ارزدیجیتالگزارش

قانون‌گذاری رمزارزها؛ لازمه جلوگیری از فرصت‌سوزی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

در جهان کنونی ارزهای دیجیتال توجه بسیاری از مردم را به خود جلب کرده‌اند که این موضوع سبب گسترش فعالیت و سرمایه‌گذاری افراد در این حوزه شده است. علاوه بر مردم، دولت‌ها نیز در صدد ورود تاثیرگذار به این حوزه هستند. در همین راستا اخیرا شاهد بودیم که السالوادور، بیت‌کوین را به عنوان پول رایج خود اعلام کرد و به نظر می‌رسد، هدف این کشور از این تصمیم، ایجاد راهکاری برای حل مشکلات اقتصادی باشد. چین نیز با وجود ممنوعیت‌هایی که پس از فعالیت گسترده خود اعلام کرد، در حال حاضر یک نگه‌دارنده(holder) بزرگ در جهان تلقی می‌شود. آمریکا نیز به‌عنوان یکی از قطب‌های اقتصادی مهم جهان، توجه ویژه‌ای به این حوزه داشته و قوانینی را برای آن وضع کرده است. در چند وقت اخیر، شاهد بوده‌ایم که در مرکز تجارت جهانی امارات نیز قراردادی مبنی بر انجام همکاری و فعالیت‌های جدید با «بایننس» که یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال جهان است، منعقد شده است.

 رمزارزها؛ تهدیدی برای اقتصاد سنتی

در این راستا مدیرعامل «آبان‌تتر» گفت: اخذ این تصمیم‌ها در کشورهای مختلف جهان می‌تواند نشان‌دهنده همه‌گیری و فواید این ارزها باشد. باید توجه کرد که بسیاری از اقتصادهای بزرگ در حال فعالیت همه‌جانبه در این زمینه هستند، اما گاه تصوراتی در جوامع حاکی از این است که نظارتی بر ارزهای دیجیتال وجود ندارد و ممکن است خطراتی از جمله پولشویی را به همراه داشته باشد. از طرف دیگر دولت‌ها، رمزارزها را تهدیدی برای اقتصاد سنتی و ارزهای ملی در نظر می‌گیرند.

رضا شوهانی با اشاره به یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد ارزهای دیجیتال، بیان کرد: خاصیت عدم وابستگی به نهادها و غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال می‌تواند ویژگی مثبت این ارزها به شمار برود. در همین جهت باور بسیاری از متخصصان آینده‌نگر رمزارز این است که بخشی از آینده جهان در دست این حوزه رقم خواهد خورد. در حال حاضر نیز بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی درگاه‌های پرداخت رمزارزی را فعال کرده‌اند.

جهت مشاهده ودانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

به گفته شوهانی، در بین چالش‌هایی که کشور‌های جهان و دولت‌ها برای بررسی و قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال داشته‌اند، مردم در حال تبادل و استخراج آنها هستند. بنابراین بررسی شرایط جوامع و مردم در این حوزه دارای اهمیت است.

 وی در ادامه  افزود: ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و با اندکی کنکاش در جامعه می‌توانیم به این نتیجه برسیم  که مردم همیشه علاقه‌مند به فراگیری و فعالیت در حوزه‌های جدیدی از جمله رمزارزها هستند و دارایی بسیاری در این حوزه سرمایه‌گذاری شده است. در همین جهت، قانون‌گذاری برای این حجم از سرمایه اهمیت ویژه‌ای دارد. نبود قانون، هیجان و کمبود دانش می‌تواند در این حوزه باعث فرصت‌سوزی بسیاری شود.

مدیرعامل «آبان‌تتر» در ادامه با اشاره به تهدید‌های اقتصادی و تحریم‌ها، ارز ملی کشور را از برخی جهات تحت فشار دانست و گفت: به باور برخی از کارشناسان، این ارزهای رمزنگاری‌شده می‌توانند بر بخش اعظم ارزها و تحریم هم تاثیر بگذارند. وی در ادامه بیان کرد: مطلوب است دولتمردان با قانون‌گذاری صحیح و ایجاد فضایی شفاف برای فعالیت فعالان حوزه رمزارز، از هدر رفتن وقت و فرصت جلوگیری کنند.

 استقبال بنگاه‌های فعال در حوزه رمزارز از قانون‌گذاری

شوهانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: با وجود مسائل و مشکلات فعالان این حوزه، امیدواری‌هایی نیز وجود دارد. اخیرا در دولت و مجلس صحبت‌هایی مطرح شده که دریچه‌ای را برای حل برخی مشکلات باز کرده است، این صحبت‌ها حاکی از اقدامات مثبت در راستای قانون‌گذاری است.  بنگاه‌های فعال در حوزه رمزارز از قانون‌گذاری و نظارت منطقی و مدون  استقبال خواهند کرد.

به عقیده مدیرعامل «آبان‌تتر» در آینده‌ای نه‌چندان دور، انتقال ثروت از طریق رمزارز‌ها انجام می‌شود و دارایی‌های کلاسیک جای خود را به دارایی‌های جدید خواهند داد. همچنین محتمل است که در آینده، دارایی دیجیتال ارزش بیشتری از دارایی‌های کلاسیک مثل زمین و معادن داشته باشند.

شوهانی در پایان اظهار کرد: دولت‌ها برای قانون‌گذاری در این حوزه می‌توانند از فعالان این حوزه و بخش خصوصی برای انتقال دانش، نظر و تجربه کمک بگیرند.

منبع: دنیای اقتصاد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا