بانکداری دیجیتال

فالکون پرواز دادن بخش بانکداری در قلب انقلاب فین‌‌‌تک

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

فالکون، یک شرکت هندی نوپای زیرساخت فین‌‌‌تک است که اهداف بلندپروازانه‌‌‌ای برای خود تعیین کرده است. این شرکت که توسط دو دوست به نام‌‌‌های پریانکا کانوار و پرابتج باتیا تاسیس شده، اخیرا جهش قابل‌توجهی داشته و در ۶ ماه گذشته، توانسته بیش از ۴۰ مشتری بنگاهی جذب کند که بیشتر آنها هم بانک‌ها و شرکت‌های مالی غیربانکی بوده‌‌‌اند. درآمد ناخالص سالانه فالکون به بیش از ۱۰ میلیون دلار رسیده است.

فالکون زیرساخت‌‌‌های تکنولوژی مالی برجسته برای موسسات مالی فراهم می‌کند تا آنها بتوانند سیستم‌های قدیمی را کنار بگذارند و بانکداری – و در سطح گسترده‌‌‌تر وام‌‌‌دهی – را وارد عصر مدرن کنند. فالکون می‌‌‌گوید راه‌حل‌‌‌هایی مبتنی بر هوش مصنوعی و مقیاس‌‌‌پذیری ابری به بانک‌ها، شرکت‌های مالی غیربانکی، و شرکت‌های تکنولوژی پیشنهاد می‌دهد تا هر چه سریع‌‌‌تر نسل بعدی کارت‌‌‌های بانکی، واسطه پرداخت یکپارچه (UPI)، وام‌‌‌دهی و سپرده‌‌‌گذاری را ایجاد کنند.

در بیانیه ماموریت فالکون آمده: «هدف ما بلندپروازانه است. می‌‌‌خواهیم یک غول جهانی را شکل دهیم که به موسسات مالی برتر دنیا خدمات می‌دهد و درآمد سالانه‌‌‌ای که از یک میلیارد دلار عبور کند.» بنیان‌گذاران جوان فالکون، مسائل را جور دیگری می‌‌‌بینند و این روحیه را از وقتی نوجوان بوده‌‌‌اند، داشتند. پرابتج می‌‌‌گوید او و پریانکا با دوچرخه به مدرسه می‌‌‌رفتند و در تمام مدتی که با هم بودند، از راه‌‌‌اندازی یک کسب و کار با یکدیگر صحبت می‌‌‌کردند. پریانکا می‌‌‌گوید: «هر دو ما، ولعی دیوانه‌‌‌وار برای انجام یک کار مشترک داشتیم و ایده راه‌‌‌اندازی یک شرکت تجارت الکترونیک، وقتی ۱۵ یا ۱۶ ساله بودیم، به ذهنمان رسید.»

اما والدینشان اصرار داشتند که آنها به دانشگاه بروند و برای مدتی، راهشان از هم جدا شد. پریانکا به دانشگاه ییل آمریکا رفت و در همان‌‌‌جا بود که فهمید به فین‌‌‌تک علاقه دارد. «فکر می‌‌‌کردم اگر می‌‌‌خواهم در دنیا تفاوت ایجاد کنم، باید حوزه‌‌‌ای را انتخاب کنم که منجر به یک اتفاق متفاوت در زندگی مردم شود. و خدمات مالی از نظر من، بیشتر از همه قدرت این کار را داشت. حس می‌‌‌کردم نمی‌توانم فقط کار تحقیقاتی کنم و باید در قلب عمل باشم.» او اضافه می‌کند: «همه همکلاسی‌‌‌هایم در ییل می‌‌‌خواستند به گلدمن ساکس و مک‌‌‌کینزی بروند. اما من فکر می‌‌‌کردم که هند بازار مهیجی برای فعالیت کردن است و مشکلات زیادی در آن هست که باید حل شوند. بنابراین به این نتیجه رسیدم که نمی‌‌‌خواهم در آمریکا بمانم و باید برگردم.»

از سوی دیگر، پرابتج، در حوزه مالی در کالجی در هند تحصیل کرد که از نظرش «مهیج‌‌‌ترین رشته» بود. او همیشه فکر می‌‌‌کرد سیستم وام‌‌‌دهی در هند فشل است و حتی اگر بانک‌ها می‌‌‌خواستند وام‌‌‌های کوچک به مشتریان خود بدهند، هزینه پردازش آن آنقدر بالا بود که آن را توجیه‌‌‌ناپذیر می‌‌‌کرد.

نحوه کار فالکون

فالکون مدل اشتراک و تراکنش «هزینه مبتنی بر میزان مصرف» ارائه می‌کند تا جلوی پرداخت هزینه‌‌‌های اضافه را توسط مشتریان بگیرد. این شرکت مدعی است رویکردش، نیاز به منابع تکنولوژی داخلی پرهزینه را از بین می‌‌‌برد و به مشتریان کمک می‌کند بودجه خود را بدون نیاز به قربانی کردن کیفیت، بهینه‌‌‌سازی کنند. پریانکا می‌‌‌گوید: «صنعت خدمات مالی این روزها نسبت به آنچه در گذشته بوده، کاملا متحول شده است. اگر من کدی را که امروز در دفتر کارم نشسته، با استفاده از تکنولوژی ابری به یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های دنیا بفرستم، بلافاصله آن کد را دریافت می‌کنند. حتی نیازی نیست در مورد آن با ما صحبت کنند. هیجان این کار در این است.»

منبع: دنیای اقتصاد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا