قوانین مقررات ارزدیجیتال

قانون‌گذاری رمزارز در سایه درگیری‌های داخلی کنگره آمریکا از یاد رفته است

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

درحالی‌که احتمال تعطیلی دولت در ۱۷ نوامبر جو کنگره آمریکا را متشنج کرده است، مجلس نمایندگان آمریکا همچنان کانون امید قانون‌گذاری صنعت رمزارز برای پیشرفت نظارتی است. هرچند طرح پیشنهادی نه چندان جامع قانون رمزارز در مجلس نمایندگان ممکن است به دلیل آشفتگی در سطح رهبری کنگره در ابهام قرار گیرد. لابی‌گران صنعت اعتقاد دارند به‌رغم منتقدان جدی در مجلس سنا، هنوز می‌توانند به بهبود مواضع کنگره تا پایان سال امید داشت.

فعالان رمزارز بیم آن را دارند که در غیاب نظارت و قانون‌گذاری کنگره ایالات متحده آمریکا، این صنعت تا حد بازار سیاه ناپایدار مالی تنزل یابد. در حال حاضر اما صحن مجلس شاهد شرایط غیرمنتظره‌ای است؛ از جمله اخراج رئیس نمایندگان در کشاکش جدال‌ها بر سر تعطیلی دولت و مشکلات بودجه که ممکن است دولت فدرال را از مسیر خود خارج کند. آمریکا به‌دلیل آنکه چارچوب قانونی جدی‌تر و دقیق‌تری را برای ارزهای دیجیتال در نظر گرفته بود، کماکان به‌عنوان یکی از نزدیک‌ترین کشورها نسبت به ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. در گذشته کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) و کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) چارچوب‌های نظارتی برای ارزهای دیجیتال معرفی کرده‌اند. SEC از سال۲۰۱۳ به قانون‌‌گذاری ارزهای دیجیتال مشغول است.

طبق بندهایی از قوانینی که توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا معرفی شده است که هر عرضه اولیه کوین باید قبل از لیست شدن در صرافی، از آنها پیروی کند و این قانون مربوط به قانون اوراق بهادار ۱۹۳۳ است. کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا هنوز قانون رسمی درباره ارزهای دیجیتال تصویب نکرده، اما به‌صراحت اعلام کرده است که شدیدا با کلاه‌برداری و فعالیت‌های مجرمانه برخورد خواهد کرد. برخی معتقدند که به‌دلیل آنکه ارزهای دیجیتال از ارزش و رسمیت قانونی لازم برخوردار نیستند، در بازارهای جهانی آنها را به‌عنوان یک ارز به رسمیت نمی‌شناسند.

از سوی دیگر چشم امید جامعه کریپتو به دو لایحه پیشنهادی است که اکنون در سایه اختلافات ملی ناگریز به کناری رانده شده است. در طرح پیشنهادی این لوایح، آمریکا از مرزهای محدود متداول قانون‌گذاری رمزارز فراتر رفته است؛ لایحه اول به طرح قوانین برای بازارهای دارایی‌های دیجیتال می‌پردازد و دیگری انحصارا به وضع مقرراتی برای صدور و تجارت استیبل‌کوین‌ها در آمریکا اختصاص دارد. تا پیش از این، لابی‌گران کریپتو تصور داشتند که هر دو قانون در ماه نوامبر فرصتی برای ارائه در صحن مجلس خواهند داشت. این لایحه‌ها احتمالا تا ماه آینده در مجلس نمایند‌گان آمریکا به رای گذاشته می‌شود؛ اما باز هم به تایید مجلس سنا نیاز دارد تا به‌عنوان قانون پذیرفته شود. این در حالی است که کنگره با ضرب‌الاجل جدید برای تعطیلی دولت در ۱۷نوامبر روبه‌رو نبود و تنها راه پیش‌روی نمایندگان این است که با برنامه بودجه‌ای که ماه گذشته قادر به تصویب آن نشد، موافقت کند.

جمهوری‌خواهان رئیس مجلس، کوین مک کارتی، نماینده راست کالیفرنیایی را در اتفاق بی‌سابقه‌ای کنار گذاشتند و هنوز گزینه جدیدی را برای ریاست معرفی نکرده‌اند. کریستین اسمیت، مدیر عامل انجمن بلاک‌چین مستقر در واشنگتن، در این زمینه می‌گوید با توجه به اتفاقاتی که در حال حاضر کنگره را به خود مشغول کرده است، چندان دور از ذهن نیست در نهایت به معنای عدم توجه به لایحه‌های رمزارزها در کوتاه‌مدت باشد. اگرچه قانون‌گذاران می‌توانند همزمان که درگیر کسری بودجه هستند به طرح‌های پیشنهادی مرتبط با رمزارز نیز بپردازند. همچنان که سابقا اعضای کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان در زمان تصویب طرح مرتبط با ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) با مسائل بودجه درگیر بودند.

رئیس کمیته خدمات مالی که تعدادی از لایحه‌های مربوط به رمزنگاری را به مجلس ارائه کرده است، پاتریک مک‌هنری، اکنون سرپرست موقت مجلس نمایندگان آمریکا را بر عهده گرفته است. هرچند این خبر برای صنعت کریپتو مثبت به شمار می‌آید چراکه او به دنبال تصویب قانون دارایی‌های دیجیتال است، اما روی دیگر سکه این است که او اکنون به‌شدت درگیر وظایف جدید خواهد بود.

پاتریک مک‌‌هنری درست زمانی که قانون‌گذاری دارایی‌های دیجیتال به خط پایان خود نزدیک می‌شود، بر صندلی ریاست مجلس نمایندگان ایالات متحده نشست. مک‌هنری قرار است به‌عنوان جانشین موقت کوین مک‌کارتی فعالیت کند تا وقتی که جمهوری‌خواهان مجلس جانشین دائمی او را پیدا کنند. مک‌هنری به‌عنوان رئیس کمیته خدمات مالی مجلس آمریکا هم فعالیت می‌کند و از سال قبل توانسته روی تعدادی از لایحه‌های کریپتویی کار کند. با این حال به نظر نمی‌رسد که مقام جدید او به پیشرفت این لایحه‌ها لطمه‌ای وارد کند.

درگیری‌های درون حزبی به‌دلیل انتخاب رئیس مجلس احتمالا امری کوتاه‌مدت است و احتمالا همزمان با دیدار جمهوری‌خواهان برای حل‌وفصل مسائل در این هفته به نتیجه قطعی خواهد رسید. با این حال چندان دور از ذهن نیست کسب آرای لازم در حزبی که به‌دلیل درگیری‌های داخلی از هم گسیخته شده است، چندان آسان نباشد. از طرفی دیگر مشخص نیست که مواضع برنده نهایی در قبال کریپتو چگونه خواهد بود. به نظر می‌رسد مک‌هنری، نماینده مورد علاقه لابی‌گران کریپتو، پس از به ثمر رساندن اقداماتی علیه دموکرات‌ها در مدت کوتاهی که صندلی ریاست را در اختیار داشت، به کمیته‌اش بازگردد.

اسمیت حدس می‌زد که مک‌هنری وقتی به کمیته‌اش باز‌گردد، از موقعیت خوبی برای تصویب و پیش راندن قوانین کریپتو برخوردار خواهد بود. فرآیند انتخاب رئیس جدید مجلس نمایندگان به‌شدت طاقت‌فرسا است و برای مثال کوین مک‌کارتی بعد از ۱۵دور رای‌گیری توانست به این سمت منصوب شود. بعضی از کارشناسان اعلام کرده‌اند که تام اِمر (Tom Emmer) ممکن است به‌عنوان رئیس مجلس بعدی آمریکا انتخاب شود و با توجه به تلاش‌های او در صنعت کریپتو، این اتفاق می‌تواند پیروزی بزرگی را برای رمزارزها رقم بزند.

قانون رمزگذاری

تحلیلی از مشاوران سیاست بیکن در واشنگتن هشدار می‌دهد که مجلس تنها پنج هفته برای جلوگیری از تعطیلی فرصت خواهد داشت. آخرین باری که کنگره درگیر چنین معضلی بود، اعضای نمایندگان در آن زمان لایجه تخصیص بودجه (CR) برای تامین بودجه موقت تصویب کردند. بیکن در یادداشتی این‌گونه توضیح داد که محافظه‌کاران مالی احتمالا از تصویب لایجه تخصیص بودجه دیگر سر باز خواهند زد؛ اما این در حالی است که تکمیل کار روی همه ۱۲لایحه تخصصی و مذاکره با سنا قبل از آن دشوار و نامحتمل است. قانون کریپتو در مسیر بررسی مجلس نمایندگان در ماه آینده قرار داشت، با وجود شرایط فعلی تعیین زمان مشخص برای بررسی لایحه‌ها معین نیست.

جی کیم، مشاور عمومی و رئیس سیاست جهانی شورای نوآوری کریپتو، شرکت تحلیلی بین‌المللی، در این زمینه می‌گوید «مشخصا آمریکا به وضع مقرراتی برای حمایت از مصرف‌کنندگان احتیاج دارد و این در حالی است که قوانین مدنظر نباید سدی بر سر راه نوآوری در این صنعت باشد، در حال حاضر تنها می‌توان امید داشت که پیش از پایان سال قوانین به تصویب برسند و تضمینی برای آن نیست. سرنوشت لایحه‌های دارایی‌های دیجیتالی که اکنون در مجلس بررسی می‌شود، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. مطمئن‌ترین پیش‌بینی برای هر لایحه‌ای در این کنگره تا پایان سال، مدفون شدن در گردوغبار درگیری‌هاست. حتی در صورت راهیابی به صحن مجلس و در خوش‌بینانه‌ترین حالت کسب پیروزی، به احتمال زیاد در سنای تحت کنترل دموکرات‌ها با مرگی آرام روبه‌رو خواهند شد. هرچند کارشناسان معتقدند می‌توان بخش‌هایی از لایحه‌های پیشنهادی را در قوانین بودجه‌ای به تصویب رساند و آنها را به قانون تبدیل کرد. به هر صورت این امر نیز نیازمند توافق در هر کنگره و سنا است، تحت چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد تنها طرح پیشنهادی درباره استیبل‌کوین‌ها بتواند در جلب نظر نمایندگان در دو طرف موفق باشد.

با در نظر گرفتن تمام این احتمالات، باید این نکته را نیز مدنظر داشت که لایحه‌های فعلی نیز چندان مطابق خواسته‌های فعالان صنعت نیست و لابی‌گران کریپتو امیدوارند که طرح‌های پیشنهادی در حین پروسه تصویب بتوانند ویرایش کنند و به قوانین مورد انتظار خود نزدیک‌تر شوند. در مجلس سنا هیچ خبری از شور و شوقی که جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان و تعداد انگشت‌شماری از دموکرات‌ها نشان داده‌اند، دیده نمی‌شود. سناتور شرود براون، دموکرات رئیس کمیته بانکی سنا، و نه سناتور تیم اسکات، جمهوری‌خواه و نامزد فعلی نامزدی ریاست جمهوری حزب، علاقه‌ای به مباحث حول محور رمزارز و طرح‌های مربط به قانون‌گذاری نشان نمی‌دهند. در مقابل براون در جدیدترین اظهارات خود، از نهادهای قانونی خواسته است تا در حیطه اختیارات موجود خود به مقابله با خطرات ناشی از صنعت رمزارز بپردازند.

منبع: دنیای اقتصاد

  • قانون‌گذاری رمزارز در سایه درگیری‌های داخلی کنگره آمریکا از یاد رفته است
کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا