فروشگاه اینترنتیمقاله کسب و کار دیجیتال

راه‌اندازی فروشگاه برند در اینستاگرام: آشنایی با نسل جدید فروشگاه های آنلاین اینستاگرام

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
نویسنده : علی آل علی- کارشناس

از ماه های پایانی سال ۲۰۱۸ بسیاری از شرکت ها در سراسر دنیا به امکان راه اندازی فروشگاه آنلاین در اینستاگرام دسترسی پیدا کردند. اگر شما حتی یک روز هم تجربه کار کردن در دنیای خرده فروشی را داشته باشید، خیلی خوب می دانید چنین تحولی اگر مهمتر از انقلاب صنعتی نباشد، دست کمی هم از آن نخواهد داشت.

وقتی یک کارآفرین بعد از کلی سعی و تلاش محصولی را روانه بازار می کند، شاید انتظار صف های طولانی مشتریان را نداشته باشد اما دست کم درباره مقداری سود پیش خودش رویاپردازی خواهد کرد. به هر حال در بازار حتی اگر شما بهترین راه حل های دنیا برای مشکلات مشتریان را هم داشته باشید، تا وقتی که فروشی در کار نباشد حتی یک دلار هم دست تان را نمی گیرد و خبری از شهرت های افسانه ای هم نخواهد بود. اینطور وقت ها کارآفرینان نه تنها شانسی برای رقابت با بقیه برندها ندارند، بلکه باید فکری به حال محصولاتی که روی دست شان باد کرده نیز بکنند؛ البته به شرط اینکه میانه خوبی با فروش در اینستاگرام نداشته باشند!

در دنیایی که شبکه های اجتماعی هر روز ساعت های بیشتری از زندگی روزمره مردم را به خودشان اختصاص می دهند، خیال پردازی درباره فروش محصولات در اینستاگرام یا بقیه شبکه های اجتماعی مشهور خیلی هم بیراه نیست. ماجرا در اینجا مثل وضعیت نتفلیکس و سینماهای کلاسیک است. شاید تا همین دو دهه قبل حتی فکر کردن درباره تماشای آخرین آثار اسکورسیزی یا نولان در قاب تلویزیون های خانگی، به جای دل کندن از خانه و رفتن به سالن های سینما، خنده دار به نظر می رسید. با این حال امروزه کمتر کسی حاضر است استفاده از نتفلیکس را با انتظار بی پایان در صف های سینما عوض کند؛ به همین سادگی.

جهت مشاهده ودانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

مثال بالا شاید بیشتر برای فیلم بازهای حرفه ای معنادار باشد، اما در دنیای خرده فروشی هم کم و بیش مصداق دارد. زمانی برندهایی مثل تارگت یا کروگر نبض دنیای خرده فروشی را در دست داشتند. به علاوه خاطرات اغلب مردم نیز با خریدهای نوستالژیک از شعبه های مختلف چنین خرده فروشی هایی گره خورده بود. همین الان هم خیلی از کارآفرینان فکر می کنند توافق با خرده فروشی های کلاسیک برای عرضه محصولات شان مثل برگ برنده عمل می کند و هر لحظه باید منتظر تمام شدن موجودی انبار محصولات شان باشند. اگر شما هم این طوری فکر می کنید، باید حسابی ناامیدتان کنیم. چراکه نسل جدید خرده فروشی های آنلاین دیگر جایی برای نوستالژی های قدیمی من و شما باقی نگذاشته است. 

اگرچه اینستاگرام پروژه راه اندازی فروشگاه در پلتفرمش را از سال ۲۰۱۷ شروع کرد، اما مثل خیلی از رمان های حماسی در اینجا هم کلی مشکل ریز و درشت پیش پای مدیران اینستاگرام قرار گرفت. با همه این چالش ها تقریبا از ماه های پایانی سال ۲۰۱۸ بسیاری از شرکت ها در سراسر دنیا به امکان راه اندازی فروشگاه آنلاین در اینستاگرام دسترسی پیدا کردند. اگر شما حتی یک روز هم تجربه کار کردن در دنیای خرده فروشی را داشته باشید، خیلی خوب می دانید چنین تحولی اگر مهمتر از انقلاب صنعتی نباشد، دست کمی هم از آن نخواهد داشت. به هر حال اینجا پای پلتفرمی وسط است که بیش از یک میلیارد کاربر دارد و کلی برند حاضر و آماده هم مشغول بازاریابی در آن هستند. 

بی شک سرمایه گذاری در یک حوزه تازه، آن هم در صنعت خرده فروشی، ریسک خیلی بزرگی است. شما را نمی دانم، ولی من که تا زیر و بم یک استراتژی جدید در دنیای کسب و کار را درنیاورم، هیچ جوره دلم به چنین کار بزرگی راضی نمی شود. از آنجایی که هیچ کارآفرین حرفه ای وقتی پای کار و سرمایه گذاری در میان باشد بیگدار به آب نمی زند،  قصد داریم تا سیر تا پیاز راه اندازی فروشگاه در اینستاگرام را زیر ذره بین ببریم. اگر شما هم چند وقتی است مهاجرت به دنیای فروش اینستاگرامی حسابی روی اعصاب تان رژه می رود، این مقاله کاملا مخصوص شماست. ما در ادامه با مروری بر چیستی فروشگاه ها در اینستاگرام و مزایای آن کارمان را شروع می کنیم. دست آخر هم با چند تا توصیه کلیدی برای موفقیت در این عرصه شما تبدیل به یک پا کارشناس راه اندازی فروشگاه در اینستاگرام خواهیم کرد. 

فروشگاه اینستاگرام (Instagram Shop) چیست؟

فروشگاه اینستاگرام یا همان اینستاگرام شاپ (Instagram Shop) همان طور که از اسمش می شود حدس زد، سرویس ویژه اینستاگرام برای فروش هرچه ساده تر کسب و کارها در پلتفرمش است. فکر می کنم اغلب شما خاطرات مربوط به اولین آنلاین شاپ های اینستاگرامی را هنوز هم به یاد داشته باشید؛ آن دست از اکانت هایی که به طور دستی با بارگذاری پست اقدام به معرفی محصولات و درخواست از کاربران برای مراجعه به دایرکت و ثبت سفارش می کردند. اگر شما هم برای راه اندازی چنین فروشگاه هایی کلی دردسر کشیده اید، اینستاگرام بالاخره آرزوی شما و بقیه برندهای علاقه مند به بازاریابی در این پلتفرم را برآورده کرده است. 

بجای حاشیه رفتن ، درباره فروشگاه اینستاگرام هم به جای اینکه هزار و یک جور داستان کلیشه ای برای تان سر هم کنید یک راست رفته ایم سراغ تعریفی دقیق و به درد بخور. بر این اساس اینستاگرام شاپ سرویس یکپارچه فروش مستقیم در قالب پست، استوری، IGTV و ریلز (Reels) است. این یعنی اکانت های تجاری می توانند محصولات شان را با تگ فروش مستقیم پیش روی کاربران قرار دهند و یکبار برای همیشه از شر دردسرهای فروش در این پلتفرم دوست داشتنی خلاص شوند.

اگر شما با شنیدن همین توضیحات قصد دارید تخته گاز به سمت راه اندازی فروشگاه برندتان در اینستاگرام بروید، باید از شما بخواهیم تا پای تان را روز ترمز فشار دهید. چرا که قبل از این کارها باید فروشگاه تان را به یک آدرس اینترنتی معتبر وصل کرده و بعد هم کاتالوگ محصولات تان را طراحی کنید. البته شما در این بین اصلا لازم نیست احساس نگرانی کنید. فقط کافی است در بخش بعد با ما همراه باشید تا مثل آب خوردن این دو مرحله را پشت سر بگذارید. 

اقتصادالکترونیکی” آخرین و به روزترین محتوی کسب‌وکار دیجیتال

راه اندازی فروشگاه در اینستاگرام: چطور و چگونه

راه اندازی فروشگاه برند در اینستاگرام: آشنایی با نسل جدید فروشگاه های آنلاین!
راه‌اندازی فروشگاه برند در اینستاگرام: آشنایی با نسل جدید فروشگاه های آنلاین اینستاگرام

همان طور که یک راننده فرمول یک قبل از اینکه در مسابقات همه رقبا را پشت سر بگذارد و جام قهرمانی را به چنگ بیاورد باید یک اتومبیل و مربی های درجه یک داشته باشد، شما هم به عنوان بازاریاب باید پیشنیازهای رقابت در بخش فروشگاه اینستاگرام را دم دست تان داشته باشید. وگرنه چیزی به غیر از یک سقوط آزاد تمام عیار نصیب برندتان نخواهد شد؛ به همین سادگی!

اولین قدم در مسیر راه اندازی فروشگاه در اینستاگرام مراجعه به فیس بوک و قبول سیاست های این شرکت در زمینه فروش آنلاین است. این تعهدات خیلی امور پیچیده ای نیستند، بلکه فقط به منظور اطمینان از عرضه محصولات قانونی و دارای حداقل کیفیت از شرکت ها گرفته می شود.

در مرحله بعد شما باید دامنه سایت تان را در فیس بوک تایید کنید. این کار جهت اطمینان از هویت فروشگاه شما و امکان ثبت به موقع سفارشات کاربران انجام می گیرد. اگر بخواهیم از یک مثال دم دستی استفاده کنیم، تایید دامنه مثل نظارت فیفا بر وضعیت ورزشگاه تیم های فوتبال مطرح در چهار گوشه جهان است. پس اگر دوست دارید اسم برندتان در کنار کسب و کارهای مطرح جهان آورده شود، چاره ای به غیر از تایید دامنه تان در سایت فیس بوک ندارید. این کار معمول بین چند دقیقه یا حداکثر چند ساعت، بسته به ترافیک درخواست ها، طول می کشد. بعد از آن شما تاییدیه اولیه فیس بوک را برای راه اندازی فروشگاه در جیب تان خواهید داشت. 

بعد از اینکه فیس بوک دامنه فروشگاه شما را تایید کرد، فقط باید کاتالوگی حرفه ای از محصولات تان به همراه قیمت شان طراحی کنید. برای این کار می توانید به بخش بازرگانی فیس بوک (Facebook Commerce) مراجعه کنید و کاتالوگ دلخواه تان را با هر تعداد محصول و لیست قیمت ها طراحی کنید. اگر حس کنجکاوی تان درباره این بخش حسابی برانگیخته شده است، باید بگوییم چنین کاری بعدا موقع بارگذاری محتوا در اینستاگرام به شما کمک می کند تنها با یک کلیک اسم و قیمت محصول موردنظرتان را پیش روی کاربران قرار دهید. پس لطفا مثل شرلوک هولمز در این بخش با وسواس کامل رفتار کنید تا بعدا کارتان گره نخورد. 

خب اگر شما تا اینجای کار را بدون دردسر طی کرده اید، دیگر فاصله زیادی تا راه اندازی فروشگاه تان نمانده است. تنها کاری که در این بین باید خیلی خوب انجام دهید، مرور دوباره قوانین فیس بوک درباره فعالیت فروشگاه ها و درج اطلاعات دقیق کسب و کارتان در اکانت اینستاگرام است. یادتان باشد فیس بوک درباره فروش محصولات به کاربران اصلا با کسی شوخی ندارد و اگر چند تا شکایت از شما دریافت کند، بدون هیج تعارفی در فروشگاه تان را تخته خواهد کرد. 

اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

بعد از اینکه شما تمام مراحل بالا را مو به مو انجام دادید، دیگر لازم نیست دست به سیاه و سفید بزنید، چراکه از این به بعد فقط با یک کلیک می توانید مشخصات هر محصول را پیش پای مخاطب هدف تان قرار دهید. آن وقت دیگر همه چیز به جذابیت پیشنهادتان برای کاربران بستگی خواهد داشت. فکر نمی کنم مسیر راه اندازی فروشگاه رسمی در اینستاگرام خیلی سخت یا پیچیده باشد، نظر شما چیست؟

مزایای اینستاگرام شاپ برای کسب و کارها

راه اندازی فروشگاه برند در اینستاگرام: آشنایی با نسل جدید فروشگاه های آنلاین!
راه‌اندازی فروشگاه برند در اینستاگرام: آشنایی با نسل جدید فروشگاه های آنلاین اینستاگرام

حالا که با نحوه راه اندازی فروشگاه در اینستاگرام آشنا شدید، شاید انتظار چند تا تکنیک طلایی برای فروش بی دردسر در این فضا را داشته باشید. قبول دارم در دنیایی که پر از رقبای ریز و درشت است، آشنایی با تکنیک های حرفه ای مثل داشتن مسی یا رونالدو در ترکیب رویایی تیم تان است، اما قبل از هر قدمی باید مطمئن شوید اینستاگرام شاپ واقعا به درد برندتان می خورد یا نه. وگرنه وقت و بودجه برندتان را سر هیچ و پوچ هدر داده اید. 

پس این شما و این هم مزایای ایستاگرام شاپ برای کسب و کارهای مختلف. 

محبوبیت بالای اینستاگرام

راه اندازی فروشگاه برند در اینستاگرام: آشنایی با نسل جدید فروشگاه های آنلاین!
راه‌اندازی فروشگاه برند در اینستاگرام: آشنایی با نسل جدید فروشگاه های آنلاین اینستاگرام

وقتی صحبت از دلایل سرمایه گذاری بر روی اینستاگرام برای بازاریابی می شود، لازم نیست حتما با یک کارشناس همه فن حریف کارآفرینی رو به رو باشیم تا اهمیت این پلتفرم را درک کنیم. کافی است نگاهی کوتاه به دور و اطراف تان بیندازید تا با مشاهده محبوبیت بالای اینستاگرام حسابی متعجب شوید. احتمالا شما هم در دور و اطراف تان دوستانی دارید که شب و روزشان با اینستاگرام گره خورده و از تمام جزییات زندگی روزمره شان استوری تهیه می کنند. خبر خوش برای بازاریاب ها اینکه چنین رفتاری روز به روز در میان مردم رایج تر می شود. با این حساب راه اندازی فروشگاه در اینستاگرام مثل سرمایه گذاری بر روی یک سهام بی نهایت سودده خواهد بود. 

بی شک کارآفرینانی که همیشه سرشان در حساب و کتاب است با توضیحات بالا خیلی نظرشان جلب نخواهد شد. پس اجازه دهید تا حسابی ناامید نشده اید، سری هم به دنیای آمار و ارقام بزنیم. اینطوری درک بهتری از جادوی اینستاگرام در حوزه فروش خواهید داشت. امروزه اینستاگرام نزدیک به یک میلیارد کاربر در سراسر دنیا دارد. اگر بخواهیم چشم بسته هم حساب کنیم، دسترسی به این همه کاربر فعال برای برندها بیشتر شبیه به یک رویای شیرین است تا واقعیت. پس منتظر چه هستید؟ همین امروز کار ثبت فروشگاه برندتان در اینستاگرام را یکسره کنید!

دسترسی بهتر به مشتریان

راه اندازی فروشگاه برند در اینستاگرام: آشنایی با نسل جدید فروشگاه های آنلاین!
راه‌اندازی فروشگاه برند در اینستاگرام: آشنایی با نسل جدید فروشگاه های آنلاین اینستاگرام

اگر قرار باشد برای یکی از دوستان تان هدیه ای به مناسبت تولدش تهیه کنید، اول از همه کجا به دنبال یک کادوی عالی خواهید گشت؟ بی شک هر جوابی به غیر از اینستاگرام آدم را یاد عهد باستان می اندازد. خب مگر کسی هم هست که در این دوره و زمانه حوصله گشت و گذاری بی پایان در پاساژها و فروشگاه های مختلف را داشته باشد؟ 

همانطور که در بخش قبل گفتیم، اینستاگرام کلی کاربر فعال دارد. این یعنی شما در هر گوشه و کنار دنیا خیال تان بابت دسترسی به مشتریان حاضر و آماده در این پلتفرم راحت خواهد بود. فقط کافی است تصاویر جذابی از محصولات تان تهیه کنید و یک کاتالوگ دقیق هم دم دست داشته باشید. آن وقت به جای اینکه شما برای فروش محصولات تان دست به آب و آتش بزنید، این مشتریان هستند که هیچ جوره بی خیال محصولات تان نخواهند شد. 

شما حتی اگر بهترین محصولات دنیا را هم داشته باشید، تا وقتی آنها را پیش چشم مشتریان قرار ندهید حتی یک دلار هم گیرتان نمی آید. خب حالا که اینستاگرام با این همه کاربر فعال و شرایط ساده خرید درون برنامه ای پیش پای تان هست، مگر می شود به این سادگی ها دورش را خط کشید؟

هماهنگی بی نظیر متن و تصویر

راه اندازی فروشگاه برند در اینستاگرام: آشنایی با نسل جدید فروشگاه های آنلاین!
راه‌اندازی فروشگاه برند در اینستاگرام: آشنایی با نسل جدید فروشگاه های آنلاین اینستاگرام

احتمالا تا به حال کلی داستان مختلف درباره اهمیت اینستاگرام در تحول دنیای شبکه های اجتماعی به گوش تان خورده است. در این صورت لازم نیست در اینجا کلی برای تان داستان سرایی کنیم و بی خودی وقت تان را بگیریم. از وقتی اینستاگرام تبدیل به انتخاب اول و آخر کاربران شده است، دیگر فرمت متن یا حتی صوت به چشم کسی نمی آید. خب اگر کسی را سراغ دارید که هنوز هم محتوای متنی را به سایر فرمت ها ترجیح می دهد، ما را هم بی خبر نگذارید. 

اینستاگرام از نظر هماهنگی میان متن و تصویر یکی از بهترین پلتفرم های دنیا محسوب می شود. این ویژگی حیرت انگیز به طور کامل در بخش فروشگاه ها نیز گنجانده شده است. به این ترتیب شما می توانید در کنار نمایش تصاویر و حتی ویدئوهای جذاب از محصولات تان اندکی توضیحات جانبی درباره آنها را هم چاشنی کار کنید. با این کار نه تنها وضعیت فروش تان کاملا متحول خواهد شد، بلکه دردسرهای مربوط به فروش با هزار و یک چالش هم در میان نخواهد بود. 

بی شک هر کسی که تا به حال یکبار هم که شده خرید آنلاین را تجربه کرده باشد، خیلی خوب از دردسرهای آن خبر دارد. اینکه شما بدون مشاهده یک محصول به فروشنده اعتماد کنید و سفارش تان را نهایی نمایید دقیقا مثل مرحله آخر یک بازی کامپیوتری پر استرس خواهد بود. در این بین تصاویر و ویدئوهای مربوط به محصول کلی از بار مشکلات کم می کند. به هر حال وقتی شما یک عالمه عکس و ویدئو از محصول موردنظرتان داشته باشید، دردسر کمتری برای اعتماد کردن به برندها پیش روی تان خواهد بود. با این حساب اینستاگرام با فراهم سازی فرصت بارگذاری تصاویر محصولات و همچنین اضافه کردن تگ خرید مستقیم کار برندها و صدالبته مشتریان را بی نهایت ساده کرده است. 

ساده سازی فرآیند خرید

راه اندازی فروشگاه برند در اینستاگرام: آشنایی با نسل جدید فروشگاه های آنلاین!
راه‌اندازی فروشگاه برند در اینستاگرام: آشنایی با نسل جدید فروشگاه های آنلاین اینستاگرام

این روزها هیچ کس حوصله دردسرهای بی شمار خرید آنلاین را ندارد. همان طور که طرفدارهای فوتبال اگر شرایط خرید بلیت خیلی سخت باشد، کلا قید حضور در ورزشگاه را می زنند، کاربران شبکه های اجتماعی هم وقتی ماجرای خرید آنلاین حتی یک ذره هم سخت شود خیلی راحت کنار خواهند کشید. با این حساب اگر شما دنبال موفقیت در ماراتن فروش آنلاین هستید، باید همیشه میانبرهای بی دردسر را مد نظر قرار دهید. وگرنه کلاه تان حسابی پس معرکه خواهد بود. 

اینستاگرام با ایجاد بخش فروشگاه مخصوص برندها دقیقا مسئله بالا را مد نظر داشته است. بنابراین اگر شما فقط کمی به خودتان زحمت دهید و فروشگاه تان را راه اندازی کنید، دیگر هیچ خبری از کابوس تمام نشدنی شکایت مشتریان بابت مراحل سخت خرید آنلاین از برندتان نخواهد بود. یادتان باشد در دنیای دیجیتال امروز هر برندی که راه حل های ساده تری برای مشتریان داشته باشد، برنده نهایی مسابقه فروش خواهد بود. پس همین الان دست به کار شوید و فروشگاه تان در اینستاگرام را ثبت کنید!

چطور فروش بی دردسری در اینستاگرام داشته باشید؟

راه اندازی فروشگاه برند در اینستاگرام: آشنایی با نسل جدید فروشگاه های آنلاین!
راه‌اندازی فروشگاه برند در اینستاگرام: آشنایی با نسل جدید فروشگاه های آنلاین اینستاگرام

بعد از اینکه با مزایای راه اندازی فروشگاه در اینستاگرام آشنا شدید، بد نیست سری هم به دنیای پرپیچ و خم فروش در این فضا بزنیم. خب پیش خودتان فکر نکرده اید که شما تنها برند دنیا با ایده طلایی فروش در اینستاگرام هستید؟ اصلا بر فرض که راه اندازی فروشگاه در اینستاگرام بهترین راه حل قرن باشد، چطور باید راه و چاه موفقیت در این عرصه را پیدا کرد؟

ما در این بخش از مقاله مان قصد داریم خیلی رُک و پوست کنده به سوالات بالا جواب دهیم. در این میان هم مثل همیشه یک راست رفته ایم سراغ بهترین هک های دنیا. اجازه دهید بدون هیچ حرف اضافه ای بریم سراغ بعضی از بهترین هک های موجود برای فروش بی دردسر در سرویس اینستاگرام شاپ.

همکاری با اینفلوئنسرها: راه حلی که همیشه جواب می دهد 

راه اندازی فروشگاه برند در اینستاگرام: آشنایی با نسل جدید فروشگاه های آنلاین!
راه‌اندازی فروشگاه برند در اینستاگرام: آشنایی با نسل جدید فروشگاه های آنلاین اینستاگرام

سرمربی فوتبالی را در نظر بگیرید که تیمش بی نهایت زیبا و هیجان انگیز بازی می کند. شاید فکر کنید ورزشگاه چنین تیمی در بازی های خانگی حتی جای سوزن انداختن هم نداشته باشد، اما راستش را بخواهید ماجرا همیشه اینقدرها هم رویایی پیش نمی رود. هرچه باشد تا یک تیم کاملا برای تماشاگران آشنا نباشد کمتر کسی حتی از تلویزیون هم بازی های آن را دنبال خواهد کرد، چه برسد به اینکه زحمت خرید بلیت را هم به خودش بدهد!

شما به عنوان یک برند فعال در اینستاگرام تقریبا وضعیتی مثل تیم فوتبال داستان فوق را دارید. به زبان خودمانی، شما برای فروش بالا اول از همه باید برندتان را سر زبان ها بیندازید. وگرنه تا وقتی رقبای مشهورتان در بازار باشند، حتی یک درصد هم از بازار سهم نخواهید داشت. فرمول طلایی ما برای شما در این بخش همکاری با اینفلوئنسرهای حرفه ای است. چرا که این دسته از افراد حسابی در اینستاگرام مشهورند و می توانند در یک چشم به هم زدن وضعیت برندتان را زیر و رو کنند؛ به ویژه اگر پای فروشگاه آنلاین و بحث جنجالی اعتماد مشتریان به شما هم در میان باشد.

اگر توضیحات ما در این بخش برای شما به اندازه کافی جذاب بوده تا از همین حالا به فکر همکاری با اینفلوئنسرها باشید، بد نیست کمی بیشتر صبر کنید. شما الان مثل ورزشکاری هستید که تصمیم گرفته تبدیل به یک دوچرخه سوار حرفه ای شوید، ولی هنوز نمی داند چه مدل دوچرخه ای به دردش می خورد. پس قبل از اینکه با یک انتخاب اشتباه حسابی زمین بخورید، اجازه دهید کمی کمک تان کنیم. 

اینفلوئنسرها در طول سال های اخیر آنقدر تعدادشان زیاد شده که تقریبا هر کسی از راه رسیده ادعایی در این حوزه مطرح کرده و رفته. در چنین شرایطی اگر شما همینطور بدون تحقیق و مطالعه به یک اینفلوئنسر اعتماد کنید، بی برو برگشت بودجه برندتان را به باد داده اید و دست آخر هم هیچ خبری از توسعه فروشگاه تان نخواهد بود. 

معتقدیم بازاریاب ها در اینستاگرام به طور کلی با دو دسته اینفلوئنسر رو به رو هستند. دسته اول شامل افرادی با شهرت جهانی و فالوورهای میلیونی است. بی شک اغلب شما در طول زندگی تان دست کم یک یا دو تا از این اینفلوئنسرها را می شناسید. چنین افرادی در واقع سوپراستارهای دنیای اینستاگرام هستند و صدالبته همکاری تبلیغاتی با آنها حسابی خرج روی دست برندها خواهد گذاشت. با این حساب باید شش دانگ حواس تان را جمع کنید تا همکاری با اینفلوئنسرهای مشهور بیشترین بازگشت سرمایه را برای کسب و کارتان داشته باشد. 

در نقطه مقابل اینفلوئنسرهای بین المللی و بی نهایت مشهور افرادی هستند که فقط در مکان های مشخصی اسم و رسمی برای خودشان در کرده اند. مثلا اینفلوئنسری را در نظر بگیرید که فقط در ایران یا ژاپن سری در میان سرها درآورده و کلی طرفدار دارد. اشتباه نکنید، ما نمی خواهیم شما را از همکاری با اینفلوئنسرهای جهانی ناامید کنیم، بلکه فقط قصدمان یادآوری انتخاب اینفلوئنسر مطابق با نیازهای فروشگاه تان است. اگر بازار هدف شما فقط در یک کشور خاص است، اصلا لازم نیست با ولخرجی زیادی پای اینفلوئنسرهایی با میلیون ها فالوور از چهار گوشه جهان را به کسب و کارتان باز کنید و یک عالمه بدهی بالا بیاورید. پس یک لطفی به خودتان و فروشگاه برند کنید و هنگام انتخاب اینفلوئنسرها شش دانگ حواس تان به وضعیت برندتان باشد. وگرنه بعدا حسابی پشیمان خواهید شد.

استفاده از تبلیغات اینستاگرام: پول خرج کردن همیشه بد نیست!

راه اندازی فروشگاه برند در اینستاگرام: آشنایی با نسل جدید فروشگاه های آنلاین!
راه‌اندازی فروشگاه برند در اینستاگرام: آشنایی با نسل جدید فروشگاه های آنلاین اینستاگرام

اینستاگرام دیگر یک شبکه اجتماعی برای ارتباط خشک و خالی با دوستان یا حتی پیدا کردن محتوای سرگرم کننده نیست. هرچه باشد وقتی پای راه اندازی فروشگاه در میان باشد یعنی کاربران این شبکه اجتماعی دوست داشتنی هم نیم نگاهی به خرید مستقیم از برندها در این فضای شلوغ دارند. اجازه دهید به جای تعریف و تمجیدهای بی خودی از همین اول کار با آمارهای دقیق بخش کنونی را پیش ببریم. براساس گزارش بیزینس اینسایدر، ارزش فروش آنلاین در اینستاگرام تا سال ۲۰۲۴ به مبلغ باورنکردنی ۵۵۲.۳ میلیارد دلار خواهد رسید. خب اگر برندی را سراغ دارید که می تواند خیلی بی تفاوت از کنار سهیم شدن در چنین سود کلانی عبور کند، ما را هم بی خبر نگذارید. 

احتمالا دارید پیش خودتان فکر می کنید در این بخش ما تا حالا مطلب تازه ای به شما نگفته ایم. نه اهمیت فروش در اینستاگرام نکته تازه ای است و نه حتی مبلغ پیش بینی های صورت گرفته درباره ارزش این بازار. با این حساب تا خیلی از ما ناامید نشده اید، اجازه دهید برویم سر اصل مطلب. ماجرا در این بخش بیشتر از اینکه مربوط به کیفیت محصولات شما یا حتی نحوه فروش باشد، مربوط به رقبای آزاردهنده ای است که حتی یک دقیقه هم در بازار دست از سر شما برنمی دارند. بی شک شما تا حالا بارها و بارها به این فکر افتاده اید که چرا حتی در دورافتاده ترین بازارهای دنیا هم هیچ برندی از دست رقبا آرامش ندارد. ما اصلا دوست نداریم بار اضافه ای به مشکلات شما اضافه کنیم، اما شما هم مثل میلیون ها کارآفرین دیگر مشغول سبک و سنگین کردن ایده راه اندازی فروشگاه در اینستاگرام هستید، باید فکری هم به حال رقابت شدید در این فضا نمایید. وگرنه هر چقدر هم که تلاش کنید، دست آخر سرتان بی کلاه خواهد ماند. 

از آنجایی که اینستاگرام همیشه دنبال کسب درآمد از پلتفرمش است، برای مشکل رقابت شدید میان برندها هم چاره ای پیدا کرده است. بر این اساس شما می توانید پست های فروشگاه تان را مثل محتوای عادی در اینستاگرام پروموت کنید. این یعنی با پرداخت مقدار بیشتری هزینه پست های شما به صورت تبلیغاتی پیش روی شمار بسیار بیشتری از کاربران قرار می گیرد. البته در این میان خبری از ایجاد مزاحمت برای کاربران نیست و پست های شما به طور فوق هوشمند فقط برای کاربران علاقه مند به حوزه کاری تان نمایش داده خواهد شد. پس با خیال راحت از این گزینه برای جا گذاشتن رقبا در مسابقه فرمول یک فروش در اینستاگرام استفاده کنید. 

معجزه لایو استریم: قدرت ارتباط در لحظه را دست کم نگیرید

راه اندازی فروشگاه برند در اینستاگرام: آشنایی با نسل جدید فروشگاه های آنلاین!
راه‌اندازی فروشگاه برند در اینستاگرام: آشنایی با نسل جدید فروشگاه های آنلاین اینستاگرام

زمانی فیلم های سیاه و سفید در نوع خودشان انقلاب حیرت انگیزی برای مردم و دوستداران سینما محسوب می شد، اما امروزه حتی فیلم های ۴K هم گاهی اوقات به چشم عاشقان سینما نمی آید و همه جا صحبت از تجربه سینمای چند بعدی است. اگرچه اینستاگرام شاپ از نظر قدمت خیلی حرفی برای گفتن ندارد، اما در همین چند سال هم کلی تغییر و تحول داشته است. به طوری که اگر شما فقط نسل اول فروشگاه های اینستاگرام را به یاد داشته باشید، احتمالا با دیدن تنوع آن در دوره و زمانه کنونی حسابی غافلگیر خواهید شد. چراکه الان شما می توانید به غیر از نمایش محصولات و فروش در قالب پست، در بخش استوری، IGTV و حتی لایو هم این کار را انجام دهید. ماجرا جالب شد، نه؟

اگر بخواهیم از همان مثال سینمایی بالا استفاده کنیم، باید گفت همانطور که سینماها در کنار بلیت فروشی در باجه ها هزار و یک راهکار دیگر برای خرید بلیت دلخواه پیش پای افراد قرار می دهند، شما هم باید هر میانبری برای ساده سازی ثبت سفارش از سوی مشتریان را روی هوا بقاپید. استفاده از لایو استریم به عنوان یکی از سرویس های محبوب اینستاگرام نیز دقیقا همان میانبری است که در این بخش قصد معرفی اش به شما را داریم. 

خیلی از کارآفرینان همیشه به ویدئوهای لایو با تعجب فراوان نگاه می کنند. اینکه چطور کاربران تا این اندازه عاشق لایو استریم هستند، رازی است که هنوز هم بازاریاب ها درست و حسابی رمزگشایی اش نکرده اند. البته ما معتقدیم ویدئوهای زنده به دلیل حس و حال بهتری که دارند همیشه گزینه های بهتری برای بازاریابی هستند. مثلا صنعت محصولات آرایشی و بهداشتی را در نظر بگیرید؛ اینکه شما با چه دل و جرأتی در اینستاگرام یک کرم مرطوب کننده ساده را بدون هیچ تضمین مشخصی درباره کیفیتش خریداری کنید، مشکلی است که بدون ویدئوهای لایو هیچ وقت حل نمی شود. حتما می پرسید چطوری؟ اجازه دهید ماجرا را کمی بیشتر برای تان باز کنیم.

وقتی شما یک محصول را برای فروش در قالب فروشگاه تان در اینستاگرام پیش روی مشتریان قرار می دهید، هزار و یک سوال پیچیده در ذهن آنها شکل خواهد گرفت. اینکه محصول موردنظر از کجا آمده، برای چه کسانی خوب است و اصلا چطور باید استفاده اش کرد فقط بخشی از سوالاتی است که به طور روزمره در سر کاربران اینستاگرام چرخ می زند. در این میان شما باید یک لایو جمع و جور و صدالبته خودمانی می توانید به همه سوالات مشتریان جواب دهید. اینطوری خیال آنها از یک خرید درجه یک و بی حرف و حدیث راحت خواهد شد. به علاوه، شما مثل قهرمان داستان های مارول می توانید با اضافه کردن بخش خرید مستقیم در پایین لایوتان طوری مخاطب تان را نسبت به خرید وسوسه کنید که حتی یک نفرشان هم توانایی مقاوت در برابر پیشنهادتان را نداشته باشد؛ به همین سادگی!

استفاده از صفحه فرود در بخش بیوگرافی: یک لینک برای همه نیازها

راه اندازی فروشگاه برند در اینستاگرام: آشنایی با نسل جدید فروشگاه های آنلاین!
راه‌اندازی فروشگاه برند در اینستاگرام: آشنایی با نسل جدید فروشگاه های آنلاین اینستاگرام

گاهی اوقات حتی راه اندازی فروشگاه در اینستاگرام هم برای جلب رضایت ۱۰۰ درصدی مشتریان کافی نیست. شما را نمی دانم، ولی من که برای خرید محصولاتی مثل کفش تا سایزبندی و تنوع رنگ محصول موردنظرم را نبینم، حتی به فشار دادن دکمه خرید هم فکر نمی کنم. احتمالا خیلی از شما هم به عنوان مشتری محصولات مختلف حس مشابهی دارید. پس اگر یک روز به عنوان فروشنده گذرتان به اینستاگرام افتاد، یادتان باشد راه اندازی فروشگاه به تنهایی شما را خوشبخت ترین کارآفرین دنیا نخواهد کرد. ماجرا آنطور که انتظار داشتید پیش نرفت، مگر نه؟

همانطور که آخرین سری آیفون همیشه در بازار کلی سر و صدا می کند و یک عالمه مشتری هم برای خرید محصولات جلوی نمایندگی های این برند صف می کشند، سرویس اینستاگرام شاپ هم الان حسابی در بین کارآفرین گرد و خاک کرده است. با این حال اگر شما تمام تخم مرغ های تان را در سبد فروشگاه اینستاگرام بگذارید، شاید دست آخر کلی ضرر کنید. چراکه قابلیت اینستاگرام شاپ هنوز در بعضی از کشورها قابل استفاده نیست. این یعنی باید نیم نگاهی به بازار هدف تان هم داشته باشید. وگرنه کلی وقت و هزینه را سر هیچ و پوچ به باد خواهید داد. 

خبر خوش برای شما قول اینستاگرام برای توسعه سریع فروشگاه اش است. بنابراین اصلا لازم نیست ترس به دل تان راه دهید. البته در مورد مثالی که درباره خرید کفش زدیم، هنوز مشکل اصلی پابرجاست. راه حل طلایی ما در این بخش برای چنین مسئله ای استفاده از یک لینک کاربردی در بخش بیوگرافی اکانت تان است. البته منظور ما هر لینکی نیست، بلکه شما باید از یک لینک جادویی برای ساده تر کردن کارتان استفاده کنید!

همانطور که برندی مثل پوما محصولاتش را در فروشگاه های متعددی در سراسر دنیا عرضه می کند، شما هم در دنیای آنلاین باید محصولات تان را در فروشگاه های متنوعی عرضه کنید. این یعنی علاوه بر آمازون و eBay، باید در چند تا خرده فروشی آنلاین محلی نیز محصولات تان را قرار داده باشید. تازه بعد از اینکه تمام این کارها را کردید، نوبت به معرفی این سایت ها به مشتریان می رسد. اگر به این ماجرا محدودیت به اشتراک گذاری لینک در اینستاگرام را اضافه کنیم، آن وقت وضعیت برندها دست کمی از هفت خان رستم نخواهد داشت. 

راه حل ما برای مشکل بالا استفاده از ابزار Linktree است. این ابزار بدون هیچ دردسر اضافی به شما فرصت ترکیب لینک های مختلف و قرار دادن شان در قالب یک لینک جمع و جور را می دهد. با این کار شما دیگر لازم نیست برای معرفی خرده فروشی های طرف قرارداد برندتان خود را به آب و آتش بزنید. در عوض کاربران با یک کلیک بر روی این لینک با تمام خرده فروشی هایی که محصولات شما را دارند، آشنا خواهند شد. اگر بخواهیم خیلی ساده و خودمانی توضیح دهیم، ابزار Linktree با ترکیب و مرتب کردن لینک های مختلف شما تجربه ای لذت بخش از دسترسی کاربران به لینک های بزرگ و کوچک مربوط به برندتان را می دهد. اینطوری دیگر خرید از برندتان برای کاربران اینستاگرام مثل یک مکعب روبیک شلخته و درهم نخواهد بود؛ به همین سادگی!

سخن پایانی

راه اندازی فروشگاه برند در اینستاگرام: آشنایی با نسل جدید فروشگاه های آنلاین!
راه‌اندازی فروشگاه برند در اینستاگرام: آشنایی با نسل جدید فروشگاه های آنلاین اینستاگرام

گشت و گذار ما در دنیای فروشگاه اینستاگرام دیگر به آخر راه رسیده است. شما الان هر آنچه برای شروع کار لازم است، یاد گرفته اید. از این به بعد دیگر باید آستین ها را بالا بزنید و وارد گود شوید.

منابع:

https://www.shopify.com
https://blog.sellfy.com
https://hurrdatmarketing.com
https://www.agorapulse.com

منبع: فرصت امروز

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا