ارز دیجیتال در ایراناستخراج ارز دیجیتالقوانین مقررات ارزدیجیتال

بررسی کامل قوانین ماینینگ در ایران

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

اگر شما هم از افرادی باشید که قصد سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال و خرید ماینر را داشته باشید، احتمالاً یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایتان در ابتدای کار این است که آیا استخراج رمزارزها در ایران قانونی است و اگر قانونی است، قوانین ماینینگ در ایران چیست؟

قوانین استخراج و ماینینگ در کشورهای مختلف تا امروز متفاوت بوده است. ایران در سال ۲۰۱۹، استخراج ارزهای دیجیتال را قانونی اعلام کرد و در همان سال بیش از ۱۰۰۰ مجوز استخراج کریپتوکارنسی صادر کرد. از آن سال به بعد، با توجه به شرایط مختلف، قوانین ماینینگ را بهبود ببخشید. آخرین قوانینی که در ایران در خصوص استخراج رمزارزها منتشر شده، در آبان ۱۴۰۱ بوده است. در ادامه قصد داریم تا به بررسی کامل آخرین قوانین ماینینگ در ایران بپردازیم.

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

قوانین استخراج رمزارز در کشورهای مختلف

با توجه به افزایش محبوبیت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر، در کشورهای مختلف دنیا، قوانینی برای خرید و فروش و استخراج ارزهای دیجیتال در نظر گرفته شده است. برخی کشورها مانند چین، قوانین بسیار محدود کننده‌ای برای خرید و فروش و همچنین ماینینگ بیت کوین در نظر گرفته‌اند. بعضی کشورها مانند آمریکا نیز در تلاشند تا قوانین منظم و مناسبی را برای استخراج رمزارزها در نظر بگیرند. در بسیاری از کشورهای دنیا که خرید و فروش بیت کوین و استخراج آن قانونی است، با رمز ارزها مانند سایر اموال و دارایی‌ها برخورد می‌شود و مالیات برای آن‌ها در نظر می‌گیرند.

آمریکا، کانادا، مکزیک، انگلیس، ژاپن و روسیه از جمله کشورهایی هستند که ارزهای دیجیتال را قانونی می‌دانند و در تلاش برای بهبود قوانین تجارت و ماینینگ ارزهای دیجیتال هستند. ایران نیز یکی از کشورهایی است که قوانینی را برای ماینینگ وضع کرده است و استخراج ارزدیجیتال را تحت شرایطی قانونی می‌داند.

محتوی بیشتر از ارزدیجیتال در ایران:

قوانین ماینینگ و استخراج ارز دیجیتال در ایران بر اساس آخرین تغییرات سال ۱۴۰۱

با توجه به این که حوزه ارز دیجیتال، حوزه‌ای نسبتاً جدید محسوب می‌شود و بحث‌ها در خصوص آن ادامه دارد، ایران هنوز نسبت به کشورهای اروپایی و کشورهای پیشرفته در زمینه ارزهای دیجیتال و وضع قوانین ماینینگ محتاط‌تر عمل می‌کند. اگرچه معاملات ارزهای دیجیتال در ایران غیرقانونی و ممنوع نیست، اما قوانین استخراج ارز دیجیتال و خرید و فروش دستگاه‌های ماینر محدودیت‌هایی دارد که ماینرها باید از آن مطلع باشند.

به طور کلی، استخراج و ماینینگ در ایران هیچ گونه منع قانونی برای افرادی ندارد که قصد دارند به تنهایی در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند؛ این افراد می‌توانند دستگاه ماینر قانونی خریداری کنند و در فارم قانونی، از آن استفاده کنند. اما اگر خرید و فروش ارز دیجیتال و ماینینگ با هدف راه‌اندازی کسب و کار باشد، قوانین آن متفاوت خواهد بود.

یکی از نکات مهم در مورد ماینینگ در ایران این است که اگرچه استخراج ارز دیجیتال قانونی است، اما با توجه به میزان مصرف بالای انرژی برق دستگاه‌های ماینر، سازمان برق امکان شکایت از استخراج‌کننده را دارد. در سال ۱۳۹۸، آیین‌نامه اجرایی استخراج دارایی‌های دیجیتال، توسط معاون اول رئیس‌جمهور اعلام و استخراج ارز دیجیتال در ایران قانونی اعلام شد. بر اساس این آیین‌نامه، حتماً باید مجوز استخراج و ماینینگ توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت (وزارت صمت) صادر شود؛ در غیر این صورت، ماینینگ غیر قانونی خواهد بود. علاوه بر این، طبق قوانین ایران، استفاده از انشعاب برق یا گاز، که برای مصارف دیگر در نظر گرفته شده‌اند، به منظور استخراج ارز دیجیتال ممنوع است و در صورت تخلف، مطابق با قوانین وضع شده، اشتراک برق قطع و دستگاه ماینر توسط نیروی انتظامی توقیف خواهد شد.

مجوز وارادات تجهیزات ماینینگ و دستگاه‌های ماینر نیز از سوی وزارت وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر می‌شود. طبق آخرین مقررات ماینینگ در ایران که در آبان ۱۴۰۱ تصویب شده، تجهیزات استخراج رمزارز، «صرفاً با دریافت مجوز از وزارت صمت و از طریق رویه قانونی تجاری و گمرکی مجاز است»؛ در غیر این صورت با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد. استفاده از دستگاه‌های غیراستاندارد و غیرقانونی برای ماینینگ در ایران ممنوع است.

  اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در ارزدیجیتال

چگونه می‌توان مجوز ماینینگ قانونی دریافت کرد؟

همان طور که اشاره کردیم، صدور مجوز بهره‌برداری ماینینگ و واردات قانونی دستگاه ماینر برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است. مجوز به نام یک شخص صادر می‌شود و نمی‌توان آن را به نام چند نفر صادر کرد. در مجوز بهره‌برداری ماینینگ که از سوی وزارت صمت صادر می‌شود، مواردی مانند شناسه کسب‌وکار، شرایط استخراج ارز دیجیتال، ثبت دبیرخانه، گواهی امضا دفترخانه، فهرست فعالیت‌ها، پیش‌بینی میزان سرمایه‌گذاری و ارزش دستگاه ذکر می‌شود.

طبق ماده ۱۵ دستورالعمل صدور و بهره‌برداری رمزارزها، مجوز استخراج رمز ارزها زمانی برای یک فرد صادر می‌شود که اقدامات لازم برای ظرفیت‌سنجی محل انجام شده باشد و کارشناسان وزارت صنعت از محل ماینینگ بازدید فنی کرده باشند و آن را تایید کرده باشند. علاوه بر این، باید اقدامات زیست‌محیطی، بهداشتی و ایمنی و الزامات ضد حریق نیز انجام شود.

اجاره فارم، بهترین روش برای ماینینگ قانونی در ایران

همان طور که گفتیم این امکان برای افراد وجود ندارد که بتوانند بدون مجوز قانونی اقدام به ماینینگ کنند یا دستگاه‌های ماینر غیرقانونی خریداری کنند. اگر امکان دریافت پروانه استخراج رمز ارز ندارید، می‌توانید از شرکت‌های قانونی که خدمات اجاره فارم ارائه می‌دهند، استفاده کنید. 

فراموش نکنید که برای ماینینگ، علاوه بر داشتن مهارت و امکانات کافی، باید از قوانین ماینینگ در ایران نیز آگاه باشید. استخراج بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال با دریافت مجوزهای لازم از وزارت صمت، در ایران فعالیتی قانونی است.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا