اقتصاددیجیتالفین‌تک

قاهره؛ پیشتاز شهرهای آفریقایی در حوزه فین‌تک

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

وفور نیروی کار متخصص در پایتخت مصر

موسسه Genome در آخرین گزارش خود، از قاهره به عنوان پیشتاز شهرهای آفریقایی در حوزه خدمات مالی دیجیتال نام برده است. در همین رابطه می‌توان از حجم بالای سرمایه‌گذاری، بازار داخلی بزرگ، وفور نیروی کار ماهر و سیاست‌های حمایتی دولت به عنوان مهمترین دلایل تحقق این دستاورد نام برد.

سجاد رفیع؛ 

به گزارش اقتصاد الکترونیکی به نقل از اقتصادآنلاین؛ گسترش زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در اقصی نقاط جهان و حجم بالای نوآوری‌های صورت گرفته در حوزه خدمات مالی دیجیتال طی سالیان اخیر منجر به تبدیل فین‌تک به یکی از حوزه‌های جذاب برای کارآفرینان و سرمایه‌گذاران در اقصی نقاط جهان شده است.

در همین رابطه، بروز اپیدمی کووید ۱۹ و محدودیت‌های اجتماعی ناشی از آن، مبادلات مالی دیجیتال را تبدیل به یکی از شیوه‌های بسیار رایج در میان افراد و فعالان اقتصادی نموده است. در آخرین گزارش موسسه Genome، از قاهره به عنوان زیست‌بوم پیشتاز آفریقا در حوزه فین‌تک نام برده شده است. در همین زمینه، در ادامه به تشریح برخی از دلایل تحقق این دستاورد خواهیم پرداخت.

تامین مالی: بر اساس گزارش Genome، زیست‌بوم استارتاپی قاهره در سال ۲۰۱۹، بیشترین تعداد قراردادهای سرمایه‌گذاری در بین شهرهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) را به خود اختصاص داده است. در همین رابطه، فین‌تک در صدر حوزه‌های محبوب در میان سرمایه‌گذاران قرار داشته است.

اندازه بازار: مصر با برخورداری از ۹۵ میلیون خط تلفن همراه، یکی از بازارهای ایده‌آل در زمینه خدمات مالی دیجیتال در منطقه MENA به شمار می‌رود. جمعیت جوان و تحصیلکرده و همچنین برنامه‌های دولت برای گسترش و نهادینه کردن فناوری‌های نوین در این کشور از دیگر عوامل تقاضای بالا برای محصولات و خدمات استارتاپ‌های حوزه مالی است.

مهارت نیروی کار: کیفیت مناسب نظام آموزش عالی و حجم بالای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی (بیش از ۵۰۰ هزار نفر در سال) منجر به وفور نیروی کار ماهر در زیست‌بوم استارتاپی قاهره و دیگر شهرهای مصر، به ویژه در حوزه فین‌تک شده است.

سیاست‌های حمایتی: اجرای برخی برنامه‌های حمایتی مانند اعطای مشوق‌های مالیاتی همزمان با بروز اپیدمی کووید ۱۹ باعث کاهش میزان خسارات وارده به شرکت‌های استارتاپی قاهره در مقایسه با بسیاری از دیگر شهرهای منطقه شده است.

برترین زیست‌بوم‌های جهان در حوزه فین‌تک

بر اساس رتبه‌بندی موسسه Genome در سال ۲۰۲۰، سیلیکون ولی، نیویورک، لندن، سنگاپور و پکن به ترتیب در رده‌های اول تا پنجم برترین زیست‌بوم‌های جهان در حوزه فین‌تک قرار دارند. در همین رابطه، آمریکا با برخورداری از ۶ نماینده در میان ۲۰ زیست‌بوم برتر، در صدر کشورهای جهان از این حیث قرار دارد.

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. بازتاب: نقش‌آفرینی بازیگران دیجیتال در نمایش صنعت مالی : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  2. بازتاب: امور مالی غیرمتمرکز در سال ۲۰۲۱ به بلوغ کامل می‌رسد! : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا