اپلیکیشن و نرم افزاررسانه دیجیتال

برزیل؛ دنیای دوستداران شبکه‌های اجتماعی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

آمار میزان استفاده از رسانه‌های اجتماعی بر اساس کشور نشان می‌دهد کاربران شهری در برزیل با ۲۲۹ دقیقه در روز، بیشترین زمان را در رسانه‌های اجتماعی می‌گذرانند.

تازه‌ترین گزارش مؤسسه اوبرلو با نام «دیجیتال ۲۰۲۳: نگاه جهانی» نشان می‌دهد که کاربران اینترنت در جهان به طور متوسط روزانه ۱۴۶ دقیقه را در رسانه‌های اجتماعی صرف می‌کنند با این حال، کشورهایی وجود دارند که در آنها کاربران زمان بسیار بیشتر یا کمتر از این میانگین را در پلتفرم‌ها صرف می‌کنند.

همچنین این گزارش یادآور شده است که میزان میانگین حضور کاربران جهان در شبکه‌های اجتماعی نسبت به سال قبل افزایش ۴ دقیقه‌ای داشته است. این آمار همچنین نشان می‌دهد این رقم نسبت به میانگین زمان صرف‌شده در رسانه‌های اجتماعی در سال ۲۰۱۳ که یک ساعت و ۳۷ دقیقه بود، افزایش ۵۵ درصدی داشته است.

طبق این گزارش، هر ساله تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی حدود ۱۳۷ میلیون نفر افزایش می‌یابد و ازسوی دیگر امروزه ۹۲ درصد از کل کاربران اینترنت حداقل یک حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی دارند. در این گزارش به میزان توازن جنسیتی کاربران شبکه‌های اجتماعی هم اشاره و عنوان شده که سهم زنان از رسانه‌های اجتماعی ۴۶.۳ درصد است درحالی که این رقم برای مردان به ۵۳.۷ درصد می‌رسد.

محققان در این گزارش، نگاهی هم به سن کاربران این شبکه‌های اجتماعی داشته و دریافته‌اند بیشترین استفاده از رسانه‌های اجتماعی مربوط به گروه سنی ۱۶ تا ۲۴ سال است و با افزایش سن، میزان حضور در شبکه‌های اجتماعی کاهش می‌یابد، به گونه‌ای که کمترین میزان استفاده از این پلتفرم‌ها برای افراد بین ۵۵ تا ۶۴ سال ثبت شده است. همین موضوع را می‌توان یکی از دلایلی دانست که در کشوری مانند ژاپن که جمعیت سالخورده‌ای دارد، میانگین حضور در رسانه‌های اجتماعی در مقایسه با کشورهای جوان، به کمترین حد ممکن رسیده است.

در دنیای امروز استفاده از شبکه‌های اجتماعی تنها با هدف تفریح و سرگرمی نیست و علاوه بر پر کردن اوقات فراغت و دید و بازدید مجازی با دوستان و اعضای خانواده، کاربران از این بستر و ظرفیت برای آگاهی از اخبار، جست‌و‌جوی محتواهای مختلف مانند انواع مقاله‌ها و ویدیوها، تولید محتوا، آموزش و یادگیری، خرید آنلاین، افزایش اطلاعات عمومی و… بهره می‌گیرند. اما در کدام کشور کاربران پیشتاز مدت زمان وقت‌گذرانی در شبکه‌های اجتماعی هستند؟
بر اساس آخرین آمار استفاده از رسانه‌های اجتماعی بر اساس کشور، از ۱۰ کشور موجود در لیست گزارش اوبرلو، چهار کشور در آفریقا، چهار کشور در امریکای لاتین و دو کشور در آسیا قرار دارند.

آمار میزان استفاده از رسانه‌های اجتماعی بر اساس کشور نشان می‌دهد کاربران شهری در برزیل با ۲۲۹ دقیقه (سه ساعت و ۴۹ دقیقه) در روز، بیشترین زمان را در رسانه‌های اجتماعی می‌گذرانند که این رقم ۵دقیقه بیشتر از نیجریه با ۲۲۴ دقیقه است.

طبق گزارش اوبرلو، برزیل از نظر شاخص میزان وقت‌گذرانی کاربران در شبکه‌های اجتماعی در جهان در جایگاه نخست قرار گرفته است. برزیل یکی از قوی‌ترین اقتصادهای جهان است و با توجه به تلاش دولتمردان این کشور برای توسعه اقتصاد دیجیتال، احتمال می‌رود در سال‌های آینده رشد اقتصادی بیشتری را تجربه کند. برزیل از نظر جمعیت نیز نسبتاً پرجمعیت است و این موضوع در حجم بالای ضریب نفوذ اینترنت یعنی حضور۱۸۲ میلیون کاربر اینترنت و ۱۵۲ میلیون کاربر شبکه‌های اجتماعی، در این کشور منعکس شده است.

در میان کشورهایی که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌اند، نیجریه دومین کشوری محسوب می‌شود که مردم بیشترین حضور روزانه را در شبکه‌های اجتماعی دارند و این رقم معادل ۲۲۹دقیقه است. با توجه به اینکه تنها ۱۴.۲ درصد از جمعیت کشورهای غرب آفریقا دارای حداقل یک حساب کاربری در رسانه‌های اجتماعی هستند، این رقم شگفت‌انگیزی محسوب می‌شود. البته گفتنی است که ضریب نفوذ اینترنت در نیجریه بیشتر از سایر کشورهای آفریقایی است و این رقم در سال‌جاری میلادی به ۵۵.۴ درصد رسیده است.

میزان بالای ماندگاری در شبکه‌های اجتماعی و وقت‌گذرانی در آن را می‌توان در میان کاربران آسیایی هم مشاهده کرد. طبق این گزارش، فیلیپین واقع در جنوب شرق آسیا از کشورهایی محسوب می‌شود که مردم آن علاقه فراوانی به حضور در شبکه‌های اجتماعی و استفاده از قابلیت‌های رسانه‌های اجتماعی دارند. این کشور از نظر میزان وقت‌گذرانی در پلتفرم‌های اجتماعی در جایگاه سوم جهان قرار گرفته است چراکه کاربران فیلیپینی، روزانه ۲۱۸ دقیقه (۳ ساعت و ۳۸ دقیقه) را صرف حضور در فیدهای رسانه‌های اجتماعی خود می‌کنند. این گزارش به جمعیت کاربران اینترنت در این کشور هم اشاره کرده و یادآور شده است که تعداد کاربران اینترنت در فیلیپین، ۸۵.۱۶ میلیون نفر است که این رقم معادل ۷۲.۵ درصد از کل جمعیت این کشور به شمار می‌رود.

طبق گزارش اوبرلو، کاربران در شیلی و آفریقای جنوبی روزانه ۲۱۴ دقیقه از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند که به این ترتیب این دو کشور با توجه به جمعیت کاربران، در رتبه چهارم و پنجم قرار می‌گیرند. شیلی جمعیت ۱۹.۶۲ میلیون نفری دارد و بیش از ۱۷.۵ میلیون نفر از این جمعیت به اینترنت دسترسی دارند. از این تعداد ۱۶.۵۵ میلیون نفر، کاربر رسانه‌های اجتماعی هستند که این رقم بیش از ۸۰درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد.

جمعیت آفریقای جنوبی هم تا پایان سال ۲۰۲۳ حدود ۶۰ میلیون نفر تخمین زده می‌شود که از این تعداد، ۴۳.۵ میلیون نفر به اینترنت دسترسی دارند و ۲۵.۸میلیون نفر از این تعداد هم حداقل در یک پلتفرم رسانه اجتماعی حساب کاربری دارند.

ششمین کشور از نظر میزان وقت‌گذرانی کاربران در شبکه‌های اجتماعی هم کنیا واقع در شرق آفریقاست. طبق گزارش اوبرلو، یک کنیایی به طور متوسط روزانه ۲۱۲ دقیقه را در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کند. همچنین در آمار این گزارش آمده است که نزدیک به ۱۸ میلیون نفر در کنیا به اینترنت دسترسی دارند و از این تعداد، ۱۰.۵۵ میلیون نفر کاربر شبکه‌های اجتماعی هستند.

پس از کنیا هم کلمبیا با ۲۰۸ دقیقه حضور روزانه کاربران در پلتفرم‌های اجتماعی، هفتمین کشور در زمینه وقت‌گذرانی کاربران در شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود. گفتنی است که ۷۴ درصد از جمعیت کلمبیا کاربر شبکه‌های اجتماعی هستند و بیش از ۷۳ میلیون اتصال شبکه تلفن همراه در این کشور وجود دارد.

یکی دیگر از کشورهایی که کاربران آن مدت زمان نسبتاً زیادی در شبکه‌های اجتماعی پرسه می‌زنند، غنا واقع در غرب آفریقاست. جالب است بدانید در حالی که تنها ۱۹.۵ درصد از مردم غنا از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، اما در میان کشورهایی قرار دارد که کاربران آن بیشترین زمان را در رسانه‌های اجتماعی می‌گذرانند، به طوری که متوسط هر فرد نزدیک به ۲۰۰دقیقه در روز در رسانه‌های اجتماعی وقت می‌گذراند. ضریب نفوذ اینترنت در غنا ۶۸.۲ درصد تخمین زده شده که کمی بیش از ۲۳ میلیون نفر در این کشور را پوشش می‌دهد. همچنین حدود ۴۴ میلیون شبکه تلفن همراه در غنا فعال است که معادل ۱۳۰ درصد جمعیت این کشور به شمار می‌رود.

اندونزی پرجمعیت‌ترین کشور با اکثریت مسلمان در جهان و بزرگترین اقتصاد در جنوب‌شرقی آسیا است که نهمین کشور جهان از نظر میزان ماندگاری کاربران در شبکه‌های اجتماعی به شمار می‌رود. پیش‌بینی می‌شود این کشور که بیش از ۶۰ درصد از جمعیت آن در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند، تا سال ۲۰۵۰ در بین پنج اقتصاد بزرگ جهان قرار گیرد. کاربران در این کشور روزانه به طور میانگین ۱۹۴ دقیقه در شبکه‌های اجتماعی پرسه می‌زنند.

از نگاه محققان اوبرلو، دهمین کشوری که مردم آن علاقه زیادی به شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی دارند، مکزیک با بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر اینترنت است. در مکزیک ۹۴ میلیون نفر از جمعیت ۱۰۰میلیونی این کشور حداقل یک حساب در یکی از رسانه‌های اجتماعی دارند. داده‌های منتشر شده توسط شرکت مادر تخصصی گوگل(آلفابت) از ابزارهای برنامه‌ریزی تبلیغات، نشان می‌دهد که دسترسی به تبلیغات یوتیوب در مکزیک بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ به میزان ۱.۵ درصد افزایش یافته است. کاربران مکزیکی به طور متوسط هر روز ۱۹۰ دقیقه را صرف حضور در رسانه‌های اجتماعی می‌کنند. آرژانتین، عربستان سعودی، ترکیه، مراکش و هند هم در جایگاه‌های بعدی جهان قرار گرفته‌اند.

منبع: روزنامه ایران

  • برزیل؛ دنیای دوستداران شبکه‌های اجتماعی
کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا