فناوری بلاک چین

معنی فورک در بلاک چین چیست؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
مهرداد ملیجی

در دنیای بلاک چین و رمز ارزها اصطلاحات مختلفی وجود دارد که فورک نیز یکی از آن‌هاست. از آنجا که تکنولوژی بلاک چین کاملا نوظهور و رو به پیشرفت است احتمال به وجود آمدن مسائلی در آن که نیاز به رسیدگی داشته باشند وجود دارد که امری کاملا طبیعی است. این تکنولوژی فوق‌العاده نیز نیاز به گسترش و آپدیت شدن دارد. داشتن ماهیت غیرمترکز رمز ارزها و بلاک چین و همچنین عدم وجود هیچ نوع سلسله مراتبی در آن باعث شده که به روزرسانی‌ها در ارزهای مختلف کاملا روند متفاوتی را طی کند.

فناوری بلاک چین غیر قابل تغییر است اما توکن‌ها و یا کوین‌هایی که بر بستر آن عرضه می‌گردند قابلیت تغییرپذیری دارند. تحت این شرایط است که با مفهوم فورک در دنیای ارزهای دیجیتال روبرو می‌شویم. در واقع می‌توان گفت که زمانی فورک اتفاق می‌افتد که در پروتکل بلاک چین یا قوانین اساسی آن تغییری اساسی رخ دهد. در ادامه با ما همراه باشید تا با مفهوم فورک بیشتر آشنا شویم.

معنی و مفهوم فورک در بلاک چین به زبان ساده

همانطور که گفته شد فناوری بلاک چین از پروتکل‌هایی پیروی می‌کند که به وسیله برنامه نویسان طراحی و اجرا شده و تغییرناپذیر می‌باشد. به عنوان مثال اندازه بلاک در بلاک چین بیت کوین همیشه ۱ مگابایت بوده و زمان استخراج هر بلاک ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. از آنجا که عدم تغییرپذیری بلاک چین برای افرادی که با قوانین آن موافق نیستند ناخوشایند است، به روزرسانی بلاک چین و یا تولید یک بلاک جدید راه حلی برای این افراد می‌باشد. برای خواندن مقاله هارد فورک بیت کوین چیست روی متن کلیک کنید.

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

در دنیای ارزهای دیجیتال به روزرسانی یا ایجاد یک بلاک چین جدید را فورک و یا انشعاب می‌نامند. تغییرات فورک در واقع زمانی ایجاد می‌شود که عده‌ای از قوانین حاکم بر بلاک چین ناراضی باشند و یا اینکه در شبکه مشکل و مسئله خاصی به وجود آمده باشد. فورک انواع مختلفی دارد که در نوعی از آن تغییرات و به روزرسانی می‌تواند سبب منسوخ شدن نسخه‌های قدیمی گردد و در نوع دیگری از آن قوانین شبکه دچار تغییر می‌شوند و یا حتی قابلیتی جدید به نسخه اصلی اضافه می‌شود.

فورک در بلاک چین

مثالی از فورک های بلاکچین  برای درک بهتر

فورک در لغت علاوه بر انشعاب، چنگال نیز معنی می‌شود. اگر به ساختار چنگال دقت کرده باشید می‌بینید که از یک تنه اصلی تشکیل شده و به چند زیرشاخه تقسیم بندی گشته است. برای درک بهتر یک شرکت را تصور کنید که دارای یک هیئت مدیره می‌باشد. تا زمانی شرکت به صورت متحد و به خوبی به کار خود ادامه می‌دهد که اعضای هیئت مدیره آن با هم تفاهم و توافق نظر داشته باشند و به صورت تیمی کار کنند.

حال اگر در راستای توسعه این شرکت قسمت‌های جدید به آن اضافه شود، اما در این میان یک یا چندین نفر از اعضای هیئت مدیره مخالفت خود را با تغییرات به وجود آمده اعلام کنند و به تاسیس شرکت دیگری بپردازند در واقع در شرکت شما فورک اتفاق افتاده است. در این حالت افراد مخالف مانند چنگال به زیرشاخه‌هایی تبدیل شده و سیستم کلی شرکت دچار انشعاب می‌گردد.

از آنجا که بلاک چین متشکل از زنجیره‌ای از بلوک‌ها می‌باشد؛ می‌توان گفت که میلیون‌ها کاربر در آن عضو می‌باشند. با توجه به اینکه بلاک چین به صورت یک اجماع کلی است جهت انجام هر گونه تغییر در آن نیاز به یک فورک خواهد بود.

  اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در بلاک‌چین

انواع فورک در بلاکچین چیست؟

دو نوع مختلف از فورک وجود دارد که هر کدام ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند و نوع خاصی از تغییرات را در بلاک چین ارز موردنظر ایجاد می‌کنند که در ادامه به معرفی مختصر آن‌ها می‌پردازیم. البته در مقاله تفاوت هارد فورک و سافت فورک بلاکچین چیست؟ به طور کامل آن را توضیح داده‌ایم.

سافت فورک در بلاکچین soft fork

در مورد اینکه سافت ورک چیست و تغییراتی را در پی خواهد داشت، باید بگوییم که سافت فورک نوعی ارتقا و به روزرسانی نرم افزاری در بلاک چین است که در صورت موافقت تمام کاربران به عنوان استاندارد جدیدی از آن رمز ارز درمی‌آید.

هارد فورک در بلاکچین hard fork

برخی مواقع در تغییر و بروزرسانی کد برنامه نویسی به گونه‌ای تغییر می‌کند که سبب عدم سازگاری نسخه جدید با بلوک‌های قبلی می‌گردد. در این حالت هارد فورک اتفاق افتاده و بلاک چین به دو بخش اصلی و نسخه جدید تبدیل می‌شود که قوانین جدیدی بر آن حاکم خواهد بود. این وضعیت به طور معمول به تولید یک رمز ارز جدید می‌انجامد. همانگونه که در حال حاضر این فرایند منبع بسیاری از کوین‌های شناخته شده محسوب می‌گردد. برای آشنایی بیشتر توصیه می‌شود سری به مقاله هارد فورک چیست بزنید.

چه چیزی فورک را حائز اهمیت می‌کند؟

همانگونه که انجام برخی تغییرات در پروتکل‌های اینترنتی مرور وب را در طول زمان بهبود می‌بخشد. ارزهای دیجیتال نیز تیم‌ مستقلی را برای گسترش و توسعه دارند که تغییرات و بهبود شبکه بر عهده آن‌ها گذاشته شده است.

فورک می‌تواند امنیت یک رمز ارز را ارتقا داده و یا سبب افزودن ویژگی‌های دیگری به آن شود اما برای توسعه دهندگان همواره این امکان وجود دارد که به ایجاد کوین‌های جدید از طریق فورک بپردازند. همانطور که در مقاله هارد فورک بیت کوین کش چیست اشاره شد، بیت کوین کش نیز از فورک بیت کوین ایجاد گردید.

دلایل اتفاق افتادن فورک در بلاکچین چیست؟

همانند تمامی نرم افزارها فناوری بلاک چین نیز نیازمند به روزرسانی و ارتقا می‌باشد. این آپدیت شدن می‌تواند به دلایل مختلفی انجام گیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزودن قابلیت و ویژگی‌های جدید
  • مقابله با خطرات و تهدیدات امنیتی
  • حل اختلاف نظر جریان گرفته در جامعه در رابطه با جهت‌گیری ارز دیجیتال مورد نظر

تایید ایجاد فورک توسط چه کسی انجام می‌شود؟

همانطور که می‌دانید اداره بلاک چین توسط مرجع مرکزی انجام نمی‌گیرد و اجرای تغییرات در جهت افزایش کارایی بر عهده کاربران و شرکت کنندگان شبکه انجام می‌پذیرد. هر کدام از زیرمجموعه‌های بلاک چین همچون ماینرها، توسعه دهندگان و حتی کاربران گره کامل تاثیرات متفاوتی در اصلاح و تغییر شبکه آن دارند. با این حال برخی از این زیرمجموعه‌ها قدرت بیشتری در رای گیری خواهند داشت.

برای درک بهتر می‌توان ماینرها را مثال زد که با اختصاص منابع محاسباتی در ایمن شدن شبکه تاثیرگذارند و تمایل به تعیین امنیت و محبوبیت نسخه‌های فورک در آن‌ها دیده می‌شود. از آنجا که اجرای شبکه نیاز به منابع محاسباتی دارد و این منابع توسط ماینرها تامین می‌شوند معمولا فورک‌های تایید شده توسط آن‌ها نیز اعمال می‌شود. بنابراین می‌توان به این نتیجه رسید که ماینرها نقش اساسی‌تری در تایید فورک‌ها ایفا می‌کنند.

البته ناگفته نماند که بلاک چین‌ها معمولا امکان همپوشانی مسئولیت‌ها را در روند ایجاد فورک فراهم می‌نمایند. نقش توسعه دهندگان در این فرایند تولید و به روز کردن کد اجرا شده در بلاک چین می‌باشد. همچنین کاربران گره کامل نیز با تایید و حفظ تاریخچه بلاک چین نقش مهمی را به عنوان حسابرس و ستون اصلی شبکه ایفا می‌کنند.

استفاده از فورک‌ها در جهت پیشرفت ارزهای دیجیتال

در این مقاله تلاش کردیم به مفهوم کاملی از فورک و ویژگی‌ها و اهمیت آن اشاره کنیم. به طور کلی می‌توان گفت که فورک‌ها نقش مهمی را در جامعه تریدرها دارند و می‌توانند مفید واقع شوند. استفاده از فورک‌ها در دنیای نوظهور ارزهای دیجیتال تنها روشی است که در حال حاضر به پیشرفت در حوزه‌های مختلف آن ختم می‌شود.

با توجه به اینکه فورک می‌تواند به یکپارچه سازی ویژگی‌های جدید در بلاکچین‌ها و همچنین رمز ارزهای پایه کمک کند انتظار می‌رود که در جهت بهبود عملکرد شبکه بلاک چین در آینده شاهد فورک‌های بیشتری باشیم.

منبع: پلازا

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا