رباتیک

روبات‌های جدید ناسا، ماهواره‌ها را تعمیر می‌کنند

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

 ناسا به دنبال ساخت روبات‌های نیمه خودرانی است که می‌توانند ماهواره‌های ازکارافتاده در فضا را تعمیر کنند. در حال حاضر، اغلب ماهواره‌هایی که به فضا پرتاب می‌شوند، از مخازن سوختی با ظرفیتی مشخص بهره می‌برند و زمانی که این سوخت به اتمام برسد، طول عمرشان نیز به پایان خواهد رسید و راهی جز سوختن در جو یا تبدیل شدن به زباله‌های‌ فضایی ندارند. حال ناسا قصد دارد روبات‌های نیمه خودرانی را طراحی کند که بتواند اقداماتی همچون تعمیر یا تزریق مجدد سوخت به ماهواره‌های فضایی را انجام دهد. فرآیندی که اگر توسط فضانوردان و نیروی انسانی انجام شود، بسیار هزینه‌بر و پیچیده خواهد بود.

جهت مشاهده ودانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

ناسا اعلام کرد که این ماموریت را روی ماهواره لندست ۷ که در مدار واقع شده، اجرا خواهد کرد. این ماهواره تصویر‌برداری زمینی که به دلیل اتمام سوخت، از رده خارج شده در فاصله ۷۰۰ کیلومتری زمین جای گرفته و می‌تواند در هر ۹۹ دقیقه، یک بار به دور زمین بچرخد و در هر ۱۶ روز نیز به‌طور کامل از زمین تصویربرداری کند.

در این ماموریت، روبات ناسا به ماهواره نزدیک می‌شود و با کمک بازوی مکانیکی خود به آن وصل می‌شود. سپس از این بازو برای بریدن عایق بیرونی، جدا کردن دو سیم و باز کردن پیچ استفاده می‌کند و پس از اتصال به مخزن، ۱۱۵ کیلوگرم سوخت هیدرازین را به آن تزریق می‌کند. به گفته ناسا، این ماموریت در سال ۲۰۲۵ عملیاتی خواهد شد.

با ورود این روبات‌ها به حوزه فضایی، تعمیر و نگهداری ماهواره‌ها نیز آسان‌تر خواهد شد و در نهایت، ماهواره‌های بیشتری در فضا حضور خواهند داشت. به گزارش Index of Objects Launched، تا پایان ماه آوریل ۲۰۲۱، تعداد ماهواره‌های موجود در فضا ۷۳۸۹ مورد عنوان شد که اکثر آنها در گروه ماهواره‌های ارتباطی جای می‌گیرند.

منبع: آی‌تی‌ایران

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا