قوانین مقررات ارزدیجیتالیادداشت

وضعیت قانون‌گذاری رمزارزها و تنظیم‌گری
و سناریوهای پیش رو در مجلس ایران

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
مجتبی توانگر

در توسعه اقتصادی   فناوری رمزارزها و تکنولوژی آن در جهان تحولات زیادی را به همراه داشته است و نظام سنتی را به چالش کشید. مثلا تبادلات مالی پس از رمزارزها سریعتر شده‌اند. خصوصا برای کشورهایی مثل ایران و روسیه که دسترسی سخت‌تری به نظام تبادلات مالی بین‌المللی مانند سوئیفت دارند. همچنین کشورهای دوست مانند ترکیه می‌توانند در این همکاری با ما مشارکت داشته باشند.

با توسعه رمزارزهای مشترک از جمله پول‌های الکترونیکی مورد حمایت بانک‌های مرکزی، تبادل مالی مشترک بدون استفاده از دلار می‌تواند توسعه پیدا کند. و علاوه بر کاهش وابستگی به دلار، از سایر منافع آن برخوردار شویم.

علاوه بر بحث‌های مالی و تجاری بین المللی، استفاده از فناوری بلاکچین در اقتصاد و ترکیب آن با هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی با تغییرات نظامات حقوقی حاکم بر مبادلات اقتصادی و با کاهش هزینه‌های مبادله می‌توانیم مبادله اقتصادی را به سمت بهینه‌تر شدن سوق دهیم.

رمزارزها می‌توانند آثار ناپایدارکننده بر وضعیت اقتصاد کلان کشورها داشته باشند؛ بنابراین نیازمند رگولاتوری منعطف و نظارت هستند.

نیاز به دانش‌افزایی قانون‌گذاران در مورد رمزارزها که در لبه تکنولوژی است، شدیدا احساس می‌شود. در مورد سناریو‌های پیش رو هم پیش‌بینی این است که در بازه زمانی کوتاه‌مدت اتفاقی در زمینه قانون‌گذاری نخواهد افتاد و اکسچنج‌ها فعلا باید به حالت تعلیق (قانون‌گذاری) به فضا نگاه کنند. با مرور زمان و افزایش حجم معاملات صرافی‌های ایرانی و گسترش فعالیت‌های آن‌ها به خارج از چارچوب صرافی، توجه قانون‌گذاران به این حوزه جدی‌تر می‌شود. اما به نظر می‌رسد برخوردهایی از نوع دستگیری مدیران صرافی‌ها به مرور زمان کاهش یابد و مشکلات این‌چنینی کمتر شود. اکسچنج‌های داخلی باید تلاش کنند فعالیت خود را گسترش دهند و ما هم در مجلس تلاش می‌کنیم حمایت از آن‌ها را افزایش دهیم.

ما با رویکرد استقلال به رمزارزها نگاه می‌کنیم و انگیزه ما تنها حمایت از بخش خصوصی نیست. ما اکنون گرفتار دلار هستیم و اگر می‌خواهیم وابستگی کشور به دلار و پلتفرم‌ها مبتنی بر دلار و ارزهای فیات را کاهش دهیم حتما باید نگاه به رمزارزها داشته باشیم.

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا