بانکداری دیجیتال

ضرورت بازنگری قوانین محدودکننده فعالیت دانش‌بنیان‌ها در بانکداری اینترنتی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

یک کارشناس امور مالی و بانکی اعلام کرد: بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی رغبت زیادی به جذب دانش‌بنیان‌ها دارند و می‌دانند که اگر این اقدام را انجام ندهند از عرصه رقابت دنیا عقب می‌مانند، اما قانون‌گذار و قوانین محدودکننده فعالیت بانکداری است.

محمد سخایی، کارشناس امور مالی و بانکی و مدیر تحول دیجیتال یکی از بانک‌های کشور اظهار کرد: مجموعه‌های مالی و سرمایه‌گذاری از مهمترین بخش‌هایی هستند که در دنیا بر روی دانش‌بنیان‌ها سرمایه‌گذاری بالایی دارند. بانک، بیمه، بورس و حوزه‌های سرمایه‌گذاری از جمله بخش‌هایی هستند که در بحث دانش‌بنیان‌ها بالاترین ظرفیت را برای جذب آن‌ها ایجاد کرده‌اند.

کارشناس امور بانکی عنوان کرد: صنعت بانکداری در مقایسه با برخی از بخش‌های اقتصادی از جمله صنایع حجم و وسعت بالاتری دارد. حوزه مالی مانند بازار فارکس بزرگترین بازار در دنیا است و از همه حوزه‌ها مانند نفت، خودرو و صنایع دیگر بزرگتر است.

نیاز حوزه‌های مالی به فناوری

وی تاکید کرد: حوزه مالی نیازمند فناوری است، اما در بخشی مانند نفت نیاز به نوآوری مانند حوزه مالی نیاز به خلاقیت و فناوری ندارد و اکنون در این حوزه سرمایه‌گذاری‌های بالایی در حال انجام است.

وجود بزرگترین شرکت‌های دنیا در صنعت آی تی

وی افزود: اکنون بزرگترین شرکت‌های دنیا مانند اپل یا آمازون در صنعت آی تی هستند و در حوزه خلاقیت و فناوری صنعت بانکداری بسیار پیشتاز است.

دانش‌بنیان‌های ایران در صنعت مالی تحت فشار‌های بالا قرار دارند

سخایی خاطرنشان کرد: متاسفانه در ایران دانش‌بنیان‌ها در صنعت مالی تحت فشار بالایی قرار دارند. به طور مثال در حوزه رمز ارز بانک مرکزی باید قاعده و قانون معینی در این زمینه تعیین می‌کرد.

تصمیم‌های بانک مرکزی دست و پای دانش‌بنیان‌ها در حوزه رمز ارز را بست

وی ادامه داد: گروه‌های خلاق و جوان متعدد‌ی از دانشگاه‌های کشور در زمینه رمز ارز محصولاتی را در این زمینه تهیه کردند، اما به یکباره بانک مرکزی تصمیم گرفت تا با ایجاد بهانه‌ها و محدودیت‌هایی مانند خروج ارز دست و پای آن‌ها را ببندد در حالی که خروج ارز به دلیل رمزارز نیست.

ایجاد شعبه تمام دیجیتال بانکی با دستورالعمل جدید بانکی از بین رفت

وی افزود: صنعت پرداخت نیز با مشکلاتی همراه شده و به صنعت بانکداری نیز به تازه‌گی دستورالعملی ابلاغ شده که دست و پای بانک‌ها را به شدت بسته و این امکان را که بتواند شعبه تمام دیجیتال راه‌اندازی کند از بین رفته است.

استارت‌آپ‌های بیمه به دلیل حفظ کارگزاری‌ها امکان فعالیت ندارند

سخایی خاطرنشان کرد: قاعده و قانون و شرایط سخت‌گیرانه به گونه‌ای است که در صنعت مالی، بیمه و بورس امکان جذب دانش‌بنیان‌ها از بین رفته است. در صنعت بیمه به خاطر حفظ مجموعه کارگزاری‌های سنتی که تاکنون بیمه‌نامه می‌فروخته‌اند استارت‌آپ‌های این بخش امکان جذب و فعالیت ندارند.

وی افزود: در حوزه سرمایه‌گذاری و بورس نیز ترس از اقدامات محدودکننده وجود دارد و اتهام ریزش بازار به سمت معاملات الگوریتمی مطرح می‌شود. ریشه ریزش بازار سرمایه کنار گذاشته میشود و در مورد حوزه دانش‌بنیانی هم که چندان ربطی به ریزش بازار ندارد مطرح می‌شود. فرض کنید هوش مصنوعی تحلیل کرده که بازار با ریزش مواجه می‌شود در حالی که در واقعیت موجب ریزش بازار نشده است.

دسترسی سخت به دیتا و اطلاعات در حوزه بازار سرمایه

کارشناس امور بانکی عنوان کرد: در بازار سرمایه نیز اگر کسی بخواهد هوش مصنوعی راه‌اندازی کند دسترسی به دیتا و اطلاعات بسیارسخت است و اگرچه اکنون مباحثی درباره رگولاتوری در این بخش مطرح است، اما تاکنون به جایی نرسیده است.

با سخت‌گیری‌ها شرکت‌های پرداخت و پرداخت یاری توجیه فعالیت خود را از دست دادند

وی افزود: در صنعت پرداخت نیز در مقطعی پرداخت‌یار‌ها وارد عرصه شدند، اما نظارت‌ها افزایش یافت و سخت‌گیری‌ها به گونه‌ای شد که در عمل شرکت‌های پرداخت و پرداخت یاری توجیه خود را از دست دادند.

انحصار شهرداری و امکان فعالیت دانش‌بنیان‌ها در حوزه پرداخت‌های حمل و نقل شهری

کارشناس امور مالی و بانکی عنوان کرد: یکی از حوزه‌هایی که معمولا برای جذب و فعالیت دانش‌بنیا‌ها جذاب است پرداخت‌های حمل و نقل شهری مانند کرایه اتوبوس، مترو یا تاکسی است که می‌توان از دانش‌بنیان‌ها استفاده کرد، اما انحصار شهرداری وجود دارد و دو استارت آپی که در این زمینه فعالیت می‌کردند نیز با شکست مواجه شدند.

سخایی عنوان کرد: بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی رغبت زیادی به جذب دانش‌بنیان‌ها دارند و می‌دانند که اگر این اقدام را انجام ندهند از عرصه رقابت دنیا عقب می‌مانند، اما قانونگذار محدودکننده فعالیت آن‌ها است در حالی که دیکته نانوشته غلط ندارد و به بهانه خطا و خلاف دربستر بانکداری اینترنتی نباید راه را برای فعالیت آن‌ها بست که اگر این‌چنین بود بشر هیچ پیشرفتی نمی‌کردو بانکداری دیجیتال، کریپتور، رمز ارز و … در دنیا شکل نمی‌گرفت و نمی‌توان با ترس یا بهانه معایب این ابزار‌ها چشم بر فواید آن‌ها بست.

وی افزود:‌صنعت بانکداری پس از کرونا تحت فشار بالایی است و اساسا شعبه بانکی فیزیکی دیگر توجیه اقتصادی نداشته و خرید ملک، استخدام کارکنان و … امکان‌پذیر نبوده و برخی شعب بانک‌های دولتی نیز در حال تعطیلی است و به تدریج بانک‌ها به جای ایجاد شعبه جدید در حال تعطیلی شعبات فیزیکی هستند، چون تنها هزینه است و منابع ورودی کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد بنابراین در حوزه فناوری و نوآوری دیجتیال بانک‌ها همواره پیشرو بوده‌اند، چون نیاز بالایی به آن داشته‌اند.

سخایی خاطرنشان کرد: به همین دلایل توسعه فیزیکی برای بانک‌ها مقدور نیست از این جنبه نسبت به جذب دانش‌بنیان‌ها اهتمام بیشتری داشته و سرمایه‌گذاری کرده‌اند و همواره در این بخش پیشرو بوده اند.

منبع: آنا

  • ضرورت بازنگری قوانین محدودکننده فعالیت دانش‌بنیان‌ها در بانکداری اینترنتی
کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا