پیشنهاد سردبیرمقاله کسب و کار دیجیتال

ده روند رهبری کسب و کار که احتمالا در سال ۲۰۲۳ خواهید دید

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
مترجمان: سیدمحمداعظمی‌نژاد-مریم میرصادقی

در این نوشتار، تام دنیس، مدیرعامل موسسه متخصصان تغییر فرهنگ و توسعه رهبری سازمانی، Serenity in Leadership و ۱۰ روند برتر رهبری سازمانی کسب و کار خود را که احتمالا در سال ۲۰۲۳ تجربه خواهیم کرد، مورد بحث قرار می‌دهد. پس از یک سال فوق‌‌‌العاده پر فراز و نشیب دیگر در سال ۲۰۲۲ و رکودی که در راه است، رهبران کسب و کار تلاش کرده‌‌‌اند کشتی را برای عبور از زمان‌‌‌های دشوار در مسیر و جهت مدنظر نگه دارند، اما بسیاری از آنها تصمیم می‌‌‌گیرند کاری بیش از زنده ماندن انجام دهند و قصد دارند با تمرکز بیشتر بر فرهنگ، نوآوری و نگاه بلندمدت، به شکوفایی و رونقی فراتر از سود بازگردند. این موارد تغییراتی در رفتار و عملکرد رهبری سازمانی خوب برای کسب و کار هستند که احتمالا در سال ۲۰۲۳ شاهد آن خواهید بود.

۱. راویان رویاپرداز

من اخیرا با دین کارتر مدیر منابع انسانی و خدمات مشترک جهانی در شرکت پیشگام پاتاگونیا، مصاحبه کردم. او گفت: «برای من یک رهبر سازمانی کسی است که دیدگاه متقاعد‌‌‌کننده‌‌‌ای نسبت به آینده داشته باشد. این رهبران سازمانی، همچنین می‌دانند که دستیابی به چشم‌انداز آنها همیشه باید ممکن باشد و تیم باید بتواند اقداماتی را که می‌توان برای رسیدن به آن انجام داد، به وضوح مشاهده کنند.» دین کارتر، استدلال می‌کند که رهبران سازمانی رویاپرداز، راه بهتری برای انتقال ماموریت و اهداف خود دارند و می‌توانند روایت و داستان خود را به گونه‌ای بیان کنند که باعث شود افراد بخواهند بخشی از تحقق آن چشم‌انداز باشند.

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

۲. همسانی حرف و عمل

رهبران کسب و کار مرتبا نیاز به بررسی مجدد دارند که آیا در مسیر درست قرار دارند و همچنان با بیانیه ماموریت، ارزش‌‌‌ها و هدف خود همسو هستند و با شفافیت کسانی را که در خط مقدم هستند، رهبری می‌کنند. در دوران پر فراز و نشیب فعلی، ما بیش از هر زمان دیگری به رهبران سازمانی مسوول نیاز داریم. مطالعه اخیر روی نزدیک به ۷۰۰ شرکت آمریکایی نشان داد که همبستگی کمی بین ارزش‌‌‌های شرکت و ادراک کارکنان از سازمان وجود دارد، بنابراین، این امر باید در آینده نزدیک تغییر کند.

۳. تدبیرگرانی عالی برای آینده

رهبران سازمانی درک می‌کنند که باید محل کار ترکیبی را دوباره ایجاد کنند، جایی که کارکنان می‌خواهند در آنجا باشند، دوستان را ببینند، ایده‌ها را کشف کنند، تفاوت ایجاد کنند، یاد بگیرند و معنا پیدا کنند. این کارها را به خوبی انجام دهید تا مشکلات نگهداشت کارکنان کاهش یابد. اگر کارکنان متعهد، در حال یادگیری و لذت بردن مستمر از کار خود باشند، در مواقع بروز بحران شانس نگهداشت آنها بیشتر است.

۴. پرورش‌دهندگان

این به مفهوم اتخاذ خط محکمی در تقسیم مسوولیت‌ها، کاهش سمی بودن محیط کار و فرسودگی شغلی در محل کار، و خواستن بهترین‌ها برای سلامت روحی و جسمی همکاران است.

۵. هوش فرهنگی بالا

مدیران ارشد و سهامداران، به‌عنوان یک الگو برای چشم‌انداز، هدف و فرهنگ شرکت عمل می‌کنند و ۷۵۰‌ درصد تفاوت در سود در شرکت‌هایی با فرهنگ همسو و بالغ در مقابل شرکت‌هایی که در پرورش فرهنگ خود شکست می‌خورند، وجود دارد. هوش فرهنگی (CQ)، مهارتی است که به آسانی، آموخته و توسعه می‌یابد، اما بسیار مهم است.

۶- ساخت تیم‌های  بهتر

رهبران سازمانی که مدیران ارشد اجرایی با عملکرد بالا دارند، می‌گویند ۴۲‌ درصد در مدیریت طرح‌های پیچیده، ۳۱‌ درصد در انتقال ارزش به سهامداران و ۳۰‌ درصد در جذب استعدادهای برتر موثر هستند.

۷- نوآوران

تکنولوژی همیشه در حال تکامل است و فرصت‌های جدیدی را به مدیران عاملی ارائه می‌دهد که به دنبال تغییر در کسب و کار خود هستند.  رهبران کسب و کار به دنبال نوآورانی با تجربه در زمینه نرم‌افزارها خواهند بود و کسانی که می‌خواهند استفاده از هوش مصنوعی را در زمینه‌های مسوولیت‌پذیری، قابل اعتماد بودن و اخلاق حرفه‌ای جست‌وجو، کشف و بررسی کنند. روند نشان‌دهنده این است که تعداد فزاینده‌ای از اعضای هیات‌مدیره و مدیران ارشدباید تجربه نرم‌افزاری داشته باشند.

اقتصادالکترونیکی” آخرین و به روزترین محتوی کسب‌وکار دیجیتال

۸- توانمندسازان

بهترین رهبران سازمانی کسانی هستند که کارکنان و افراد تیم خود را در راستای گرفتن تصمیم خوب و مناسب توانمند می‌کنند. رهبران سازمانی باید خود توانمند شوند، توانمند‌سازی کنند، روحیه‌ساز باشند و کاری کنند که تیمشان احساس مسوولیت کند.

۹-  برنامه موفقیت شفاف

رهبران کسب و کار ۲۰۲۳ درک می‌کنند که برای بهبود و رشد خود باید به حرف دیگران گوش کنند و از آنها یاد بگیرند. ما به سادگی نمی‌توانیم همه این کارها را خودمان انجام دهیم. این رهبران همچنین می‌دانند که در برخی از مراحل کسی هست که بهتر از آنها توانایی انجام کاری را خواهد داشت و تقسیم قدرت به نفع همه از جمله خود آنهاست. رهبران موفق خود را نه تنها با افرادی با طرزفکر مشابه خود بلکه با افرادی احاطه می‌کنند که آنها را زیر سوال برده و نظرات، بازخوردها و راه‌حل‌های جایگزین ارائه می‌دهند.

۱۰- پشتیبانی صادقانه از جنبش‌های مهم کسب و کار

در سال ۲۰۱۶ پاتاگونیا که یک شرکت طراح لباس و تجهیزات فضای باز برای ورزش‌هایی مانند کوهنوردی، موج سواری، اسکی و اسنوبرد، ماهی‌گیری، پرواز و دویدن در مسیر است، اعلام کرد که ۱۰۰‌درصد از فروش جهانی خرده‌فروشی و آنلاین خود را از رویداد خرید در جمعه سیاه مستقیما به سازمان‌های مردمی که در جوامع محلی کار می‌کنند، اهدا خواهد کرد تا هوا، آب و خاک را برای نسل‌های آینده حفظ کنند.

آنها در جریان این رویداد فروش، رکورد شکنی کرده و ارزشی معادل ۱۰ میلیون دلار دریافت کردند که این رقم پنج برابر بیشتر از حدانتظار آنان بوده و پوشش رسانه‌ای گسترده‌ای به همراه داشته است. با شدت گرفتن بحران‌های هزینه روزمره زندگی و بحران‌های زیست محیطی در سال ۲۰۲۳، انتظار می‌رود رهبران کسب و کار شاهد جهش‌های بزرگ‌تر، شجاعانه‌تر و معنادارتری در حمایت از جنبش‌های مهم باشند. 

زمان به سرعت در حال تغییر است و رهبران کسب و کار باید بتوانند خود را با شرایط وفق دهند. لازم است رهبران سازمانی درک درستی از جهانی که در آن زندگی می‌کنیم داشته باشند. تنها یک نقش معنادار برای یک رهبر سازمان وجود دارد که باید در این شبکه به هم پیوسته پیچیده ایفا کند: به عنوان توانمندساز عمل کند تا بتواند به اهداف مدنظر دست یابد و پیمودن این مسیر راهی ندارد جز اینکه پیش از هرچیز خود توانمند‌تر شده و با کسب دانش، مهارت و توانایی لازم با هوشیاری آماده رویارویی با شرایط ابهام در دنیای پیچیده امروز شود.

منبع: دنیای اقتصاد به نقل از businessleader

  • ده روند رهبری کسب و کار که احتمالا در سال ۲۰۲۳ خواهید دید

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا