بیت‌کوین

فواید بازار خرسی برای بیت کوین

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
پوریا مالکی‌فرد

شاید در نگاه اول این جمله عجیب باشد؛ اما بازارهای نزولی یا به اصطلاح زمستان‌های ارزهای دیجیتال نیز می‌توانند برای بیت کوین مفید باشند. برای نمونه برخی از مهم‌ترین پروژه‌ها مثل شبکه لایتنینگ در بازارهای نزولی متولد شدند.

به گزارش کوین تلگراف، بحران اخیر ارزهای دیجیتال موجی از هراس را در دل جامعه پدید آورده است. فروش دستگاه‌های استخراج به بالاترین حد در ۷ ماهه اخیر خود رسیده است؛ زیرا سود استخراج تا سطح اکتبر ۲۰۲۰ (مهر ماه ۱۳۹۹) کاهش یافته است.

شاخص ترس و طمع بیت کوین به پایین‌ترین حد خود از زمان سه ماهه سوم سال ۲۰۱۹ (۱۳۹۸) پیش از همه‌گیری کرونا رسیده است. مقدار این شاخص در ۱۵ ژوئن (۲۵ خرداد) در ناحیه «ترس شدید» قرار داشت.

به‌گفته برخی از کارشناسان و مدیران صنعت ارزهای دیجیتال، وضع این صنعت شاید خوب به نظر نرسد؛ اما این ظاهر قضیه است.

نخبگان صنعت ارزهای دیجیتال هم‌چنان تأکید دارند که بازارهای نزولی واقعاً برای بیت کوین و ارزهای دیجیتال مفید هستند. این نوع از بازار، دلالان و کلاه‌برداران را حذف کرده و در عین‌حال فضایی برای ساخت محصولات و خدمات واقعی و عالی فراهم می‌کند.

جوزف تتک (Josef Tětek)، تحلیل‌گر تروزر بیت کوین (Trezor Bitcoin) در این رابطه می‌گوید: وضعیت فعلی بازار در درازمدت برای بیت کوین خوب است؛ زیرا بازار را از اهرم‌ها، کلاه‌برداری‌ها و مؤسسات حقه‌باز خلاص می‌کند.

به اعتقاد تتک، بازارهای نزولی قبلی بستری برای رشد پروژه‌هایی بزرگ بوده‌اند، از جمله این پروژه‌ها می‌توان به شبکه لایتنینگ اشاره کرد که امکان تراکنش‌های سریع و ارزان را برای بیت کوین فراهم می‌آورد. جرقه ایده اولیه شبکه لایتنینگ در بازار نزولی سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴) زده شد.

تتک با بیان این که در زمستان‌های ارزهای دیجیتال که شکاکان و گمانه‌زن‌ها از بازار خارج می‌شوند، فرصت‌های ساخت‌وساز رخ می‌نمایاند، خاطرنشان کرد بازار ارزهای دیجیتال با یکی از بحرانی‌ترین لحظات خود از سال ۲۰۱۸ (۱۳۹۷) تاکنون مواجه شده است. این بازار از اوایل سال میلادی جدید بیش از یک تریلیون دلار از ارزش خود را از دست داده است.

تتک در این باره می‌افزاید: بازارهای نزولی برای بیت کوین خوب هستند. سازندگان با حواس‌پرتی کمتری مواجه می‌شوند و بنیان‌گذاران پروژه‌های جعلی که فقط به‌دنبال تأمین مالی سریع‌تر از سرمایه‌گذاران خطرپذیر هستند، به همان سرعتی که قبلاً ظاهر می‌شدند ناپدید می‌شوند. سازندگان واقعی وقتی همه این مزخرفات از بین می‌رود، خوشحال‌تر می‌شوند.

دریک کلی (Dirk Klee)، مدیرعامل بیت کوین سوئیس (Bitcoin Suisse)، نیز در همین رابطه می‌گوید که بازار ارزهای دیجیتال برای رشد و بلوغ باید زمستان‌های ارزهای دیجیتال را پشت سر بگذارد. به‌گفته این مدیر اجرایی، کیفیت، ثبات و امنیت خدمات و محصولات مرتبط با ارزهای دیجیتال در شرایط نامشخص بازار اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند.


کلی می‌افزاید:در نهایت، این همان چیزی است که صنعت ارزهای دیجیتال برای رشد بیشتر به آن نیاز دارد و هدف ما این است که هر روز استانداردهای خود را بالا ببریم.

مثل سایر بازارهای بزرگ، بیت کوین و کل اکوسیستم ارزهای دیجیتال از لحاظ تاریخی، طی چرخه‌هایی تکامل یافته‌اند. بسیاری از کارشناسان ارزهای دیجیتال معتقدند که بیت کوین هیچ وقت پایین‌تر از قیمت خود در چرخه قبلی معامله نشده است.

به‌گفته جسی پاول (Jesse Powell)، مدیرعامل کراکن (Kraken)، چرخه‌های قیمت بیت‌کوین بر اساس نصف‌شدن پاداش استخراج بیت‌کوین (halving) قابل محاسبه است. طی این اتفاق در هر چهار سال پاداش استخراج بلوک‌های بیت‌کوین نصف می‌شود. از لحاظ تاریخی همین امر، تقاضای بیت‌کوین را افزایش داده و در نهایت روند کلی چرخه‌های بیت کوین را صعودی می‌کند.

پاول این روزها به‌دلیل پیش‌بینی دقیقش از وقوع زمستان اخیر ارزهای دیجیتال مشهور شده است، هر چند پیش‌بینی قبلی او مبنی بر این‌که بیت کوین تا پایان سال میلادی گذشته به ۱۰۰,۰۰۰ دلار خواهد رسید، به وقوع نپیوست.

منبع: ارزدیجیتال

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا