قوانین مقررات ارزدیجیتالمقاله ارز دیجیتال

کدام سیاست‌مداران آمریکایی موافق یا مخالف ارزهای دیجیتال هستند؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
فرهاد کمانگر

سیاست‌مداران آمریکایی دیدگاه‌های مختلفی درباره ارزهای دیجیتال دارند و وعده‌های مختلفی هم می‌دهند.

تعیین مقررات ارزهای دیجیتال در آمریکا مثل غذای تند و فلفلی مکزیکی است؛ یعنی می‌دانید قرار است دهانتان بسوزد؛ ولی دوست ندارید به آن فکر کنید. پس از وقوع کلاه‌برداری‌ها و اتفاق‌های فراوان برای ارزهای دیجیتال، به‌خصوص در سال ۲۰۲۲، بالاخره ایالات‌ متحده آمریکا تصمیم گرفته است که در سال ۲۰۲۳ دست به تنظیم مقرراتی درباره ارزهای دیجیتال بزند.

در‌این‌میان، همه سیاست‌مداران آمریکایی هم‌نظر نیستند. از نمایندگان کنگره گرفته تا رؤسای بخش‌های مختلف و سناتورها و حتی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴، همه دیدگاه‌های مختلفی درباره ارزهای دیجیتال دارند و وعده‌های مختلفی هم می‌دهند.

در این یادداشت، خواهیم دید که چه کسانی موافق و چه کسانی مخالف ارزهای دیجیتال هستند و در ذهن دولت آمریکا چه می‌گذرد.

سیاست‌مداران موافق و مخالف ارزهای دیجیتال در آمریکا

صنعت ارزهای دیجیتال حالا آن‌قدر بزرگ شده است که دیگر کسی نتواند از آن چشم‌پوشی کند. حتی می‌تواند بر نتایج انتخابات نیز تأثیر می‌گذارد؛ چون در برخی ایالت‌ها و شهرها، موافقت با ارزهای دیجیتال برای مردم مهم است. شبکه اقدام کریپتو (Crypto Action Network) که گروهی با محوریت لابی‌گری درباره ارزهای دیجیتال است، برای اعضای کنگره آمریکا بر‌اساس موضعشان دربرابر ارزهای دیجیتال، تعدادی کارت امتیازدهی درست کرده است و به آنان نمره می‌دهد. درادامه، با برخی از نمایندگانی که بالاترین و پایین‌ترین امتیازها را کسب کرده‌اند، آشنا می‌شویم.

  اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در ارزدیجیتال

موافقان ارزهای دیجیتال

ران دی‌سانتیس

به‌نظر می‌رسد ارزهای دیجیتال در فلوریدا بیشترین طرفدار را دارد و جای تعجب هم نیست که ران دی‌سانتیس (Ron DeSantis)، نامزد احتمالی جمهوری‌خواهان در انتخابات ۲۰۲۴، نیز به نیکی از ارزهای دیجیتال یاد کند. او سال گذشته گفته بود که نهادهای دولتی مشغول بررسی پرداخت مالیات کسب‌وکارها با بیت کوین در فلوریدا هستند. از آن زمان تا‌کنون، دی‌سانتیس حرف جدیدی درباره ارزهای دیجیتال نزده است؛ اما به‌طور‌کلی، فلوریدا برخلاف ایالتی مثل تگزاس، طرفدار کریپتوست.

فرانسیس سوارز

فرانسیس سوارز (Farncis Suarez)، شهردار شهر میامی، چهره برجسته‌ای است که صنعت ارزهای دیجیتال را به‌سمت سرزمین آفتاب، یعنی فلوریدا، جذب کرد. سوارز می‌گوید که طرفدار سرسخت وب۳ است. البته باتوجه‌به کنفرانس‌های متعدد بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال که در میامی برگزار می‌شود، هیچ جای تعجب نیست.

این شهر ارز بومی خود با نام میامی‌کوین (MIA) را هم معرفی کرده که البته این روزها به تبعیت از بازار مقداری از ارزشش را از دست داده است. حتی تیم بسکتبال میامی هیت هم در ورزشگاه FTX Arena، ورزشگاه متعلق به صرافی ارز دیجیتال FTX، بازی می‌کرد.

سوراز خود را «مسیحِ بیت کوین» می‌داند و عاشق آن است؛ چون به‌قول خودش «رژیم‌های سوسیالیستی را در‌هم می‌کوبد». جالب‌تر از همه اینکه حتی حقوقش را هم به بیت کوین دریافت می‌کند. سوارز در این بازار نزولی نیز ارزهای دیجیتالش را رها نکرده است و میامی‌کوین را با وجود سقوط قیمتی، موفقیتی بزرگ می‌داند.

تد کروز

تد کروز (Ted Cruz)، سناتور ایالت تگزاس، یکی دیگر از حامیان علنی بیت کوین است. او به‌خوبی تشخیص داده است که طرفداری از بیت کوین می‌تواند برایش دستاوردهای سیاسی فراوانی داشته باشد. کروز می‌گوید بیت کوین را دوست دارد؛ چون غیرمتمرکز است؛ به‌همین‌دلیل، چپ‌گرایان از آن متنفرند. او حتی از استخراج بیت کوین طی فرایند مشعل‌سوزی (Gas Flare) حمایت کرده است. مشعل‌سوزی به پدیده سوزاندن گازهای اضافه در مکان‌های استخراج نفت و گاز گفته می‌شود.

کروز خواستار حمایت تگزاس از کریپتو شده است و از لایحه ممنوعیت ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) در خُرده‌فروشی‌ها حمایت می‌کند.

سینتیا لومیس

سینتیا لومیس (Cynthia Lummis)، سناتور ایالت وایومینگ، یکی دیگر از طرفداران پیشرو ارزهای دیجیتال در این ایالت است. او حامی مالی مصوبه نوآوری مالی مسئولانه (RFIA) است که با نام لایحه لومیس‌جیلیبرند هم شناخته می‌شود. این لایحه به قانون‌گذاری درباره استیبل کوین‌ها، بانکداری، مالیات بر ارزهای دیجیتال و هماهنگی بین‌نهادی پرداخته و پیشنهاد کرده است که ارزهای دیجیتال به‌عنوان کالا شناخته شود.

از دیدگاه لومیس، ارزهای دیجیتال مستلزم قوانین شفاف هستند. شخصیت‌های برجسته صنعت کریپتو هم از او به‌خاطر رویکرد منطقی و عاقلانه‌اش تقدیر کرده‌اند و لومیس را سیاست‌مداری می‌دانند که می‌توان به او برای «وضع مقررات ارز دیجیتال» اعتماد کرد.

اریک آدامز

اریک آدامز (Eric Adams)، شهردار نیویورک، با فرانسیس سوارز بر سر اینکه کدامشان بیشتر طرفدار و حامی کریپتو هستند، رقابت می‌کند. آدامز می‌گوید قصد دارد نیویورک را به پایتخت ارزهای دیجیتال در آمریکا تبدیل کند و واحد درس کریپتو را در برنامه درسی مدارس بگنجاند. ناگفته نماند آدامز بعضی از چک‌های حقوقش را به بیت کوین دریافت کرده است.

پاتریک مک‌هنری

وب‌سایت مساری (Messari) پاتریک مک‌هنری، سیاست‌مدار جمهوری‌خواه ایالت کارولینای‌شمالی را به‌عنوان فردی بسیار تأثیرگذار بر سیاست ارزهای دیجیتال معرفی می‌کند. او قرار است هدایت کمیته خدمات مالی مجلس آمریکا را برعهده بگیرد. مک‌هنری پیش‌تر نیز از لایحه‌ها و پیشنهادهای تنظیم مقررات استیبل‌ کوین‌ها حمایت کرده بود. به‌نظر می‌رسد او هم یکی از چهره‌های مهم ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۳ خواهد بود.

انجمن بلاک چین کنگره

انجمن بلاک چین کنگره آمریکا گروهی چندحزبی است که به‌عنوان بستر این صنعت برای مطالعه و شناساندن هرچه‌بیشتر فناوری بلاک چین تلاش می‌کند. تام اِمِر (Tom Emmer) یکی از اعضای این گروه است. او به شکلی آشکار از ارزهای دیجیتال حمایت می‌کند. تام چندی پیش خواستار توضیح کمیسیون بورس و اوراق بهادار بابت تحریم شرکت تورنادو کش شد و از این نهاد به‌دلیل ممانعت از پیشرفت صنعت ارزهای دیجیتال انتقاد کرد. تام اِمِر از سازمان حفاظت محیط‌‌زیست هم خواسته است تا مزایایاستخراج ارزهای دیجیتال را بررسی کند. تام اِمِر از رویکرد چندحزبی برای ارتقا و ترویج نوآوری در ارزهای دیجیتال حمایت می‌کند.

مخالفان ارزهای دیجیتال

گری گنسلر

گری گنسلر (Gary Gensler) رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا و مخالف سرسخت ارزهای دیجیتال است. البته بعید است بتوان به این زودی‌ها این لقب را از او گرفت؛ چون گنسلر در ورشکستگی صرافی ارز دیجیتال FTX نیز مؤثر بود. او پس از مِرج (Merge) شبکه اتریوم گفت که این تغییر موضوعی امنیتی محسوب می‌شود. تنها ارز دیجیتالی که گنسلر به‌عنوان کالا می‌شناسد، بیت کوین است.

نیل کاشکاری

نیل کاشکاری (Neel Kashkari) در مجلس حضور ندارد و رئیس فدرال رزرو شهر مینیاپلیس است. او به‌‌خاطر مواضعش درباره ارزهای دیجیتال و ارز دیجیتال بانک مرکزی شناخته می‌شود و در این فهرست قرار گرفته است. کاشکاری ارزهای دیجیتال را بی‌معنی و بدون استفاده می‌داند و ارزهای دیجیتال بانک مرکزی را هم قبول ندارد و می‌گوید که این ارزها هیچ فایده‌ای ندارند و مشکلی را حل نمی‌کنند.

الیزابت وارن

الیزابت وارن (Elizabeth Warren) یکی دیگر از مخالفان ارزهای دیجیتال است که هیچ فرصتی را برای نقد صریح آن از دست نمی‌دهد. او ارزهای دیجیتال را با القاب «سمّی» و «لوبیای سحرآمیز» نام می‌برد و خواستار تعیین آن‌ها به‌عنوان اوراق بهادار است. از دیدگاه او، ارز دیجیتال اقتصاد را نابود می‌کند. وارن گفته است که عده‌ای کدنویسِ در سایه، می‌خواهند ثبات نظام مالی آمریکا را دچاره مخاطره کنند.

نظر کاخ‌سفید درباره ارز دیجیتال

مارس۲۰۲۲، جو بایدن دستوری اجرایی مبنی‌بر «استقرار اولین راهبرد جامع برای دارایی‌های دیجیتال فدرال ایالات‌ متحده آمریکا» را منتشر کرد. او به چندین وزارتخانه دستور داد گزارش‌های پژوهشی تهیه کنند تا کاخ‌سفید با جدیدترین نوآوری‌ها و تغییرات صنعت ارزهای دیجیتال همگام شود و از قافله عقب نماند. دستور اجرایی بایدن شامل شش اولویت اصلی است:

  • محافظت از مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران
  • ارتقای ثبات مالی
  • مقابله با تأمین مالی غیرقانونی
  • رهبریِ نظام مالی جهانی
  • فراگیری یا به اصطلاح شمول مالی
  • نوآوری مسئولانه

پس از این گزارش، کاخ‌سفید ۹ گزارش دیگر هم منتشر کرده است که یکی از آن‌ها به رابطه میان فدرال رزرو و CBDC و دیگری به شکاف‌های مقرراتی پیشِ رو پرداخته‌ است. البته اکثر گزارش‌ها مبهم‌‌‌اند و نشان می‌دهند که کاخ‌سفید هنوز در تلاش است تا ارزهای دیجیتال را بشناسد و نقشه کامل‌تری تهیه کند.

بر اساس برگه اطلاعاتی که کاخ سفید آن را منتشر کرده است می‌توان برخی از شاخص‌های اقدامات کاخ سفید را برشمرد که عبارت‌اند از:

محافظت از مصرف‌کنندگان، سرمایه‌گذاران و کسب‌وکارها

تنظیم‌کنندگان مقررات باید:

  • تحقیقات و اجرای احکام مربوط به اقدامات غیرقانونی در فضای دارایی‌های دیجیتال را به‌طور‌جدی دنبال کنند.
  • شکایت‌های مصرف‌کنندگان را رصد و علیه اقدامات غیرمنصفانه و فریبنده و سوءاستفاده اقدام کنند.
  • اطلاعات مربوط به شکایت‌های مصرف‌کنندگان را منتشر کنند.
  • افکار عمومی را از ریسک‌های مرتبط با دارایی‌های دیجیتال آگاه کنند تا مصرف‌کنندگان از این مسائل آسیبی نبینند.

ارتقای دسترسی به خدمات مالی امن و مقرون به‌صرفه

  • تشویق تأمین‌کنندگان پرداخت به توسعه و استفاده از فناوری‌های نوآورانه
  • ساخت چهارچوبی فدرال برای تعیین مقررات تأمین‌کنندگان غیربانکی پرداخت‌ها
  • هم‌تراز‌کردن امور پرداخت و مقررات و پروتکل‌های نظارتی و در‌عین‌حال یافتن و بررسی پلتفرم‌های چندجانبه جدید
  • تحقیق و پرس‌وجو برای اطمینان‌یافتن از اینکه اکوسیستم‌های دارایی دیجیتال کاربردی، فراگیر، منصفانه و با دسترسی راحت طراحی شده‌اند.

در این بخش نیز شاهد توصیه‌هایی کلی هستیم؛ اما هیچ اقدام مشخصی معرفی نشده است.

ارتقای ثبات مالی

  • خزانه‌داری باید با مؤسسه‌های مالی همکاری داشته باشد تا ظرفیتشان برای شناسایی و کاهش آسیب‌پذیری‌های سایبری و تحلیل ریسک‌های نو ظهور تقویت شود.

پیشبرد نوآوری‌ مسئولانه

  • گسترش بخش پژوهش دارایی‌های دیجیتال و برنامه توسعه
  • ارائه راهنمایی‌های نظارتی و به‌اشتراک‌گذاری بهترین شیوه‌ها و کمک‌های فنی برای شرکت‌های آمریکایی نوآور که در حال توسعه فناوری‌های مالی جدید هستند.
  • بررسی «تأثیرات زیست‌محیطی» دارایی‌های دیجیتال و ایجاد و توسعه استانداردهای مناسب عملکرد و ارائه ابزارها و منابع و نیروی متخصص لازم به مسئولان محلی
  • ایجاد انجمنی دائمی برای گردهمایی نهادهای فدرال، صنعت، دانشگاهی‌ها و جامعه مدنی با هدف تبادل دانش و ایده میان آن‌ها

استحکام‌بخشی به رهبری مالی و رقابت جهانی

  • بهره‌گیری از موقعیت‌های ایالات‌ متحده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی برای بیان ارزش‌های این کشور درباره دارایی‌های دیجیتال
  • ارتقای همکاری و هماهنگی با نهادهای شریک در کشورهای خارجی
  • ارائه کمک‌های فنی بیشتر به کشورهای در‌حال‌توسعه‌ای که در حال ساخت زیرساخت‌ها و خدمات دارایی‌های دیجیتال هستند
  • کمک به شرکت‌های پیشرو فناوری مالی ایالات‌ متحده آمریکا و شرکت‌های دارایی دیجیتال برای ورود به بازارهای مالی و فروش محصولات خود

این بخش از گزارش حاوی مطلب جالبی است. در این گزارش، اشاره شده آمریکا هر‌جا که پای منافع ملی در کار باشد باید از قدرتش در نهادهای جهانی و در راستای کمک به ارزهای دیجیتال استفاده کند.

مبارزه با تأمین مالی غیرقانونی

  • کنگره باید قانون اسرار بانکی (BSA) و قوانین مبارزه با انتقال بدون مجوز پول را اصلاح کند تا این قوانین برای تأمین‌کنندگان دارایی‌های دیجیتال قابل اجرا باشد. در عین حال جرایمی برای نقل‌وانتقال بدون مجوز پول در نظر گرفته شود.
  • نظارت بر توسعه بخش دارایی‌های دیجیتال و ریسک‌های مربوط به تأمین مالی غیرقانونی در آن تداوم یابد.
  • وزارت خزانه‌داری ارزیابی ریسک‌های مالی درباره امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را انجام خواهد داد.
  • وزارت خزانه‌داری باید گفت‌وگو با بخش خصوصی را توسعه دهد.

در این‌جا، نکته جالب دیگر را شاهد هستیم که همان بررسی موشکافانه دیفای و فشارهای بیشتر در ارتباط با قوانین ضدپول‌شویی است.

بررسی ارز دیجیتال بانک مرکزی ایالات متحده (CBDC)

  • دولت درباره سیستم ارز دیجیتال بانک مرکزی اهدافی مشخصی را باید در نظر داشته باشد.
  • کارگروهی بین‌نهادی برای بررسی تأثیرات بالقوه CBDC و بهره‌گیری از متخصصان فنی بین‌دولتی و اشتراک‌گذاری اطلاعات با شرکا تشکیل می‌شود.

روی‌هم‌رفته می‌توان گفت که کاخ‌سفید در فکر استفاده از CBDC و کاربردهای آن است؛ اما هنوز تصمیم قطعی در این راستا نگرفته است.

جمع‌بندی

اگرچه ایالات‌ متحده آمریکا و برخی از سیاست‌مداران آن همواره برای ارزهای دیجیتال خط‌و‌نشان می‌کشند، به‌نظر می‌رسد که دولت قصد دارد از ارزهای دیجیتال به‌نفع خود استفاده کند؛ اما فعلاً به تصمیم قاطع و مشخصی در این زمینه نرسیده‌ است.

موافقان و مخالفان هرکدام استدلال‌های خودشان را دارند؛ ولی شاید کفه ترازو به‌نفع طرفداران ارز دیجیتال سنگین شود؛ چون روزبه‌روز شاهد گسترش فناوری بلاک چین و ارز دیجیتال در بین مردم و حتی نهادهای خصوصی و دولتی هستیم.

منبع: ارزدیجیتال

  • کدام سیاست‌مداران آمریکایی موافق یا مخالف ارزهای دیجیتال هستند؟

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا