بیت‌کوینتحلیل ارز دیجیتال

روند بیت کوین صعودی شده است؟ ۳ دلیل برای اینکه فریب این خبر را نخورید

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
پوریا مالکی‌ فرد

نمودار قیمت بیت کوین توانست از یک مجموعه مقاومت کلیدی عبور کند؛ اما ساختار بازار و تحلیل‌های تکنیکال به ما نشان می‌دهد که جهش اخیر دام دیگری است. در این گزارش به بررسی این دلایل می‌پردازیم.

به گزارش کوین تلگراف، قیمت بیت کوین در ۲۸ ژوئیه (۶ مرداد) پس از افزایشی در حدود ۱۰.۵ درصد به ۲۴,۲۰۰ دلار رسید. این افزایش قیمت پس از آن رخ داد که جروم پاول، رئیس بانک مرکزی ایالات متحده، اعلام کرد قصد دارد از شتاب سیاست‌های انقباضی این سازمان بکاهد. این امر برای برخی از تحلیلگران به‌منزله سیگنالی مثبت در کوتاه‌مدت تلقی شد تا جایی که کریپتوهمستر (CryptoHamster)، تحلیلگری با نام مستعار، قیمت ۲۶,۰۰۰ دلار را برای بیت کوین پیش‌بینی کرد.

روند بیت کوین صعودی شده است؟ ۳ دلیل برای اینکه فریب این خبر را نخورید
نمودار قیمت جفت ارز بیت کوین/ تتر در نمای روزانه (همراه با سطوح تحلیل کریپتوهمستر)

کریپتوهمستر در توییتی نوشت: به نظر می‌رسد که پیش‌بینی شکست روند افزایش قیمت اشتباه بوده و سیگنال صعودی تأیید شده است. بیایید بررسی کنیم که بیت کوین با چه سرعتی می‌تواند به این اهداف صعودی برسد.

۳ دلیل وجود دارد که برمبنای آن‌ها می‌توان گفت روند بیت کوین هنوز صعودی نشده است. در ادامه به تشریح این دلایل می‌پردازیم.

  جهت دانلود فایل Pdf و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۲۲، مردادماه۱۴۰۱ اینجا کیلک نمایید.

گاوهای بیت کوین پیش از این نیز فریب خورده‌اند

بیت کوین رکورد بالاترین قیمت خود را در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰)‌ و در محدوده ۶۹,۰۰۰ دلار ثبت کرد. از آن زمان تاکنون هر چند اندک روندهای صعودی نیز مشاهده می‌شد؛ اما در کل قیمت بیت کوین بیش از ۶۰ درصد کاهش یافته است.

اگر در نمای روزانه به نمودار قیمت بیت کوین بنگریم خواهیم دید که از نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) تاکنون حداقل ۵ مرتبه قیمت روند نزولی خود را معکوس کرده و در هر مرتبه سودی بین ۲۳ تا ۴۰ درصد به ارمغان آورده است. با این حال، هر بار پس از تشکیل سطح قیمتی حول میانگین متحرک نمایی (EMA) با سقوط به پایین‌ترین حد سالانه‌اش، روند اصلاح قیمت خود را ادامه داده است.

بیت کوین به ۲۴هزار دلار می‌رسد؟ ۳ دلیل برای اینکه فریب این خبر را نخورید
نمودار قیمت جفت ارز بیت کوین/ دلار در نمای روزانه و روندهای صعودی گمراه کننده

حالا نیز وضعیت تفاوتی نکرده است که بخواهیم انتظاری متفاوت داشته باشیم؛ زیرا بیت کوین در ماه ژوئن (خرداد ماه) با رد صعودی (bullish rejection) مواجه شد، اما قیمت ماه بعد ۱۷ درصد بهبود یافت. قابل‌توجه است که قیمت بیت کوین با مقاومت موقتی در خط متحرک نمایی ۵۰ روزه (نمودار قرمز) در حدود ۲۳,۱۵۰ دلار مواجه شده است که فقط در صورت عبور از آن راه خود را برای رسیدن به خط متحرک نمایی ۱۰۰ روزه (نمودار سیاه) در ۲۷,۰۰۰ دلار هموار خواهد کرد.

در سطح ۲۷,۰۰۰ دلار قیمت همچنان در مقایسه با نقاط صعودی مجاورش سقف پایین‌تری تشکیل می‌دهد؛ بنابراین از نظر تکنیکال احتمال ادامه‌یافتن حرکت نزولی قیمت پررنگ است.

حجم فروش بالا و خرید پایین

اصلاحات مداوم قیمت بیت کوین نشان داد که رفتار حجم خرید و فروش‌ها حاکی از آن است که علاقه بیشتر به فروش ارزهای دیجیتال در نقاط اوج محلی وجود دارد.

نمودار زیر رفتار حجم خرید و فروش‌ها را طی روندهای نزولی و صعودی که قیمت بیت کوین از نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) با آن روبه‌رو شده است، منعکس می‌کند. برای مثال در زمانی که دو سقوط قیمتی که در ماه‌های مه (اردیبهشت) و ژوئن (خرداد) رخ دادند، حجم فروش به‌شدت زیاد شد.

بیت کوین به ۲۴هزار دلار می‌رسد؟ ۳ دلیل برای اینکه فریب این خبر را نخورید
نمودار قیمت جفت ارز بیت کوین/ دلار در نمای روزانه همراه با سطوح خرید و فروش

برای درک بهتر باید توجه کرد که هنگام بازگشت دوباره قیمت‌ها حجم معاملات کمتر و پایین‌تر بود. به نظر می‌رسد رفتار حجم خرید و فروش‌ها اینگونه باشد که در طول روند نزولی حجم فروش به اوج خود رسیده و با بهبود قیمت از آن کاسته شود.

این امر می‌تواند نشان‌دهنده تضعیف حرکت صعودی قیمت تلقی شده و اصلاح قیمتی دیگری را در پی داشته باشد.

هم‌بستگی فزاینده بیت کوین با بازار سهام آمریکا

در اوایل ژوییه (تیر ماه) بود که رفتار قیمت بیت کوین تا حدودی هم‌بستگی خود با بازار سهام ایالات متحده را از دست داد؛ اما به نظر می‌رسد بار دیگر این هم‌بستگی در حال ایجادشدن است.

برای مثال در ۲۸ ژوییه (۶ مرداد)‌ ضریب هم‌بستگی روزانه بین بیت کوین و شاخص نزدک مبتنی بر سهام‌های فناوری، در حدود ۰.۶۶ بود. هر دو بازار پس از سقوط میزان تولید ناخالص داخلی (GDP) ایالات متحده، برای دومین فصل متوالی عملکردی نزولی ثبت کردند.

روند بیت کوین صعودی شده است؟ ۳ دلیل برای اینکه فریب این خبر را نخورید
نمودار همبستگی قیمت بیت کوین و بازار سهام ایالات متحده

این ممکن است نشان‌دهنده این باشد که ایالات متحده وارد یک رکود تکنیکال شده است که می‌تواند بر بازار سهام این کشور اثر منفی بگذارد. بنابراین در صورت ادامه هم‌بستگی مثبت بین بیت کوین و بازار سهام آمریکا، احتمال افت قیمت بیت کوین افزایش پیدا می‌کند.

منبع: ارزدیجیتال

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا