کسب و کار هوشمند در ایران

درماندگی زنان صاحب کسب‌وکار آنلاین از تداوم محدودیت‌های اینترنتی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
گزارش: مهین داوری

در سال‌های اخیر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به یکی از راه‌های کسب معاش تبدیل شده و حالا که وارد ماه ششم محدودیت‌های اینترنتی می‌شویم این مساله به نارضایتی بسیاری از صاحبان کسب‌وکارها از جمله زنان خانه‌دار و سرپرستان خانوار دارای کسب‌وکار آنلاین منجر شده است.

طبق گفته محمدرضا خباز، نماینده ادوار مجلس قطعی‌های اخیر اینترنت باعث از دست‌رفتن ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار ردیف شغلی شده‌ است. نت بلاکس نیز اعلام کرده که قطعی اینترنت در ایران ساعتی یک و نیم میلیون دلار معادل ۴۵ میلیارد تومان، یعنی تقریبا روزی هزار میلیارد تومان زیان اقتصادی به کشور وارد می‌کند.

در چنین شرایطی، عمده زنان خانه‌دار و سرپرستان خانوار مشغول درآمدزایی سالم و مشروع در شبکه‌های اجتماعی به یکی از آسیب‌پذیرترین گروه‌های اجتماعی ناشی از فیلترینگ تبدیل شده‌اند. زنانی که به دلیل نداشتن بنیه‌ مالی برای تامین اجاره‌بهای مغازه ناگزیر به فروش بدلیجات و دست‌سازه‌های هنری و یا پوشاک در شبکه‌های اجتماعی روی آورده‌اند و حالا با اعمال فیلترینگ و محدودیت در اینترنت، بازارشان بی‌رونق و زندگی‌شان با چالش‌های بی‌شماری مواجه شده است.

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

بی‌رونقی کسب وکارهای آنلاین

مینا یک سالی می‌شود که به همراه دخترش کسب‌وکار اینترنتی خودشان را راه‌اندازی کرده‌اند که با فیلترشدن اینستاگرام شغل نو پایشان کساد شده است. اومی‌گوید: ما با گرفتن وام و سرمایه اندک شخصی صفحه فروش شال و روسری راه‌اندازی کردیم و مشغول بازاریابی بیشتر بودیم که اینستاگرام فیلتر شد و الان مشتری و درآمد چندانی نیست. مینا می‌گوید که این روزها حتی از پس تامین اجاره خانه و ضروریات زندگی برنمی‌‍آیند و نگرانی از جمع‌شدن اقساط معوقه وام‌ها هم برای آنها قوز بالا قوز شده است.

شیما یکی دیگر از فروشندگان اینترنتی پوشاک در اینستاگرام است. او می‌گوید که از سه سال پیش فروش آنلاین مانتو و روسری را شروع کرده و با فیلتر شدن اینستاگرام کسب‌وکارش از بین رفته است.

این صاحب کسب‌وکار آنلاین اضافه می‌کند: بعضی افراد از جمله خودم ناگریز در سال‌های اخیر به کسب درآمد از فضای مجازی روی آوردیم و هر بار با محدودشدن اینترنت و بستن شبکه‌های اجتماعی در کشور، دغدغه‌ها و مشکلات معیشتی ما بیشتر می‌شود.

شیما که سرپرست خانوار و دارای دو فرزند است با اشاره به اینکه « بهتر است حل مشکلات بر سر راه زندگی مردم و به ویژه زنان در اولویت قرار گیرد»، می‌گوید: یک زن تنها با دو بچه که برای اداره آبرومند زندگیش، کسب‌وکار آنلاینی راه انداخته الان با فیلترشدن شبکه‌های اجتماعی، بی‌درآمدی و گرانی‌های روزافزون، برای نرفتن به سمت کار خلاف، جز درماندگی و اجبار به دستفروشی چاره‌ای ندارد.

او ادامه می‌دهد: کاش مسئولان بپذیرند که تحریم‌ها و تورم به نارضایتی و بی‌اعتمادی مردم بیشتر دامن زده و در چنین شرایطی با قطع کردن اینترنت و بستن اینستاگرام فقط کسادی و تعطیلی کسب و کارها و آمار بیکاری در کشور بیشتر می‌شود. آنها باید محدودیت دسترسی به اینترنت را از بین ببرند و راه دیگری برای حل مشکلات کشور در پیش بگیرند.

امیدی بر رفع مسدودی شبکه‌های اجتماعی

اگرچه پیش ‌از این وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از پیگیری رفع فیلتر برخی پلتفرم‌ها به جز واتساپ و اینستاگرام گفته بود و صحبت‌هایش نیز به نگرانی و ناامیدی بسیاری از صاحبان کسب و کار در شبکه‌های اجتماعی موردنظر انجامید اما فاش‌شدن خبر مکاتبه مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس با رئیس دولت مبنی بر بررسی «لزوم برگرداندن اینترنت به شرایط عادی و فراهم‌کردن دسترسی مردم به اینترنت آزاد» در کارگروه اقتصاد دیجیتال و پیرو آن، ارسال نامه‌ درخواست غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر ابراهیم رئیسی به وزیر ارتباطات درباره بررسی رفع محدودیت‌های اینترنتی در کارگروه موردنظر در مجلس نویدبخش است.

با انتشار این نامه‌ها به نظر می‌رسد رفع فیلتر این دو پلتفرم کارگشا و محبوب دور از انتظار نیست. در شرایطی که بنا به گفته کارشناسان حوزه کسب‌وکار آنلاین، شبکه‌های اجتماعی داخلی نیازمند زمان بیشتری برای ارتقاء ظرفیت‌های فنی و پشتیبانی خود هستند اگر شبکه‌های اجتماعی واتساپ و اینستاگرام رفع فیلتر شوند می‌توان به جلوگیری تحمیل بیشتر خسارات مالی ناشی از فیلترینگ به اقتصاد کشور و همچنین رونق مجدد کسب‌وکارهای آنلاین و گشایش‌هایی در زندگی زنان سرپرست خانوار که امروز چشم امیدشان به پیج‌های راکد فروش‌شان خیره مانده است امیدوار شد.

منبع: آتیه آنلاین

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا