رباتیکسلامت و پزشکی هوشمندگزارش

«ربات های اجتماعی» در آینده جای حیوانات خانگی را می‌گیرند

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

ربات های اجتماعی» مبتنی بر هوش مصنوعی، به‌خصوص روبوسگ‌ها، صاحبان خود را سرگرم می‌کنند و به بخشی از زندگی آن‌ها تبدیل می‌شوند. به‌طور روزافزون، نسخه‌های باهوش‌تری از ربات‌های مشابه حیوانات خانگی که به احساسات، بهتر واکنش‌ نشان می‌دهند، در حال تولید هستند. به گفته جولی روبیلارد، عصب‌شناس و کارشناس این حوزه، متخصصان رباتیک در تلاش هستند، تا رابطه بین انسان و ربات را با ساخت ربات‌های تقلیدگر، بهبود ببخشند. به‌زودی، افراد به ربات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی به چشم یک دوست نگاه می‌کنند، تا یک ماشین.

چرا به ربات خانگی نیاز داریم؟

همه‌گیری کرونا، آسیبی جدی به سلامت عمومی جامعه وارد کرده است. قرنطینه و محدودیت‌های سفر، منجر به افزایش احساس تنهایی شده است. در حال حاضر، از ربات‌های پیام‌رسان مبتنی بر هوش مصنوعی برای روان‌درمانی استفاده می‌شود، اما ربات‌های هوشمند شبه‌زنده، ارتباط اجتماعی خیلی بهتری را فراهم می‌کنند. سگ‌های الکترونیکی مانند Aibo می‌توانند در موقعیت‌های اضطراب‌آور، برای صاحبان خود حس آرامش به ارمغان بیاورند. شخصیت آن‌ها که مبتنی بر هوش مصنوعی است، می‌تواند خود را با عادت‌ها و خواسته‌های صاحبش سازگار کند و این‌گونه رابطه‌ای عاطفی و شخصی، شبیه به رابطه انسان با حیوان‌ خانگی محبوبش، ایجاد کند.

جهت مشاهده ودانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

حیوانات خانگی، به‌خصوص سگ‌ها، با کاهش اضطراب کودکان و افزایش انگیزه و سلامت روانی آن‌ها، بر سلامت آن‌ها تأثیرگذار هستند. بعضی از مدارس خاص، هم‌اکنون از سگ‌های سایبری مانند Lovot استفاده می‌کنند؛ این وسیله باعث شده است که کودکان از اشیا مراقبت کنند و با یکدیگر مهربان‌تر باشند. روبوسگ‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای کودکانی که عاشق سگ هستند، اما به آن‌ حساسیت دارند، انتخاب بسیار خوبی هستند. طبق نتایج پژوهشی که در مقیاس کوچک انجام شد، سگ رباتی تعاملی می‌تواند اثرات مثبتی شبیه به تأثیر سگ واقعی بر کودکان داشته باشد. همچنین شواهد حاکی از این هستند که می‌توان از ربات های اجتماعی برای آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودکان مبتلا به اتیسم، استفاده کرد.

نگهداری از سگ دست‌آموز کار راحتی نیست؛ صاحبان این سگ‌ها باید به‌خوبی از آن‌ها مراقبت کنند و برای حفظ سلامت آن‌ها، فرصت تحرک کافی برایشان فراهم کنند. این کار، برای فردی که با شرایط حادی مانند سرطان، دست و پنجه نرم می‌کند تکلیف دشواری است. به دلیل همه‌گیری کرونا، این بیماران به جلسات درمانی یا حیوانات درمانگر دسترسی ندارند. در این وضعیت، ربات خانگی می‌تواند برای سلامت روان آن‌ها سودمند باشد. در حال حاضر، پژوهشی با موضوع تأثیر ربات‌های خانگی بر افراد ناشنوا در حال انجام است.

وضعیت کنونی ربات‌های خانگی

طبق اظهارات تولیدکنندگان و کاربران، استفاده از ربات‌های هوشمند در ژاپن طرفداران زیادی دارد، زیرا مردم این کشور با آدم‌ماشینی‌های مهربانی که در برنامه‌های محبوب تلویزیونی مانند Doraemon به تصویر کشیده شده‌اند، آشنا هستند. تقاضای خرید ربات Lovot که از فناوری ربات عاطفی استفاده می‌کند، نسبت به سال گذشته یازده برابر شده‌ است. روابط عمومی شرکت GrooveX که از توسعه‌دهندگان این ربات است، بیان کرد: «ربات‌ها معمولاً خشک، سرد و غیرانسانی هستند، اما از آنجایی که ما ربات‌هایمان را با هدف ایجاد آرامش ساخته‌ایم، گرم و نرم هستند.»

قدیمی‌ترین و موفق‌ترین ربات ژاپنی به نام « Paro»، مورد استقبال بسیاری از خانه‌های سالمندان قرار گرفته است. این ربات ثابت کرده است که می‌تواند بهتر از یک سگ واقعی با فردی که دچار فراموشی است، تعامل داشته باشد. کشورهای دیگر به دلیل هزینه زیاد و عدم دسترسی به این فناوری، هنوز از ربات‌های خانگی استفاده نمی‌کنند. با این حال، بسیاری از کشورهای پیشرفته از ربات‌های ردیاب در بخش امنیت فرودگاه‌ها استفاده می‌کنند. در نهایت با ارزان‌تر شدن لوازم الکترونیکی و توسعه صنعت رباتیک، بازار ربات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی چه به‌صورت ربات خانگی و چه ربات درمانگر، رونق خواهد گرفت.

منبع: هوشیو

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا