اپلیکیشن و نرم افزارکاربرد بلاک‌چین

۱۰ پلتفرم برتر ذخیره سازی مبتنی بر بلاک چین

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
ارشیا یوسفی ادیب 

دنیای گزینه های ذخیره سازی آنلاین گسترده است و اینها برخی از بهترین گزینه های موجود مبتنی بر بلاک چین هستند.

سیستم‌های ذخیره‌سازی داده‌های سنتی برای مدتی عالی بودند، اما دارای معایبی بودند، مانند نقض داده‌ها و آسیب‌پذیری‌ها، که برخی دیگر نمی‌توانستند با آن‌ها کنار بیایند.

اینگونه بود که فناوری ذخیره‌سازی مبتنی بر بلاک چین برای ایجاد راه‌حل‌هایی برای این چالش‌ها که عمدتاً از تمرکز ذخیره‌سازی داده‌ها سرچشمه می‌گیرد، وارد شد. امروزه چندین پلتفرم خدمات ذخیره سازی ابری غیرمتمرکز را ارائه می دهند و اینها برخی از بهترین ها هستند.

۱. فایل کوین

Filecoin در سال ۲۰۱۷ توسط Protocol Labs توسعه و راه اندازی شد تا راهی کارآمدتر، ایمن و غیرمتمرکز برای ذخیره و دسترسی به داده های آنلاین ایجاد کند. این سیستم از یک سیستم همتا به همتا استفاده می کند که در آن افراد ذخیره سازی رایانه خود را به شبکه کمک می کنند.

این بر اساس دو مکانیسم توافقی عمل می کند: اثبات تکرار، که در آن یک ماینر ثابت می کند که یک کپی منحصر به فرد از داده ها دارد، و اثبات فضا-زمان، که در آن استخراج کنندگان ثابت می کنند کپی منحصر به فرد داده در ذخیره سازی فیزیکی در یک دوره معین وجود داشته است. توکن بومی Filecoin، FIL، هزینه ذخیره سازی داده ها را پرداخت می کند و به ارائه دهندگان ذخیره سازی برای کمک به منابع ذخیره سازی پاداش می دهد. اگر علاقه مند هستید، درباره نحوه عملکرد Filecoin اطلاعات بیشتری کسب کنید.

۲. کامپیوتر اینترنتی

رایانه اینترنتی توسط بنیاد DFINITY برای گسترش عملکرد اینترنت با ایجاد یک محیط امن برای اجرای قراردادهای هوشمند، استقرار برنامه های غیرمتمرکز و میزبانی وب سایت ها ایجاد شد.

این شبکه با پشتیبانی از پروتکل اینترنت کامپیوتر، یک پروتکل ۴ لایه ای که بر روی گره های جداگانه اجرا می شود، هر زیرشبکه را به طور مستقل و در عین حال ناهمزمان اجرا می کند تا در مجموع یک پلت فرم محاسباتی یکپارچه را تشکیل دهد. اتکای آن به مراکز داده مستقل در سراسر جهان، مقیاس پذیری بی حد و حصر و محاسباتی با کارایی بالا را فراهم می کند، که می تواند توان عملیاتی بالای تراکنش را انجام دهد.

توکن اصلی شبکه، ICP، به مشارکت‌کنندگان ذخیره‌سازی پاداش می‌دهد و هزینه‌های تراکنش را پرداخت می‌کند.

۳. رمز بیت تورنت

BitTorrent که در سطح جهانی به عنوان یک مشتری تورنت محبوب شناخته می شود، یک توکن TRC-20 به نام BTT را راه اندازی کرد تا به کاربران اکوسیستم BitTorrent یک توکن کاربردی برای تراکنش های مربوط به توزیع محتوا و اشتراک فایل ارائه دهد.

BTT یک توکن پاداش دهنده برای مشارکت کنندگان منابع کامپیوتری در شبکه BitTorrent است. مشتریان BitTorrent که نیاز به دسترسی اولویتی و سرعت دانلود سریع‌تر دارند، می‌توانند با استفاده از BTT هزینه خدمات را پرداخت کنند و هر کسی که پس از دانلود تورنت، Seed را ارائه دهد، می‌تواند شروع به کسب درآمد BTT کند. شبکه BitTorrent از قراردادهای هوشمند Tron برای بهبود خدمات خود استفاده می کند و یک سیستم ذخیره سازی فایل و پهنای باند غیرمتمرکز را برای دانلود سریعتر ارائه می دهد.

۴. هولو

اسکرین شات از وب سایت Holo Network

Holo یک بازار غیرمتمرکز برای ذخیره سازی ابری است که در آن هر کسی می تواند فضای ذخیره سازی رایانه خود را برای میزبانی برنامه های نظیر به نظیر در شبکه ادغام کند. در ازای آن، میزبان با HoloFuel، ریز ارز داخلی، پول دریافت می‌کند، در حالی که کاربرانی که به برنامه‌های میزبانی شده در شبکه دسترسی دارند و از آن استفاده می‌کنند، برای این سرویس به HoloFuel پرداخت می‌کنند.

Holo همچنین دارای یک توکن ERC-20 (HoloToken) قابل تعویض با HoloFuel در نسبت ۱:۱ است. این شبکه بر اساس هولوچین ساخته شده است و از گره های مستقلی استفاده می کند که با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و با یکدیگر تعامل دارند و نیاز به اجماع جهانی را از بین می برد که امکان پردازش سریع تر تراکنش ها و توان عملیاتی بالاتر را فراهم می کند.

۵. پروتکل اقیانوس

پروتکل Ocean برای ایجاد امکان دسترسی باز و عادلانه به داده ها ساخته شده است. این بازاری را فراهم می کند که در آن کاربران می توانند با حفظ حریم خصوصی داده های خود را به صورت ایمن منتشر کرده و کسب درآمد کنند. این شامل مفهوم Compute-to-Data است که به کاربران اجازه می دهد از داده ها بدون دسترسی مستقیم به آن یا به خطر انداختن داده های خام استفاده کنند.

توکن بومی آن، Ocean Token، برای پاداش دادن به ارائه دهندگان فضای ذخیره سازی داده، تسهیل تراکنش ها و برای اهداف حکومتی استفاده می شود. پروتکل Ocean همچنین به گونه ای طراحی شده است که از طریق پل هایی که انتقال داده ها را از طریق پروتکل های مختلف تسهیل می کند، با سایر بلاک چین ها مانند اتریوم، بایننس هوشمند و پلیگون قابل همکاری باشد.

۶. Arweave

سیستم های ذخیره سازی سنتی خطر دستکاری و تغییر یا حذف داده ها را دارند. Arweave برای حل این مشکل با ارائه یک بستر ذخیره سازی غیرمتمرکز ضد دستکاری طراحی شده است که داده ها را به طور دائم ذخیره می کند.

این لایه بر روی “permaweb” ساخته شده است، لایه ای که برای اتصال کاربران با فضای ذخیره سازی جهانی ساخته شده است. عملکرد آن مشابه نحوه تسهیل ارتباط بین کاربران اینترنت و سرورهای وب توسط HTTP/HTTPS است، اما با ساختاری بدون سرور. این معماری بر خلاف سرورهای سنتی، که در آن افراد هنوز برای ظرفیتی که هرگز استفاده نمی‌کنند، پرداخت می‌کنند، بسته به فضای ذخیره‌سازی مورد نیاز، مقیاس خودکار خودکار را ممکن می‌سازد.

Arweave برای DeFi، DApps، بایگانی محتوا و ذخیره سازی داده برای تحقیق عالی است.

۷. شبکه سیا

شبکه سیا جامعه ای متشکل از علاقه مندان به ذخیره سازی داده ها و توسعه دهندگان منبع باز است. این یک پلت فرم ذخیره سازی ابری امن و غیرمتمرکز را ارائه می دهد که بر روی شبکه ای از مشارکت کنندگان فضای ذخیره سازی فردی در سراسر جهان ایجاد شده است.

کاربران برای انعقاد قراردادهای ذخیره سازی که شرایط ذخیره سازی، مدت زمان و قیمت را مشخص می کند، به Siacoins پرداخت می کنند. در همین حال، میزبان ها باید ثابت کنند که داده هایی را که ادعا می کنند با استفاده از مکانیسم اثبات ذخیره سازی ذخیره می کنند. بازار آنلاین به خریداران و فروشندگان این امکان را می دهد که بدون اعتماد و بدون واسطه با هم در تعامل باشند.

در بالای شبکه یک شبکه تحویل محتوای غیرمتمرکز به نام Skynet وجود دارد که خدمات میزبانی را به شیوه ای مقاوم در برابر سانسور گسترش می دهد.

۸. شار

Flux یک اکوسیستم ذخیره سازی ابری مبتنی بر بلاک چین است که به کاربران اجازه می دهد برنامه های غیرمتمرکز بسازند و به کار گیرند. این یک شبکه با نیروی انسانی ارائه می دهد که در آن کاربران می توانند از منابع محاسباتی در سطح جهانی استفاده کنند.

این پلتفرم برای تمرکز بر امنیت، قابلیت همکاری و افزونگی طراحی شده است و به کاربران اجازه می دهد تا برای خدمات ذخیره سازی بر اساس مشخصات ارائه شده پرداخت کنند. گره ها در شبکه با توکن های Flux جبران می شوند. Flux همچنین یک کمپین فعال پایداری محیطی است، زیرا از راه‌حل‌های بلاک چین پایدار در آب و هوا مانند الگوریتم‌های استخراج مقاوم در برابر ASIC و مکانیسم اجماع Proof of Useful-Work استفاده می‌کند.

یک پلتفرم محبوب که بر روی Flux اجرا می شود وردپرس است که برای میزبانی وب غیرمتمرکز به آن متکی است.

۹. استورج

Storj یک پروژه ذخیره سازی ابری منبع باز است که راه حل های ایمن، خصوصی و مقرون به صرفه را ارائه می دهد. این بر اساس یک شبکه همتا به همتا از منابع ذخیره سازی یدکی متصل از افراد و سازمان ها در سراسر جهان ایجاد شده است.

طراحی شبکه از قطعات کوچک داده رمزگذاری شده در سمت مشتری قبل از آپلود در شبکه استفاده می کند. این شبکه همچنین تکنیک‌های کدگذاری را پیاده‌سازی می‌کند که در دسترس بودن و ماندگاری داده‌ها را حتی زمانی که برخی از گره‌ها آفلاین هستند، تضمین می‌کند.

Storj یک توکن بومی (STORJ) را برای جبران اپراتورهای گره ذخیره سازی و تسهیل تراکنش های درون سیستم اجرا می کند. برای بایگانی، توزیع محتوا و ذخیره سازی داده های برنامه عالی است.

۱۰. شبکه آکاش

شبکه Akash یک پلت فرم باز برای تجارت امن و کارآمد منابع محاسباتی است. فناوری آن بر پایه Supercloud، یک معماری ابری استوار شده است که امکان مهاجرت برنامه‌ها را به ارائه‌دهندگان ابری مختلف و مناطق در دسترس را می‌دهد.

برای دریافت خدمات ذخیره سازی، کاربران جایزه بودجه خود را ارسال می کنند و میزبان ها برای کسب و کار با هم رقابت می کنند که اغلب منجر به مقرون به صرفه بودن بیشتر از سایر سیستم های ابری می شود. همچنین از مکانیسم اثبات سهام برای تنظیم مشارکت اپراتورهای گره استفاده می کند.

توکن بومی شبکه، AKT، برای حاکمیت، ایمن سازی بلاک چین، مشوق مشارکت و به عنوان ذخیره یا مبادله ارزش استفاده می شود. شبکه Akash برای توسعه دهندگانی که به دنبال خدمات رایانش ابری غیرمتمرکز و مقرون به صرفه هستند جذاب است.

آیا پلتفرم های ذخیره سازی مبتنی بر بلاک چین در آینده هستند؟

پلتفرم های ذخیره سازی مبتنی بر بلاک چین به دلیل مزایای قانع کننده ای که نسبت به سیستم های متمرکز سنتی دارند، نقش مهمی در آینده ذخیره سازی داده ها ایفا خواهند کرد. از ذخیره سازی غیرمتمرکز گرفته تا امنیت افزایش یافته تا مقاومت در برابر سانسور، این پلتفرم ها به خوبی با بازار رو به رشد افرادی که برای ذخیره سازی داده های بهتر سرمایه گذاری کرده اند، هماهنگ هستند.

در حالی که ممکن است با مشکلات مقیاس پذیری و پذیرش کند کاربر مواجه شوند، مزایای بالقوه این پلتفرم ها بسیار بیشتر از نگرانی هاست. این احتمال وجود دارد که سهام آنها در بازار همچنان در حال رشد باشد.

منبع: خبرو ترفندروز

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا