اقتصاددیجیتالپیشنهاد سردبیرمقاله

شمارش معکوس برای رسیدن به سهم ۵۰ درصدی اقتصاد دیجیتال

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

افزایش سهم اقتصاد دیجیتال در اقتصاد دنیا مساله ای است که این روزها بارها در مورد آن صحبت می شود. سوال این است که چه زمانی این سهم به ۵۰ درصد می رسد؟

توسعه اینترنت و افزایش استفاده از آن در زندگی باعث شده است تا سرعت رشد اقتصاد دیجیتال هم در دنیا افزایش پیدا کند. بررسی ها نشان می دهد در برخی از کشورهای صنعتی سرعت رشد اقتصاد دیجیتال از نرخ رشد تولید ناخالص داخلی بیشتر بوده است و همین مساله انها را به مرکزی برای کسب بیشترین سود از محل سرمایه گذاری در اقتصاد دیجیتال فراهم کرده است. نکته جالب این است که در سال پاندمی، سالی که تمامی اقتصاد جهان با چالش و بحران روبرو بود، اقتصاد دیجیتال با سرعت رشد کرد.

دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۸، اردیبهشت ماه ۱۴۰۰

مرکز مطالعاتی دانشگاه بوستون در گزارشی نوشت: «اقتصاد دیجیتال با سرعت در حال رشد است و این رشد ابعاد مختلفی از اقتصاد را تحت تاثیر قرار می دهد. از تغییر در عادات مصرفی مشتریان گرفته تا تغییر در روش بازاریابی محصولات و فروش آنها. در عصر تازه مردم برای خرید کالاهای خود ساعتها زمان را در فروشگاه ها و مراکز خرید نمی گذرانند بلکه پست کامپیوتر به رصد کالاهای موجود در بازار می پردازند و به سادگی هر کالایی که بخواهند را سفارش می دهند.»

مجمع جهانی اقتصاد  هم در گزارش اخیر خود نوشت: «آمارهای اقتصادی نشان می دهد که اقتصاد دیجیتال به سرعت سهم خود را در اقتصاد دنیا افزایش می دهد و در سال ۲۰۲۰ سرعت رشد آن بیش از قبل بود. در سال ۲۰۱۰ میلادی ارزش  اقتصاد دیجیتال در دنیا برابر با ۳ هزار میلیارد دلار بود که معادل ۳۰ درصد ارزش شاخص سهم اس اند پی ۵۰۰ بود.  ارزش اقتصاد دیجیتال در سال ۲۰۱۰ را می توان با تولید ناخالص داخلی کشور بریتانیا در همان سال مقایسه کرد یا با میزان کسری تجاری امریکا سنجید. آمارها نشان می دهد ارزش اقتصاد دیجیتال در سال ۲۰۱۰ شش برابر کسری تجاری امریکا و و ۱۰ درصد بیش از ارزش تولید ناخالص داخلی بریتانیا بود. اما این تنها شروع کار بود و تحولات زیادی در دنیا تکنولوژی روی داد که سبب شد سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی دنیا هر روز بیشتر شود.»

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

سهم اقتصاد دیجیتال در اقتصاد دنیا رشد می کند

پتانسیل های بالای اقتصاد دیجیتال در دنیا سبب شد تا ارزش آن با سرعت زیادی رشد کند. در سال ۲۰۱۲ نیویورک تایمز در گزارش مفصلی به وضعیت اقتصاد دیجیتال در دنیا پرداخت و تاکید کرد دنیا در استانه انفجاری بزرگ است.

انفجاری که قرار بود تا سال ۲۰۳۰ اتفاق بیفتد و سهم اقتصاد دیجیتال به تولید ناخالص داخلی دنیا را به مرز ۵۰ درصد برساند ولی با همه گیری کرونا و تغییر وضعیت در دنیا، به نظر می رسد این شرایط تغییر کرده است و سرعت رشد اقتصاد دیجیتال در دنیا رشد کرده است.

نیویورک تایمز در گزارش دیگری به گزارش سال ۲۰۱۲ اشاره کرد و نوشت: «همه گیری کرونا باعث شد تا توجه به نقش تکنولوژی درزندگی افزایش یابد و به دنبال آن سهم اقتصاد دیجیتال در اقتصاد دنیا رشد کند. با توجه به اینکه هم اکنون تکنولوژی بخش جدا نشدنی زندگی مردم است و سهم زیادی در تعاملات اقتصادی و اجتماعی آنها دارد، سرعت رسیدن به سهم ۵۰ درصدی اقتصاد دیجیتال به کل اقتصاد دنیا بیشتر خواهد شد و به احتمال زیاد تا سال ۲۰۲۵ ما این وضعیت را شاهد خواهیم بود.»

در سال ۲۰۱۶ ارزش اقتصاد دیجیتال در دنیا به ۱۱.۵ هزار میلیارد دلار رسید که معادل ۱۵.۵ درصد تولید ناخالص داخلی دنیا بود. البته سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی کشورهای صنعتی بیشتر بود و به ۱۸.۴ درصد رسیده بود در حالیکه در کشورهای در حال توسعه کمتر از ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی بود. اگر تفاوت تولید ناخالص داخلی کشورهای صنعتی و در حال توسعه را هم در نظر بگیریم، متوجه تفاوت ارزش این حوزه تازه از اقتصاد در کشورهای صنعتی و درحال توسعه می شویم. 

این روند رشد ادامه پیدا کرد تا اینکه در سال ۲۰۱۹ ارزش اقتصاد دیجیتال در دنیا از مرز ۲۱ هزار میلیارد دلار فراتر رفت و سهم امریکا در این بازار بیشتر شد. امریکا به عنوان یکی از کشورهای بسیار فعال در دنیا تکنولوژی توانست بیشترین منفعت را از  اقتصاد دیجیتال کسب کند.

نرخ رشد اقتصاد دیجیتال ۲.۵ برابر تولید ناخالص داخلی دنیا است

در مورد سرعت بالای رشد اقتصاد دیجیتال در دنیا گزارشهای زیادی ارایه شد تا اینکه در سال ۲۰۱۸ مرکز مطالعات دانشگاه هاروارد اقدام به مقایسه نرخ رشد اقتصاد دیجیتال و نرخ رشد تولید ناخالص داخلی دنیا کرد. بر مبنای این گزارش در ۱۶ سال اول قرن بیست و یکم میلادی یعنی از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶، نرخ رشد اقتصاد دیجیتال ۲.۵ برابر نرخ رشد تولید ناخالص داخلی دنیا بود ولی مساله با اهمیت این است که بخش اعظم ارزش ایجاد شده در این صنعت در چند کشور خاص ایجاد شد.

بر طبق این گزارش ۳۵ درصد از ارزش اقتصاد دیجیتال در دنیا در کشور امریکا ایجاد شد در حالیکه سهم چین در این بازار ۱۳ درصد و سهم ژاپن ۸ درصد بود. کل کشورهای اتحادیه اروپا همراه با کشورهای ایسلند و نروژ و لیختن اشتاین توانستند ۲۵ درصد از ارزش اقتصاد دیجیتال دنیا را به خود اختصاص دهند.

این آمار به خوبی نشان داد که منفعت اقتصاد دیجیتال نصیب کشوری می شود که بیشترین سرمایه گذاری را در این حوزه انجام داده است و دنیای تکنولوژی در این کشور قدرت زیادی دارد.

منبع: بازار

بیشتر از اقتصاد دیجیتال در elececo:
طرح «مدیریت بازار رمزارزها» در مجلس بررسی می‌شود
آینده مشاغل و نقش انسان ها
تصمیم جدی آمریکا و اروپا در زمینه اقتصاد دیجیتال؛ گسترش همکاری در هوش مصنوعی
انقلاب بانکداری در گرو احراز هویت و امضای دیجیتال
منافع اقتصادی کشورها از هوش مصنوعی
برزیل به دنبال کاهش شکاف دیجیتالی در دوران «کرونا » است
ارتقا سطح بلوغ منابع انسانی، مزیت رقابتی اقتصاد دیجیتال
هوش مصنوعی به بورس چه کمکی می‌کند؟
اقتصاد دیجیتال و دولت آینده ایران
تحلیل اکونومیست از رشد باج‌افزارها و تاثیر آن بر توسعه اقتصاد جهان؛ پاندمی باج‌گیری اینترنتی
اسناد دیجیتال جایگزین پول‌های کاغذی؛ اسکناس به پایان راه می‌رسد
اقتصاد دیجیتال چیست؟
با برخی پیشگامان فناوری سال ۲۰۲۱ مجمع جهانی اقتصاد آشنا شوید
زیرساخت‌ برای توسعه اقتصاد دیجیتال لازم است اما کافی نیست
رشد اینشورتک کندتراز سایر حوزه‌های فین‌تک
زیان ۲۰ میلیارد دلاری حملات سایبری
اجرای اولین قرارداد هوشمند کاردانو روی شبکه آزمایشی Alonzo

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بازتاب: ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره 10، تیر ماه ۱۴۰۰ : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا