پیشنهاد سردبیرمقاله ارز دیجیتال

ارز دیجیتال و آشنایی با مهم‌ ترین فناوری های آنها

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

حتما برای شما هم این سوال ایجاد شده که ارزهای دیجیتال چیست و فناوری های ارز دیجیتال کدامند و هر یک چه نقشی در حیات شبکه دارند؟ ارزدیجیتال به عنوان وسیله مبادله و ذخیره ارزش عمل می‌کند. در حالی که ارزهای دیجیتال ارزش ذاتی کمی دارند، برای قیمت‌گذاری ارزش سایر دارایی‌ها استفاده می‌شوند. بیت کوین یک رمزارز (وسیله پرداخت) است، اما می‌توان آن را به عنوان یک کالای سوداگرانه در نظر گرفت که در سال ۲۰۰۹ راه اندازی شد و به طور گسترده به عنوان اولین دارایی دیجیتال در نظر گرفته می‌شود. 

رمز ارزها یا ارزهای دیجیتال، که به عنوان دارایی های رمزنگاری نیز شناخته می‌شوند، بازنمایی دیجیتالی ارزش هستند که توسط رمزنگاری و بلاک چین امکان‎پذیر شده است. هدف اصلی آنها این بود که به عنوان وسیله‌ای برای انتقال ارزش بدون استفاده از یک بانک یا سایر نهادهای ثالث مورد اعتمادی عمل کنند. 

در این مقاله به معرفی فناوری های ارز دیجیتال، ویژگی‌های شبکه‌های کریپتو و نحوه کارکرد آن می‌پردازیم. پس اگر می‌خواهید اطلاعات جامعی در این حوزه بدست بیاورید تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

نگاهی بر فناوری های ارز دیجیتال و عملکرد غیرمتمرکز آن 

بیت کوین، اتریوم و سایر رمزارزها انقلابی در نحوه سرمایه‌گذاری، بانکداری و استفاده از پول ایجاد کردند. ارز دیجیتال معمولاً پول دیجیتال غیرمتمرکزی است که برای استفاده از طریق اینترنت طراحی شده است. بیت کوین که در سال ۲۰۰۸ راه‌اندازی شد، اولین رمزارز بود و تا حد زیادی هنوز هم بزرگترین، تاثیرگذارترین و شناخته شده‌ترین ارز دیجیتال است. در دهه بعد، بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال مانند اتریوم به عنوان جایگزین‌های دیجیتالی برای پول صادر شده توسط دولت‌ها، رشد کرده‌اند.

  • محبوب‌ترین رمزارزها بر اساس ارزش بازار، بیت کوین، اتریوم، بیت کوین کش و لایت کوین هستند. دیگر رمز ارزها معروف عبارتند از Tezos ،EOS و ZCash که برخی از آن‌ها شبیه بیت کوین هستند. برخی دیگر مبتنی بر فناوری‌های مختلف هستند یا ویژگی‌های جدیدی دارند که ارزششان بیشتر از انتقال دارای است.
  • کریپتو انتقال ارزش آنلاین را بدون نیاز به واسطه مانند بانک یا پردازشگر پرداخت امکان‌پذیر می‌سازد و اجازه می‌دهد ارزش به صورت جهانی، تقریباً فوری، ۲۴ ساعته و با هزینه‌های کم منتقل شود.
  • رمزارزها معمولاً توسط هیچ دولت یا سایر مقامات مرکزی، صادر یا کنترل نمی‌شوند. آنها توسط شبکه‌های همتا به همتای رایانه‌هایی که نرم‌افزار منبع باز و رایگان را اجرا می‌کنند، مدیریت می‌شوند. به طور کلی، هر کسی می‌تواند در این فرایند شرکت کند. 
  • اگر یک بانک یا دولت بر آن نظارت نداشته باشد، پس امنیت آن چگونه تامین می‌شود؟ باید گفت که فناوری های ارز دیجیتال، تکنولوژی ایمنی ایجاد کرده است چرا که همه تراکنش‌ها توسط فناوری به نام بلاک چین بررسی می‌شوند.
  • بلاک چین ارز دیجیتال شبیه ترازنامه یا دفتر کل بانک است. هر ارز دارای بلاکچین مخصوص به خود است، که یک رکورد به صورت مداوم توسط هر تراکنش تایید می‌شود و به این صورت فرایند تایید انجام می‌گیرد. 
  • برخلاف دفتر کل بانک، یک بلاک چین کریپتو بین شرکت‌کنندگان کل شبکه ارز دیجیتال توزیع می‌شود.
  • هیچ شرکت، کشور یا شخص ثالثی کنترل آن را در دست ندارد و هر کسی می‌تواند به آن بپیوندد. بلاک چین یک فناوری پیشرفت است که به تازگی از طریق چندین دهه علم کامپیوتر و نوآوری‌های ریاضی امکان پذیر شده است.

مهمتر از همه، رمزارزها به افراد اجازه می‌دهند تا کنترل کامل بر دارایی‌های خود داشته باشند. قیمت ارز دیجیتال را می‌توانید در لیست صرافی‌های معتبر مشاهده کنید. 

فناوری‌های مهم در صنعت ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال به یکی از اصلی‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی تبدیل شده‌اند. اما پشت پرده این ارزها فناوری‌های پیچیده و منحصر به فردی وجود دارند که ارزش این دارایی‌ها را چندین برابر می‌کنند. در زیر به فناوری‌های مهم ارزهای دیجیتال می‌پردازیم.

قراردادهای هوشمند (Smart Contracts)

قرارداد هوشمند یک قرارداد خوداجرا است که شرایط توافق بین خریدار و فروشنده مستقیماً در کد نوشته می‌شود. کد و قراردادهای موجود در آن در سراسر یک شبکه بلاکچین غیرمتمرکز توزیع شده وجود دارد. قراردادهای هوشمند اجازه می‌دهد تا معاملات و توافقات قابل اعتماد بین طرف‌های ناشناس بدون نیاز به یک مرجع مرکزی، سیستم قانونی یا مکانیزم اجرایی خارجی انجام شود.

قراردادهای هوشمند برای اولین بار در سال ۱۹۹۴ توسط نیک سابو، دانشمند آمریکایی که یک ارز مجازی به نام “بیت گلد” را در سال ۱۹۹۸ اختراع کرد، پیشنهاد شد. سابو در مقاله خود همچنین پیشنهاد اجرای قراردادی برای دارایی‌های مصنوعی، مانند مشتقات و اوراق قرضه را ارائه کرد.

قابلیت انتقال

کریپتو تراکنش‌های خود را با افراد در آن سوی کره زمین به همان‌اندازه یکپارچه می‌کند که پرداخت پول نقد در فروشگاه مواد غذایی محلی شما.

حریم خصوصی

هنگام پرداخت با ارز دیجیتال، نیازی به ارائه اطلاعات شخصی غیر ضروری ندارید. این بدان معناست که اطلاعات مالی شما از اشتراک‌گذاری با اشخاص ثالث مانند بانک‌ها، خدمات پرداخت، تبلیغ کنندگان و آژانس‌های رتبه بندی اعتبار محافظت می‌شود. از آنجایی که نیازی به ارسال اطلاعات حساس از طریق اینترنت نیست، خطر بسیار کمی وجود دارد که اطلاعات مالی شما به خطر بیفتد یا هویت شما به سرقت رود.

دیفای (Defi)

امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) یک فناوری مالی نو ظهور است که بر اساس دفتر کل توزیع شده ایمن مشابه آنچه توسط رمزارزها ساخته شده، استفاده می‌شود. در ایالات متحده، فدرال رزرو و کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) قوانینی را برای موسسات مالی متمرکز مانند بانک‌ها و کارگزاری‌ها تعریف می‌کنند که مصرف‌کنندگان برای دسترسی مستقیم به سرمایه و خدمات مالی به آن‌ها تکیه می‌کنند. DeFi این سیستم مالی متمرکز را با توانمندسازی افراد با مبادلات دیجیتالی همتا به همتا به چالش می‌کشد.

DeFi هزینه‌هایی را که بانک‌ها و سایر شرکت‌های مالی برای استفاده از خدمات خود دریافت می‌کنند، حذف می‌کند. افراد پول را در یک کیف پول دیجیتال ایمن نگه می‌دارند، می‌توانند در عرض چند دقیقه پول را انتقال دهند و هر کسی که به اینترنت متصل باشد می‌تواند از DeFi استفاده کند.

امنیت

تقریباً تمام ارزهای دیجیتال از جمله بیت‌کوین، اتریوم، تزوس و بیت‌کوین کش با استفاده از فناوری به نام بلاک چین ایمن شده‌اند که دائماً توسط حجم عظیمی از قدرت محاسباتی بررسی و تأیید می‌شود.

قابل حمل بودن

فناوری های ارز دیجیتال طوری طراحی شده‌اند که که دارایی‌های ارز دیجیتال شما به یک موسسه مالی یا دولت وابسته نباشد. یعنی صرف نظر از اینکه در کجای جهان هستید یا برای هر یک از واسطه‌های اصلی سیستم مالی جهانی چه اتفاقی می‌افتد، در دسترس شما هستند.

شفافیت

هر تراکنش در شبکه‌های بیت کوین، اتریوم، تزوس و بیت کوین کش بدون استثنا به صورت عمومی منتشر می‌شود. این بدان معناست که جایی برای دستکاری تراکنش‌ها، تغییر عرضه پول یا تنظیم قوانین در اواسط بازی وجود ندارد.

برگشت ناپذیری

برخلاف پرداخت با کارت اعتباری، پرداخت‌های ارز دیجیتال را نمی‌توان معکوس کرد. برای بازرگانان، این احتمال کلاهبرداری را به شدت کاهش می‌دهد. برای مشتریان، این پتانسیل را دارد که با حذف یکی از دلایل عمده شرکت‌های کارت اعتباری برای هزینه‌های پردازش بالای خود، تجارت را ارزان تر کند.

ایمنی

شبکه‌ای که امنیت بیت کوین را تامین می‌کند هرگز هک نشده است. ایده‌های اساسی پشت رمز ارزها به ایمن شدن آنها کمک می‌کند: سیستم‌ها بدون مجوز هستند و نرم افزار اصلی منبع باز است، به این معنی که تعداد بی شماری از دانشمندان کامپیوتر و رمزنگاران قادر به بررسی تمام جنبه‌های شبکه‌ها و امنیت آنها بوده‌اند.

نمودار غیر چرخه‌ای جهت‌دار (DAG)

نمودار غیر چرخه‌ای جهت دار یا DAG یک ابزار مدل سازی یا ساختار داده است که معمولاً در ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. برخلاف زنجیره بلوکی که از بلاک‌ها تشکیل شده است، نمودارهای غیر چرخه‌ای جهت‌دار دارای راس هستند. بنابراین، تراکنش‌های کریپتو به عنوان راس ثبت می‌شوند. با این حال، مشابه یک بلاکچین، تراکنش‌ها نیز از طریق گره‌ها به DAG ارسال می‌شوند. پروتکل‌های اثبات کار (PoW) برای ارسال تراکنش لازم است.

چرا ارز دیجیتال آینده امور مالی است؟

با معرفی کریپتو کارنسی توسط فناوری های ارز دیجیتال، می‌توان گفت که اولین جایگزین برای سیستم بانکداری سنتی هستند که مزایای قدرتمندی نسبت به روش‌های پرداخت قبلی و کلاس‌های سنتی دارایی‌ها دارند. آنها را به عنوان Money 2.0 در نظر بگیرید؛ نوع جدیدی از پول نقد که بومی اینترنت است، که به آن امکان می‌دهد سریع‌ترین، آسان‌ترین، ارزان‌ترین، ایمن‌ترین و جهانی‌ترین راه مبادله ارزشی باشد که جهان تا به حال دیده است.

  • ارزهای دیجیتال می‌توانند برای خرید کالاها یا خدمات استفاده شوند یا به عنوان بخشی از یک استراتژی سرمایه‌گذاری نگهداری شوند، اما نمی‌توانند توسط هیچ مرجع مرکزی دستکاری شوند، صرفاً به این دلیل که یکی وجود ندارد. مهم نیست چه اتفاقی برای یک دولت می‌افتد، ارز دیجیتال شما جایش کاملا امن باقی می‌ماند.
  • ارزهای دیجیتال بدون توجه به اینکه کجا متولد شده‌اید یا کجا زندگی می‌کنید، فرصت‌های برابر را فراهم می‌کنند. تا زمانی که یک گوشی هوشمند یا دستگاه دیگری متصل به اینترنت دارید، مانند دیگران به رمزارز دسترسی دارید.
  • ارزهای دیجیتال فرصت‌های منحصر به فردی را برای گسترش آزادی اقتصادی مردم در سراسر جهان ایجاد می‌کنند. بدون مرز بودن ارزهای دیجیتال تجارت آزاد را تسهیل می‌کند، حتی در کشورهایی که کنترل شدید دولت بر امور مالی شهروندان دارند. در مکان‌هایی که تورم یک مشکل کلیدی است، ارزهای دیجیتال می‌توانند جایگزینی برای ارزهای فیات ناکارآمد برای پس‌انداز و پرداخت ارائه کنند.
  • به عنوان بخشی از یک استراتژی سرمایه‌گذاری گسترده‌تر، می‌توان به روش‌های مختلف به کریپتو نزدیک شد. یکی از رویکردها خرید ارز دیجیتال و نگهداری، چیزی شبیه بیت کوین است که از سال ۲۰۰۸ تقریباً بی ارزش شده و امروز به هزاران دلار برای هر کوین رسیده است. یکی دیگر از استراتژی‌های فعال‌تر، خرید و فروش ارزهای دیجیتالی است که نوسانات را تجربه می‌کنند.
  • یکی از کریپتوهایی که به دنبال به حداقل رساندن ریسک است USD Coin است که ۱:۱ با ارزش دلار آمریکا مرتبط است. این رمزارز مزایای کریپتو را دارد، از جمله توانایی انتقال پول بین المللی سریع و ارزان، با ثبات یک ارز سنتی. مشتریان کوین‌بیس که USDC دارند، جوایزی دریافت می‌کنند که آن را به جایگزینی جذاب برای حساب‌های پس‌انداز سنتی تبدیل می‌کند.

فناوری های ارز دیجیتال چگونه کار می‌کنند؟

فناوری های ارز دیجیتال از رمزنگاری کلید عمومی-خصوصی برای انتقال مالکیت کوین بر روی یک دفتر کل امن و توزیع شده استفاده می‌کنند. کلید خصوصی یک رمز عبور فوق‌العاده امن است که هرگز نیازی به اشتراک‌گذاری با کسی ندارد و با آن می‌توانید ارزش را در شبکه ارسال کنید. یک کلید عمومی مرتبط را می‌توان آزادانه و ایمن با دیگران برای دریافت ارزش در شبکه به اشتراک گذاشت. از کلید عمومی، غیرممکن است که کسی کلید خصوصی شما را حدس بزند. در ادامه بیشتر این دو کلید را معرفی خواهیم کرد.

کلیدهای عمومی

کلید عمومی برای ارسال ارز دیجیتال به کیف پول استفاده می‌شود. کلید خصوصی برای تأیید تراکنش‌ها و اثبات مالکیت یک آدرس بلاک چین استفاده می‌شود. اگر شخصی برای شما رمزارز بفرستد، مثلاً یک بیت کوین (BTC)، یک کلید خصوصی برای «باز کردن قفل» آن تراکنش و اثبات اینکه شما اکنون مالک آن بیت کوین هستید مورد نیاز است.

با تکیه بر فناوری های ارز دیجیتال، کلید عمومی خود را به عنوان آدرس پستی خود در نظر بگیرید. هر کسی می‌تواند آن را جستجو کند و چیزهایی ـ در این مورد ارز دیجیتال ـ را به آن آدرس بفرستد. این مشابه ارائه شماره حساب جاری و شماره مسیریابی برای تنظیم سپرده مستقیم است. شما می‌توانید این اطلاعات را به هر کسی بگویید، اما این کلید به آنها اجازه نمی‌دهد پول برداشت کنند یا به طور دیگری وارد حساب شما شوند.

کلیدهای خصوصی

از طرف دیگر کلید خصوصی فقط برای صاحب کیف است. کلید خصوصی به عنوان رمزی برای کیف پول رمزنگاری شده شما عمل می‌کند و باید مخفی بماند. چیزی که باید بدانید این است که این کلید را اگر شخصی در دسترس داشته باشد به تمام رمزهای موجود در آن کیف پول دسترسی خواهد داشت و می‌تواند هر کاری که بخواهد با آن انجام دهد.

کلیدهای خصوصی کدهای عددی هستند، اما ممکن است هرگز کلید خصوصی واقعی خود را نبینید. برای اینکه کارها کاربرپسندتر شوند، بسیاری از ارائه دهندگان کیف پول اغلب کلید خصوصی شما را به گونه‌ای رمزگذاری می‌کنند که بتوانید راحت تر آن را ضبط و به خاطر بسپارید.

بسیاری از کیف پول‌ها از یک عبارت seed که به عنوان «عبارت بازیابی مخفی» نیز شناخته می‌شود، برای باز کردن قفل کیف پول شما استفاده می‌کنند. اگر کیف پول MetaMask داشته باشید، یک رشته از کلمات تصادفی به شما اختصاص داده می‌شود که از آنها برای باز کردن قفل وجوه خود استفاده می‌کنید. کلید خصوصی شما در داخل نرم افزار پشت این رشته کلمات کاربرپسند پنهان شده است.

عملکرد کلید خصوصی، از نظر فنی، «امضای» تراکنش‌هایی است که از وجوه شما استفاده می‌کنند. تراکنش‌هایی که از وجوه شما استفاده می‌کنند نمی‌توانند توسط شبکه بدون پیوست کردن کلید خصوصی شما تأیید شوند. کلید عمومی تراکنش‌ها را رمزگشایی می‌کند که فقط با کلید خصوصی مربوطه قابل رمزگشایی هستند. این فناوری رمزنگاری با کلید عمومی، گاهی اوقات به اختصار PKC یا رمزنگاری نامتقارن نامیده می‌شود.

با این حال، اگر رمزارز خود را در یک کیف پول صرافی (مانند کوین بیس یا بایننس) یا نزد یک متولی نگهداری می‌کنید، آن شرکت کلید خصوصی شما را برای شما نگه می‌دارد. به بیان دقیق، از طرف شما وجوه شما را کنترل می‌کند.

چگونه کلید خصوصی خود را ذخیره کنیم؟

باید کلید خصوصی یا عبارت seed یا هر دو را امن و مخفی نگه دارید. آن را یادداشت کنید و در چندین مکان ذخیره کنید، زیرا در صورت گم کردن یا به دست افراد اشتباه، راهی برای بازیابی آن وجود ندارد. از آن اسکرین شات نگیرید زیرا این کپی‌های دیجیتال اغلب مورد حمله هکرها قرار می‌گیرند.

استخر یکی از فناوری های ارز دیجیتال

اکثر رمزارزها از طریق یک شبکه غیرمتمرکز (همتا به همتا) از رایانه‌ها «ماین یا استخراج» می‌شوند. اما ماینینگ فقط بیت کوین یا اتریوم بیشتری تولید نمی‌کند، بلکه مکانیزمی است که با تأیید دائم دفتر کل بلاک چین و افزودن تراکنش‌های جدید، شبکه را به‌روزرسانی و ایمن می‌کند.

  • از نظر فنی، هر کسی که یک کامپیوتر و اتصال به اینترنت داشته باشد، می‌تواند ماینر شود. اما قبل از اینکه هیجان زده شوید، شایان ذکر است که استخراج همیشه سودآور نیست. بسته به اینکه کدام ارز دیجیتال را استخراج می‌کنید، سرعت رایانه شما و هزینه برق در منطقه شما، ممکن است در نهایت بیشتر از درآمدی که در ارز دیجیتال به دست می‌آورید، برای استخراج هزینه کنید.
  • در نتیجه، این روزها بیشتر ماینینگ به عنوان یکی از فناوری های ارز دیجیتال، توسط شرکت‌هایی انجام می‌شود که در آن تخصص دارند، یا توسط گروه‌های بزرگی از افراد که همگی در قدرت محاسباتی خود سهیم هستند.
  • چگونه این شبکه ماینرها را به مشارکت در حفظ بلاک چین تشویق می‌کند؟ مجدداً، به عنوان مثال بیت کوین را در نظر بگیرید، شبکه قرعه‌کشی برگزار می‌کند که در آن تمام دکل‌های استخراج در سراسر جهان برای تبدیل شدن به اولین کسانی که یک مشکل ریاضی را حل می‌کنند، رقابت می‌کنند. در این روند بلاک چین را با تراکنش‌های جدید تأیید و به‌روزرسانی می‌کند.

واقعیت‌هایی درباره فناوری های ارز دیجیتال و شبکه‌های آن 

رمزارز به عنوان یک فناوری انقلابی است که موسسات مالی جهان را رها کرده و افراد را از کنترل‌های سنگین و کارمزد مؤسسه بانکی نجات می‌دهد. در‌ این بخش می‌خواهیم ویژگی‌هایی از این شبکه‌ها  و فنتوری‌های ارز دیجیتال را بیان کنیم که کمتر کسی از  آنها مطلع است. 

۱. شبکه‌های ارزهای دیجیتال، دارایی دیجیتال هستند

شبکه‌های ارزهای دیجیتال، مانند بیت‌کوین، ارزهای دیجیتالی هستند که از یک نوع رمزگذاری بسیار پیچیده به نام «رمزنگاری» برای ایمن‌سازی و تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌کنند. رمزنگاری همچنین به شبکه‌های رمزنگاری اجازه می‌دهد تا ایجاد واحدهای ارزی جدید را کنترل کنند. شبکه‌های ارزهای دیجیتال به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که به عنوان یک وسیله مبادله غیرمتمرکز یا مستقل از یک مرجع مرکزی، مانند یک موسسه مالی، کار کنند.

۲.  با شبکه‌های رمزنگاری می‌توان رمزارز خریداری کرد

خرید ارز دیجیتال نسبتا آسان است. صرافی‌های رمزنگاری مانند بایننس، کوین بیس و والکس وجود دارند که می‌توانید کوین‌های دیجیتال مختلف را از آنها خریداری کنید. صرافی‌های رمزارز پلتفرم‌هایی هستند که به علاقه مندان به ارزهای دیجیتال اجازه خرید و فروش کوین‌های دیجیتال را می‌دهند.

فناوری های ارز دیجیتال امکان ذخیره‌سازی دارایی در کیف پول دیجیتال را نیز فراهم کرده‌اند. این برنامه‌ها به صاحبان رمزارز اجازه می‌دهند تا با سهولت نسبی وجوه را برای افراد دیگر ارسال کنند. حتی زمانی که یک کیف پول دیجیتال دارید، ممکن است خودتان ارزهای دیجیتال را نگه دارید. مالکیت یک کیف پول دیجیتال با کلیدهای خصوصی نشان داده می‌شود که مستقیماً در رایانه یا تلفن هوشمند شما ذخیره می‌شود.

۳. بیت کوین اولین شبکه ارزهای دیجیتال است که به شهرت رسیده است

از زمان رونق فناوری در دهه ۱۹۹۰، تلاش‌های مختلفی برای ایجاد ارزهای دیجیتال صورت گرفته است. اولین موردی که به شهرت عمومی دست یافت بیت کوین است. این شبکه به طور جمعی صدور و تراکنش بیت کوین را مدیریت می‌کند زیرا این ارز دیجیتال از فناوری همتا به همتا منبع باز استفاده می‌کند. این به طور موثر واسطه را قطع می‌کند.

یک گروه ناشناس از برنامه نویسان یا یک برنامه نویس فردی تحت نام مستعار «ساتوشی ناکاتومو» شبکه رمزنگاری را معرفی کردند. از زمانی که بیت کوین در سال ۲۰۰۹ در دسترس عموم قرار گرفت، به طور مداوم بر بازار ارزهای دیجیتال تسلط داشت. ارزهای دیجیتال، مانند بیت کوین، در مقایسه با ارزهای فیات سنتی، نوسان بیشتری دارند. دلیل آن این است که ارزهای فیات توسط کالاهای فیزیکی پشتیبانی نمی‌شوند و تنها توسط دولت به عنوان ارز قانونی اعلام می‌شوند.

۴. چندین شبکه ارز دیجیتال به غیر از بیت کوین وجود دارد

درست است که بیت‌کوین بر بازار ارزهای دیجیتال تسلط دارد، اما اگر واقعاً به شبکه‌های ارز دیجیتال علاقه دارید، در واقع ارزهای دیجیتال محبوب دیگری وجود دارند که ممکن است بخواهید آنها را دنبال کنید. از آنجایی که پس از موفقیت بیت کوین راه‌اندازی شدند، آنها آلت کوین یا کوین‌های جایگزین نامیده می‌شوند.

در ادامه تعدادی از آلتکوین‌های قابل توجه در بازار آورده شده است.

  • اتریوم: از نظر ارزش بازار، اتریوم در حال حاضر پس از بیت کوین در رتبه دوم قرار دارد. اتر ارز دیجیتال خاص این شبکه است. این شبکه ارز دیجیتال از بیت کوین متمایز است زیرا سعی می‌کند با کار کردن به عنوان ارز به جای ایجاد اختلال در بانکداری، ذخیره آنلاین داده‌ها را مختل کند. بلاک چین در اتریوم در ذخیره قراردادهای هوشمند محبوب شده است.
  • ریپل: این شبکه ارزهای دیجیتال، همراه با ارز دیجیتال خود، XRP، به جای جدا کردن خود از بانکداری، سعی در کمک به موسسات مالی دارد. این روند برخلاف کاری است که بیت کوین انجام می‌دهد. قدرت XRP به عنوان یک ارز در توانایی آن برای به حداقل رساندن نقدینگی نهفته است، زیرا می‌توان از آن در میانه هر معامله بین دو ارز فیات مختلف استفاده کرد. ریپل همچنین خود را به عنوان یک شبکه با سرعت تراکنش بسیار سریعتر در مقایسه با بیت کوین معرفی می‌کند. توجه داشته باشید که ۱۰۰ میلیارد XRP ایجاد شده به سادگی وجود دارد و استخراج نمی‌شود.
  • لایت کوین: یکی دیگر از شبکه‌های ارز دیجیتال که سرعت تراکنش خود را به رخ می‌کشد لایت کوین است. ادعا می‌کند که سریعتر از بیت کوین است. برخی از طرفداران ارزهای دیجیتال لایت کوین را به عنوان یک ارز جایگزین بالقوه دیگر برای بیت کوین می‌دانند که می‌تواند به یک ارز قانونی تبدیل شود. برخی از مؤسسات تجاری در ایالات متحده که پرداخت‌های بیت کوین را می‌پذیرند، مانند Helen’s Pizza، قبلاً تمایل خود را برای پذیرش آلت کوین‌ها مانند Litecoin اعلام کرده‌اند.

۵. شبکه‌های ارزهای دیجیتال می‌توانند برای خرید کالاها و خدمات استفاده شوند

پرداخت برای کالا، خدمات و سرمایه‌گذاری، همه این موارد از طریق شبکه‌های ارز دیجیتال امکان پذیر است. آنها از این نظر شبیه ارزهای فیزیکی هستند. با این حال، توجه داشته باشید که ارزهای رمزنگاری شده هیچ شکل فیزیکی ندارند، و بر خلاف پول‌های فیات، هیچ دولتی آنها را به عنوان ارز قانونی اعلام نکرده است. اکثریت قریب به اتفاق شبکه‌های ارزهای دیجیتال نیز توسط یک نهاد حقوقی یا دولتی پشتیبانی نمی‌شوند. بانک‌های مرکزی عرضه یک ارز دیجیتال خاص را تعیین نمی‌کنند. این بدان معناست که فناوری های ارز دیجیتال به گونه طراحی شده‌اند که کاربران می‌توانند مستقیماً در تراکنش‌ها حتی بدون دخالت هیچ واسطه‌ای شرکت کنند. در مورد پول فیات، واسطه معمولاً یک بانک است.

بسیاری از کشورها استفاده از شبکه‌های ارزهای دیجیتال را یک معامله قانونی می‌دانند. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که دیگران تراکنش‌هایی را که شامل ارزهای دیجیتال است محدود می‌کنند، در حالی که برخی آن‌ها را کاملاً غیرقانونی می‌دانند. در واقع ممکن است فردی به دلیل انجام تراکنش با استفاده از شبکه‌های رمزنگاری در کشورهایی که ارزهای دیجیتال غیرقانونی هستند، به زندان محکوم شود. مکزیک، زامبیا، مصر، عربستان سعودی و چین استفاده از ارزهای دیجیتال را محدود می‌کنند. از سوی دیگر، نپال، اکوادور، بولیوی، الجزایر، مراکش، ویتنام و بنگلادش تراکنش‌های مربوط به شبکه‌های ارزهای دیجیتال را فعالیت‌های غیرقانونی می‌دانند.

۶. فناوری های ارز دیجیتال و شبکه‎‌های آن، راه حل بهتری نسبت به پول مبتنی بر دولت هستند

بسیاری از کارشناسان می‌گویند که ارزهای دیجیتال بهتر از پول‌های سنتی هستند. در اینجا برخی از راه حل‌هایی که ماهیت غیرمتمرکز شبکه‌های ارز دیجیتال ارائه می‌دهد، آمده است:

  • مردم کنترل پول خود را دارند: مردم اساساً تمام کنترل خود را بر پول نقد سنتی خود به دولت و بانک‌های مرکزی واگذار می‌کنند. اگر به دولت خود اعتماد کامل داشته باشید، مشکلی نخواهد بود. با این حال، دولت‌ها می‌توانند به سادگی با مسدود کردن حساب بانکی شما، دسترسی شما به وجوهی که به سختی به دست آورده‌اید را قطع کنند. به عنوان مثال، اگر شما به طور ناگهانی در حالی که صاحب یک کسب و کار در ایالات متحده هستید بدون اراده قانونی فوت کنید، دولت تمام حقوق مربوط به دارایی‌های شما را دارد. هند را به عنوان مثال دیگری در نظر بگیرید، دولت این کشور در واقع اسکناس‌های بانکی را در سال ۲۰۱۶ لغو کرد. همه این موارد را می‌توان با تکیه بر شبکه‌های ارزهای دیجیتال و تکنولوژی‌های ارز دیجیتال رفع کرد زیرا فقط شما به وجوه خود در این پلتفرم‌ها دسترسی خواهید داشت.
    • ارائه خدمات بدون نیاز به بانک: با وجود پیشرفت‌های بی پایان در فناوری در سراسر جهان، بسیاری از مردم هنوز به موسسات مالی مانند بانک‌ها دسترسی ندارند یا فقط دسترسی محدودی دارند. با گسترش تجارت دیجیتال در سراسر جهان، شبکه‌های ارزهای دیجیتال می‌توانند این مشکل را حل کنند. با رمزارزها، هر کسی تا زمانی که به تلفن همراه دسترسی داشته باشد، می‌تواند شروع به پرداخت و دریافت کند. این یک موهبت است زیرا افراد بیشتری به دستگاه‌هایی مانند تلفن همراه، تبلت و لپ‌تاپ دسترسی دارند تا به بانک‌ها.
  • حذف واسطه‌ها: یک سرویس پرداخت دیجیتال یا بانک شما هر بار که پرداختی را با استفاده از پول سنتی ارسال یا دریافت می‌کنید، کارمزدی دریافت می‌کند. از سوی دیگر، همه اعضای شبکه ارزهای دیجیتال با تکیه بر تکنولوژی‌های ارز دیجیتال می‌توانند هنگام استفاده از ارزهای دیجیتال به عنوان واسطه عمل می‌کنند. این بدان معناست که هزینه واسطه در صورت وجود به حداقل خود رسانده شده است. 

ارزش ارزهای دیجیتال از کجا به دست می‌آید؟

ارزش اقتصادی ارز دیجیتال، مانند همه کالاها و خدمات، از عرضه و تقاضا ناشی می‌شود.

عرضه به میزان موجود بودن اشاره دارد؛ مانند تعداد بیت کوین‌هایی که در هر لحظه از زمان برای خرید در دسترس هستند. تقاضا به تمایل مردم برای داشتن بیت کوین اشاره دارد؛ مانند اینکه چه تعداد از مردم می‌خواهند بیت کوین بخرند و چقدر قوی آن را می‌خواهند. ارزش یک ارز دیجیتال همیشه تعادلی بین هر دو عامل خواهد بود.

ارزهای دیگر نیز با پیدایش تکنولوژی ‌های ارز دیجیتال بوجود آمده است. بسیاری از مردم از خرج کردن یا هدیه دادن کریپتو لذت می‌برند، به این معنی که حمایت از یک سیستم مالی جدید هیجان انگیز به آنها احساس غرور می‌دهد. به طور مشابه، برخی از مردم دوست دارند با بیت کوین خرید کنند، زیرا آنها کارمزدهای پایین آن را دوست دارند و می‌خواهند کسب‌وکارها را به پذیرش آن تشویق کنند.

نحوه خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال

ساده‌ترین راه برای به دست آوردن ارز دیجیتال، خرید از یک صرافی آنلاین مانند کوین بیس در خارج از کشور و والکس در داخل ایران است.

در والکس، می‌توانید ارزهای رمزنگاری‌شده اصلی مانند: بیت کوین، لایت کوین، اتریوم، بیت کوین کش، اتریوم کلاسی را خریداری کنید. یا می‌توانید کوین‌های نوظهوری مانند Stellar Lumens یا EOS را در این صرافی بیابید. برای برخی از ارزهای دیجیتال، کوین بیس فرصت‌هایی را برای کسب درآمد رایگان ارائه می‌دهد.

یک رویکرد حرفه‌ای این است که از خود بپرسید که امیدوارید با کریپتو چه کاری انجام دهید و ارزی را انتخاب کنید که به شما در دستیابی به اهدافتان کمک کند. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید یک لپ تاپ با رمزارز بخرید، بیت کوین ممکن است گزینه خوبی باشد زیرا پذیرفته شده‌ترین ارز دیجیتال است. از طرف دیگر، اگر می‌خواهید یک بازی کارتی دیجیتال انجام دهید، اتریوم یک انتخاب محبوب است.

به خاطر داشته باشید که نیازی به خرید یک کوین کامل نیست. در کوین‌بیس، می‌توانید بخش‌هایی از کوین‌ها را به‌اندازه ۲ دلار، یورو، پوند یا واحد پول محلی خود خریداری کنید.

چگونه ارز دیجیتال را ذخیره می‌کنید؟

ذخیره سازی رمزارز شبیه به ذخیره پول نقد است، به این معنی که باید از آن در برابر سرقت و از دست دادن محافظت کنید. راه‌های زیادی برای ذخیره ارزهای دیجیتال به صورت آنلاین و غیرآنلاین وجود دارد، اما ساده‌ترین راه‌حل از طریق یک صرافی مطمئن و امن مانند والکس است.

مشتریان والکس می‌توانند با ورود به حساب کاربری خود در رایانه، تبلت یا تلفن، رمزنگاری را به‌طور امن ذخیره، ارسال، دریافت و تبدیل کنند.

آیا می‌خواهید پول خود را از کیف پول خود به حساب بانکی منتقل کنید؟ اپلیکیشن والکس به آسانی انتقال وجه از یک بانک به بانک دیگر را ممکن می‌کند؛ مثل نقل و انتقالات بانکی معمولی یا برداشت‌های خودپرداز، صرافی‌هایی مانند والکس یک محدودیت روزانه تعیین می‌کنند و ممکن است از چند روز تا یک هفته طول بکشد تا تراکنش کامل شود.

چه کاری می‌توانید با ارز دیجیتال انجام دهید؟

طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها وجود دارد که می‌توانید با ارزهای دیجیتال انجام دهید. با گذشت زمان این فهرست طولانی‌تر می‌شود. در اینجا چند راه، از شرکت در فعالیت‌های روزمره تا کشف مرزهای فناوری جدید آورده شده است:

خرید: بیش از ۸۰۰۰ معامله‌گر ارز دیجیتال را از طریق Coinbase Commerce می‌پذیرند.

آن را هدیه دهید: ارز دیجیتال یک هدیه عالی برای دوستان و خانواده‌هایی است که علاقه‌مند به یادگیری در مورد فناوری جدید هستند.

پرداخت به تولیدکنندگان محتوا: نویسندگان و سایر تولیدکنندگان محتوای آنلاین گاهی آدرس بیت کوین یا کدهای QR را در انتهای مقالات خود می‌گذارند. اگر کار آنها را دوست دارید، می‌توانید با پرداخت رمزارز از آنها تشکر کنید.

ترکیب‌های جدید و منحصربه‌فرد پول و فناوری را کاوش کنید: Orchid یک VPN است که به محافظت از شما در زمان آنلاین بودن کمک می‌کند و هم‌زمان یک ارز دیجیتال است. اساساً به دو بخش تقسیم می‌شود، برنامه Orchid VPN و ارز دیجیتال OXT و همه در شبکه اتریوم اجرا می‌شوند. 

به سراسر جهان سفر کنید: از آنجایی که ارز دیجیتال به کشور خاصی وابسته نیست، سفر با رمزارز می‌تواند هزینه‌های مبادله پول را کاهش دهد. در حال حاضر یک جامعه کوچک اما پر رونق از «عشایر کریپتو» به نام خود وجود دارد که عمدتاً یا در برخی موارد به طور انحصاری، رمزارز را هنگام سفر خرج می‌کنند.

خرید ملک در دنیای بازی‌های مجازی: Decentraland که بر روی بلاک چین اتریوم نیز اجرا می‌شود، اولین دنیای مجازی است که به طور کامل متعلق به کاربران آن است. کاربران می‌توانند هنگام مهمانی مجازی یا حضور در گالری‌های هنری مجازی، زمین، لباس آواتار و انواع چیزهای دیگر را خریداری و بفروشند.

کاوش در امور مالی غیرمتمرکز یا DeFi: طیف گسترده‌ای از نقش‌آفرینان جدید با هدف بازسازی کل سیستم مالی جهانی، از سرمایه‌گذاری‌های مشابه صندوق‌های متقابل گرفته تا مکانیسم‌های وام‌دهی و فراتر از آن، بدون هیچ مقام مرکزی، حمایت می‌کنند و در این راستا تلاش‌هایی دارند. 

آینده فناوری های ارز دیجیتال چگونه خواهد بود؟ 

کارشناسان اغلب در مورد راه‌هایی صحبت می‌کنند که کریپتو می‌تواند راه‌حل‌هایی برای کاستی‌های سیستم مالی فعلی ما ارائه دهد. کارمزدهای بالا، سرقت هویت و نابرابری شدید اقتصادی بخش تاسف بار سیستم مالی فعلی ما هستند و همچنین مواردی هستند که ارزهای دیجیتال پتانسیل رسیدگی به آنها را دارند. فناوری که به ارزهای دیجیتال قدرت می‌بخشد همچنین دارای پتانسیل گسترده‌ای فراتر از صنعت مالی است، از ایجاد انقلابی در زنجیره تامین تا ساخت اینترنت جدید و غیرمتمرکز.

منبع: والکس

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا