گفت و گومقالات فناوری مالیهوش مصنوعی

فرصتهای جدید هوش مصنوعی در حوزه پول و اقتصاد، باید منتظر تغییرات عمده در بخش پولی و مالی بود

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
گفت وگو از: مریم سلیمی

یک متخصص حوزه هوش مصنوعی گفت: هوش مصنوعی و بلاکچین می توانند با همکاری یکدیگر، حرکت به سمت اقتصاد غیرمتمرکز را بهبود بخشند.

رضا نورمحمدی محقق و پژوهشگر در حوزه بلاکچین و از مدرسان حوزه بانکداری دیجیتال در شبکه بانکی کشور است. او تأکید دارد که استفاده از هوش مصنوعی در حوزه پول و اقتصاد، فرصتها و چالشهای بسیاری را به همراه دارد و تاثیر آن بستگی به مدیریت مناسب و استفاده صحیح از این فناوری دارد.

وی معتقد است، در کنار مزایای بی شمار هوش مصنوعی، به یاری آن، می توان چرخه بازمصرف را هوشمند کرد که این موضوع می تواند منجر به تغییرات عمده در حوزه پولی و مالی شود.

 نورمحمدی که دانشجوی دکترا در حوزه بلاکچین در دانشگاه ETS مونترال کاناداست معتقد است که  استفاده از هوش مصنوعی در بخشهای سرمایه گذاری، جذب و مدیریت سرمایه و بهینه سازی استراتژیهای سرمایه گذاری، فرصتهای جدید در سیستم های پرداخت هوشمند، رباتهای مشاور مالی و یا خدمات تجزیه وتحلیل داده های مالی و… از جمله مزایای هوش مصنوعی هستند.

مشروح نظرات وی را می خوانید.

  • باید منتظر بهینه سازی فرایندها، کاهش هزینه ها و ایجاد نوآوری و خلاقیت به یاری هوش مصنوعی بود

سال ۲۰۲۳، سال هوش مصنوعی و شتاب گیری آن است، آینده این تحولات را چطور می بینید؟

با وارد شدن هوش مصنوعی در کاربردهای روزمره، انتظار می رود که سرعت رشد هوش مصنوعی افزایش یابد، زیرا تقاضای واقعی برای آن ایجاد خواهد شد و از دوران جنینی که در آزمایشگاه های تحقیقاتی و دانشگاه ها سپری می شد، وارد زندگی های روزمره افراد عادی خواهد شد.

با افزایش استفاده از هوش مصنوعی در صنایع مختلف مانند بهداشت، حمل و نقل، امنیت، خدمات مالی، انتظار بهینه سازی فرآیندها، کاهش هزینه ها و ایجاد نوآوری و خلاقیت هستیم.

به طور خاص، در حوزه هایی که در دهه های اخیر مطرح شده اند مانند خودروهای خودران، تجارت الکترونیک، هوش مصنوعی می تواند نقش مهمی را ایفا کند.

  • استفادهاز هوش مصنوعی در بخشهای سرمایه گذاری، جذب و مدیریت سرمایه و بهینه سازی استراتژیهای سرمایه گذاری
  • فرصتهای جدید هوش مصنوعی در سیستم های پرداخت هوشمند، رباتهای مشاور مالی و یا خدمات تجزیه وتحلیل داده های مالی و…

این تحولات چه تاثیری بر حوزه پول و اقتصاد دارد؟

تحولات هوش مصنوعی در حوزه پول و اقتصاد، می تواند خیلی گسترده باشد، به طور مثال می توان به بهبود عملکرد و بهینه سازی فرآیندها و اتوماسیون فرآیندهای مالی در زنجیره تامین و گردش پول اشاره کرد.

در بخشهای سرمایه گذاری و همینطور جذب و مدیریت سرمایه می تواند در تصمیم سازی ها، پیش بینی ها، مدیریت ریسک و حتی بهینه سازی استراتژی های سرمایه گذاری مورد استفاده قرار بگیرد .

فناوری های جدید و منحصراً فینتک، می توانند فرصتهای جدیدی را تجربه کنند، به طور مثال سیستم های پرداخت هوشمند، رباتهای مشاور مالی و یا خدمات تجزیه وتحلیل داده های مالی، بخشی از هزاران کاربرد این تکنولوژی می باشد.

همینطور به کمک هوش مصنوعی، می توان چرخه بازمصرف را هوشمند کرد که این موضوع می تواند منجر به تغییرات عمده در حوزه پولی و مالی شود.

کمی مصداقی تر اشاره بفرمایید.

 می توان به موارد مصداقی  اشاره داشت همچون:

•  مدلهای هوش مصنوعی که با تحلیل داده‌های مالی و رویدادهای اقتصادی، قادر به پیش‌بینی نمودار قیمت سهام با دقت بالا است.
•  سیستم هوش مصنوعی که با تحلیل ریسک و بازدهی مختلف، توصیه‌های سرمایه‌گذاری برای کاربران را ارائه می‌دهد.
•  سیستم هوش مصنوعی که با تحلیل الگوهای مشکوک، تراکنش‌های تقلبی را شناسایی کرده و اقدامات لازم را انجام می‌دهد.
•  یک ربات چت هوشمند که به کاربران پاسخگویی می‌کند، اطلاعات حساب بانکی را نمایش می‌دهد و توصیه‌های مالی را ارائه می‌کند.
•  سیستم هوشمندی که به طور خودکار مستندات مالی را تجزیه و تحلیل می‌کند و عملیات مدیریت حساب را تسهیل می‌کند.

  • مهمترین چالش پیش روی هوش مصنوعی بحث امنیت و حریم خصوصی است
  • نگرانی از دسترسی به داده های حساس از جمله داده های مالی
  • تأثیرات هوش مصنوعی بر بازار کار با توجه خودکاری سازی برخی از وظایف شغلی
  • استفاده از هوش مصنوعی در حوزه پول و اقتصاد، ستگی به مدیریت مناسب و استفاده صحیح از این فناوری دارد

چه چالشها و فرصتهایی از همین منظر در حوزه مذکور ایجاد می کند؟

مهمترین چالش پیش رو، بحث امنیت و حریم خصوصی است. برای بهبود و توسعه مدلهای هوش مصنوعی نیاز مبرم به داده ها احساس خواهد شد و از آنجایی که داده های مالی، جز اطلاعات حساس به شمار می آیند، این امر نیازمند توجه به امنیت داده ها و حریم خصوصی هست.

دومین چالش، مربوط به حوزه کار و خودکارسازی برخی از وظایف شغلی است که نیازمند ارتقای مهارتهای جدید و تغییرات در ساختار بازار کار است.

از جمله فرصتهای دیگری که در این حوزه ایجاد می شود، بهبود کارایی و بهینه سازی است که می تواند به رشد و مقیاس پذیری سیستم های مالی کمک کند. این بهینه سازی از بهبود در تحلیل داده ها برای پیش بینی دقیق تر و تصمیم گیری بهتر گرفته تا توسعه خدمات مالی جدید مبتنی بر درخواست کاربران و یا خصوصی سازی شده برای کاربران را شامل می شود.

به طور کلی، استفاده از هوش مصنوعی در حوزه پول و اقتصاد، فرصتها و چالشهای بسیاری را به همراه دارد و تاثیر آن بستگی به مدیریت مناسب و استفاده صحیح از این فناوری دارد.

  • الزامات، آمادگیها و اقداماتی برای بهره گیری از فرصتهای هوش مصنوعی
  • سواد سازمانی در استفاده از هوش مصنوعی باید افزایش یابد

چه الزامات، آمادگیها و اقداماتی برای بهره گیری از فرصتها وجود دارد؟

باید سواد سازمانی در خصوص استفاده از این فناوری را افزایش داد و مهارتهای فنی لازم برای درک بهتر این فناوری، آموزش داده شود.

افراد باید توانایی تجزیه و تحلیل داده ها را یاد بگیرند و همینطور سازمانها باید اهمیت بسزایی برای داده های سازمانی شان قائل شوند.

زیرساختهای لازم برای استفاده از این فناوری ها باید آماده شود و بسترهای مناسب برای تولید و استفاده از این مدلهای هوش مصنوعی در سازمانهای مختلف، تعبیه شوند.

قوانین و مقررات از مهمترین بخشهایی هست که باید آمادگی های لازم در این خصوص لحاظ شود. با توجه به امنیت و حساسیت داده های مالی و حفظ حریم خصوصی، باید الزامات قانونی در این خصوص هر چه سریعتر شفاف شود.

همکاری و هماهنگی بین سازمانها و شرکتهای بزرگ، می تواند در استفاده موثر از این فناوری، نقش مهمی داشته باشد.

نگاه واقع بینانه در استفاده از این فناوری و همینطور ارزیابی ریسک های مرتبط با آن کمک بسزایی در بهره گیری از این فناوری خواهد داشت.

  • هوش مصنوعی و بلاکچین می توانند با همکاری یکدیگر، حرکت به سمت اقتصاد غیرمتمرکز را بهبود بخشند

هوش مصنوعی می تواند با کمک بلاکچین، حرکت به سمت اقتصاد غیرمتمرکز را قوت بخشد؟

بله، هوش مصنوعی و بلاکچین می توانند با همکاری یکدیگر، حرکت به سمت اقتصاد غیرمتمرکز را بهبود بخشند. با استفاده از هوش مصنوعی می توان در تحلیل داده های بزرگ، برای بهبود فرآیندهای تصمیم گیری در خصوص گرایش به سمت متمرکز شدن یا گریز از آن، کمک گرفت.

همینطور، بهینه سازی فرآیندهای بلاکچین به کمک هوش مصنوعی، میتواند به مقیاس پذیری در فناوری بلاکچین نیز کمک ویژه ای داشته باشد که باعث افزایش سرعت و کارایی بلاکچین خواهد شد.

  • نیازمند استراتژیهای منحصر به فرد برای مواجهه با هوش مصنوعی هستیم
  • لزوم آشنایی مدیران و مسئولان با هوش مصنوعی
  • لزوم بررسی راهبردهای امنیتی در حوزه هوش مصنوعی

چه توصیه ای به مسئولان دارید، با نگاه به حال و آینده چه باید کرد؟

ایجاد استراتژی های منحصر به فرد برای کشور در خصوص مواجه و استفاده بهینه از این فناوری باید تدوین شود. این استراتژی های باید شامل تشویق به تحقیق و توسعه، ایجاد زیرساختهای فنی، آموزشی و همینطور تنظیمات قوانین و مقررات باشد.

ارتقای آموزشها و مهارتهای فنی در این حوزه باید انجام شود و مدیران و مسئولان مرتبط و ذینفع باید هر چه سریعتر با این فناوری آشنا شوند.

راهبردهای امنیتی لازم در این خصوص هم باید مورد بررسی و انجام قرار گیرد.

منبع: تسنیم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا