ارز دیجیتال بانک مرکزی(CBDC)

عرضه «یوآن دیجیتال» برای تقویت اقتصاد قفل‌شده

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
مترجم: سید هادی سید سجادی

منطقه شنژن چین، ۳۰ میلیون یوآن دیجیتال را ازطریق پاکت‌های محرمانه در یک برنامه قرعه‌کشی و در راستا تقویت اقتصاد محلّی متأثر از قرنطینه، توزیع خواهد کرد.

 دفتر بازرگانی شهرداری شنژن درحال همکاری با چندین بانک برای صدور پاکت‌های محرمانه است که می‌تواند به‌صورت آنلاین و یا آفلاین استفاده شود. مجموع این پاکت‌ها ۴.۵ میلیون دلار است.

پاکت‌ها از‌طریق قرعه‌کشی توزیع می‌شود. هر شرکت‌کننده می تواند ۸۸، ۱۰۰ یا ۱۲۸ یوآن دیجیتال برنده شود. اداره شهرداری شنژن با بانک ملّی چین، بانک کشاورزی چین، ICBC، بانک ساختمانی چین، بانک ارتباطات، بانک پس‌انداز پستی چین، بانک بازرگانان و وی‌چت همکاری خواهد کرد. پاکت‌ها از ۳۰ مِی توزیع می‌شود.

ایردراپ مذکور تلاشی برای تقویت اقتصاد محلّی که در اثر قرنطینه‌های اخیر و به‌دلیل افزایش موارد کووید-۱۹ آسیب دیده، انجام می‌شود. سایر مناطق نیز درحال کار برروی نسخه‌های مشابه هستند، به طوری‌که منطقه نانشا در گوانگژو، ۱۰ میلیون یوآن دیجیتال برای حمایت از صنایع پذیرایی و خُرده‌فروشی ارائه می‌کند.

بحث‌های زیادی، چه در سطح بین‌المللی و چه در داخل چین، درمورد اثرات قرنطینه بر اقتصاد محلّی وجود داشته است. شهروندان از اِعمال ناگهانی این محدودیت‌ها متزلزل شده و در چندین ویدئو، خشم خود را از وضعیت موجود نشان داده‌اند.

فنآوری بلاکچین با سوءظن مواجه شده است

به‌نظر می‌رسد آزمایش‌های چین با ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) خود، پیشرفت خوبی داشته باشد. این کشور قبلاً چندین مرحله آزمایشی را راه‌اندازی کرده و این دارایی در چندین منطقه استفاده می‌شود. در همین حال، بیت‌کوین و کریپتو ممنوع شده‌اند، اگرچه یک دادگاه عالی حکم به محافظت از بیت‌کوین تحت قوانین چین داد.

با این حال، نگرانی درمورد تحوّلات بلاک‌چین وجود دارد. همچنین لایحه‌ای در ایالات متّحده، به‌دنبال ممنوعیت یوآن دیجیتال در فروشگاه‌های برنامه‌های تلفن هوشمند است که بیان‌کننده دلایل امنیت ملّی و اقتصادی است.

دیگران نیز درباره شبکه خدمات مبتنی بر بلاک‌چین (BSN) ابراز نگرانی کرده‌اند.

در همین حال، ژاپن گفت که CBDC خود را براساس الگو کشور سوئد و نه جمهوری خلق چین، بنا خواهد کرد. بسیاری با احتیاط و در جریان تحوّلات چین برخورد می‌کنند و معتقدند که خطراتی برای امنیت ملّی‌شان وجود دارد.

منبع: گذرنیوز

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا