سلامت و پزشکی هوشمندهوش مصنوعی

روانشناسی و هوش مصنوعی چطور با هم در تعامل هستند؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

اکثر افراد با شنیدن واژه‌ی «هوش مصنوعی» فکر می‌کنند این فناوری با کامپیوتر ارتباط دارد. شاید این موضوع به ذهن عده قلیلی خطور کند که روانشناسی و هوش مصنوعی ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. در واقع، به جرات می‌توان گفت که روانشناسی و هوش مصنوعی جدانشدنی هستند. هوش مصنوعی به ساخت ماشین‌هایی اطلاق می‌شود که شبیه به انسان رفتار و عمل می‌کنند. با این تعریف، مولفه‌های روانشناسی اهمیت مضاعف پیدا می‌کنند.

باید هوش مصنوعی واقعی را از هوش مصنوعی عمومی جدا کرد. بر اساس تعریف فنی، هوش مصنوعی واقعی به شبیه‌سازیِ رفتار حقیقی انسان گفته می‌شود. در پی آن، هوش مصنوعی خود را به سطحی رسانده که قادر است بیندیشد و توانایی «خودآگاهی» را در خویش پرورش دهد. افزون بر این، هوش مصنوعی در چنین حالتی می‌تواند مثل انسان درک کرده و یاد گیرد. این فناوری فراتر از نرم‌افزار پیچیده‌ای است که از توان محدود انسان برای کشف تقلب استفاده می‌کند. با تکیه بر هوش مصنوعی عمومی، انتظار می‌رود ماشین‌ها به نحوی ساخته شوند که تفکیک آنها از انسان واقعی غیرممکن باشد. اگرچه شرکت‌های بسیاری به پیشرفت‌های بزرگی در حوزه هوش مصنوعی نائل آمده‌اند، اما امروزه بخش عمده‌ی ابزارهای هوش مصنوعی تخصصی شده است. منظورمان از این ابزارها، الگوریتم‌های هوش مصنوعی هستند که دستکم در انجام برخی از کارها مثل بازی شطرنج به خوبیِ انسان‌ها عمل می‌کنند.

امروزه، برخی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌های دنیای هوش مصنوعی در شبکه های عصبی مصنوعی به دست آمده است. این فناوری کمک می‌کند شبکه‌ها مثل مغز انسان با کدها کار کنند. با این حال، به نظر می‌رسد هوش مصنوعی عمومی راه دشواری برای غلبه بر هوش هیجانی دارد چرا که هیجانات و احساسات دارای ماهیت سیال و غیردقیقی هستند. پس با ساخت هوش مصنوعی عمومی چقدر فاصله داریم؟ بنا به پیش‌بینی کارشناسان، هوش مصنوعی عمومی تقریباً در سال ۲۰۳۰ ساخته خواهد شد. با وجود این، تا سال ۲۰۶۰ باید صبر کرد تا شاهد قبولیِ این فناوری در «آزمایش آگاهی» بود.

پس، دفعه بعد که واژه «هوش مصنوعی» را می‌شنوید، بهتر است اجزای کلیدیِ دخیل در آن را نیز مد نظر قرار دهید؛ منظورمان روانشناسی و هوش مصنوعی، به نوعی که با هم در تعامل باشند، است. Motiv8AI پیشگام در ساخت فناوری EmpathAI است؛ فناوری پیش‌بینی رفتاری تاییدشده از روش‌های روانشناسی و مدل‌سازی پیشرفته‌ی ریاضی برای پیش‌بینی کارهای آتی افراد استفاده می‌کند.

منبع: هوشیو

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا