دولت دیجیتال

ایجاد زیرساخت داده‌ای برای بهره‌برداری از زیست‌بوم هوش مصنوعی در کشور

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

لزوم پیشرفت در حوزه هوش مصنوعی امری است که در سال‌های اخیر مورد تأکید قرار گرفته است و چشم‌اندازهای تحول در جهان، وابسته به پیشرفت در این حوزه هستند؛ برهمین اساس، سیاست‌های کلان کشور بر توسعه حوزه‌های دانش‌بنیان بنا نهاده شده‌اند. برای آشنایی بیشتر با تحلیل و آسیب‌شناسی زیست‌بوم هوش مصنوعی کشور، یکی از اعضای کارگروه تعامل‌‏پذیری کمیسیون هوش مصنوعی و علم داده، توضیحاتی در این باره ارائه کرده است.

محسن باقری، در ابتدای توضیحات خود گفت: «در چند ماه اخیر، پس از تأکید مقامات کشور، درباره هوش مصنوعی و ضرورت توسعه ایران در این عرصه، انگیزه و هیجان فراونی برای توسعه فعالیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در کشور ایجاد شده است.»

او در ادامه سخنان خود افزود: «اگر چه برای پیشرفت در این حوزه، به انگیزه و هیجان نیاز هست؛ اما نباید سهم زیرساخت‌ها و درک درست از فناوری را در این مورد نادیده گرفت. در بسیاری از موارد، بهره‎گیری سطحی و عدم شناخت دقیق مفهوم فناوری، موجب رواج علم‌زدگی و اتخاذ تصمیمات نادرست خواهد شد. پیشرفت در حوزه هوش مصنوعی، نیازمند ایجاد زیرساخت‌هایی است که توان اجرایی کشور، برای تأسیس مراکز هوشمند و شرکت‌های دانش‌بنیان را گسترش دهند. آگاهی و دانش نظری متخصصان این حوزه، نباید موجب ایجاد شائبه پیشرفت، در حوزه هوش مصنوعی، برای مسئولان اجرایی کشور شود؛ این شائبه باعث می‌شود به اشتباه، توان و جایگاه خود را در این حوزه خوب و روبه رشد تلقی کنیم اما با توجه به پیشرفت کشورهای دیگر در این حوزه، این یک خطای راهبردی است.»

باقری در ادامه صحبت‌های خود تأکید کرد: «هر حوزه فناوری ترکیبی چندساحتی است که از اجزای مختلفی تشکیل شده است و دانش نظری تنها یک جزء در میان سایر اجزاء است؛ بنابراین پیشرفت در این حوزه منوط به اندیشیدن به ساختاری علمی مرتبط با این حوزه و اجرایی کردن طرح‌های آن است. اگر این دانش نظری در ارتباط با توان اجرایی، منابع و تجهیزات تخصیص یافته به‌کار گرفته شود، می‌توانیم خود را توانا در به‌کارگیری هوش مصنوعی بدانیم. تنها راه پیشرفت در حوزه هوش مصنوعی، سنجش میزان بهره‌برداری از آن در قدرت اقتصادی، رفاهی و دفاعی کشور است. در صورت عدم توان علمی برای اجرای حوزه دانشی هوش مصنوعی، مهاجرت نخبگان امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود و حاصل تلاش‌های علمی کشور به کشورهای پیشرو انتقال می‌یابد.»

این فعال حوزه هوش مصنوعی، با اشاره به  شاخص پیشرفت زیست‌‏بوم هوش مصنوعی کشور، افزود: «فناوری با توجه به میزان توان اقتصادی که تولید می‌کند، سنجیده می‌شود. پس برای سنجش میزان بهره‌برداری که هوش مصنوعی در اقتصاد کشور ایجاد می‌کند، باید دید این حوزه چقدر مورد استفاده قرار می‌گیرد و چگونه می‌توان کاربرد آن را توسعه داد.»

باقری در جمع‌بندی صحبت‌هایش، به دو مورد برای بهره‌برداری از حوزه هوش مصنوعی، اشاره کرد: «اول، بهتر است محور تمامی هدف‌گذاری‌ها در کشور، با ارتقای سطح بهره‌برداری از این فناوری همراه باشد. دوم، برای پیشتازی در زمینه علمی در این حوزه، باید به توسعه تحقیقات صنعتی نیز توجه کنیم. تدوین سند توسعه هوش مصنوعی در همین راستا اتفاق افتاد اما توسعه فناوری به منظور جهش اقتصادی نیازمند برنامه‌ریزی بیشتری است. باید اولویت‌های پیشرفت در این حوزه مشخص شوند و برای توسعه آن‌ها چشم‌اندازهای بلندمدت و میان‌مدت تعیین کرد.

این پژوهشگر جوان حوزه فناوری، با اشاره به اهمیت توسعه زیرساخت‌های داده‌ای کشور گفت: «توسعه زیرساخت‌های داده ای کشور اهمیت زیادی دارد؛ زیرا اگر بر مبنای پروتکل‌های درست به‌کار گرفته شود، توان بهره‌گیری از فناوری‌های هوش مصنوعی و توسعه علمی را پدید خواهد آورد.»

عضو کارگروه تعامل‏‌پذیری کمیسیون هوش مصنوعی و علم داده، در پایان سخنان خود افزود: «برای توسعه زیست‌بوم هوش مصنوعی، باید به زیست‌بوم داده‌ای کشور توجه کنیم. چرا که سطحی زیربنایی‌تر برای توسعه هوش مصنوعی است؛ واژه زیست‌بوم که برای داده به کار می‌رود نشان دهنده فرایندی است که معطوف به مراحل خلق، نگهداری و ارزش‌آفرینی از داده در کشور است.»

منبع: روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌‏ای استان تهران،

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا