انقلاب صنعتی چهارم

اتصال طرح‌های صنعتی به فناوری‌های پیشران در جهت توسعه هوش مصنوعی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

با تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان توسط هیئت وزیران، فناوری‌های راهبردی حوزه صنعت، معدن و تجارت باید با هم‌افزایی و همکاری دیگر نهادهای مرتبط، منجر به تعریف، حمایت و راهبری طرح‌های فناورانه پیشران اولویت‌دار ملی از‌جمله هوش مصنوعی، بهداشت، حمل‌و‌نقل، محیط ‌زیست و… شود.

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری، تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان را حاصل تلاش و همکاری ۳ ساله میان مجلس شورای اسلامی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دولت دانست و گفت: تصویب این قانون، باعث تغییر بسیاری از قوانین پایه‌ای کشور می‌شود و یک جهت‌گیری مناسب برای سال‌های آینده ایجاد می‌کند و به‌نوعی تضمین‌کننده فعالیت‌های حوزه اقتصاد دانش‌بنیان در ۲۰ سال آینده است.

به دنبال تصویب این قانون، هیئت وزیران در حال ابلاغ آیین‌نامه‌های آن به نهادهای مرتبط است. براساس یکی از موارد مصوب در این قانون، وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف شده است که برای تحقق هم‌پایی در فناوری‌های پیشرانه این حوزه، با دیگر دستگاه‌های مرتبط همکاری کند.

تصویب این قانون باعث رفع بسیاری از مشکلات پیش روی شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود و باعث می‌شود این شرکت‌ها، به بازیگران اصلی و جدی آینده اقتصاد کشور تبدیل شوند. از همین رو تصویب آیین‌نامه فوق و ابلاغ آن، می‌تواند یک زمین بازی آماده، درست و اصولی برای شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کند و پل اتصالی میان این شرکت‌ها و اقتصاد کلان کشور باشد.

وی در ادامه افزود: این هم‌افزایی باید در راستای تعریف، راهبری و حمایت از طرح‌های فناورانه پیشران باشد و منجر به توسعه طرح‌هایی با اولویت هوش مصنوعی، حمل‌و‌نقل هوشمند، هوشمندسازی، توسعه فناوری‌های الکترونیک و میکروالکترونیک، هوشمندسازی بهره‌برداری و اکتشاف معادن ایران و… منجر شود.

ستاری همچنین توسعه طرح‌هایی همچون ایمنی و محیط‌ زیست، فناوری نوین حمل‌و‌نقل هوایی، فناوری‌های نوین مرتبط با صنایع فرهنگی و خلاق، فناوری‌های نوین صنعت غذایی، ساخت و توسعه کنشیار (کاتالیزور)های مورد‌نیاز صنعت، خانه‌های هوشمند و فاوری‌های حوزه سلامت را مورد‌توجه قرار داد و بر لزوم پیشرفت در این زمینه‌ها تأکید کرد.

مفاد این قانون تنها در صورتی محقق می‌شود که تمامی دستگاه‌ها و نهاد‌های مرتبط، وظایف قانونی خود را در راستای مأموریت‌های تعریف‌شده، به انجام برسانند و در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.

از جمله وظایفی که در این قانون برای وزارت صنعت، معدن و تجارت تعریف‌شده است، می‌توان به لزوم همکاری با سایر دستگاه‌های مرتبط در جهت تحقیق و توسعه مشترک میان بنگاه‌های بزرگ، مراکز تحقیقاتی قطب، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد، تا در این راستا، گام‌های جدی در جهت تعیین حوزه‌های اولویت‌دار تحقیق و توسعه فناوری‌های پیشران، تأسیس و راهبری مراکز فناوری صنعتی و تعریف و راهبری مشارکتی تحقیق و توسعه بزرگ ملی، برداشته شود.

منبع: برنا

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا