پیشنهاد سردبیرمقالات فناوری مالیمقاله ارز دیجیتال

ربات معامله گر چیست؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
مترجم: حسن نصیری

ربات معامله گر نوسانات قیمت را به دقت بررسی کرده و دائما رصد میکند و با ثبت سفارشاتی بسیار سریع هم از روند‌های صعودی و هم روند‌های نزولی کسب سود می‌کند.

برخلاف بازارهای مالی سنتی، بازار رمزارزها هیچوقت متوقف نمی‌شود و در تمام ساعات شبانه روز به فعالیت خود ادامه می‌دهد. همین امر باعث می‌شود گاهی معامله گران نتوانند نوسانات بازار را دنبال کرده و به درستی با آن مقابله کنند. همینطور در پاره‌ای از مواقع، قادر به مدیریت ریسک، کاهش خطا و ایجاد نظم و انضباط در معاملات سالانه خود نخواهند بود. مگر اینکه از عواملی دیگری کمک بگیرند. اینجاست که ربات معامله گر وارد عمل می‌شود.

ربات معامله گر چیست؟

بطور کلی می‌توان گفت، ربات معامله گر برنامه‌ای است که یک سری وظایف تکراری را بطور خودکار و به دفعات، در فضای اینترنت انجام می‌دهد. یک از نکات مهم در فعالیت این ربات‌ها این است که این اقدام را با کارایی بیشتری نسبت به انسان‌ها انجام می‌دهند. این ربات ها برنامه‌هایی هستند که برای انجام معاملات الگوریتمی خودکار مورد استفاده قرار می‌گیرند. این برنامه‌ها به API (رابط برنامه نویسی اپلیکیشن) صرافی‌های رمزارز متصل می‌شوند تا بتوانند به سرعت سفارشات کوچکی را بجای کاربر ثبت کنند.

ربات ها برای تعامل با صرافی، به API احتیاج دارند. API به کاربر یا شخص ثالث اجازه می‌دهد تا داده‌ها و اطلاعات را از صرافی استخراج کرده و تغییرات خاصی را در حساب کاربر ایجاد کنند.

بیشتر از رباتیک در پایگاه خبری فناوری هوشمند بخوانیم

ربات معامله گر چگونه عمل می‌کند؟

این ربات ها نوسانات قیمت را به دقت بررسی نموده و دائما آنها را رصد میکنند و با ثبت سفارشاتی بسیار سریع (که عملا بصورت دستی غیرممکن است)، هم از روند‌های صعودی و هم روند‌های نزولی کسب سود می‌کنند. یکی از ویژگی‌های ربات ها، امکان سفارشی سازی تنظیمات اولیه است؛ بطوری که در زمان اجرا، این امکان را برای شما فراهم میکنند که یکی از استراتژی‌های سفارشی سازی شده و یا قالب‌های محبوب طراحی شده توسط سایر کاربران یکی را انتخاب کنید.

ربات ها نوسانات قیمت را به دقت بررسی نموده و دائما آنها را رصد میکنند و با ثبت سفارشاتی بسیار سریع (که عملا بصورت دستی غیرممکن است)، هم از روند‌های صعودی و هم روند‌های نزولی کسب سود می‌کنند.

روند‌ها، توکن‌ها و شرایط مختلف بازار، نیازمند استراتژی‌های مختلفی نیز هستند و یافتن بهترین استراتژی برای هر نوع سرمایه‌گذاری نیز مستلزم تحقیق کافی و قدرت تشخیص خوب است. این بدان معناست که استفاده از ربات معامله گر، یک استراتژی صد در صد خودکار که فقط به ارائه اندکی اطلاعات توسط کاربر نیاز داشته باشد، نیست.

بطور کلی عملکرد ربات معامله گر، شامل ۴ مرحله است: تجزیه و تحلیل داده‌ها > تولید سیگنال > تعیین و اختصاص دادن میزان ریسک > اجرا.

  اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

تجزیه و تحلیل داده‌ها

داده‌ها و اطلاعات مهم ترین فاکتور یک معامله هستند. به همین دلیل، تجزیه و تحلیل داده‌ها، عاملی بسیار مهم برای موفقیت یک ربات معامله گر است. برخلاف انسان‌ها، نرم‌افزار‌های یادگیری ماشینی این قابلیت را دارند که انبوهی از داده‌ها را بسیار سریع تر از هر تحلیل‌گر مالی انجام دهند.

تولید سیگنال

پس از تکمیل تجزیه و تحلیل داده‌ها، ربات ها به مرحله تولید سیگنال می‌رسند. این مرحله، همان قسمتی است که ربات، در نقش یک معامله‌گر ظاهر شده و بر اساس اطلاعات بازار و اندیکاتور‌های تحلیل تکنیکال، به پیش بینی و تشخیص موقعیت‌های مناسب برای ترید می‌پردازد.

تعیین میزان ریسک

تعیین یا تخصیص ریسک، مرحله‌ای است که ربات معامله گر، بر اساس مجموعه پارامتر‌های از پیش تعیین شده توسط کاربر، ریسک معاملات را توضیع نموده و یا اصطلاحاً تخصیص می‌دهد. معمولا میزان سرمایه قابل استفاده در هر معامله در این مرحله  تعیین می‌شود.

اجرا

مرحله اجرا در واقع زمانی است که ربات معامله گر، بر اساس سیگنال‌های ارائه شده توسط سیستم، به خرید و فروش رمزارزها می‌پردازد. در این مرحله، ربات معامله گر، سفارشات خرید و فروشی که بر اساس سیگنال های ایجاد شده و ریسک تخصیص یافته، ایجاد شده اند را از طریق API به صرافی میفرستد.

مزایای استفاده از ربات معامله گر

  • این ربات ها در استفاده از مکانیزم‌ها و ابزار‌های معاملات، مانند قابلیت تغییر حد ضرر (Trailing stop) بر اساس سیگنال‌های خرید و فروش، کارآمد تر هستند.
  • با بکارگیری یک استراتژی معاملاتی سودآور برای بیتکوین، امکان کسب سود ۲۴ ساعته و مداوم را برای خود فراهم می‌کنید. ایجاد چنین جریان سود ثابتی، با انجام معاملات بصورت دستی امکان پذیر نیست.
  • اگر در زمینه این تکنولوژی اطلاعات کافی داشته باشید، می‌توانید ربات خود را طوری برنامه نویسی کنید تا در کنار اجرای معاملات بسیار سریع، فرایند‌ها و وظایف پیچیده تری مانند آربیتراژ و انباشت را نیز انجام دهد.
  • بسیاری از ربات ها را می توان با استفاده از شبیه سازهای معاملاتی امتحان کرد. شبیه ساز معاملات نرم افزاری است که امکان شبیه سازی معاملات بوسیله پول غیر واقعی را برای کاربران ایجاد می‌نماید. این کار به تریدر‌ها اجازه می‌دهد تا استراتژی هایشان را در بازارهای واقعی، اما پیش از واریز و استفاده از سرمایه امتحان کنند.
  • ربات‌ها بر اساس احساسات تصمیم گیری نمی کنند. گاهی در اخبار میخوانیم که بیش از ۸۰ درصد از معامله گران، بخاطر عملکرد و تصمیم گیری احساسی، سرمایه خود را از دست می‌دهند. در عوض، جزء ۲۰ درصد معامله‌گران هوشمندی باشید که یا از طریق سرکوب احساسات خود و یا با استفاده از قدرت ربات‌های معامله‌گر، روشی هدفمند، سیستماتیک و مطمئن را برای کسب سود در پیش می‌گیرند.

معایب استفاده از ربات معامله گر

  • برای استفاده موفقیت آمیز از ربات معامله گر، باید تا حدی از دانش ترید و معامله کردن برخوردار بود.
  • برای درک بهتر و یا شخصی سازی استراتژی‌های معاملاتی یک ربات فراتر از آنچه که صرافی در اختیار شما می‌گذارد، باید با مبانی پایه برنامه نویسی آشنا باشید.
  • استفاده از ربات ها، هزینه دارد. خصوصا اگر استراتژی معاملاتی شما کارآمد نباشد، ممکن است هزینه‌ای که بابت استفاده از ربات می‌پردازید، از سودی که کسب می‌کنید، بیشتر باشد.
  • ربات‌ها به عنوان یک محل ذخیره سازی متمرکز، اطلاعات گذشته، حال و آینده پورتفوی شما را در اختیار داشته و در صورتی که دچار نقص ایمنی و طراحی باشند، شما را در معرض هک و حملات بد افزاری قرار می‌دهند.
  • ربات‌ها فاقد مولفه‌های انسانی مربوط به ترید هستند و قادر به تشخیص رویداد‌های قوی سیاه نیستند. بازار‌های مالی بطور کلی توسط عوامل انسانی اداره می‌شوند و بسیاری از مسائل و امور بازار، برای ربات‌ها قابل درک نبوده و تنها بوسیله تجربه قابل یادگیری است.

آیا ربات های معامله گر سودآور هستند؟

طی چند دهه گذشته، استراتژی‌های معاملاتی خودکار با سودآوری های بی‌سابقه ای در بازار‌های مالی همراه بوده‌اند. در واقع، تنها در یک دهه گذشته، ربات‌های معاملاتی الگوریتمی کل صنعت خدمات مالی را در اختیار گرفته‌اند. اکنون این الگوریتم ها مسئول بیشتر فعالیت‌های تجاری در وال استریت هستند.

بنابراین سوال این نیست که آیا این ربات‌ها کار می‌کنند یا خیر؛ بلکه چگونگی عملکرد آنها مهم است. با این حال میزان کارآمد بودن یک ربات تا حد زیادی به کیفیت پلتفرم معاملاتی و تجربه و تخصص شما در ترید بستگی دارد.

ماهیت فنی ربات‌ها دلیلی است که باعث می‌شود استفاده از آنها برای معامله‌گران تازه کار و کسانی که نسبت به رمزارز ها و برنامه نویسی شناخت کافی ندارند، مناسب نباشد. همانطور که گفته شد، اگر همچنان می‌خواهید ترید  بیت‌کوین را با استفاده از یک ربات معامله‌گر شروع کنید، باید بدانید که ربات‌هایی وجود دارند که کاربرپسند بوده و از استراتژی‌های پای‌ای و ابتدایی برای کسب سود با ریسک کمتر استفاده می‌کنند.

ایراد استفاده از ربات معامله گر این است که شما کنترل کار را به نرم افزاری که اساساً توسط شخص دیگری نوشته شده است می‌سپارید. این کار همیشه با خطراتی همراه است. زیرا هیچ کدی غیر قابل نفوذ نیست. هرچه اطلاعاتتان در مورد کد‌های اجرا کننده ربات کمتر باشد، وابستگی به شخص ثالث برای محافظت از دارایی‌هایتان بیشتر می‌شود.

پیش از استفاده از یک ربات، همه ویژگی‌های آنرا بررسی کنید و در مورد نظرات دیگران نسبت به آن ربات، مقداری جستجو کنید. ببینید این ربات از کدام کارگزار استفاده می‌کند. آیا کارگزار مورد استفاده قانونی است؟ طرح‌های پانزی و کلاه‌برداری بسیاری وجود دارند که با سیستم‌هایی مانند جذب زیر‌مجموعه، و با ادعای کسب سود از طریق ربات‌های معامله گر فعالیت می‌کنند.

نتیجه گیری

در دنیایی که فرایند‌های خودکار و ماشین‌ها بر آن تسلط دارند، معامله گران هنوز هم از ابزار‌های سرمایه‌گذاری و ترید دستی و ناکارآمدی استفاده می‌کنند که باعث می‌شود به شدت وابسته به بازار بوده و امکان رقابت نداشته باشند. با استفاده از معاملات خودکار، می‌توانید بر این موانع غلبه کنید و بازار را در اختیار خود گرفته و از آن کسب درآمد کنید.

منبع: گذارنیوز از phemex.com

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا