امنیت ارز دیجیتالامنیت اقتصاد دیجیتالگزارش

چگونه می‌توان دیپ فیک را در بازار ارز دیجیتال شناسایی کرد؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
هستی میقاتی

یکی از روش‌های کلاه‌برداری در بازار ارز دیجیتال، استفاده از تکنولوژی جعل عمیق (دیپ فیک) است که شناسایی آن برای کاربران دشوار است.

 صنعت ارز دیجیتال به سرعت در حال رشد است و تکنولوژی‌های نوین مرتبط با آن در حال گسترش و توسعه هستند. به همین دلیل است که سرمایه‌گذاران و کاربران فعال در این فضا، باید به پروژه‌های کلاه‌برداری و ویدئو‌های جعل عمیق (Deep fake) توجه خاصی داشته باشند تا از زیان و دزدی دارایی‌هایشان جلوگیری کنند.

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

جعل عمیق یا دیپ فیک چیست؟

یکی از توصیه‌هایی که همواره به سرمایه‌گذاران بازار ارز دیجیتال می‌شود، توجه به ویدئو‌های جعل عمیق در این فضا است. فناوری دیپ فیک برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ معرفی شد. در این سال بود که ایان گودفلو، دانشجوی دکترا از این تکنولوژی جدید حرف زد. دیپ فیک تکنیک نوینی بر مبنای هوش‌‌ مصنوعی است که از طریق آن، تصاویر و ویدئو‌های دروغین اما واقع‌گرایانه ساخته می‌شود. در سال‌های اخیر نیز، ویدئو‌هایی به صورت جعل عمیق از هنرمندان مشهور مانند تام کروز و مارک زاکربرگ ساخته شده است. اما دیپ فیک تنها به ویدئو محدود نیست و به کمک آن می‌توان صوت و عکس‌های جعلی نیز ساخت.

 دیپ فیک  ارز دیجیتال
ویدئو‌های ساخته شده به کمک دیپ فیک با چهره تام کروز

  اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در ارزدیجیتال

جعل عمیق در بازار ارز دیجیتال

دیوید شوود، کارشناس امنیت شرکت امنیت بلاکچین هالبورن درباره استفاده از تکنولوژی دیپ فیک در بازار ارز دیجیتال توضیحاتی را ارائه کرده است. در بازار ارز دیجیتال، کلاه‌برداران از این تکنولوژی برای جا زدن خود به‌ جای چهره‌های سرشناس این بازار استفا‌ده می‌کنند تا کاربر را تشویق به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های‌ کلاه‌‌برداری کنند.

برای مثال در نوامبر سال ۲۰۲۲، کلاه‌برداران از یکی از مصاحبه‌های قدیمی مدیرعامل سابق صرافی FTX استفاده کردند و به کمک تقلیدکننده صدا، ویدیویی ساخته بودند تا کاربران را تشویق به بازدید از سایتی کنند که دارایی ارز دیجیتال آنها را دو برابر می‌کرد و به آنها امکان دریافت خسارت از صرافی FTX را می‌داد. این پروژه نوعی فیشینگ برای دزدی آدرس‌های کیف‌پول‌های کاربران بود.

محتوی بیشتر از امنیت در ارزدیجیتال:

چگونه می‌توان دیپ فیک هویت را شناسایی کرد؟

دیووت شوود اظهار کرد که بهترین روش برای تشخیص دیپ فیک، توجه به پلک زدن شخص حاضر در ویدئو است. اگر حرکت پلک‌ چهره حاضر در ویدئو غیرطبیعی باشد، می‌توان مطمئن شد که این ویدئو با جعل عمیق هویت ساخته شده است. دیپ فیک‌ها به کمک تصاویر از منابع مختلف اینترنتی که چشمان افراد در آنها باز است، ساخته می‌شوند. به همین دلیل است که در جعل عمیق هویت، نیاز است که چهره ساخته شده در ویدئو ، بهصورت مصنوعی پلک بزند.

همچنین برخی نرم‌افزار‌های هوش‌ مصنوعی نیز وجود دارند که می‌توانند دیپ فیک را تشخیص دهند.

منبع: تجارت نیوز

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا