ارزدیجیتالبانکداری‌دیجیتالپیشنهاد سردبیر

طبق گزارش بانک مرکزی هند؛ «روپیه دیجیتال» از انتهای ۲۰۲۱ وارد بازار می شود

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

عرضه پول های دیجیتال در کشورها برای حفاظت از اقتصاد در عصر دیجیتال سیاستی است که با جدیت پیگیری می شود. هند در نظر دارد روپیه دیجیتال را به صورت آزمایشی در دسامبر ۲۰۲۱ وارد بازار کند.

در این روزها که اقتصاد دیجیتال در تمامی بخشهای اقتصاد دنیا رخنه کرده است و رمز ارزها به تدریج به عنوان یکی از ابزارهای مبادله در اقتصاد دنیا پذیرفته می شوند، کشورها برای ایجاد پول دیجیتال به منظور افزایش نظارت بر گردش مالی در دنیای انلاین با هم رقابت می کنند.

اولین کشوری که پول دیجیتال خود را وارد بازار کرد کشور چین بود. از ماه ها قبل یوان دیجیتال وارد بازار شده است و شمار  زیادی از شهرهای بزرگ این کشور در طرح ازمایشی استفاده از یوان دیجیتال شرکت کرده اند.

 دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۹، خرداد ماه ۱۴۰۰

پیش بینی می شود نتایج این طرح آزمایشی تا انتهای امسال مشخص شود و عرضه یوان دیجیتال در سطح  کشور از انتهای امسال آغاز شود. قرار بر این است در المپیک تابستانه  چین، یوان دیجیتال  به عنوان  تنها واحد پول در اختیار مردم قرار بگیرد.

چین با هدف نظارت بیشتر بر نظام مالی کشور فعالیت مزارع رمز ارز و شرکتهای فعال در زمینه مبادله رمز ارزها را در کشور ممنوع کرد و خبرهای رسیده از چین نشان می دهد افراد فعال در این حوزه از چین خارج شده اند.

 اما علاوه بر چین، کشور هند هم وارد این عرصه شده است. اخیرا بانک مرکزی هند اعلام کرد پول دیجیتال هندی از انتهای امسال به طور آزمایشی در اختیار مردم قرار می گیرد.

رییس بانک مرکزی هند به سی ان بی سی گفت: «بانک مرکزی در حال مطالعه در مورد نحوه تامین امنیت پول دیجیتال و تاثیرات کلان عرضه آن روی اقتصاد کشور است. بدون شک پول دیجیتال هندی به بازار عرضه می شود زیرا اقتصاد دنیا به سمت استفاده از پول های دیجیتال در حال حرکت است و نمی توان از مسیر فاصله گرفت ولی  عرضه ان باید در زمان مناسب و با کمترین اسیب به اقتصاد سنتی انجام شود و بستر برای گذر تدریجی از پول های کاغذی به پول های دیجیتال فراهم شود.»

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

 بانک مرکزی کشور هند در گزارش رسمی خود نوشت: «هنوز در مورد این مساله که آیا روپیه دیجیتال باید از تکنولوژی بلاکچین استفاده کند یا ساختار متمرکزتری داشته باشد تصمیم گیری نشده است و مطالعه در این زمینه ادامه دارد. پول دیجیتال باعث کاهش استفاده از پول نقد می شود و از شهروندان در مقابل نوسانات زیاد ارزهای مجازی حفاظت می کند. به همین دلیل در ضرورت عرضه آنها تردیدی وجود ندارد.»

 از دیگر کشورهایی که در زمینه عرضه پول دیجیتا فعالیت می کنند می توان به کره جنوبی و سوئد اشاره کرد. این کشورها در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا از جایگاه بهتری برخوردار هستند و گزارشها نشان می دهد بخش مطالعاتی در این دو کشور به انتهای خود رسیده است. دولت کره جنوبی در نظر دارد از اواسط سال بعد پول دیجیتال را وارد بازارکند ولی سوئد هنوز زمان بندی مشخصی در این زمینه ارایه نکرده است.

سوال مهمی که این روزها پرسیده می شود این است که ایا پول های دیجیتال رقیبی جدی برای رمز ارزها هستند یا خیر؟ ایا دولتها به رمز ارزها اجازه رشد میدهند یا مانعی در مسیر  افزایش ارزش ان ایجاد خواهند کرد؟  

سی ان بی سی در این زمینه نوشت: «در این مورد که رمز ارزها در گذر از نظام مالی سنتی به سمت نظام مالی مدرن نقش مهمی داشته اند تردیدی نیست ولی با توجه به اینکه توسعه استفاده از آنها به معنای از بین رفتن قدرت نظارت دولتها بر اقتصاد کشور است، نمی توان اینده ای برای انها متصور بود. رمز ارزها می توانند در دنیای سرمایه گذاری باقی بمانند ولی اینکه به ارز غالب در کشورها تبدیل شوند و قدرت کنترل دولتها را بر سازو کار اقتصاد کم کنند، مساله ای دور از انتظار است و در صورت تحقق ان می تواند آسیبهای اقتصادی زیادی را نیز به همراه داشته باشد.»

منبع: بازار

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بازتاب: ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره 12، شهریورماه ۱۴۰۰ : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا