سلامت و پزشکی هوشمندگزارش

سرمایه‌گذاری جهانی در بخش «بهداشت دیجیتال»

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

سرمایه‌گذاری جهانی در بخش «بهداشت دیجیتال» موجب تحول این حوزه خواهد شد؛ بخش بهداشت و درمان بیش از هر بخش دیگری، در نظام اقتصادی از فناوری بی‌بهره مانده است. در دوران همه‌گیری، سرمایه‌گذاری در کاربرد فناوری در بخش بهداشت و درمان ۱۸ درصد GDP ایالات متحده را به خود اختصاص داد، امری که نویدبخش ورود فناوری‌های دیجیتال به این عرصه می‌باشد.

تا قبل از سال ۲۰۲۰، شرکت‌های خدمات بهداشتی دیجیتال در جذب سرمایه با محدودیت‌هایی روبرو بودند، اما همه‌گیری کرونا این اوضاع را تغییر داد و سرمایه‌های فراوانی به‌سوی معدود بازیگران این عرصه سرازیر شد. سهام‌های خصوصی مفاهیم و مدل‌های درمانی جدیدی را از نظر مالی تأمین کرده‌اند. با این حال، علی‌رغم سرمایه‌گذاری روی راهکارهای دیجیتال، سرمایه‌گذاران باید از تغییرات پیش روی بازار نیز آگاه باشند؛ در غیر این صورت، سرمایه‌گذاری پرمخاطره انجام داده یا فرصت‌های بزرگ برای دستیابی به سود را از دست خواهند داد.

درمان دیجیتال را با بهداشت دیجیتال اشتباه نگیرید

بهداشت دیجیتال و درمان دیجیتال اغلب در هم‌آمیخته‌اند، اما با یکدیگر تفاوت دارند.

«درمان دیجیتال» به بخش محدودی از فناوری‌های مبتنی بر نرم‌افزار اشاره دارد که بیماری‌ها و اختلالات انسان‌ها را درمان می‌کنند تا بیمار نتیجه‌ی بهتری دریافت کند. فناوری‌های «بهداشت دیجیتال» کمک و منابع بیشتری به بیماران ارائه می‌دهند؛ در حالی‌که «درمان دیجیتال» رویکردی بالینی داشته و نتیجه‌ای مشخص را در پیش می‌گیرد. بنابراین، همه‌ی «درمان‌های دیجیتال» از سوی FDA به تأیید می‌رسند و همچون درمان‌های پزشکی معمولی، مطابق با استانداردهای این سامان هستند.

از سوی دیگر، «بهداشت دیجیتال» به دسته‌ی گسترده‌تری از فناوری‌های دیجیتال و مبتنی بر نرم‌افزار اشاره دارد که یا برای ارائه‌ی مداخلات بالینی پذیرفته شده به کار می‌روند و یا برای پشتیبانی از منابعی که بیماران و ارائه‌دهندگان خدمات درمانی دریافت می‌کنند. با این‌که فناوری‌های «بهداشت دیجیتال» پلتفرمی برای ارائه خدمات درمانی فراهم می‌آورند و با این‌که برخی از بازیگران بازار، درمان‌های بالینی مجهز به فناوری نیز ارائه می‌دهند، خود فناوری به عنوان خدمات بالینی به شمار نمی‌رود (بر خلاف فناوری‌های «درمان دیجیتال»). به علاوه، همه‌ی نرم‌افزارهای درمانی از سوی FDA یا گروه‌های مشابه تأیید نشده‌اند.

بازار هر دو دسته فناوری توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است، اما «درمان دیجیتال» دسته‌ی بسیار محدودی از فناوری‌ها هستند که مقیاس کاربردشان معلوم نیست. بهره کارآیی حاصل از «درمان دیجیتال»‌ مسئله‌ی دیگری است؛ هرچه برنامه‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی با ریسک کمتری مواجه باشند، پلتفرم‌های «بهداشت دیجیتال» را بیشتر می‌توان برای ارائه مراقبت‌های بالینی در منزل خود بیماران به‌کار برد. بنابراین سرمایه‌گذاری جهانی در بخش «بهداشت دیجیتال»، نیاز به فراهم آوردن پیش زمینه‌هایی دارد.

سرمایه‌گذاری روی شرکت‌ها از کمک‌رسانی به مردم متفاوت است

سرمایه‌گذاری جهانی در بخش «بهداشت دیجیتال» در حال حاضر توسط بخش خصوصی گسترش یافته است؛ سرمایه‌گذاران، به خصوص سهام‌داران عمده بخش خصوصی، مشتاق ورود هرچه زودتر به این عرصه و سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های حاضر (در دور A و B سرمایه‌گذاری) هستند. طبق گزارش State of Digital Health، در سال ۲۰۲۱، سرمایه‌گذاری جهانی در بخش «بهداشت دیجیتال»، ۷۹ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته و به ۲/۵۷ میلیارد دلار رسیده است.

برای مثال، سال گذشته، استارت‌آپ مجازی Him & Hers با قیمت ۶/۱ میلیارد دلار از طریق SPAC به فروش رسید؛ از سوی دیگر، Softbank، Coatue و Merck شرکت‌های ارائه‌دهنده فناوری‌های «بهداشت» و «درمان» دیجیتال را، از جمله Bioformis، Hinge Health، Altoida و Click Therapeutics، با سرمایه‌ای به ارزش صدها میلیون دلار پشتیبانی کرده‌اند.

برای سرمایه‌گذاری جهانی در بخش «بهداشت دیجیتال»، سرمایه‌گذاران باید بدانند چالش‌های پیش روی استارت‌آپ‌های این حوزه با چالش‌هایی که کمک به بیماران به همراه دارد، تفاوت دارند. به علاوه، هزینه‌ی عمده سیستم بهداشت و درمان ایالات متحده مربوط به مسائل بهداشتی مصرف‌کنندگان (همچون باروری) و بهینه‌سازی تغذیه نیست؛ بلکه متعلق به بیماری‌های حیاتی و مزمن همچون دیابت، اختلالات مربوط به مواد مخدر و بیماری‌های قلبی، آن هم در میان قشر کم‌درآمد جامعه، می‌باشد. شرکت‌های «بهداشت دیجیتال» که برای این دست مشکلات راهکار ارائه می‌دهند، تحت مشکلات مالی و لوجیستیک سنگینی قرار دارند که بر سیستم بهداشت و درمان کشور سایه انداخته است. از جمله می‌توان به برنامه‌های فزاینده Medicaid و Medicare اشاره کرد که هزینه‌هایشان بر دوش مالیات‌دهندگان است.

سرمایه‌گذاری جهانی در بخش «بهداشت دیجیتال»، به کمک بیماران نیز ممکن است انجام شود؛ تشویق بیماران به مشارکت در این برنامه‌ها را می‌توان بزرگ‌ترین چالش پیش روی راهکارهای دیجیتال حوزه بهداشت و درمان دانست، زیرا تضمین مشارکت پیوسته‌ی بیماران و ارائه مداخلات درمانی برای بیماری‌های مزمن امری هزینه‌بر است. به ویژه در این شرایط، حفظ مشارکت بیماران در راهکارهای دیجیتال اهمیت بالایی دارد؛ شاید بتوان گفت نه تنها برای راهکارهای دیجیتال، بلکه حفظ بیماران در مداخلات درمانی شخصی (قدیمی) نیز همواره دشوار بوده است.

به همین دلیل، شرکت‌ها، شانس موفقیت و دستیابی به سود بالا را در دست خواهند داشت که بتوانند این دسته از بیماران را به صورت روزانه در راهکارها سهیم نگه داشته و هزینه‌های لازم را بپردازند.

زیرساخت‌های فناوری کلید بسط خدمات بهداشت و درمان دیجیتال هستند

سرمایه‌گذاری جهانی در بخش «بهداشت دیجیتا‌‌‌‌‌‌‌ل»، تحت تأثیر مأموریت و چشم‌انداز شرکت‌های فناوری بهداشت و درمان، مبنی بر کمک به مردم، قرار گرفته‌ است. اما زیرساخت‌های لازم برای یک سیستم درمانی مبتنی بر فناوری هنوز در مراحل اولیه قرار دارد و در حال حاضر، سیستم درمانی یکپارچه‌ای وجود ندارد که به طور کامل مبتنی بر فناوری باشد.

در کوتاه‌مدت، برنامه‌های درمانی که راهکارهای فناوری را با تعاملات انسانی (شخصی) ادغام می‌کنند، احتمال بالاتری برای رشد و موفقیت به کمک سرمایه‌گذارها دارند. این شرکت‌ها قادرند به صورت کارآمد داده جمع‌آوری کنند، مشارکت بیماران را جلب کنند و دسترسی آسان به خدمات درمانی سراسر اکوسیستم دیجیتال فراهم آورند.

علی‌رغم پیشرفت فناوری، سرمایه‌گذاری جهانی در بخش «بهداشت دیجیتال»، با چالش‌های برجسته‌ای از قبیل حفظ مشارکت بیماران و یا تأمین مالی راهکارهای دیجیتال، روبرو است. سرمایه‌گذاران می‌بایست تلاش و منابع مالی فراوانی را وقف این شرکت‌ها کنند تا به وعده‌های خود تحقق بخشیده و شیوه‌ی ارائه‌ی خدمات درمانی به بیماران را متحول سازند.

منبع: هوشیو

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا