رسانه دیجیتالمقاله کسب و کار دیجیتال

روابط عمومی در شبکه های اجتماعی با ۶ تکنیک کاربردی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
نویسنده : جنیفر اسمیگا – کارشناس بازاریابی   مترجم : علی ‌آل ‌علی  

دنیای روابط عمومی در طول سال های اخیر با ظهور شبکه های اجتماعی تغییرات بسیار زیادی پیدا کرده است. امروزه دیگر خبری از شیوه های قدیمی در دنیای روابط عمومی یا تلاش برندها برای موفقیت در این حوزه بدون استفاده از روش های تازه نیست. در عوض عرصه دیجیتال مثل همه بخش های دیگر در حال نفوذ به حوزه روابط عمومی نیز هست. این امر برای بسیاری از برندها تازگی زیادی دارد. اگر شما هم تا به امروز از این بخش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان سود نبرده اید، باید خیلی زود روش کارتان را تغییر دهید، در غیر این صورت شاید به زودی توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور حرفه ای و استاندارد را از دست بدهید. با توجه به اینکه امروزه هزاران برند مختلف در بازار مشغول سرمایه گذاری بر روی مشتریان گوناگون هستند، تعلل شما در این میان می تواند هزینه بسیار سنگینی برای کسب و کارتان به همراه داشته باشد. 

هدف اصلی در این مقاله مرور برخی از مهمترین نکات در زمینه روابط عمومی مناسب در شبکه های اجتماعی است. از آنجایی که شبکه های اجتماعی تاثیرگذاری زیادی بر روی زندگی روزمره مردم دارد، شما هم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان چاره ای به غیر از توجه ویژه به این حوزه ندارید. این امر می تواند برای شما جذابیت های بسیار زیادی به همراه داشته و حتی وضعیت فعالیت تان در بازار را نیز تغییر دهید. اگر شما هم نمی دانید کارتان را باید از کجا برای دیجیتال سازی روابط عمومی برندتان شروع کنید، این مقاله مقدمه ای عالی برای ورودتان به این عرصه جذاب خواهد بود. در ادامه برخی از تغییرات روابط عمومی با ظهور شبکه های اجتماعی را مرور خواهیم کرد. سپس به برخی از نکات مهم و حرفه ای برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف می پردازیم. این امر به شما برای شروع کارتان در این عرصه به بهترین شکل ممکن کمک خواهد کرد. 

تغییرات دنیای روابط عمومی با ظهور شبکه های اجتماعی

ارتباطات گسترده

پیش از ظهور شبکه های اجتماعی عرصه ارتباطات میان برندها بسیار ساده و ابتدایی بود. این امر به طور معمول در طول ساعت های اداری میان برندها صورت می گرفت. در بسیاری از مواقع نیز برندها چاره ای به غیر از تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شان با استفاده از روش های سازمانی خشک و زمانبر نداشتند. این امر می توانست برای بسیاری از کاربران و مشتریان برندها به شدت دردناک باشد. هرچه باشد وقتی یک مشتری نیاز به ارتباط با برند دارد، باید این امر در کوتاه ترین زمان ممکن صورت گیرد، در غیر این صورت شاید تاثیرگذاری لازم را به همراه نداشته و شما دیگر شانسی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف تان پیدا نکنید. در این صورت دیگر کارتان برای بهبود وضعیت برندتان به طور چشمگیری دشوار خواهد شد. 

امروزه بسیاری از برندها به لطف شبکه های اجتماعی ارتباطات بی نهایت گسترده ای دارند. این امر به شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک کرده و شانس شما را نیز به طور چشمگیری افزایش می دهد. هرچه ارتباطات شما دامنه بیشتری داشته باشد، شانس تان برای کسب اعتبار بالاتر در بازار بیشتر می شود. این امر می تواند برای شما مزایای بسیار زیادی به همراه داشته و شانس تان را نیز متحول سازد. 
یادتان باشد در دنیایی که سرعت عمل برندها بسیار مهم است، شبکه های اجتماعی می تواند به شما برای تعامل بهتر با مخاطب هدف و سرعت عمل بیشتر کمک نماید. در این صورت شما دیگر هیچ مشکلی از نظر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهید داشت. 

تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف

اگر شما خودتان را جای مشتریان قرار دهید، بسیاری از اوقات تاثیرگذاری بر روی آنها کار ساده ای محسوب می شود. شما باید همیشه در دسترس مشتریان بوده و اطمینان بالایی نسبت به ارائه خدمات به شیوه ای مناسب داشته باشید. در این صورت مشکلات تان برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف تا حد زیادی رفع می شود. این امر به شما برای بهینه سازی روند کاری تان در شرکت کمک می کند. 

یکی از نکات مهم برای تاثیرگذاری بهینه بر روی مشتریان استفاده از فناوری های نوین است. امروزه شبکه های اجتماعی به شما فرصت بسیار خوبی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف می دهد. این امر شانس شما برای بهینه سازی موقعیت تان در بازار را افزایش داده و موقعیت تان را نیز بهینه سازی خواهد کرد. یادتان باشد در این میان برخی از برندها باید همیشه تلاش بیشتری به خرج دهند. دلیل این امر نیز معمولا ورود دیرهنگام شان به جمع برندهای فعال در زمینه روابط عمومی در شبکه های اجتماعی است. درست به همین دلیل شما باید همیشه حواس تان به این نکته مهم باشد، در غیر این صورت شاید خیلی زود فرصت تاثیرگذاری بهینه بر روی مخاطب هدف را از دست بدهید. 

تبدیل حوزه روابط عمومی به عرصه ای ۲۴ ساعته

همانطور که اشاره کردیم، پیش از این روابط عمومی یک کار تمام وقت نبود. برخی از برندها فقط در طول ساعت های اداری خدمات مربوط به روابط عمومی را عرضه می کردند. در این صورت شما باید مهارت تان برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف را نیز به طور قابل ملاحظه ای تغییر دهید. امروزه مشتریان انتظارات بسیار زیادی از برندها دارند. این امر شامل تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان به شیوه ای حرفه ای محسوب می شود. یکی از معیارهای مهم در این میان تلاش برای فعالیت ۲۴ ساعته در زمینه روابط عمومی است. این امر مسئولیت شما به عنوان یک برند را به طور چشمگیری افزایش می دهد. درست به همین دلیل اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به شیوه ای حرفه ای هستید، می توانید کارتان را به طور قابل ملاحظه ای تغییر داده و وضعیت تان را متحول سازید. 

فعالیت همیشگی در کنار مشتریان برای جلب رضایت شان بدون شبکه های اجتماعی امکان پذیر نیست. این امر یکی از تحولات مهم در زمینه فعالیت برندها را شامل می شود. درست به همین دلیل اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بهینه بر روی مخاطب هدف و ایجاد تمایز با سایر رقبا هستید، استفاده از شبکه های اجتماعی بهترین گزینه، دست کم برای روابط عمومی، خواهد بود. نکته جالب اینکه چنین کاری هزینه های شما را هم به طور چشمگیری کاهش می دهد. با این حساب دیگر نیازی به استفاده از شیوه های عجیب با پیچیده نخواهد بود. 

راهکارهای موفقیت در روابط عمومی با استفاده از شبکه های اجتماعی

موفقیت در روابط عمومی امر ساده ای نیست. امروزه حتی افراد حرفه ای در زمینه روابط عمومی نیز گاهی دچار اشتباه شده و موفقیت شان در این میان دستخوش تغییرات گسترده ای می شود. این امر می تواند برای شما دردسرهای بسیار زیادی به همراه داشته و توانایی تان را نیز به طور چشمگیری کاهش دهد. یادتان باشد در دنیایی که تمام برندها کم و بیش شکست را تجربه می کنند، شما برای موفقیت باید برنامه ای ویژه داشته باشید. 

هدف ما در این بخش مرور برخی از مهمترین نکات برای تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف در دنیای بازاریابی و روابط عمومی است. در ادامه برخی از این نکات را به طور کاربردی مورد بررسی قرار خواهیم داد. این امر به شما برای تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف کمک شایانی خواهد کرد. 

اضافه کردن آیدی برند در پیام ها

کاربران باید بسیار واضح و صریح در جریان حضور برندتان در شبکه های اجتماعی باشند. این امر می تواند مزایای بسیار زیادی بر روی برند شما به همراه داشته باشد. یکی از مشکلات اساسی برندها در این روزها ناتوانی برای تاثیرگذاری بهینه بر روی مخاطب هدف است. به عبارت بهتر، اگر شما نتوانید مخاطب هدف تان را به سوی دنبال کردن برند در شبکه های اجتماعی بکشانید، به طور ناخودآگاه شکست می خورید. این امر می تواند برای شما بسیار دردناک تلقی شود، اما در صورتی که به خوبی بدان توجه نکنید، شاید روش کارتان به کلی مختل شود. 

توصیه ما برای حضور همراه با موفقیت در دنیای روابط عمومی آنلاین استفاده از شبکه های اجتماعی به طور گسترده و بیان آدرس برندتان در هر پیامی است. برخی از سایت ها در این میان دکمه مربوط به اشتراک گذاری محتوا یا بازنشر خبر در شبکه های اجتماعی را کنار هر کدام از محتوای شان قرار می دهند. این امر می تواند به شما برای تاثیرگذاری بهینه بر روی مخاطب هدف کمک نماید. 

یک نکته دیگر که باید همیشه مد نظر شما قرار گیرد، استفاده از عبارت های دقیق و یادآوری به مخاطب هدف نسبت به حضور برندتان در زمینه بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. این امر می تواند به کاربران نشان دهد، برند شما در شبکه های اجتماعی به طور رسمی حضور دارند. با این حساب دیگر مشکلی از نظر سطح تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف پیش روی شما قرار نمی گیرد. 

همکاری با اینفلوئنسرها

اینفلوئنسرها یکی از گروه های بسیار مناسب برای فعالیت برندها محسوب می شوند. این دست از افراد به طور معمول تاثیرگذاری بسیار زیادی بر روی مخاطب هدف مد نظر شما دارند. این امر می تواند برای شما جذابیت بسیار زیادی به همراه داشته و شرایط تان را نیز به طور چشمگیری متحول سازد. یادتان باشد برای اثرگذاری بهینه بر روی مخاطب هدف شما باید همیشه بهترین اینفلوئنسرها را انتخاب کنید، در غیر این صورت شاید در میانه راه متوجه اشتباه تان شده و البته در آن زمان دیگر راهکاری برای جبران اشتباه مورد نظر نخواهید داشت. 

یکی از روش های مناسب برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف می تواند توجه به روش های مرتبط با گزینش اینفلوئنسرها باشد. به عبارت بهتر، شما قرار نیست با هر اینفلوئنسری به طور گسترده ارتباط داشته باشید. در این میان معیارهایی نظیر نحوه تعامل با مخاطب هدف و همچنین میزان آشنایی وی به کار شما تاثیرگذاری بسیار زیادی دارد. درست به همین دلیل شما باید همیشه این نکات مهم را در کانون توجه تان قرار دهید، در غیر این صورت خیلی زود شانس تان برای تعامل با اینفلوئنسرها و بازگشت سرمایه مناسب از بین خواهد رفت. در این صورت نیز به احتمال زیاد دیگر هیچ فرصت یا شانسی برای بهینه سازی شرایط فعالیت تان در این میان نخواهید داشت. یکی از مشکلات اصلی برندها در این راستا تلاش برای استفاده از معیارهای خوب در زمینه گزینش اینفلوئنسر است. معنای این امر نیاز شما برای همکاری با افرادی بی نهایت حرفه ای نیست. 

گاهی اوقات شما می توانید با اینفلوئنسرهایی تازه کار یا حتی در سطح خُرد نیز همکاری داشته باشید. نکته مهم در این راستا وضعیت مشتریان تان است. اگر مشتریان شما در یک بازار محلی حاضر هستند، آن وقت همکاری شما با اینفلوئنسرهای بزرگ هیچ تاثیری بر روی کارتان نخواهد داشت. درست به همین دلیل شما باید هزینه تان در دنیای بازاریابی و روابط عمومی دیجیتال را با دقت صرف کنید، در غیر این صورت هیچ فرصتی برای بهینه سازی شانس تان در دنیای بازاریابی پیدا نمی کنید. 

اهمیت عنصر تداوم

عنصر تداوم یکی از مهمترین نکات برای فعالیت برندها محسوب می شود. این امر می تواند به برندها فرصت لازم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را بدهد. وقتی از تداوم در فعالیت یک برند صحبت می‎کنیم، الزاما فقط تداوم در زمینه بازاریابی یا کمپین های تبلیغاتی مد نظر ما نیست. عرصه روابط عمومی نیز باید همراه با خدمات دارای تداوم و تاثیرگذاری بالا بر روی مخاطب هدف باشد، در غیر این صورت شاید خیلی زود موجب خستگی مشتریان از برندها شود. 

اگر شما فقط برای مدت زمانی محدود در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف هستید، به احتمال زیاد کمپین روابط عمومی تان دیر یا زود با فاجعه ای تمام عیار شکست می خورد. در عوض شما باید همیشه به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در دنیای کسب و کار باشید. این امر می تواند به شما کمک بسیار زیادی برای بهینه سازی شرایط تان نماید. اگر از همان ابتدا خدمات تان در زمینه روابط عمومی و بخش های مرتبط با چشم انداز بلندمدت صورت گیرد، امکان تاثیرگذاری بسیار بهتر بر روی مخاطب هدف را پیدا می کنید. این امر شما را در کانون توجه مشتریان قرار داده و فرصت تاثیرگذاری بسیار خوبی به شما و مشتریان تان خواهد داد. این امر مزایای بسیار متنوعی برای برند شما به همراه خواهد داشت. 

فعالیت بیش از اندازه

فعالیت بیش از اندازه می تواند به شما برای بهینه سازی موقعیت تان کمک بسیار ویژه ای نماید. یادتان باشد امروزه بسیاری از برندها برای ارائه خدمات روابط عمومی مشتریان را تا مدتی کوتاه منتظر می گذارند. این امر نه به دلیل مشکل برندها با مشتریان، بلکه ترافیک بالای تقاضاست. حالا اگر در این میان برند شما خیلی سریع به فکر مشتریان افتاده و وضعیت آنها را خیلی زود تغییر دهد، کارتان بی نهایت ساده تر از هر زمان دیگری می شود. این امر می تواند به شما فرصت تازه ای در بازار داده و موقعیت تان را نیز به طور چشمگیری متحول سازد. در این چشم انداز شما امکان تاثیرگذاری بسیار بالایی بر روی مخاطب هدف تان دارید. دلیل آن نیز فعالیت بیشتر از اندازه تان خواهد بود. 

امروزه بسیاری از برندها برای بهینه سازی روند فعالیت شان به طور مداوم از شیوه های سنتی استفاده می کنند. در این میان فعالیت در شبکه های اجتماعی برای ارائه خدمات مربوط به روابط عمومی نوآوری مهمی محسوب می شود. نکته مهم دیگر در این میان فعالیت گسترده و بیش از حد معمول شماست. پس اگر یک قانون نانوشته در این زمینه وجود دارد، شما به هیچ وجه لازم نیست آن را رعایت کنید. این امر می تواند به شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک نماید. 

ایجاد روابط عمیق با رسانه ها

حضور در شبکه های اجتماعی فقط گام نخست برای تاثیرگذاری گسترده بر روی مخاطب هدف محسوب می شود. بسیاری از برندها برای اثرگذاری بهینه بر روی مخاطب هدف به نیروی رسانه ها نیز نیاز دارند. این امر می تواند به کسب و کارها برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک کرده و موقعیت برندها را نیز توسعه دهد. یادتان باشد بسیاری از کسب و کارها در دنیای امروز روابط شان با رسانه ها را به طور مداوم تقویت می کنند. این امر می تواند به آن کسب و کار در حوزه‎های مختلف، از جمله روابط عمومی کمک نماید. 

یکی از مشکلات اساسی برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف مربوط به حوزه رسانه است. به عبارت بهتر، برندها بلد نیستند خدمات روابط عمومی شان را به طور مستقیم با استفاده از رسانه ها منتقل نمایند. این امر در بسیاری از مواقع برای چنین برندهایی دردسرساز می شود. اگر شما رابطه خوبی با رسانه ها  داشته باشید، می توانید بدون مشکل زیاد به سراغ آنها رفته و مشکلات تان در این راستا را به خوبی حل کنید. این امر شما را در کانون توجه مشتریان قرار می دهد. یادتان باشد رسانه ها هنوز هم ابزاری مهم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف محسوب می شود. درست به همین دلیل شما می توانید کارتان در این زمینه را به خوبی با استفاده ار توانایی تاثیرگذاری رسانه ها بر روی مخاطب هدف دنبال کرده و خیال تان بابت پرهیز از هرگونه بحرانی در روابط عمومی راحت باشد. 

یکی از نکات مهم برای همکاری با رسانه ها، مربوط به استفاده از نکات مناسب و تاثیرگذار در این میان است. این امر می تواند به شما کمک بسیار خوبی برای بهبود شرایط تان نماید. به عبارت بهتر، برند شما باید خبرهای جذاب و مناسبی برای رسانه ها داشته باشد. در این صورت می توانید به خوبی بر روی آنها تاثیرگذاری لازم را اعمال کنید. این امر به شما فرصت خوبی برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مشتریان می دهد. 

بی شک امروزه فعالیت در دنیای روابط عمومی امری سخت و پیچیده شده است. درست به همین خاطر شما باید همیشه از تکنیک های حرفه ای در این میان سود ببرید. نکات مورد بحث در این مقاله می تواند شروعی مناسب و تاثیرگذار برای شما در این راستا باشد. این امر توانایی تان برای روابط عمومی بهتر را به طور چشمگیری افزایش می دهد. همچنین به شما شانس بسیار خوبی برای اثربخشی بر روی مخاطب هدف با کمترین هزینه ممکن را می دهد. درست به همین دلیل شما باید همیشه حواس تان به نحوه فعالیت در عرصه روابط عمومی باشد. این امر می تواند از شما قهرمانی بی بدیل برای مشتریان بسازد. 

منبع: فرصت‌امروز

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا