مقالات فناوری مالی

شتاب موسسات مالی جهانی برای حضور بیشتر در چین نشانه چیست؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

با توجه به چشم انداز اقتصادی روشن چین و ارائه فرصت‌های بیشتر ناشی از سیاست گشایش مستمر علی‌رغم یک اقتصاد جهانی کُند، بسیاری از موسسات مالی جهانی با شتاب به سرمایه گذاری و افزایش حضور خود در چین طی سال جاری میلادی سرعت بخشیده‌اند.

«جانگ شیائولی» معاون اجرایی و مدیرعامل «بانک استاندارد چارترد (چین)»، گفت: ما بشدت درباره چشم اندازهای میان مدت و بلند مدت توسعه چین خوش بین هستیم و به دنبال توسعه فرصت‌های حاصل از سیاست گشایش مداوم این کشوریم.

استاندارد چارترد تنها موسسه خارجی نیست که به دنبال کشف فرصت‌های جدید در بازار سهام چین است.

«کمیسیون تنظیم اوراق بهادار چین» چراغ سبز خود را برای تاسیس هفت بورس با کنترل کشورهای خارجی، شرکت‌های معاملات آتی و سرمایه گذاری طی سال جاری اعلام کرده است. مجموع تعداد این موسسات از سال ۲۰۲۰ به ۲۰ عدد افزایش یافته است.

از لحاظ بخش بانکداری، اخیرا به سرمایه گذاری مشترک چینی «مسترکارت» اجازه داد شد تا عملیات‌های تسویه کارت بانکی را انجام دهد.

طبق این اجازه، «شرکت فناوری  اطلاعات مسترکارت نتس‌یونیون (پکن)»، موسسات عضو آن می‌توانند کارت‌های بانکی مسترکارت به یوان در چین صادر کنند. این تصویب مسترکارت را به دومین موسسه تسویه کارت بانکی خارجی تبدیل کرده که پس از «امریکن اکسپرس» در سال ۲۰۲۰، وارد چین می‌شود.

«مایکل میباخ» مدیرعامل مسترکارت با بیان اینکه حضور گسترده‌تر این موسسه مالی در بازار چین به این کشور، مصرف کنندگان و کسب و کار آن سود خواهد رساند، گفت: چین یکی از چهار بازار بسیار مهم ما محسوب می‌شود. خوشحالیم که به این نقطه عطف دست یافته‌ایم.

داده‌های رسمی نشان می‌دهد طی ۹ ماه نخست امسال، تزریق سرمایه یا افزایش آن توسط بانک‌های با سرمایه خارجی در چین به ۱.۹۶ میلیارد یوان افزایش یافته است. در عین حال، دو بانک شعبات جدید افتتاح کرده و ۶ بانک مراکز تجاری جدید خود را راه اندازی کرده‌اند.

چین به اقدامات خود برای ترویج یک سیاست گشایش مالی سطح بالا در سال‌های اخیر شدت بخشیده و در این راستا بیش از ۵۰ تدبیر ویژه را به اجرا در آورده که عبارتند از اجازه دادنن به سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه چین از طریق کانال‌های بیشتر و حذف سقف مالکیت موسسات خارجی برای شرکت‌های اوراق بهادار، معاملات آتی و صندوق‌های سرمایه گذاری.

بسیاری از موسسات مالی جهانی متاثر از این اقدامات گشایشیِ ملموس حضور خود در چین را توسعه داده‌اند.

«جانگ شیائولی» چین «مهم‌ترین بازار راهبرد» بانک استاندارد چارترد توصیف کرد و در عین حال گفت که «بازار چین بزرگترین کمک کننده به درآمد شبکه جهانی استاندارد چارترد طی سال‌های اخیر بوده که نشان دهنده کارآمدی راهبرد چینِ ماست.»

این بانک چندملیتی مستقر در انگلیس به سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیون دلاری در کسب و کارهای مرتبط با چین خود از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ متعهد شده که شامل دیجیتالی کردن،‌ بین‌المللی سازی یوان و مدیریت ثروت است.

در عین حال، شرکت خدمات مالی «اچ اس بی سی» با شرط بندی روی بازار پتانسیل بازار چین در نظر دارد بیش از سه میلیارد یوان را به عملیات‌های چین خود طی یک بازه پنج ساله تا سال ۲۰۲۵ تزریق کند.

از نظر «بانک آسیای شرقی» (BEA) کسب و کار آن در منطقه پویای خلیج بزرگ گوانگ‌دونگ-هنگ‌کنگ-ماکائو به یک نیرومحرکه رشد مهمی تبدیل شده است.

 «هو شون-واه» مدیر اجرایی شعبه این بانک در چین اعتماد بالای این موسسه مالی در بازارهای چین را ابراز کرده و گفت بانک آسیای شرقی وام‌های جدید در چین را طی سال آینده بیشتر خواهد کرد تا بهتر به اقتصاد واقعی خدمت کند.

تحلیلگران بر این باورند این اقدام قدرتمند چین در حوزه موسسات مالی با سرمایه خارجی در اصل خوش بینی گسترده درباره چشم اندازهای اقتصادی این کشور را تایید می‌کند.

با توجه به اینکه عملکرد سه ماهه سوم چین از انتظارات بازار فراتر رفته، شماری از موسسات بین‌المللی نیز پیش بینی‌های رشد چین خود را ارتقاء داده‌اند.

منبع: CRI

  • شتاب موسسات مالی جهانی برای حضور بیشتر در چین نشانه چیست؟
کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا