ارزدیجیتالپیشنهاد سردبیرمقاله

شفاف سازی چهارچوب ایجاد رمزارز بانک مرکزی، ارز دیجیتال ایمن و ارزان

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

ارز دیجیتال، ارزهایی هستند که به صورت الکترونیکی انتقال یا ذخیره می شود و در این روش هیچ نوع محدودیتی برای تراکنش ها وجود ندارد. یکی از اهداف اصلی بانک ها برای افزایش کیفیت خدمات در زمینه رمزارزها این است که ایمن بوده و هیچ هزینه ای برای کاربران نهایی نداشته باشد. در این مقاله تلاش شده است گزارشی از اصول بنیادی و ویژگی های اصلی ارز دیجیتال که حاصل مشارکت چندین بانک با کمیته بال است، بررسی شود تا شرایط ایجاد ارز دیجیتال ایمن و ارزان قیمت مشخص شود.

مترجم: سعیده فتحی مغانلو؛ بانکداری الکترونیک

شرایط ایجاد ارز دیجیتال

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، گروهی متشکل از هفت بانک مرکزی به همراه بانک تسویه حساب های بین المللی یا همان کمیته بال (BIS) گزارشی را منتشر کرده اند که شرایط اصلی ایجاد ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) را مشخص می کند.

گزارش، “ارزهای دیجیتال بانک مرکزی: اصول بنیادی و ویژگی های اصلی” توسط بانک های مرکزی کانادا، انگلیس، ژاپن، اروپا، فدرال رزرو، Sveriges Riksbank و بانک ملی سوئیس با کمک کمیته بال تهیه شده است.
این مقاله اصول اساسی و ویژگی های اصلی CBDC را عنوان می کند، اما در مورد اینکه آیا بانک ها این ارز را منتشر کنند یا خیر، نظری نمی دهد، اگرچه به طور واضح مسابقه کشور چین برای مقابله پی در پی و شکست دادن ابتکارات خصوصی مانند Libra که توسط فیس بوک منتشر شده است را نمی توان کتمان کرد.

در این سند تأکید شده است که هر گونه ارائه ارز دیجیتال باید از اهداف سیاست گسترده تری پشتیبانی کند و هیچ آسیبی به ثبات پولی و مالی وارد نکند. همزیستی با پول نقد و انواع دیگر پول و همچنین ویژگی های اصلی که موجب پیشرفت نوآوری و کارایی می شوند نیز باید در ایجاد این ارز ضروری تلقی شود.

ویژگی اصلی ارز دیجیتال

جان کانلیف، معاون رئیس بانک مرکزی انگلیس می گوید: “این گزارش یک گام واقعی به جلو در جهت توافق با اصول مشترک و شناسایی ویژگی های کلیدی که به اعتقاد ما برای یک سیستم قابل اجرای CBDC مورد نیاز است، می باشد. این گروه از بانک های مرکزی یک اجماع بین المللی قوی ایجاد کرده اند که به ما کمک می کند تا در بررسی پرونده ها و طراحی CBDC ها در حوزه های قضایی خود، راه را روشن کنیم.”


در حالی که به دلیل اولویت ها و شرایط ملی هیچ چارچوب “متناسب با همه حوزه های قضایی” وجود نخواهد داشت، حداقل یک CBDC قابل اجرا می تواند وجود داشته باشد:
•    انعطاف پذیر و ایمن برای حفظ یکپارچگی عملیاتی
•    راحت و در دسترس “با هزینه بسیار کم یا بدون هزینه” برای کاربران نهایی
•    بر استانداردهای مناسب و چارچوب قانونی مشخص استوار باشد
•    برای بخش خصوصی و همچنین ارتقا competition رقابت و نوآوری نقش مناسبی داشته باشند.
Benoît Cœuré، رئیس گروه کار و رئیس مرکز نوآوری کمیته بال می گوید: “طرحی که این ویژگی ها را ارائه می دهد، می تواند پرداخت های انعطاف پذیر، کارآمد، فراگیر و نوآورانه را ارتقا بخشد. گزارش ما یک تخته پرش برای توسعه بیشتر CBDC های قابل اجرا است.”

جمع بندی

با مطالعه مقاله حاض مشخص شد که گزارش منتشر شده توسط کمیته بال که حاصل مشارکت چندین بانک مختلف می باشد، ویژگی ها و شرایط اصلی برای انتشار ارز دیجیتال را شفاف سازی می کند. بر اساس این گزارش می توان با انتشار رمزارز ایمن و ارزان قیمت، پرداخت های انعطاف پذیرتر و کارآمدتری داشت به طوری که به ثبات پولی و مالی کاربران نهایی آسیبی وارد نشود. 

www.finextra.com

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا