کلان دادهگزارشهوش مصنوعی

سال ۲۰۲۲، سال ظهور دستاورد‌های بزرگ فناوری؛ از توسعه هوش مصنوعی تا راه حل‌ هایی برای انرژی پایدار

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

گزارش از مائده زمان فشمی

در شرایط کرونا اثر فناوری روی جامعه و زندگی مردمی اثرات مهمی داشته که در سال ۲۰۲۲ تاثیرات بیشتری را به همراه خواهد داشت…

در سال ۲۰۲۲، همه گیری کرونا، از راه‌های مختلف بر زندگی ما تأثیر خواهد گذاشت. این بدان معناست که ما شاهد افزایش سرعت دیجیتالی شدن و مجازی سازی تجارت و جامعه خواهیم بود. با این حال، با ورود به سال جدید، نیاز به پایداری، افزایش حجم داده‌ها و افزایش سرعت محاسبه و شبکه، به عنوان مهمترین محرک تحول دیجیتالی وضعیت خود را بازیابی می‌کند.

دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۱، مرداد ماه ۱۴۰۰

برای بسیاری از افراد و سازمان‌ها، مهمترین درس دو سال اخیر این بوده است که اگر انگیزه وجود داشته باشد، پیاده سازی تغییرات تحول آمیز آنقدر‌ها که تصور می‌شد دشوار نیست! به عنوان یک جامعه، ما بدون شک به توسعه این فناوری تازه برای انعطاف پذیری، چابکی و تفکر ابتکاری ادامه خواهیم داد، زیرا تمرکز از تلاش برای بقا در جهان در حال تغییر به شکوفایی در آن تغییر می‌کند.

با در نظر گرفتن این موضوع، پیش بینی‌هایی درباره روند‌های خاصی است که به احتمال زیاد بیشترین تاثیر را در سال ۲۰۲۲ خواهند داشت. مردم عادی درخصوص محاسبات کوانتومی، رابط‌های عصبی یا فناوری نانو نظری نخواهند داشت، در حالی که مطمئناً این موضوع روی زندگی همه تأثیر می‌گذارد.

مهمترین دستاورد‌ها در سال ۲۰۲۲ احتمالاً بر روی همگرایی گرایش‌های فناوری متمرکز است، زیرا ابزار‌هایی ظهور می‌کنند که به ما اجازه می‌دهد آن‌ها را به روش‌های جدید و شگفت انگیز ترکیب کنیم. در ادامه تعدادی با تعدادی از فناوری‌هایی که در سال ۲۰۲۲ ظهور یا توسعه می‌یابند، آشنا خواهید شد:

هوش مصنوعی در همه جا!

لغت هوشمند، پیش‌تر به معنی اتصال به اینترنت بود. تلفن‌های هوشمند، تلویزیون‌های هوشمند و تعداد زیادی از دستگاه‌های هوشمند دیگر تنها ابزار‌هایی بودند که توانایی اتصال به اینترنت را داشتند. امروزه، لغت هوشمند، مفهومی مبتنی بر هوش مصنوعی (AI) و به طور کلی الگوریتم‌های یادگیری ماشین است و می‌تواند به طرزی نوآورانه به ما کمک کند. خودرو‌های هوشمند از الگوریتم‌های تشخیص چهره برای تشخیص اینکه آیا ما به جاده توجه داریم یا خسته شده ایم، استفاده می‌کنند. تلفن‌های هوشمند از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای حفظ کیفیت تماس و همینطور کمک به ما در گرفتن عکس‌های بهتر استفاده می‌شود و البته، دستگاه‌های هوشمند دارای برنامه‌هایی هستند که از هوش مصنوعی برای کمک به ما در انجام هر کاری استفاده می‌کنند. حتی توالت‌های هوشمند نیز در راه هستند که می‌توانند برای تشخیص مشکلات گوارشی با استفاده از بینایی رایانه‌ای برای تجزیه و تحلیل نمونه مدفوع مورد استفاده قرار گیرند.

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی به ابزار‌هایی که برای انجام کار‌های روزمره استفاده می‌کنیم نفوذ کرده است، از دستیار‌های صوتی گرفته تا ترجمه زبان و ابزار‌هایی که به ما امکان می‌دهد داده‌های ساختار یافته را از تصاویر، خطوط تخته سفید و یادداشت‌های دست نویس استخراج کنیم. هوش مصنوعی همچنین بسیاری از اتوماسیون فرآیند‌های رباتیک را قادر می‌سازد تا حجم کار را در بخش‌های مدیریت، لجستیک، حسابداری و منابع انسانی کاهش دهد. صنعت یا عملکرد شغلی افراد هرچه باشد، احتمالاً راه حلی پیدا خواهند کرد که از طریق هوش مصنوعی طراحی شده است تا زندگی را آسان‌تر کند.

این روند گسترده شامل هوش مصنوعی، اینترنت اشیا (IoT) و شبکه‌های فوق سریع جدیدی مانند ۵G است که همه آن‌ها با هم جمع می‌شوند تا با قابلیت‌هایی که چند سال پیش نداشتیم، به ما کمک کنند. افزایش حجم داده‌ها، سرعت بیشتر شبکه و پردازنده و “دموکراتیزه شدن” داده‌ها (بیشتر در این مورد در زیر) گرد هم می‌آیند تا جامعه را به نحوی تحت تاثیر قرار دهند که بیشتر از تاثیر هرکدام به تنهایی است.

“سبزرسانه” پایگاه خبری در حوزه توسعه پایدار ، محیط زیست و انرژی ‌های تجدیدپذیر

همه چیز در یک سرویس

یکی دیگر از محرک‌های قدرتمند، دموکراتیزه کردن مداوم داده‌ها و فناوری خواهد بود. در سال‌های اخیر صنعت کاملی ظهور کرده است که قصد دارد مهارت‌ها و ابزار‌های لازم برای نوآوری فناوری را در اختیار بخش وسیعی از افراد جامعه بدون در نظر گرفتن تخصص یا تجربه آن‌ها قرار دهد. راه حل‌های ابری برای ذخیره سازی، شبکه و پردازش هزینه بر هستند و خطرات ایجاد زیرساخت‌های گران قیمت به منظور آزمایش ایده‌های جدید، کمتر می‌شود. راه حل‌های ترکیبی برای زمانی که سرویس‌های فضای ابری کاملاً مناسب نیستند، به سطحی رسیده اند که قابلیت اجرایی شدن را دارند.

تکنولوژی

نوآوری در برخی زمینه‌ها به دلیل بحران مهارت‌ها محدود شده است که مشکل به نظر می‌رسد، اما محرک اصلی آن، راه حل “خودتان انجام دهید” است. هنگامی که هر شرکتی می‌تواند یک شخص را برای انجام دادن کار‌های موردنیازش به کار بگیرد، به استخدام ارتشی از نوابغ کامپیوتر برای ساخت “مغز دیجیتالی” نیاز ندارد. راه حل‌های هوش مصنوعی آماده برای همه چیز از بازاریابی تا منابع انسانی، مدیریت پروژه و برنامه ریزی و طراحی فرآیند‌های تولید وجود دارد. در سال ۲۰۲۲ ما شاهد شرکت‌هایی خواهیم بود که زیرساخت‌های هوش مصنوعی و اینترنت اشیا را بدون داشتن یک سرور یا قطعه اختصاصی رمز اختصاصی به کارگیری می‌کنند.

رابط‌های بدون کد محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند، زیرا فقدان دانش برنامه نویسی یا درک دقیق آمار و ساختار داده‌ها مانعی برای تحقق ایده تغییر جهان نیست. OpenAI، یک گروه تحقیقاتی که توسط ایلان ماسک تأسیس شده و مایکروسافت نیز از دیگر منابع مالی آن است که به تازگی از Codex رونمایی کرده که یک مدل برنامه نویسی است که می‌تواند از زبان طبیعی انسان، کد تولید کند. با بالغ شدن فناوری‌هایی این چنینی که در سال ۲۰۲۲ معرفی می‌شوند و با امکانات ارائه شده توسط زیرساخت‌های ابری، نوآوری و تخیل ما به ندرت با کمبود منابع یا مهارت‌های فنی محدود می‌شود.

دیجیتالی سازی، داده سازی و مجازی سازی

در طول سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، بسیاری از ما مجازی سازی دفاتر و محل کار خود را تجربه کردیم، زیرا هماهنگی‌های کار از راه دور به سرعت انجام شد. این فقط یک موج بحران محور از یک روند طولانی مدت بود. در سال ۲۰۲۲، ما به طور فزاینده‌ای با مفهوم “metaverse” یا دنیا‌های دیجیتالی مداومی که به موازات دنیای فیزیکی که در آن زندگی می‌کنیم وجود دارد، آشنا می‌شویم. طبق گفته مارک زاکربرگ بنیانگذار فیسبوک، بسیاری از کار‌هایی را که در دنیای واقعی به آن‌ها عادت کرده ایم، از جمله کار، بازی و معاشرت.

دنیای مجازی

با افزایش نرخ دیجیتالی شدن، این متاورس‌ها قادر خواهند بود دنیای واقعی را با دقت روزافزون مدل سازی و شبیه سازی کنند و به ما این امکان را می‌دهند که تجربیات همه جانبه، قانع کننده و در نهایت ارزشمندی را در حوزه دیجیتال داشته باشیم. در حالی که بسیاری از ما واقعیت‌های مجازی را تا حدودی از طریق هدست‌ها تجربه کرده ایم، مجموعه‌ای از دستگاه‌های جدید که به بازار می‌آیند به زودی تجربه ارائه بازخورد لمسی و حتی بو را بهبود می‌بخشند.

شرکت اریکسون که هدست‌های واقعیت مجازی را برای دورکاری کارکنان کارمندانش در دورکاری ناشی از کرونا پیشنهاد داده بود، پیش بینی کرده است که تا سال ۲۰۳۰ تجربیات مجازی به نحوی خواهند بود که از واقعیت قابل تشخیص نیستند.

شفافیت، حاکمیت و پاسخگویی

برای اینکه فناوری کار کند، ما انسان‌ها باید بتوانیم به آن اعتماد کنیم. ما در حال حاضر شاهد واکنش‌های منفی هستیم که در برابر بسیاری از روش‌های استفاده از فناوری نشان داده می‌شوند و آن‌ها را خطرناک، مخرب یا غیرمسئولانه می‌دانند. به ویژه هوش مصنوعی گاهی اوقات به عنوان “جعبه سیاه” نشان داده می‌شود، به این معنی که ما نمی‌توانیم داخل آن را ببینیم تا نحوه عملکرد آن را درک کنیم. این موضوع اغلب به دلیل پیچیدگی آن است نه طرح بدخواهانه برای محدود کردن درک ما، با این حال، اثر هردو یکسان است.

هوش مصنوعی

ایده هوش مصنوعی شفاف و قابل توضیح، توانست در سال‌های اخیر محبوبیت خود را افزایش بدهد، زیرا مشخص شده است که بخش‌هایی از جامعه به آن بی اعتماد هستند و به نظر می‌رسد که دلایل خوبی هم دارند. دولت‌ها نیز به وضوح درک می‌کنند که نیاز به داشتن یک چارچوب نظارتی وجود دارد، همانطور که وجود قانون پیشنهادی اتحادیه اروپا برای هوش مصنوعی نشان می‌دهد.

قانون پیشنهادی، مقامات را از به کارگیری هوش مصنوعی برای ایجاد سیستم‌های رتبه بندی اجتماعی و همچنین استفاده از ابزار‌های تشخیص چهره در مکان‌های عمومی منع می‌کند. همچنین لیستی از اثرات خطرناک، از جمله “سوء استفاده از آسیب پذیری ها” و “ایجاد آسیب جسمی یا روانی”، وجود دارد که ارائه دهندگان راه حل‌های هوش مصنوعی باید نشان دهند که سیستم‌های آن‌ها چنین مشکلاتی را به همراه ندارند.

با این حال، برخی ادعا می‌کنند که پیشبرد این موضوع کافی نیست، زیرا در وضعیت فعلی؛ هیچ شرطی مبنی بر اینکه افراد باید از تصمیم گیری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مطلع شوند، وجود ندارد.

سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل، گفته است که اگرچه به نظر می‌رسد تنظیم هوش مصنوعی ضروری است، اما برای حفظ نوآوری باید تعادل وجود داشته باشد. این اقدام متعادل کننده احتمالاً در طول سال ۲۰۲۲ به طور فزاینده‌ای مورد بحث قرار خواهد گرفت، زیرا افراد بیشتری از تأثیرات مثبت و منفی بالقوه بر جامعه که هوش مصنوعی و سایر روند‌های فناوری خواهند داشت، آگاه خواهند شد.

راه حل‌های انرژی پایدار

در طول همه گیری کرونا، انرژی تجدیدپذیر شاهد افزایش مصرف بود. در ایالات متحده، مصرف انرژی تجدیدپذیر در ده هفته اول قرنطینه ۴۰ درصد افزایش یافت. در سراسر جهان، با تعطیلی صنایع و ماندن مردم در خانه، مصرف انرژی‌های تجدید ناپذیر با کاهش همراه بود. این امر باعث شده است که در سال‌های آینده سرمایه گذاری بیشتری برای تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر انجام شود.

انواع انرژی

آژانس بین المللی انرژی (IEA) تخمین می‌زند که ۴۰ درصد بیشتر از انرژی تجدیدپذیر در طول سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال قبل تولید و مورد استفاده قرار گرفته است و پیش بینی می‌کند که این رشد تا سال ۲۰۲۲ ادامه یابد. به طور کلی، هزینه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر از منابع مختلف، از جمله خشکی و باد ساحلی، خورشیدی و جزر و مدی بین هفت تا ۱۶ درصد کاهش یافته است.

این موضوع کمک بزرگی برای کشور‌ها و کسب و کار‌هایی خواهد بود که سعی در دستیابی به اهدافی مانند خنثی یا حتی صفر کردن انتشار کربن را دارند، است. علاوه بر این، منابع جدید انرژی در حال ظهور مانند سوخت‌های زیستی، هیدروژن مایع و حتی همجوشی هسته‌ای پیشرفته‌تر می‌شوند.

با این حال، پیشرفت در همه این زمینه‌ها به احتمال زیاد خبرساز خواهد شد. شرکت آمریکایی Helion Energy که یکی از پیشگامان در زمینه انرژی همجوشی است، پیش بینی می‌کند که بتواند جدیدترین نمونه از ژنراتور همجوشی را طی سال آینده میلادی معرفی کند. علاوه بر این انتظار می‌رود که کاربرد‌های عملی در حوزه انرژی هیدروژن سبز نیز ظاهر شوند. این روش درست مقابل فرآیند‌های اثبات شده تولید انرژی از هیدروژن که انرژی کثیف سوخت‌های فسیلی را به کار می‌گیرد، قرار دارد و اثر زیست محیطی را نیز کاهش می‌دهد.

منبع: بصیرآنلاین

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا