بانکداری دیجیتال

نبود زیرساخت لازم؛ گلوگاه اجرای بانکداری دیجیتال

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

یک کارشناس حوزه بانک معتقد است تکمیل نبودن مقررات‌گذاری و فقدان زیرساخت لازم گلوگاه اجرای بانکداری دیجیتال است.

 به درستی بانکداری دیجیتال به معنای بانکداری از طریق پلتفرم‌های دیجیتال است و در این شرایط کاغذبازی کم می‌شود و سرعت و کیفیت خدمات بانکی افزایش می‌یابد، اما واقعیت، نبود زیرساخت‌های لازم جهت توسعه چنین فضایی در نظام بانکی و در نهایت اقتصاد کشور است.

صاحبنظران در این عرصه معتقدند؛ اولین گام توسعه بانکداری دیجیتال اتخاذ استراتژی مناسب است یعنی زمانی که استراتژی برای اجرای چنین روشی در نظام بانکداری کشور نداشته باشید یعنی قرار نیست در زمانی مشخص به هدف تعیین‌شده‌ای برسید.

سرعت پایین اینترنت، عدم اطلاع رسانی و آگاهی رسانی به عموم مردم، فقر اطلاعات کاربران، عدم یکپارچگی بین نظام بانکی از اصلی‌ترین چالش‌های بانکداری دیجیتال در ایران است.

نقاط ضعف بانکداری دیجیتال

در همین رابطه حجت الله فرزانی، کارشناس بانکی گفت: بانکداری دیجیتال موضوعی است که ضرورت و اهمیت آن برای تمام ایرانی‌ها به خصوص در دوران کرونا دو چندان شد. ضمن آنکه موضوعات جدید بانکداری دیجیتال هم در دست بررسی و نزد بانک مرکزی هم مقررات‌گذاری آن به تدریج در حال تکمیل است.

وی درخصوص نقاط ضعف بانکداری دیجیتال گفت: یکی از مواردی که فعلا بانکداری دیجیتال ایران در آن ضعف دارد همین تکمیل نبودن مقررات‌گذاری است و مورد دیگر اینکه بستر‌های این موضوع در کشور فراهم نیست و آنطور که باید بسترسازی لازم و زیرساخت های ضروری را کامل نداریم، ولی آیا بانک‌هایمان نسبت به سایر صنایع در کشور از فناوری اطلاعات عقب هستند که باید بگوییم خیر، اتفاقا بانک‌ها در حوزه فناوری اطلاعات جزو صنایع پیشرو در کشور هستند.

فرزانی ادامه داد: مورد دیگر درخصوص بانکداری دیجیتال ایران این است که آیا این همان چیزی است که دنیا به سمت آن می‌رود که باید بگوییم خیر، ما تازه شروع کردیم و در بحث زیرساخت‌ها چالش داریم به عنوان مثال درخصوص گسترش اینترنت باید گفت هنوز در کل کشور پوشش اینترنت را نداریم همچنین در بحث دسترسی به اینترنت؛ میزان سرعت اینترنت از الزامات این موضوع است که در حال حاضر نداریم و این موضوعات گلوگاه اجرای بانکداری دیجیتال است که باید توسط متولیانشان بررسی شود.

فرصت‌هایی که بانکداری دیجیتال ایجاد می‌کند

این کارشناس بانکی درمورد فرصت‌هایی که بانکداری دیجیتال ایجاد می‌کند، افزود: علاوه بر اینکه صرفه‌جویی هزینه‌ها در بانک‌ها می‌تواند اتفاق افتد، کارایی و بهره‌وری بانک‌ها را هم افزایش می‌دهد، همچنین باعث تسهیل گردش منابع در کشور و پویایی اقتصاد می‌شود.

به گفته وی، برای تأمین کردن امنیت این بستر باید هزینه و کار شود چراکه بستر‌های امنیت اطلاعات در این موضوع را باید به صورت خیلی گسترده داشته باشند که مبادا دچار خدشه شود، چون روابط مالی بین افراد را در بر می‌گیرد بنابراین قطعا لازم است امنیت اطلاعات در این بستر‌ها خیلی پررنگ باشد.

فرزانی تصریح کرد: یکی از فرصت‌هایی که بانکداری دیجیتال به‌وجود می‌آورد این است که باعث می‌شود سرعت عملیات برای اشخاص و خانوار‌ها در جامعه بالا رود و تسهیل‌گری اتفاق افتد که در زمان و انرژی آن‌ها صرفه‌جویی می‌شود. همچنین علاوه بر تسهیل در خدمات می‌توانند خدمات بهتر و بیشتری دریافت کنند و در هر زمان از این موضوع استفاده کنند بنابراین نباید بانکداری دیجیتال محدود به زمان و مکان باشد.

منبع: اقتصاد ۲۴

  • نبود زیرساخت لازم؛ گلوگاه اجرای بانکداری دیجیتال
کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا