کسب و کار هوشمند در ایران

قطعی اینترنت به مشکلات حوزه فرش دستباف افزود

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
طنین همتی

عامل توسعه شبکه ملی دستبافته‌های داری خراسان رضوی گفت: خیلی از هنرمندان ما نتیجه چندین ماه تلاش خود را در این ماه به‌دلیل محدودیت‌های اینترنتی از دست دادند.

 فعالیت کسب‌و‌کار‌ها در بستر فضای مجازی به امری اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده است. اگر در گذشته کسب‌و‌کار‌ها خلاصه می‌شد به یک فروشگاه و مغازه، امروزه حتی با نداشتن همین فضای حقیقی و با استفاده از شبکه‌های مجازی می‌توان به خرید و فروش و معرفی کالا پرداخت. این فضا حتی برای فروش و عرضه صنایع دستی و دستبافته‌ها هم یک فرصت بوده است. مسلما هر تداخلی در بستر اینترنت ارتباط مستقیمی با تداخل در کسب‌وکار مردم خواهد داشت و زمینه‌ساز دست‌فروشی افراد در شهر خواهد شد.

عبدالله احراری، عامل توسعه شبکه ملی دستبافته‌های داری خراسان رضوی، در گفت‌وگو با شهرآنیوز دراین‌باره گفت: فرش دستباف در چند سال اخیر به‌دلایل اقتصادی و تحریم‌ها در حالت کما بوده است و باعث شده سهم دستبافته‌های ایران از بازار جهانی حداقل باشد. اگر در سال۷۳، ۲میلیارد صادرات فرش داشتیم، سال قبل این رقم کمتراز ۲میلیون دلار بوده است.

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی یکی از کانال‌هایی که نقش مؤثری داشت و باعث شد افرادی که در کسب‌و‌کار‌های خرد خانگی فعالیت می‌کنند، راه‌های ارتباطی خود را حفظ کنند، همین فضای مجازی به‌خصوص اینستاگرام بود.

به گفته وی، در یک ماه اخیر که این کانال فروش از هنرمندان و فعالان حوزه فرش دستباف گرفته شد، ضرر چشمگیری برای آن‌ها حاصل شد و به‌شکلی حتی زمین خوردند. چه بسیار تولیدکنندگان عروسک و پارچه و فرش دستباف و… از این فضا و گروه‌های مجازی برای معرفی کالا و فروش محصولاتشان استفاده می‌کردند. در همین شبکه دستبافته‌های فرش دستباف در بستر واتس‌اپ، سه گروه پانصد‌نفری وجود داشت که اطلاعات خود را رد‌و‌بدل می‌کردند.

این فعال حوزه دستبافته‌های داری در ادامه یادآور شد: بستن فضای مجازی فقط فروش آن‌ها را در تنگنا قرار نداده است. نهادهای تولیدی از طریق شبکه‌های اجتماعی با تأمین‌کنندگان مواد اولیه در اقصی نقاط کشور در تماس بودند. در همین شبکه‌های اجتماعی خیلی از آموزش‌ها به‌صورت رایگان دریافت می‌شد و خیلی از مشورت‌های فنی به‌صورت رایگان به افراد داده می‌شد.

به گفته احراری، سؤال این است که امروز تولید‌کننده ما چه باید بکند؟ از یک طرف تحریم‌هایی که هست و از طرفی توریسم در وضعیت حداقلی خودش است. فضا‌های تجاری به‌دلیل هزینه‌های زیاد اجاره شرایط حضور را برای همه هنرمندان و تولید‌کنندگان فراهم نکرده است. تنها دریچه حضور آن‌ها در عرصه رقابت همین بستر فضای مجازی بوده است که به‌دلایلی این روز‌ها بسته شده است.

عامل توسعه شبکه ملی دستبافته‌های داری خراسان رضوی تأکید کرد: دولت در چنین شرایطی باید به هنرمندان غرامت دهد. خیلی از تولید‌کنندگان عمده ما روزانه ۵۰‌میلیون به‌دلیل محدودیت‌های اینترنتی ضرر می‌کنند. خیلی از هنرمندان ما نتیجه چندین ماه تلاش خود را در این ماه از دست دادند. تعطیلی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود بخش عمده‌ای از جامعه که از همین طریق نان می‌خورند و در حوزه دستبافته‌ها و صنایع دستی فعالیت می‌کنند، فعالیت خود را از دست بدهند. در هر صورت دولت باید فکری برای این قشر جامعه بکند یا به آن‌ها غرامت دهد و هر چه سریع‌تر دست از فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی که بستر فعالیت و کسب رزق و روزی است، بردارد.

منبع: شهرآرا

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا