ارز دیجیتال در ایران

مروری بر اقتصاد رمز ارز ایران در سال ۲۰۲۲

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

با وجود تمام مشکلات بین‌المللی و تحریم‌های اقتصاد ایران، همچنین افت قیمت رمز ارزها در سال ۲۰۲۲، تمایل شهروندان ایرانی به این نوع دارایی‌ها روندی صعودی داشته است. در این گزارش، اقتصاد رمز ارزی ایران در سال ۲۰۲۲ را مرور می‌کنیم.

در طول سال ۲۰۲۲ میلادی (دی‌ماه ۱۴۰۰ تا دی‌ماه ۱۴۰۱) اقتصاد ایران به‌شدت تحت تاثیر بیماری کووید-۱۹،  تحریم‌های بین‌المللی و ناآرامی‌های اجتماعی قرار گرفت. تمام این عوامل باعث محدود شدن دسترسی اقتصاد ایران به بازارهای مالی بین‌المللی شد.

با وجود این شرایط، تمایل شهروندان ایرانی با کاهش قیمت اکثر ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲ به رمز ارزها روند صعودی داشت. بر اساس تحقیقات موسسه TRM Labs در این سال، حجم ورودی رمز ارز به صرافی‌های ایرانی به سه میلیارد دلار رسید. این رقم بر اساس بررسی معاملات صد صرافی رمز ارز ایرانی فعال در طول یکسال به دست آمده است.

انطابق ایران با رمز ارزها

صرافی نوبیتکس، بزرگترین صرافی ایران از لحاظ حجم معاملات است. بیش از ۸۷ درصد (معادل ۲.۶ میلیارد دلار) از تمام وجوه جابه‌جا شده داخلی و بین‌المللی از طریق صرافی دریافت شده است. حدود ۱۲ درصد از مبالغ دریافتی متعلق به چهار صرافی فعال شامل اکسینو، آبان تتر، بیت۲۴ و Wallex.ir بوده است. بیشترین وجوه ارسال از صرافی Wallex.ir و بیشترین دریافت وجوه توسط صرافی نوبیتکس انجام شده است.

بر اساس گزارش TRM، رمز ارز ترون (TRX) محبوب‌ترین شبکه بلاکچین برای انتقال در میان ایرانیان بوده است و ۶۶ درصد از حجم معاملات انجام شده در سال ۲۰۲۲ به‌وسیله این شبکه رخ داده است. دلیل این محبوبیت را می‌توان هزینه کارمزدهای کمتر شبکه نسبت به اتریوم دانست.

  اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در ارزدیجیتال

تبعیت صرافی‌های ایرانی از قوانین احراز هویت مشتری

بسیاری از ارائه‌دهندگان سرویس‌های مجازی از قوانین احراز هویت مشتری (KYC) برای افزایش امنیت استفاده می‌کنند. بر اساس تحلیل TRM، وضعیت احراز هویت مشتری صرافی‌های رمز ارز ایرانی هم‌تراز با صرافی‌های برتر در جهان است و دقیق‌ترین قوانین KYC توسط صرافی نوبیتکس رعایت می‌شود.

بر اساس نمودار زیر، حجم ورودی به صرافی‌های ایرانی در سطح یک رعایت قوانین ۲۸۶.۲ میلیون دلار، در سطح دو ۱.۸ میلیون دلار و در سطح سه، ۲.۶ میلیارد دلار بوده است. منظور از سطح یک، عدم نیاز به ارائه هیچ‌گونه مدارک و اطلاعات هویتی، سطح دو نیاز به اطلاعات هویتی اما بدون نیاز به ارسال مدارک و سطح سه نیازمند ارسال حداقل یک مدرک هویتی است.

انتقال از صرافی‌های بین‌المللی به ایران

بیش از ۶۰ درصد وجوه ورودی به صرافی‌های ایران از خارج از کشور به حساب‌های کاربران ایرانی وارد شده‌اند. کیف‌پول‌های بدون میزبان و قراردادهای هوشمند،‌ ۰.۱ حجم ورودی و ۱/۳ حجم خروجی (ارسالی) را شکل می‌دهند. یک درصد از حجم ورودی و خروجی از طریق دیفای انجام شده است.

با وجود اینکه اکثر شهروندان ایرانی ترجیج می‌دهند تا از صرافی‌های ایرانی برای معاملات رمز ارزی خود استفاده کنند، اما برخی از کاربران از فیلترشکن‌ها برای دسترسی به صرافی‌های خارجی استفاده می‌کنند. یکی دیگر از راه‌های دسترسی به صرافی‌های خارجی، خرید آی‌دی‌های فیک شهروندان اندونزی، قزاقستان، کلمبیا، امارات متحده عربی و یونان است.

پروژه‌های بلاکچینی ایران

دو پروژه بزرگ بلاکچینی ایران ققنوس و برنا هستند که از سال ۲۰۱۹ فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. شبکه ققنوس در سال ۲۰۱۹ به صورت مشترک توسط بانک‌های ملی، ملی، پاسارگاد و پارسیان و با همکاری شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین طراحی و عرضه شده است.

همچنین، رمزارز ایرانی پیمان (PayMon) توکن بومی شبکه ققنوس است که اولین رمزارز ملی با پشتوانه طلا در ایران است. برنا یک پلتفرم ایرانی مبتنی بر بلاکچین است که توسط بانک مرکزی ایران و مجموعه بلاکچینی اریاتک طراحی شده است و در قالب هایپر لجر فابریک (Hyperledger Fabric) طراحی شده است.

نقش دولت در اقتصاد رمز ارزی ایران

بر اساس گزارش اخیر بانک مرکزی ایران، حجم معاملات رمز ارزی در سه ماهه دوم سال مالی به ۸۵ تریلیون دلار (۱۹۷.۶ میلیون دلار) رسیده است. همچنین، کارگروه رمزارز ایران که شامل بانک مرکزی ایران، وزارت اطلاعات، وزارت نیرو و وزارت صمت است، دو مرتبه در هر ماه، گرد هم م‌یایند تا درباره سیاست‌های مورد نیاز درباره رمز ارزها در ایران همفکری کنند.

منبع: تجارت‌نیوز

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا