دولت دیجیتالقوانین مقررات ارزدیجیتالمحتوی اختصاصی ماهنامه اقتصاد دیجیتالیادداشت

قانون‌گذاری رمزارزها،سند دارایی‌های دیجیتال و همکاری با روسیه

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
رضا باقری اصل

وایت پیپر بیت کوین؛ پس از انتشار آن به ادبیات حقوقی و نظامات فناوری کشورها ظهور پیدا کرده است  در کشور ما از سال قبل به صورت رسمی، جزو ادبیات حقوقی ما قرار گرفته است و در سند تحول دولت، یک بخشی به عنوان رمزارزش‌ها به عنوان یک فصل در نظر گرفته شده است و امیدواریم این مورد در برنامه هفتم توسعه مورد توجه قانون‌گذار قرار بگیرد.

تعداد کاربران ایرانی فضای رمزارز از حداقل ۲ میلیون تا حدود ۱۰ میلیون نفر گزارش شده است، این پدیده برای مردم جذاب بوده است و شاید نگاه مردم ایجاد تعادل بین سبد دارایی‌هایشان باشد و شاید نگاه ابزارگونه به آن داشته باشند. در کنار مزیت‌ها و جذابیت‌ها ممکن است بیم‌هایی هم وجود داشته باشد. اگر به دنبال رشد و توسعه فناوری هستیم باید تمامی جوانب را بررسی کنیم. باید به نقطه متعادلی میان دغدغه‌های حاکمیت و توزیع فناوری برسیم.

در دنیا حدود ۰.۳۶٪ از انرژی مصرف شده  به صنعت استخراج اختصاص یافته است، در ایران نیز به صورت رسمی و با مجوزها حدود ۲۰۰ مگاوات و به صورت غیررسمی تا ۲۰۰۰ مگاوات برق برای صنعت استخراج مصرف می‌شود. این یک دغدغه برای کشور ایجاد کرده است. کمیسیون اقتصادی دولت اولین مقرره را در حوزه ماینینگ داشته است و اصلاحیه‌ای که بر روی مصوبه سال ۹۸ داشتیم، به تصویب کمیسیون رسیده است و امیدواریم به زودی در دولت تصویب شود.

در دولت یک کارگروه ویژه اقتصاد شکل گرفته است؛ بنابر اصل ۱۲۷ و ۱۳۸ قانون اساسی اختیارات رییس جمهور و هیئت وزیران به یک جمع کوچکتر متشکل از ۶ وزیر، یک معاون رییس جمهور، رییس بانک مرکزی و رییس صدا و سیما، معاونت علم و فناوری واگذار شده است تا صمیمات چابک‌تری در حوزه اقتصاد دیجیتال گرفته شود. مواردی در دستور کار این کارگروه قرار دارد که از جمله آنها دارایی‌های دیجیتال است. یک سند توسط آقای توانگر در مجلس در حال پیگیری است و یک سند هم در کمیته‌ای در ستاد اقتصاد دولت در دست تهیه است و با اتحاد این دو سند، هم جنبه‌های قانونی آن شکل بگیرد و هم جنبه‌های فناوری و زیست بومی در یک سند هم در دولت هم در مجلس به تصویب برسد. علی رغم تاخیری که در قانون‌گذاری این حوزه وجود داشته است می‌توان به این صورت به آن شتاب داد و این صنعت را به یک صنعت رسمی تبدیل کنیم.

قانون‌گذاری ما باید هم خطرات و ریسک‌ها و هم منافع را پوشش دهد و این دو را متعادل کند، من فکر می‌کنم بهترین کسانی که می‌توانند در این زمینه به ما کنند فعالان در این زمینه هستید؛ می‌توانیم با مشارکت  فعالان این عرصه سندی را تهیه کنیم که حتی بتواند به جنبه‌های خود تنظیم‌گری، سندباکسی و رگ‌تکی هم بیشتر توجه کند.

مورد دیگرتحرم‌های روسیه است، تجربه ایران در بحث تحریم‌ها از روسیه بیشتر است، تقریبا هیچ فناوری نیست که ایرانی‌ها شبیه آن را در داخل درست نکرده باشند و کاربرهای بسیار زیادی هم دارند و ما می‌توانیم به کشور روسیه در این موضوع کمک کنیم تا آنها نیز استفاده کنند.

در خصوص توجه به دیپلماسی سایبری همانطور که  کارشناسان روسی عنوان داشتند می‌توان از ظرفیت‌های موجود در ایران استفاده کنند ما نیز می‌توانیم از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم و در روسیه شرکت‌هایی تاسیس کنیم و هم تبادلات تکنولوژی و هم تبادلات ارزش خلق ثروت را در کشورهای همسو توسعه دهیم.

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا