گزارشواقعیت مجازی

فناوری دیپ فیک یکی از جنجالی‌ترین فناوری‌های چند سال اخیر

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

گوگل به تازگی استفاده از سرویس‌هایش برای ایجاد دیپ فیک ( جعل عمیق ) را ممنوع کرده است. فناوری دیپ فیک یکی از جنجالی‌ترین فناوری‌های چند سال اخیر است که در شبکه‌های اجتماعی به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فناوری از طریق هوش مصنوعی امکان ساخت ویدیوهایی را ایجاد می‌کند که جایگزینی یا ترکیب چهره‌ها، گفتار و دستکاری احساسات به راحتی در آن امکان پذیر است.

جعل عمیق یا همان دیپ فیک در اصل الگوریتم‌هایی هستند که می‌توانند محتوایی را بر اساس ورودی داده تولید کنند. مثلا برای ایجاد یک چهره جدید یا جایگزینی بخشی از صورت یک فرد در ویدیو باید این الگوریتم را آموزش داد تا بتواند تصویر جدیدی بسازد.

 برنامه‌های دیپ فیک داده‌های زیادی را به عنوان ورودی دریافت می‌کنند و سپس از آنها برای یادگیری و ایجاد داده‌های جدید خود استفاده می‌کنند. در این برنامه‌ها دو شبکه عصبی وجود دارد که یکی از آن‌ها تصاویر را تولید می‌کند و دومی وظیفه تایید جعلی بودن تصویر را دارد. هرچه تشخیص داده های تولید شده از داده های واقعی سخت تر باشد، سیستم بهتر آموزش داده شده است.

در واقع، دیپ فیک ابزاری است که با به کارگیری و خوانش الگوریتم های هوش مصنوعی یک ماسک دیجیتالی روی صورت انسان ها و علی الخصوص افراد مشهور و تاثیرگذار قرار می دهد. در واقع دیپ فیک با کمک فناوری «شبکه مشارکتی تولید» تصاویر و فیلم های مورد نظرش را آن طور که می خواهد در صحنه ها و مکان های ترکیب می کند و چنان به نظر می رسد که گویا واقعی است.

فناوری ترسناک

دیپ فیک یکی از خطرناک ترین کاربردهای هوش مصنوعی در دنیای امروز است. اکثر برنامه‌های کاربردی دیپ فیک در دنیای امروز برای مقاصدی مثل فریب اذهان عمومی و ایجاد تشویش در جامعه و جعل اخبار به کار می‌رود. موارد زیادی از کلاهبرداری و اخاذی از طریق این فناوری گزارش شده است.

فناوری ترسناک

استفاده از تصاویر افراد شناخته شده در حوزه‌های مختلف در این فناوری در ابتدا برای سرگرمی در شبکه‌های اجتماعی استفاده شد. با گذر زمان استفاده از تصاویر مقامات سیاسی در این فناوری و پخش اخبار جعلی، تهدید و موارد اخاذی، تاثیرات مخرب این فناوری بیشتر مشخص شد.

دیپ فیک ابزاری است که با به کارگیری و خوانش الگوریتم های هوش مصنوعی یک ماسک دیجیتالی روی صورت انسان ها و علی الخصوص افراد مشهور و تاثیرگذار قرار می دهد.

شرکت گوگل که سال‌هاست سرویسی ابری برای ایجاد برنامه‌های هوش مصنوعی راه اندازی کرده است اخیرا استفاده از دیپ فیک را ممنوع کرده است. سرویس Colab گوگل قبلا امکان اجرای برنامه‌های هوش مصنوعی از طریق کدهای پایتون را به صورت رایگان و نامحدود می‌داد. استفاده از این سرویس برای افرادی که کدنویسی بلد نیستند نیز آسان است.

اینطور که مشخص است در آینده‌ای نه چندان دور و با گسترش فناوری دیپ فیک، عملا تشخیص بین مرز حقیقت و دروغ سخت خواهد شد. علاوه براین تولید و فراگیر شدن نرم‌افزارهای تغییر چهره مبتنی بر دیپ فیک نیز هشداری جدی بر نقض حریم خصوصی کاربران هستند.

حالا این شرکت با توجه به خطراتی که این فناوری اخیرا درست کرده است تصمیم گرفته تمامی پروژه‌هایی که برای دیپ فیک روی این سرویس اجرا می‌شد را در دسته موارد غیرمجاز قرار بدهد.

منبع: تبیان

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا