیشماری از فرایندهای احراز هویت برای مشارکت در اقتصاد جهانی است.

– قابلیت همکاری متقابل

یکی دیگر از ستون های جامعهDeFiقابلیت همکاری متقابل است. اهمیت این قابلیت از آنجا می آید که این اطمینان را می دهد که با ورود توسعه دهندگان جدید به عرصه، فعالیت های قبلی از بین نمی روند. در عوض ، کاربران می توانند محصولاتDeFiخود را روی هم قرار دهند تا بیشتر در معرض این اقتصاد عصر جدید قرار بگیرند. به عنوان مثال، استفاده توام از استیبل کوین ها (رمزارزهایی که قیمت ثابت دارند)، صرافی های غیرمتمرکز و کیف پول برای یک کاربر امکانپذیر است. این راهبرد به دلیل ویژگی ادغام یکپارچه در برنامه هایDeFi امکان پذیر است.

– انعطاف پذیری

با توجه به ماهیت آزاد  باز محیطDeFi، توسعه دهندگان می توانند انعطاف پذیری بیشتری را در بسترهای خود اعمال کنند. کاربران می توانند از طریق یکپارچه سازی برنامه های شخص ثالث نیز گزینه های قابل توجهی به دست بیاورند. در واقع ، اگر کاربران گزینه های فعلی را ناکافی بدانند ، حتی می توانند رابط های شخصی خود را بسازند.

سخن پایانی: دیفای آمده است تا بماند

از آنجا که سیستم های اصلی جامعه ما به سمت عدم تمرکز تغییریافته اند، در آینده تقاضای بیشتری برای DeFiDappsوجود خواهد داشت. این برنامه های عصر جدید همچنان به طرز قابل توجهی سیستم های تجاری فعلی را متحول می کنند.به زودی  برنامه های غیرمتمرکز، استاندارد جدیدی را برای اقتصاد جهان تعیین خواهند کرد. در نتیجه ، اقتصاد جهانی می تواند در سالهای آینده مشارکت چشمگیری را به خود جلب کند. در حال حاضر ، دیفای تنها یک چشمه کوچک از مردم سالاری اقتصادی را در معرض دید جهانیان قرار داده است.

منبع: بازار

بیشتر از بلاک چین در اقتصادالکترونیکی:
بلاک چین چه تاثیری روی بازارهای مالی می‌گذارد؟ نظر کارشناسان را بخوانید!
نخستین پلتفرم ایرانی فناوری بلاکچین رونمایی می‌شود
از کیف پول بلاکچین سامسونگ ویژه گوشی های سامسونگ رونمایی شد
ایمیل غیرمتمرکز چیست؟ راهکار فناوری بلاک چین برای امنیت ایمیل
بلاک چین قهرمانی برای صنعت موسیقی
ظرفیت های بلاکچین در ایران برای مسئولان ناشناخته است
نوکیا بازار داده مبتنی بر بلاکچین خود را اعلام کرد
فناوری بلاکچین و آشنایی با مزایای کاربردی آن در کسب و کارها
کاربست فناوری بلاکچین برای جلوگیری از تقلب در انتخابات

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۹ دیدگاه ها

  1. بازتاب: بلاک چین چه تاثیری روی بازارهای مالی می‌گذارد؟ نظر کارشناسان را بخوانید! : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  2. بازتاب: نخستین پلتفرم ایرانی فناوری بلاکچین رونمایی می‌شود : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  3. بازتاب: ایمیل غیرمتمرکز چیست؟ راهکار فناوری بلاک چین برای امنیت ایمیل : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  4. بازتاب: انتشار نخستین تمبر حاوی تراشه NFC : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  5. بازتاب: بلاکچین انقلاب صنعتی چهارم را رقم می‌زند؛ بیت‌کوین فقط یک گوشه از بلاکچین است : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  6. بازتاب: "بلاک چین 50" ویرایش 2021 فوربز : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  7. بازتاب: بورس زیر ذره بین هوش مصنوعی : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  8. بازتاب: Revuto اولین برنامه غیرمتمرکز کاردانو ۱.۷ میلیون دلار سرمایه جذب کرد : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  9. بازتاب: ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره 9، خرداد ماه ۱۴۰۰ : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا